آریا بانو

آخرين مطالب

منطقه سلطان احمد؛ قلب استانبول قدیم گوناگون

منطقه سلطان احمد؛ قلب استانبول قدیم
  بزرگنمايي:

آریا بانو - کجارو / پیاده‌روی در میان دیوارهای باستانی شهر، چانه‌زدن در بازارها، جذب‌شدن به فضای مقدس مسجدهای عثمانی، سر کشیدن یک نوشیدنی خنک در یک کافه روی بام، تماشای غروب آفتاب در خلیج شاخ طلایی (Golden Horn) یا استراحت کردن در حمام ترکی، همه و همه پیشنهادهای فوق‌العاده‌ای هستند که شهر قدیمی استانبول برای شما دارد؛ شهری که به آن لقب درخور «شهر آرزوی جهانیان» را اعطا کرده‌اند. در ادامه کجارو شما را به دیدن بخش‌هایی از استانبول دعوت می‌کند که چشم گردشگران از آن غافل می‌ماند.
قلب استانبول یعنی همان شهر قدیمی اعجاب‌انگیز آن، خانه برخی از تاریخی‌ترین مکان‌های این کلان‌شهر پر جنب‌و‌جوش است. منطقه سلطان احمد که به‌طور چشمگیری در یک شبه‌جزیره بر فراز تنگه بسفر تا آسیا واقع شده، در گذشته پایتخت امپراتوری‌های روم شرقی و عثمانی بوده است.
در میان دیوارهای باستانی شهر از دریای مرمره تا خلیج شاخ طلایی، راه بروید

آریا بانو

قلب استانبول در شهر قدیمی مسحور کننده‌اش می‌تپد. عکس از فرد پینهیرو
دیوارهای افسانه‌ای تئودئوس (Theodosius) برای هزار سال، شهر را از همه مهاجمان از آتیلا، رهبر قوم هان تا عرب‌های مسلمان در امان نگه داشتند تا در سال 1453، شهر قسطنطنیه توسط ترک‌های عثمانی تسخیر شد. این دیوارهای مربوط به دوره آخر رومیان که با طول 6٫5 کیلومتر مانند ستون فقرات این شبه‌جزیره از دریای مرمره تا خلیج شاخ طلایی امتداد دارند، تا زمان حاضر به‌خوبی حفظ شده‌اند.
در محله‌هایی که گردشگران عموما از آن عبور هم نمی‌کنند قدم بزنید و از رستوران‌هایی که در مسیر شکاف‌های این دیوارها قرار گرفته‌اند، فروشگاه‌های چای دودی و باغ‌های کوچک در خندق دیوار عبور کنید. از بازدید از مناطق کلیدی مانند کلیسای ناجی مقدس چورا (موزه کاریه)، مشهور برای موزائیک‌هایش؛ مسجد زیبای عثمانی مهرماه سلطان و کاخ سابق امپراطورهای روم شرقی و کاخ تکفور (Blachernae) به‌هیچ‌وجه غافل نشوید.
یک توصیه دیگر: برای امنیت خودتان از قدم‌زدن در میان دیوارها هنگام غروب خودداری کنید. برای رسیدن به جنوبی‌ترین بخش دیوارها از خط متروی مارمارای (Marmaray) استفاده کنید. وقتی که به انتهای مسیر پیاده‌روی رسیدید از منطقه آیوان سارای (Ayvansaray) یک قایق بگیرید و به تماشای خلیج شاخ طلایی بنشینید.
با یک حمام بخار عالی به خودتان استراحت دهید

آریا بانو

نظافت از ارکان اصلی دین اسلام است
نظافت بخش جدانشدنی دین اسلام است و در روزهایی که بیشتر خانه‌ها، منبع آب خودشان را نداشتند، حمام (حمام ترکی) نقش مهمی را در زندگی شهری ایفا می‌کرد. معابد بزرگ گنبدی شکل در میان خانه‌های بزرگ چوبی شهر توسط سلطان‌ها تبدیل به حمام‌ها شدند. امروزه گردشگران برای تجربه حمام به این مکان‌ها می‌روند، روی مرمر گرم لم می‌دهند، خودشان را با آب گرم در تشت‌های مسی زیبا می‌شویند یا خودشان را به مشت‌و‌مال و شستشو توسط یک دلاک حرفه‌ای می‌سپارند. حمام ایاصوفیه خرم سلطان، جاله اوغلو و جمبرلیتاش (Çemberlitaş)، سه الماس در شهر قدیمی هستند که به‌هیچ‌وجه نباید از آن‌ها غافل شوید.
یک توصیه دیگر: این سه حمام که در بالا ذکر شدند دارای بخش‌های جدا برای مردان و زنان هستند.
در خیابان‌های بالات (Balat) و فنر (Fener) بگردید

