آریا بانو

آخرين مطالب

مرکز پژوهش‌های مجلس اصلاحات پیشنهادی بودجه 1400 را ارائه کرد

پیشنهاد تفکیک اعتبار حمل و نقل از بودجه شهرداری ها شهرداری تهران

پیشنهاد تفکیک اعتبار حمل و نقل از بودجه شهرداری ها
  بزرگنمايي:

آریا بانو - شهر: کاهش منابع مالی شهرداری‌ها، دشواری‌های اجرایی و عملیاتی مدیریت شهری را در سال 1400 افزایش میدهد و مقایسه رشد اعتبارات هزینه‌ای در مقایسه با اعتبارات سرمایه‌ای هم نشان می‌دهد، این افزایش عمدتاً صرف مصارف جاری نظیر جبران حقوق و دستمزدها خواهد شد.

به گزارش شهر، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در تازه‌ترین گزارش خود از بررسی لایحه بودجه 1400 کشور، اعتبارات حوزه مسکن، عمران شهری و روستایی را زیر ذره بین قرار داده است. آنطور که در این گزارش آمده است؛ در فصل توسعه و خدمات شهری، روستایی و عشایری با احتساب رشد حدود 21.9 درصدی، انتظار میرود دشواری‌ها و محدودیت‌های تخصیص سال‌های جاری کماکان تداوم یابد. کاهش منابع مالی شهرداری‌ها در برخی قوانین دیگر، دشواری‌های اجرایی و عملیاتی مدیریت شهری را در سال 1400 افزایش میدهد. مقایسه رشد اعتبارات هزینه‌ای در مقایسه با اعتبارات سرمایه‌ای هم نشان می‌دهد، این افزایش عمدتاً صرف مصارف جاری نظیر جبران حقوق و دستمزدها خواهد شد. بررسی اعتبارات سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در لایحه بودجه سال 1400 بیانگر آن است که با توجه به منظور شدن 14،601 میلیارد ریال اعتبارات هزینه ای و تملک دارایی های سرمایه ای (بیش از 92 درصد مربوط به تملک دارایی‌های سرمایه‌ای) جهت این سازمان، میزان اعتبارات آن نسبت به قانون مصوب بودجه سال 1399 با افزایشی در حدود 41 درصد و در مقایسه با عملکرد سال 1398 با افزایشی در حدود 270 درصد مواجه است.
آنطور که در گزارش بازوی پژوهشی مجلس شورای اسلامی آمده است؛ از آنجا که مأموریت اصلی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور هدایت و نظارت بر فعالیت‌های شهرداری‌ها در حدود وظایف محوله به وزارت کشور و پشتیبانی‌های مالی، فنی، اجرایی و مدیریتی از شهرداری‌ها و سازمانهای وابسته به آنها در زمینه‌های مختلف است و در اساسنامه این سازمان نیز سازمان‌های همیاری شهرداری‌های استان‌ها به عنوان دفاتر این سازمان در نظر گرفته شده‌اند، اما در لوایح بودجه سنواتی، انعکاسی در زمینه اعتبارات این بخش دیده نمی‌شود. از سوی دیگر با وجود اینکه مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهری و روستایی از نهادهای وابسته به سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور است جزئیات اعتبارات این نهاد بدون ردیف در لایحه بودجه سال 1400 همچون لوایح سالهای گذشته است.
افزایش 166 درصدی اعتبار شهرداری تهران
بررسی در اعتبارات منظور شده برای شهرداری‌ها نشان میدهد در لایحه بودجه سال 1400 همچون سال گذشته برای همه شهرداری‌های کلانشهرهای بالای یک میلیون نفر، 2 شهرداری با جمعیت بیش 500 هزار نفر و یک شهرداری با جمعیت کمتر از نیم میلیون نفر، اعتبار تملک دارایی‌های سرمایه‌ای در نظر گرفته شده است. این شهرداری‌ها مشتمل بر تهران، مشهد، اصفهان، کرج، شیراز، تبریز، اهواز، قم، کرمانشاه، رشت و اسلامشهر هستند. بیشترین سهم اعتبار به شهرداری تهران و با در نظر گرفتن 3.126 میلیارد ریال و کمترین میزان اعتبار برای شهرداری رشت به میزان 31.8 میلیارد ریال منظور شده است. بیشترین افزایش اعتبار در لایحه بودجه سال 1400 نسبت به قانون بودجه سال 1399 برای شهرداری تهران با بیش از 166 درصد رشد و کمترین میزان آن مربوط به شهرداری کرمانشاه با رشد اندکی بیش از 2 درصد است. بررسی تبصره های لایحه بودجه سال 1400 کل کشور نشان میدهد که این تبصره‌ها نسبت قانون بودجه سال گذشته تغییرات اندکی داشته‌اند و شاکله تبصره‌های مرتبط با این بخش حفظ شده است.

