آریا بانو

آخرين مطالب

جزییات برگزاری مجازی «موسیقی فجر 36» فرهنگی هنری

جزییات برگزاری مجازی «موسیقی فجر 36»
  بزرگنمايي:

آریا بانو - باشگاه خبرنگاران / نشست خبری سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر، با حضور محمد الله یاری رئیس دفتر موسیقی و جشنواره موسیقی فجر، حسن ریاحی دبیر جشنواره، اردوان جعفریان مدیر کمیته بین الملل جشنواره در تالار رودکی آغاز شد. در این نشست برنامه های این دوره از فستیوال موسیقی فجر تشریح خواهد شد.
در این نشست خبری ابتدا محمد اله یاری گفت: در ابتدا لازم است یاد هنرمندان حوزه موسیقی به ویژه آن دسته از عزیزانی که در یک سال اخیر آن ها را از دست دادیم، گرامی بداریم. در سال گذشته پس از پایان جشنواره 35 شورای جشنواره و 7 جلسه برای برگزاری جشنواره سی و ششم تشکیل شد و لازم دانستیم جشنواره یک شورای سیاستگذاری داشته باشد که این تغییر در آیین نامه اتفاق افتاد.
مدیرکل دفتر موسیقی درباره شیوه برگزاری جشنواره اظهار کرد: متاسفانه ویروس کرونا از اسفند سال گذشته ما را درگیر کرده است . در نظر داشتیم که با کاسته شدن این ویروس، بخشی از اجرا‌هایی را که با اقبال بیشتری روبه رو می‌شوند را حضوری برگزار کنیم که متاسفانه این هم، میسر نشد.
الله یاری افزود: هم ستاد جشنواره موسیقی فجر و هم هنرمندان کشور دغدغه سلامت مردم را دارند و در این حوزه اولویت به سلامتی مردم داده شد. بر این اساس اجرا‌های جشنواره اینترنتی شد. ضبط اجرا‌ها به صورت ضبط باکیفیت انجام شد. از روز سه شنبه به لحاظ فنی و کیفی اجرا‌های متفاوتی را تجربه خواهید کرد که آرشیو غنی را برای ما فراهم می‌آورد.
وی با اشاره به اینکه پخش اجرا‌ها از سه شنبه 28 بهمن آغاز شود، بیان کرد: قرار بود برنامه‌ها تا سوم اسفند ماه ادامه داشته باشد، اما به دلیل تراکم برنامه‌ها، این اتفاق میسر نشد. در بخش رقابتی که امسال اضافه می‌شود، در 15 بخش هیات انتخاب آثار تشکیل جلسه داده است که تقریبا عموم هنرمندان، آلبوم‌های 96 تا 98 را ارسال کردند. در این دوره از جشنواره، 148 آلبوم در 15 رشته حضور دارند. 52 کاندید نهایی خواهیم داشت و جایزه باربد به نفر اول و دیپلم افتخار و جایزه نقدی به نفر دوم اهدا می‌شود. تا چند روز آینده اسامی اعلام می‌شود.
الله یاری در ادامه گفت: موسیقی دستگاهی و معاصر 7 اجرا، موسیقی کلاسیک 5 اجرا و دو گروه کر نواحی 2 اجرا و بین الملل 6 اجرا و ارکستر ملی و سمفونیک 2 اجرا خواهند داشت. همچنین رنگین کمانی از کودک سالی تا دانشگاه اجرا می‌شود؛ به این ترتیب که هنرستان تا دانشگاه 6 اجرا و آن‌هایی که از طریق فراخوان شرکت کردند، 3 اجرای دستگاهی و 2 اجرای کلاسیک و 2 اجرای تلفیقی خواهند داشت.
مدیرکل دفتر موسیقی در ادامه افزود: در حوزه اجرای استان‌ها، استان اصفهان با 1 اجرا، مازندران 1، گلستان 2، خراسان رضوی 2، کردستان 1، کرمانشاه 1 و لرستان 1 اجرا برگزار می‌شود. مجموعا در بخش غیر رقابتی و اجرای صحنه‌ای 42 گروه، 57 اجرا خواهند داشت و 1890 دقیقه ضبط موسیقی در سالن رودکی اتفاق می‌افتد. 464 هنرمند مرد و زن در این جشنواره به اجرا می‌پردازند.
همچنین در این نشست حسن ریاحی دبیر سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر گفت: جشنواره امسال از 28 بهمن ماه آغاز می‌شود و تا 4 اسفند ماه ادامه خواهد داشت. من از برگزاری این جشنواره با شرایط موجود امسال بسیار خرسندم. خوشحالم که همه اقدامات با آرامش انجام شد. امسال مساله مهمی که اتقاق افتاد جایزه باربد بود که مجددا برقرار شد و موسیقدان‌ها هم استقبال کردند و آثار خود را فرستادند. شرکت دانشجویان ممتاز دانشگاه‌ها در این جشنواره برای ما جای خرسندی دارد.
وی ادامه داد: در بخش بزرگداشت‌ها نیز از چهار هنرمند محمدرضا اسحاقی، استاد حسن ناهید، ملیحه سعیدی و مرحوم احمدعلی راغب قدردانی می‌شود. در این راستا مستندسازی هایی هم در حال انجام است که در روز اختتامیه به نمایش در می‌آید. در بخش اجراهای صحنه دو اجرا به یاد محمورضا شجریان که متاسفانه ایشان را امسال از دست دادیم و یک اجرا از لرستان در رثای سردار سلیمانی داریم. در جدول احراهای جشنواره 6 اجرا مربوط به تالار وحدت است و به صورت زنده و آنلاین پخش و بقیه اطلاعات آن نیز در روزهای آینده منتشر می‌شود.
‏ اردوان جعفریان مدیر کمیته بین الملل سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر همچنین در این نشست گفت: نیز در سخنانی اظهار کرد: در بخش بین الملل جشنواره، مهرماه کمیته بین الملل شروع به کار کرد و پس از یک جلسه با شورای سیاستگذاری تبادل نظر و سمت و سوی بخش بین الملل بررسی شد که با شرایط کزونا چه می شود کرد که این بخش به اعتلای جشنواره کمک کند. رایزنی هایی یا فستیوال های خارجی و نماینده ها در داخل شروع شد و امکانات بررسی شد. نامزدهایی که قابلیت شرکت در جشنوازه را داشتند مشخص شد. بسیاری از کشورها این حضور را به دلیل قرنطینه از دست دادند، 6 گروه از 4 کشور در جشنواره حضور دارند. 2 گروه آلمان و یک گروه ایتالیا، 1 گروه کوبا و 2 گروه اتریش، 4 اجرا به صورت آنلاین با رعایت استانداردهای فنی و هنری به صورت انحصازی در خارج ضبط شده و 2 اجرا در ایران‌یرگزار می شود. 1 پیانیست آلمانی ضبط شده و 2 استاد ایتالیایی به جشنواره می‌آیند و برنامه شان در تالار وحدت ضبط می شود.
وی ادامه داد: انطباق اجرا با شرایط کرونا یکی از معیارهای ما در این جشنواره بود. ما به سمت اجراهای 3 نفر و کمتر از آن برویم و با این‌نگاه این هنرمندان انتخاب شدند. تنوع سبک برای جذب مخاطب حرفه‌ای، کیفیت اجرا، اجراهای مبتنی بر خلاقیت جزو معیارهای ما بوده است. هنرمندانی که انتخاب شده اند شاخص هستند و جوایزی را در سطح جهانی برده اند. از انجمن فرهنگی اتریش، آلمان و سفارت ایتالیا در ایران و رایزن آن ها تشکر می‌کنم. 