آریا بانو

در خیابان‌های سنگ‌فرش رنگارنگ بالات قدم بزنید. عکس از داملا کاراچابای
خیابان‌های باریک و سنگ‌فرش دو منطقه بالات و فنر در دامنه کوه تا آبشار شاخ طلایی زمانی محل زندگی جوامع یهودیان، ارامنه و یونانی شهر بودند. برخی از مجتمع‌های مسکونی تخریب‌شده با سبک اروپایی مربوط به اواخر قرن نوزدهم در این منطقه، خریداری و پس از بازسازی تبدیل به کافه‌هایی با سبک قدیمی در اطراف کلیسای یونانی ارتدوکس سنت جورج شده‌اند. این منطقه برای گشت‌و‌گذار، فوق‌العاده است و به یاد داشته باشید که حتما از کلیسای بلغاری عجیب سنت استفان که به‌تازگی بازسازی شده است، بازدید کنید.
یک توصیه دیگر: کشتی‌های مسافربری از لنگرگاه در کاراکوی (از سلطان احمد به‌راحتی می‌توانید به آنجا برسید) حرکت می‌کنند و در دو منطقه بالات و فنر توقف دارند.
خودتان را در بزرگ‌ترین بازارهای استانبول غرق کنید

آریا بانو

در پیچ‌وخم‌های بازار بزرگ غرق شوید. عکس از پت کاریچی
بازار بزرگ با 4000 مغازه و بازار کوچک‌تر ادویه یا مصری‌ها ممکن است ویژه جهانگردان باشند اما این معابد گنبدی شکل مربوط به اواخر قرون وسطی کماکان بازدیدکنندگان بسیاری را به‌سمت خود جذب می‌کنند. به هزارتوی بازار بزرگ وارد شوید و همه چیز از طراحی‌های تقلبی جین و فرش‌های دستبافت ترکی تا ژاکت‌های چرمی و طلاهای سنتی را تماشا کنید. بازار ادویه درست همان چیزی است که فکرش را می‌کنید؛ البته بعلاوه میوه‌های خشک شده، آجیل و فضای جذاب ترکی حاضر در جای‌جای آن.
یک توصیه دیگر: از خروجی غربی بازار ادویه خارج شوید و در خیابان شلوغ و پر هیاهوی حصیر جیلار (Hasırcılar Sokak)، خیابان حصیربافان به گشت‌و‌گذار بپردازید و از مغازه‌های کوچک و سنتی که همه چیز از جاروهای حصیری تا پسته‌های صادراتی می‌فروشند بازدید کنید و در همین حین در بوی دلچسب قهوه برشته‌شده برخاسته از کوروکاه وچی مهمت افندی (Kurukahveci Mehmet Efendi)، یکی از قدیمی‌ترین مغازه‌های قهوه‌فروشی ترکیه غرق شوید.
از خوردن یک نوشیدنی روی پشت بام و تماشای مناظر وسیع شهر لذت ببرید

آریا بانو

روی پشت بام یک نوشیدنی بخورید و یک تصویر خیره‌کننده از شهر قدیمی را تماشا کنید. عکس از تتیانا کوچنوا
با وجود اینکه چند مورد استثنا وجود دارد اما باید بدانید که شهر قدیمی استانبول برای فعالیت‌های شبانه‌اش مشهور نیست. اگرچه، رستوران‌های هتل‌ها بهترین انتخاب‌ها برای یک نوشیدنی عصرانه را در این منطقه برای شما فراهم می‌کنند. تراس هتل آرکادیا بلو را در زمان غروب برای دیدن مناظر نفس‌گیری از گنبدها و مناره‌های شهر قدیمی امتحان کنید یا سری به کافه روی بام هتل پیر لوتی در همان نزدیکی بزنید.
یک توصیه دیگر: تراس‌های چند طبقه کافه آقا کاپیسی (Ağa Kapısı) که در یک خیابان باریک پایین‌تر از مسجد سلیمانیه قرار گرفته‌اند، با اینکه یک هتل نیست و منوی آن شامل چای، قهوه ترک و شربت‌های میوه‌ای می‌شود، اما مناظری بی‌نظیر از پل گالاتا و تنگه بسفر در اختیار شما می‌گذارد که تجربه‌ای عالی برای شما رقم خواهد زد.
اسکله گالاتا را در غروب آفتاب تماشا کنید