آریا بانو


حذف هزینه‌کرد منابع حاصل از انتشار اوراق مالی اسلامی
این نهاد پژوهشی در گزارش خود تبصره‌های مربوط به بخش عمران و شهرسازی را بررسی و بیان کرده که؛ در تبصره پنج هزینه کرد منابع حاصل از انتشار اوراق مالی اسلامی در بازآفرینی شهری در بافت‌های فرسوده، تاریخی و پیرامون حرم‌های مطهر از شرکت مادر تخصصی بازآفرینی شهری ایران سلب شده است، درحالی که در قانون بودجه سال 1399 اولویت هزینه‌کرد این اوراق با برنامه‌های بازآفرینی شهری بود. همچنین در بند «د» این تبصره هم سهم بازآفرینی شهری در انتشار اوراق توسط شهرداری‌های کشور و سازمانهای وابسته به آنها به نصف یعنی از 20 هزار میلیارد ریال به 10 هزار میلیارد ریال کاهش یافته است. در تبصره «6» لایحه بودجه سال 1400 به مالیات بر خانه‌های گرانقیمت اشارهای نشده درحالیکه در قانون بودجه مصوب سال 1399 ، در بند «ت» این تبصره به موضوع مالیات بر واحدهای مسکونی با ارزش روز معادل یکصد میلیارد ریال و بیشتر اشاره شده بود.
اجرای طرح کاهش آلودگی هوا و توسعه حمل و نقل عمومی تهران و شهرهای دارای آلودگی هوا، مطالعه و احداث قطارهای حومه‌ای جدید و تأمین اعتبار مورد نیاز اجرای بند «ب» ماده 59 قانون برنامه ششم توسعه درباره مسکن اقشار محروم و کم درآمد از جمله ردیف‌هایی هستند که بدون هیچ تغییری در میزان اعتبارات نسبت به قانون مصوب بودجه سال 1399 مجدداً در لایحه بودجه سال 1400 قید شده اند.
مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در نهایت نتیجه گرفته که باید اعتبارات تفکیک حمل و نقل شهری از سایر اعتبارات شهری و شهرداری‌ها تفکیک شود.
خبرنگار: فریبا رحمانی 

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/519610/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ناسا نقشه ٧٢ پرواز هلیکوپتر نبوغ در مریخ را به‌ نمایش گذاشت

دین‌محمدی: استقلال باید تمرکز بیشتری داشته باشد

جام ملت‌های آسیا؛ در انتظار شناخت 4 مسافر جام جهانی

لب‌خوانی اتفاق بزرگ ال‌کلاسیکو؛ آن شب چه گذشت!‏

سرمربی جهانبخش جانشین کلوپ در لیورپول؟

آلیسون بکر اوسمار ویرا را فالوو دارد

مصدومیت‌های تیم کلوپ تمامی ندارد

رکورد تراپ بانوان توسط مرضیه پرورش‌نیا شکسته شد

بهترین رکورد سرمربیگری اوسمار در پرسپولیس

نگرانی سپاهانی‌ها از تکرار اتفاقات ناگهانی در اهواز

پوچتینو: ثابت کنید اینجا اف‌سی کول پالمر نیست!‏

«هما» عاقبت راز خود را برملا کرد

حواشی یک توهین/ عذرخواهی نماوا پذیرفته نشد!

داریوش ارجمند: دولت باید به اقتصاد خانواده‌ها توجه بیشتری کند

پرونده داروی هموفیلی روی میز شورای عالی بیمه

آهنگ «فرش قرمز» با صدای شهاب رمضان

چهار کشته و 10 مفقودی در حادثه سیل جنوب چین

ویدئویی زیبا از جاده درگز به قوچان در بهار 1403

دعوای کارگران در خط تولید یک کارخانه!

درگیری هولناک بین خرس های قطبی

برگی از تاریخ/ این شاهزاده خانم قاجار اولین وارد کننده تاکسی به تهران بود

طرز تهیه یتیمچه؛ خوش طعم و به صرفه

2 عادت ناسالم که بدن را فرسوده و چاق می‌کند

هیچ آدم عاقلی بعد طلاق اینکارو نمیکنه

تلاش محمد دلاوری برای شکافتن هسته در سازمان انرژی اتمی

داستان‌هایی از کریستین اندرسون با لهجه فارسی

جوکوویچ: امیدوارم یک بار دیگر با نادال بازی کنم

پایان داستان ستاره هلندی در بارسلونا؟

پرتاب چاقو به سمت بازیکن در لیگ کلمبیا

مرور کارهای تاکتیکی در هوای بارانی اراک

دعوت همشهری از هواداران تراکتور در تهران

فرصت ویژه گلر استقلال پس از یازده ماه!

پاسخ مورایس به انتقاد هواداران سپاهان

به میهمان لرتبار لیگ برتر احترام بگذارید!

سرمایه‌گذاری تیم‌های آسیایی خطرناک است؛ فوتسال بچه سرراهی نباشد

آمار خوب «کنت» در فولاد؛ چشم پوشی ویسی از دروازه بان اتریشی

چرا ده‌نمکی پیشنهاد وزارت ارشاد در دولت احمدی نژاد را رد کرد؟

لباس خنده‌دار حامد آهنگی و خانم بازیگر در برنامه «شب آهنگى»

«پرویز خان» راهی اکران آنلاین شد

نماهنگ دل انگیز «سلام» با صدای فریدون آسرایی

آغاز ثبت‌ سفارش کتاب‌های درسی از فردا

گوناگون/ از زامبی شناسی تا مدیریت دوشیدن شیرگاو؛ عجیب‌ترین رشته‌های دانشگاهی!

ضربه مهلک گورخر به گراز

علت خمیر شدن پنکیک؛ ایراد کار اینه که میگم

چرا پاهایمان خواب می‌رود و گزگز می‌کند؟

نکاتی که آقایان درباره بارداری همسرشان باید بدانند!

ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!

امری در ویلا ماندنی شد

دو تمدید فوری که رئال مادرید می‌خواهد

زشته جلوی دوربین؛ بحث جالب یزدانی و میرزازاد برای شروع مجدد بازی