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/518001/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

افسردگی دوران بلوغ :علائم و درمان آن

7 غذایی که شما را دچار اضطراب می کند

همکارتان اگر این نشانه ها را دارد، از شما متنفر است!!!

10 اقدام برای خلاق‌بودن

پدیده ای پیچیده به نام «سادومازوخیسم»

این گونه همه چیز را به خاطر بسپارید

اهمیت دادن به ظاهر تا کجا نشانه بیماری نیست؟

افسردگی، سقوط به دنیای زیرین و پذیرش مرگ است

با ترس‌های‌تان مواجه شوید؛ راه دیگری در زندگی ندارید!

در چه شرایطی باید به روانشناس مراجعه کنیم؟

استرس و نگرانی؛ بیچاره اعضای بدن تان!

آیا فحش های رکیک باعث تعادل مغزی می شوند؟

اگر انگیزه ای ندارید، بخوانید

ریشه همه اختلاف‌نظرها

این نشانه های می گوید شما افسردگی پنهان دارید!!

خلق و خوی فرزندم تغییر کرده است!

چگونه از شر فکر کردن به او خلاص شوم؟

هنر تعریف کردن و تعریف شنیدن

شکست های عشقی را چطور درمان کنید؟

چرا دروغ نگوییم؟

چرا موفق‌ ترین افراد بیشتر مورد تنفر قرار می‌گیرند؟

آیا می‌توانیم شخصیتمان را تغییر دهیم؟

چگونه با ترس مقابله کنیم؟

با حواس پرتی ام چه کنم!؟

از استرس سبقت بگیرید

تحصیلات، درک و فهم و استعداد را سرکوب می‌کند؟

چطور با نوجوانمان که سیگاری شده، رفتار کنیم؟

کی به سن بلوغ می رسم؟

حالت تدافعی نقش قاتل یک رابطه را ایفا می‌کند! چطور از آن بیرون بیاییم؟

چرا باید به دلمان اعتماد کنیم؟

قانون جاذبه

بالاخره ثابت شد کچل‎ها باهوش‎ترند!

5 روش برای تحت تاثیر قرار دادن دیگران در همان هفته اول کار جدید

روش های غلبه بر ترس

چگونه یک کارمند موفق باشیم؟

راهکارهایی برای همنشینی کمتر با تلگرام

فن بیان‌تان را اینطوری تقویت کنید

مشخص کن چه می‌خواهی، و مهم‌تر از آن چه نمی‌خواهی

روز اول مدرسه

چطور در محل کار دچار خواب آلودگی نشویم؟

استرس روز اول مدرسه را چگونه کنترل کنیم؟

افتخارات زودگذر!

قبل از صدمه خوردن، «نه» بگویید

سر و صدا را تحمل کنید تا روانی نشوید

تیزهوشی مغز با یادگیری یک زبان دیگر

می‌توانید یک روز بدون تلفن‌ همراهتان زندگی کنید؟

تغذیه مناسب راهی برای مبارزه با استرس

حرف هایی که نباید به یک فرد افسرده بزنید

قلب شما هم صبح شنبه را دوست ندارد!

چه کسانی به موفقیت دیگران غبطه نمی خورند؟