آریا بانو

از مسجد سلیمانیه در هنگاه غروب دیدن کنید تا ببینید خلیج شاخ طلایی نامش را چگونه گرفته است. عکس از آیهان آلتون
از منطقه شلوغ بازار در اطراف پل گالاتا در زمان غروب آفتاب به‌سمت پایین بروید تا متوجه شوید خلیج شاخ طلایی، چگونه نام خودش را گرفته است. به سایه‌های گنبدها و مناره‌های بلند و باریک مسجد سلیمانیه بر فراز سومین تپه شهر، نگاه و خودتان را به یک نوشیدنی خنک در یکی از کافه‌های کوچک و صمیمی روی پل دعوت کنید.
یک توصیه دیگر: در حین قدم زدن و عکاسی مراقب دیواره‌های پل باشید؛ ماهیگیران محلی بسیاری با قلاب‌ها و طعمه‌های خود در آنجا در حال ماهیگیری هستند.
از مسجد دیدنی ایاصوفیه و مسجد آبی (مسجد سلطان احمد) غافل نشوید

آریا بانو

مسجد ایاصوفیه، یکی از زیباترین ساختمان‌های جهان است. عکس از عماد الجوماه
بیش از یک هزار سال تاریخ، این دو بنای تاریخی و نمادین شهری را از هم جدا کرده است که تنها 500 متر با یکدیگر در قلب منطقه سلطان احمد فاصله دارند. مسجد ایاصوفیه یا کلیسای حکمت مقدس در سال 527 به دستور ژوستینین (یکی از امپراطورهای مهم رم شرقی) ساخته شد. این بنا که امروز به یک موزه تبدیل شده، با وجود گنبد مرکزی اعجاب انگیزش و طراحی داخلی مزین به موزائیک‌های طلایی، به راستی یکی از زیباترین ساختمان‌های جهان است. با یک پیاده‌روی کوتاه و گذر از یک میدان سبز دارای فواره به مسجد گنبد آبی (مسجد سلطان احمد) می‌رسید که تعمدا در مقابل مسجد ایاصوفیه ساخته شد تا با شگفتی‌های ساختار قبلی آن رقابت کند. این مسجد نامش را از 20 هزار کاشی بزرگ آبی رنگ ایزنیکی (شهری در ترکیه) که داخل آن را نیز مزین کرده، گرفته است.
یک توصیه دیگر: حتما در طول شب از میدان میان این دو بنا بازدید کنید تا به تماشای زیبایی معماری آن‌ها در نور کم بنشینید.
از چهارشنبه بازار (Çarşamba)، سبزیجات بخرید

آریا بانو

چهارشنبه بازار را به‌هیچ‌وجه از دست ندهید. عکس از لیلا اس عصمت
قدیمی‌ترین، بزرگ‌ترین و پر جنب‌و‌جوش ترین بازار خیابانی شهر، نام خودش را به کل منطقه داده است: چهارشنبه. این بازار که مایل‌ها در طول خیابان از مسجد سلطنتی فاتح ادامه دارد پر از غرفه‌هایی است که به مشتریان میوه، سبزیجات، ظروف خانگی و لباس ارائه می‌کنند. چهارشنبه برای فضای محافظه‌کارانه‌اش مشهور است، پس انتظار این را داشته باشید که فروشندگان را در لباس‌های سنتی ببینید و سعی کنید که لباس مناسب بپوشید.
از کاخ توپکاپی (توپ‌قاپی)، مرکز قدرت یک امپراتوری دیدن کنید

