آریا بانو

آخرين مطالب

فواید مسواک زدن؛ شاید باورتان نشود پزشکي

فواید مسواک زدن؛ شاید باورتان نشود
  بزرگنمايي:

آریا بانو- در دیدار اشخاص اولین چیزی که به یاد می آوریم و به آن توجه می کنیم لبخند است بنابراین داشتن دندان های سفید و براق اهمیت زیادی دارد. علاوه بر این اکثر افراد نمی دانند بهداشت دندان در کنار زیبایی تقریباً بر 90٪ عملکرد های دیگر بدن تاثیر می گذارد یعنی اهمیت آن برای سلامت بدن فوق العاده بالاست.

فواید مسواک زدن

روند هضم با جویدن غذا آغاز می شود، وجود غذا و بزاق در دهان بعد از مصرف غذا اصلی ترین عواملی است که منجر به پوسیدگی دندان و بیماری لثه می شود. مسواک مواد غذایی مانده را پاک کرده و به پاکسازی دندان و لثه کمک می کند بنابراین هنگامی که دندانها می پوسند، بدن نمی تواند مواد مغذی را پردازش کند.

درد لثه و دندان بر جویدن غذا و در نتیجه هضم تاثیر می گذارد و ممکن است موجب سو تغذیه فرد شود به همین دلیل در این بخش از بهداشت و سلامت نمناک به فواید حیرت انگیز مسواک زدن می پردازیم.

کمک به سلامت قلب:

مسواک زدن دوبار در روز می تواند از التهاب قلب و عوارض دیگر جلوگیری کند. عبور باکتری های مضر از قلب، می تواند بافت ها را متورم کند( آندوکاردیت). این امر همچنین می تواند افرادی را که از قبل به مشکلات قلبی مبتلا بودند را در معرض خطر قرار دهد.

سلامت قلب

محافظت از ریه ها:

تحقیقات نشان می دهد که سلامت دهان و دندان ارتباط نزدیکی با سلامت ریه دارد. با مسواک زدن، می توان خطر انتشار عفونت از دهان به ریه ها را هنگام تنفس کاهش داد خصوصاً اگر مبتلا به بیماری مزمن ریوی باشید.

اگر باکتری های کثیف مستقر در دهان از دهانتان به داخل ریه ها راه پیدا کنند می توانند به راحتی باعث بروز ناراحتی هایی مثل برونشیت برونشیت و COPD و ذات الریه شوند.

جلوگیری از ابتلا به آلزایمر:

بین بیماریهای لثه و زوال عقل به ویژه بیماری آلزایمر ارتباط نزدیکی وجود دارد.مسواک زدن سبب می شود بتوانید همه چیز را به خوبی در ذهنتان بسپارید زیرا مطالعه ای که روی 6000 نفر انجام شد نشان داد که باکتری های ناشی از عفونت لثه به مغز راه پیدا می کنند و این اتفاق زمانی می افتد که عفونت به دلیل مسواک نزدن به بدن ما منتقل می شود.

آلزایمر

جلوگیری از عفونت لثه و سایر عفونت ها:

اگرچه این واقعیت شناخته شده است که بیماری لثه اثرات زیان باری بر بدن دارد اما وقتی بطور مرتب مسواک می زنید از تجمع باکتریهای مضر و بد بو مانند پلاک جلوگیری می کنید. عدم توجه به سلامت دندان ها می تواند منجر به مواردی مانند پریکورونیت شود که به دلیل بافت ملتهب، موجب تورم در گونه ها، بوی بد دهان و زخم می شود.

جلوگیری از پریودنتیت (التهاب لثه):

با متورم شدن لثه ها شما کم کم استخوان آلوئل (لثوی) اطراف دندان هایتان، و بعد خود دندان ها را از دست خواهید داد. همچنین پریودنتیت یا التهاب لثه سبب ایجاد بسیاری از بیماری های دیگر می شود.

جلوگیری از ورم لثه:

تشکیل پلاک و جرم بر روی دندان ها سبب ورم و بادکردن لثه ها می شود. برای جلوگیری از تشکیل پلاک و جرم و ورم لثه هر روز دندانهایتان را مسواک بزنید.

جلوگیری از ورم لثه

جلوگیری از دهان خندقی:

هرگاه ورم و التهاب لثه پیشرفته و حاد شود، دهان از هجوم باکتری ها آکنده می شود و این عفونت اغلب به گونه ها، لب ها و استخوان های فک نیز سرایت می کند. به این ناراحتی که در خندق های جنگ جهانی اول نامگذاری شد و بسیاری از سربازان را مبتلا کرده بود، دهان خندقی می گفتند.