آریا بانو

کاخ توپکاپی در حقیقت مجموعه‌ای از ساختمان‌ها است. عکس از میشل هریس
کاخ توپکاپی، مجموعه‌ای از ساختمان‌هایی است که در میان باغ‌ها با سبک قصر ورسای قرار گرفته‌اند و برای بازدید از آن حداقل به یک نصف روز نیاز خواهید داشت. از این کاخ، سلطان‌های عثمانی یک امپراتوری را از بالکان‌ها تا عربستان و از آفریقای شمالی تا کریمه اداره می‌کردند. از دیدنی‌های این بنا می‌توان به کوشک‌های کاشی‌کاری شده، باغ‌های تفرجگاهی، موزه‌های اسلحه و آشپزخانه‌های وسیع و همچنین مناظر دیدنی بر فراز بسفر تا آسیا اشاره کرد.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/524641/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کارشناسی داوری گل گهر - استقلال خوزستان

کارشناسی داوری نساجی - تراکتور

صحبت های سیدعلی میرغفاری رئیس صدور مجوز حرفه ای استقلال

عذرخواهی کاپیتان استقلال بخاطر 10 دقیقه پایانی

کارشناسی داوری فولاد - مس رفسنجان

کارشناسی داوری دیدار استقلال - شمس آذر

حمله هواداران عصبانی تراکتور به مینی ون حامل بازیکنان در فرودگاه تبریز

چرا جیمی کرگر به پیروزی و صعود بایرن مونیخ مقابل آرسنال باور داشت؟

کارشناسی داوری مس رفسنجان - پیکان

کارشناسی داوری شمس آذر - فولاد

کارشناسی داوری استقلال خوزستان - صنعت نفت

پلی به گذشته؛ برتری 2-1 بایرن مونیخ مقابل منچستریونایتد

بخش‌هایی از داوری گلاره ناظمی در اولین قضاوت خود به عنوان داور اول در جام ملت های فوتسال آسیا

گل زیبای دوشان ولاهوویچ به کالیاری از روی ضربه آزاد

کارشناسی داوری سپاهان - ذوب آهن

کارشناسی داوری پیکان - هوادار

پیشنهاد رسمی امیر قلعه نویی و فدراسیون فوتبال به دست افشین قطبی رسید

کارشناسی داوری صنعت نفت - پرسپولیس

ماجرای مرد کوری که 60 سال پیش با شکنجه 2 کودک را برای گدایی اجاره کرد!

پیرترین فرد زنده جهان کیست؟

وداع با اطلس؛ ربات انسان‌نمای بوستون داینامیکس بازنشسته می‌شود

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

نصیرزاده: با مجیدی، گل محمدی مذاکره داشتیم

نصیرزاده: تمام لیست خمس با نظر خودش جذب کردیم

پیروانی: یک بار هم علیه داوری حرف نزدم

وضعیت خروجی ورزشگاه وطنی

هاشمی نسب: درباره ناعدالتی ها حرف نمیزنم

کایل واکر: جود بلینگام یک هافبک کامل است

بادامکی: فشار مجازی استقلال بی سابقه بوده است

بیرانوند فردا گچ دستش را باز می کند

معاون پرسپولیس: اعلام کردند VAR منتفی شد

علت توقف مذاکره تراکتور با بردیف از زبان نصیرزاده

آخرین خبر از واگذاری مالکیت باشگاه پرسپولیس

عمو کاووس: مرگ حقه، میکروب بهانه است

گناه مخاطب چی بود فرشته؟

‎«گریه لیلی»؛ شاهکار تکنوازی ویولن استاد اسدالله ملک

سرعت وقوع فرونشست چقدر است؟

خیلی شانس آورد از یک تصادف مرگبار نجات پیدا کرد!

عکس های کاملا به موقع

دلیل احساس درد در مفاصل انگشت ها چیست؟

اشتباهات ساده‌ای که آشپزخانه را شلوغ و نامرتب می‌کند

نسخه جدید ربات انسان‌نما اطلس با قابلیت‌های هوش مصنوعی معرفی شد

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

دقیقی: می‌توانستیم مساوی کنیم، حیف شد

جعفری: بازی کردن با فولاد در اهواز همیشه سخت است

قربانعلی‌پور: مطمئنا لیگ برای تیم ملی رصد می‌شود

حردانی: هواداران سنگ تمام گذاشتند

شجاعی جمله معروف کمالوند را بازسازی کرد

سرپرست استقلال: مشکل تیم ما مالی است

کری ستاره بارسا برای رئال؛ با 200 درصد توان بازی می کنیم