تازه نگه داشتن نفس:

متخصصان توصیه می کنند که حداقل دو بار در روز و به مدت 2 دقیقه دندان های خود را مسواک بزنید و روزانه یکبار زبان خود را تمیز کنید. در مطالب قبلی بخش بهداشت دهان و دندان نمناک خواندید که این کار از تجمع باکتری های تولید کننده گوگرد در دهان و گلو جلوگیری کرده و تنفس شما را همیشه تازه و سالم نگاه می دارد.

کاهش احتمال آرتروز:

مسواک زدن سبب کاهش احتمال آرتروز می شود زیرا افراد که مسواک نمی زنند و دچار بیماری لثه هستند، 8 برابر بیشتر احتمال دارد به روماتیسم مفصلی دچار شوند. باکتری های موجود در لثه با تولید پروتئین ها موجب واکنشی از سوی سیستم ایمنی بدن می شوند که نهایتا به بعضی از مشکلات مفصلی جدی منجر می شود.

جلوگیری از آرتروز

کاهش عوارض بارداری:

رعایت بهداشت دهان و دندان در دوران بارداری بسیار حائز اهمیت است زیرا عفونت های لثه که می توانند روی کودک تأثیر بگذارند را از بین می برد. چنین عفونت هایی می تواند بطور بالقوه باعث التهاب جفت و وزن کم در بدو تولد شود.

التهاب و تورم جفت می تواند حتی رشد کودک را در رحم متوقف کند. همچنین عفونت باکتریایی می تواند به کودک انتقال پیدا کند و باعث مشکلاتی در وضع حمل شود.

کاهش احتمال سکته ی مغزی:

رعایت بهداشت دهان و دندان سبب کاهش سکته مغزی می شود زیرا باکتری های دهان می توانند از طریق جریان خون به مغز راه پیدا کنند. بنابراین مسواک زدن که باعث از بین بردن باکتری ها می شود ، به کاهش احتمال سکته ی مغزی کمک می کند.

کنترل قند خون:

ارتباطی بین عدم رعایت بهداشت دهان و دندان و بیماری دیابت وجود دارد. باکتری های موجود در دهان توانایی کاهش کارآمدی انسولین در جریان خون تان را نیز دارند. این امر سبب اشکال در کنترل قند خون و افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 می شود.

کنترل قند خون

کنترل فشار خون:

زمانی را برای مسواک زدن اختصاص دهید چرا که می تواند به حفظ فشار خون سالم کمک کند. ارتباطی بین عدم رعایت بهداشت دهان و دندان مانند بیماری لثه و فشار خون بالاتر تشخیص داده شده است به این شکل که افراد مبتلا به فشار خون بالا، می توانند فشار را در رگهای خونی ، قلب و سایر اندام های حیاتی بدن تجربه کنند.

کاهش احتمال ورود عفونت ها به بدن:

دهان اولین راه ورود به بدن است و غذا، باکتری و... از راه دهان وارد بدن می شوند. اگر زمانی را برای مسواک زدن اختصاص دهید و به بهداشت دهان خود اهمیت دهید، عفونت لثه و... کاهش یافته و در نتیجه احتمال ورود عفونت ها به بدن کاهش می یابد.

جلوگیری از دندان درد:

در مطالب قبلی بخش سلامت دهان و دندان نمناک بارها و بارها دراین مورد صحبت کرده ایم و میدانید که رعایت بهداشت دهان و دندان، احتمال پوسیدگی و دندان درد را به حداقل می رساند و نیاز به درمان را کاهش می دهد، همچنین مسواک زدن به جلوگیری از ابتلا به بیماری های لثه، عفونت ها و سایر بیماری های دهان کمک می کند.

جلوگیری از دندان درد

از بین بردن پلاک های دندان:

مسواک زدن دندان ها 60 درصد پلاک ها و جرم ها را از بین می برد و اگر با نخ دندان کشیدن همراه باشد، فواید بی نظیری دارد زیرا بیشتر تشکیل پلاک ها لابلای دندان ها اتفاق می افتد و نخ دندان سبب از بین رفتن پلاک ها می شود.

پس حتی بعد از مسواک زدن و نخ دندان کشیدن برخی باکتری بر روی زبان، لثه ها، و حتی بزاق تان باقی می ماندکه استفاده از دهانشویه باکتری ها را از بین می برد.

صرفه جویی در هزینه:

هزینه های دندانپزشکی گران است ، بنابراین دندانها را در شرایط خوب نگه دارید تا مجبور به صرف هزینه کمتری باشید. اگرچه برخی از مشکلات اجتناب ناپذیر است مانند خالی شدن دندانی که از قبل پرشده و پوسیدگی ناشی از آن ، اما با مسواک زدن منظم و دقیق می توان از بیشتر پوسیدگی های دندان جلوگیری کرد.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/525250/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

غول باستانی که کوسه‌های سفید امروزی را کوتوله می‌کند!

سروده علیرضا قزوه در استقبال از غزل رهبر معظم انقلاب

شجاعی تفنگ بادی هشتم شد

اعلام میزبان رقابت‌های وزنه‌برداری قهرمانی جهان 2027 و 2028

خبرخوش رئیس صدا و سیما درباره حق‌پخش فوتبال

امیدواری جانشین کلوپ؛ 48 ساعت دیگر در لیورپول!

شجاعی: زود است اما به قهرمانی در جام حذفی فکر می‌کنیم

وقتی دوست صمیمی رونالدو، ستاره پرتغالی را می ترساند

پرسپولیس در انتظار خبر مهم

دعوای عجیب مدیران بارسا؛ ژاوی باید اخراج شود

رکورد ویژه کادر پزشکی تیم ملی فوتسال

واکنش پپ به بازگشت ستاره منفور بارسا

کل کل نون خ ها در آخرین لحظات عمرشان

بازیگران شبکه نمایش خانگی را ستاره‌باران کردند

واردات سازهای لاکچری آزاد می‌شود؟

تیزر آهنگ جدید «جاذبه» با اجرای ماکان بند

هشدار نارنجی برای نیمه شرقی کشور

نیروی دریایی ارتش در کنار مردم سیل‌زدۀ سیستان‌وبلوچستان

اعزام 1500 عمره‌گزار به حج در 3 روز

بچه‌های آفریقایی را از چه می‌ترسانید؟

نمونه‌ ای از کلمات روسی که وارد فارسی شده و ما استفاده می‌کنیم

4 گوشه دنیا/ بازگشت آخرین پادشاه مصر پس از 72سال غیبت

روز «سنه» برابر با 6 اردیبهشت

نوشیدنی‌های مفید برای میان وعده کودکان

چند تصویر جالب از دخترانی که امروز کنکور داشتند

زنان مو بِلوند و چشم آبی‌ای که در خدمت نسل طلایی آلمان بودند!

3 فضانورد چینی امروز راهی ایستگاه فضایی‌شان می‌شوند

نمادی از فرهنگ پهلوانی در «پهلوان و فیل»

نونیز در حد لیورپول نیست، زودتر بفروشیدش!

پیمان یوسفی و علی دبیر باز هم خبرساز شدند

گل های جذاب لحظه ثانیه های آخری تیم ملی انگلیس در طول تاریخ

گلهای برتر سری آ در هفته 33

خوشحالی کاپیتان بارسا

حزباوی: من و اکرم عفیف شما همه!

برونو فرناندز نابغه خلاق منچستریونایتد

هینن سرمربی تیم ملی والیبال چین شد

انریکه: من را با کسی مقایسه نکنید

محمدی: بعید می‌دانم بین یزدانی و قاسم‌پور مسابقه برگزار شود

مسعود فروتن فیلم «همسر» فخیم‌زاده را برای نابینایان روایت کرد

تقلب‌های ناشیانه این سریال از «فسیل» هیچ‌کس را نخنداند

چه سریالی جایگزین «مادرانه» می‌شود؟

حامد بهداد و سحر دولتشاهی از «می‌خواهم زنده بمانم» به «مفت‌بر» رسیدند

لایف استایل یک روز غیر کاری هانیه غلامی از صبح تا شب / خنده های پدر و مادر تایید یا تکدیب ؟

دکوراسیون میز تلویزیون دیواری خانه سارا صوفیانی در روز تولد همسرش / چیدمان زیبا و منحصر به فرد

متن احساسی و عاشقانه میترا ابراهیمی همسر پیمان قاسم خانی برای تولد 27 سالگی خواهرش

رونمایی از نوه زیبا و بانمک مهدی هاشمی بازیگر افسانه سلطان و شبان/ ماشالا عین پدر بزرگش هنرمنده

کنکور 1403 آغاز شد | جزئیات مهم آزمون سراسری امسال از زبان وزیر علوم

آهنگ جدید و دلی سهیل مهرزادگان به نام «باهام بد تا کرد»

تاخیر در پرداخت الکترونیکی بیمه‌های تکمیلی

لحظه نجات راننده گرفتار در خودرو ‌در حال سوختن