آریا بانو

آخرين مطالب

درنگی بر قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی اقتصادي

درنگی بر قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی
  بزرگنمايي:

آریا بانو-

تجربه قوانین متعددی که برای تسهیل کسب و کار تصویب شده‌اند ولی در عمل عقیم مانده‌اند و یا تاثیر بسزایی نداشته‌اند، کم نیست. به عنوان مثال، در یکی از آخرین موردهای نقض غرض این قانون می‌توان به  موضوع دپوی تجهیزات در گمرکات کشور اشاره کرد که علیرغم وجود نمونه استاندارد ساخت داخلی، مقدار قابل توجهی ارز برای کالای مذکور صرف شده و در گمرک آماده ترخیص شده است، این در حالی است که اتفاقاً تجهیزات کلیدی یک پروژه ملی هم هست.

حال در این شرایط، نظام اجرایی باید تصمیم بگیرد که یا مانع ورود تجهیزات مورد نظر شود که باعث از بین رفتن ارز تخصیصی و احتمالا تأخیر در پروژه ملی خواهد شد و زیان هنگفتی به شرکت واردکننده (که اتفاقاً از شرکت‌های توانمند داخلی هم هست) شود یا اینکه با اجازه ورود این تجهیزات باعث از دور خارج شدن چند شرکت سازنده داخلی (حداقل برای چند سال آینده) گردد.

مصداق دیگر در این حوزه، تصمیم یکی از بزرگترین شرکت‌های فولادساز کشور برای مشارکت با شریک خارجی است. نکته جالب اینجاست که شنیده شده است، شرکت مذکور قرارداد انجام کار را احتمالا با این استدلال که از منابع خویش ارز را تامین می‌کند، با شریک خارجی منعقد کرده است. این شرکت، قبل از اینکه فرایند پیش بینی شده در قانون حداکثر ساخت داخل را رعایت کند که اتفاقا محصولی هم که قرار است تولید نماید از مواد خام مورد مصرف تولید کننده های داخلی است، نظام تصمیم گیری را جهت اخذ تصمیم نهایی با تردید رو به رو می کند، چراکه از یک طرف محصول نهایی از نیازهای ضرروی است و از طرف دیگر قوانین بالادستی جهت ایجاد خط تولید رعایت نشده است.

این مشکل در متن قراردادها هم نمودی زیادی دارد، به طوری که برخی مواقع تصور می شود که قانون در عمل دور زده می شود. با این تجربه کوتاه به نظر می رسد که تصویب یک قانون حمایتی مثل قانون استفاده حداکثر، تازه اول راه است و برای اجرای آن باید اقدامات گسترده و منسجمی در پیش گرفته شود.

لذا به نظر می رسد که در اقدامی عاجل، باید دستگاه‌های اجرایی مرتبط، الزامات اجرایی را فراهم کنند و شرکت‌های کارفرمایی با شفاف سازی بیش از پیش متون قراردادها و پرهیز از الزامات غیرشفاف در قراردادها، جلوی هرگونه فهم نادرست را سلب و دستگاه‌های کلیدی مثل وزارت صمت، بانک مرکزی، سازمان بازرسی و گمرک در چارچوپ مسئولیت‌های حاکمیتی خویش با جدیت قدم بردارند تا اجرای صرفا ظاهری قانون به یک رویه بدل نشود.

تردیدی نیست انجمن استصنا نیز با درک عمق مسئولیت خویش در قالب مدیریت تعارض منافع بین اعضای خود با وجود همه پیچیدگی ها و تبعات تخصصی و صنفی کماکان در کنار دستگاه‌های مرتبط برای تعریف فرآیندهای شفاف با در نظرگرفتن تمام ابعاد ومنافع ملی و جمعی البته نه صفر و یکی بلکه صفر تا صدی در اجرای کلیه مفاد قانون حداکثر حضور خواهد داشت.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/490817/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دستور بانک مرکزی به شبکه بانکی برای رفع مسدودی حساب‌های وکالتی خودرو

افزایش قیمت خودرو فعلا مشمول مبلغ باقیمانده خودرو‌های پیش‌فروش شده است

قیمت جدید محصولات سایپا در سال 1402 رسما ابلاغ شد (+ جدول)

وزیر صمت: دیروز از مراجع حاکمیتی مصوبه‌ای گرفتیم که مانع واردات خودرو را برطرف می‌کند

احتمال فروش قسطی خودرو از میانه سال

کمبود خودروی صفر در بازار/ عرضه زیاد نشود قیمت خودرو رکورد می زند

شورای رقابت: پیش‌پرداخت خودروهای فروخته‌شده خودروسازان مشمول تورم نیست، اما باقی مانده پول مشمول می شود

از کره جنوبی پول خودمان را نمی‌توانیم بگیریم چگونه ماشین بیاوریم؟

اولویت‌بندی تحویل خودروهای داخلی مشخص شد/ متقاضیان از امروز به سامانه مراجعه کنند

چهار پیامد «اصلاح ناقص قیمت خودرو»

خرید و فروش این خودروها ممنوع اعلام شد

آغاز فرایند تحویل خودرو از امروز /16 اردیبهشت مرحله دوم ثبت‌نام خودرو

نماینده مجلس: چطور می شود قیمت پراید در کمتر از دو ماه به 400 میلیون برسد؟

نمایندگی‌ها جلوی فروش خودروهای مونتاژی‌ را گرفته‌اند/ خیز نمایندگی‌ها برای گرانی خودرو‌

دکترین آینده قیمت خودرو

رفع مسدودی پول های بلوکه شده برای خرید خودرو

دبیر انجمن قطعه سازان: در حال دادن یارانه سیاه به خودرو هستیم

جزئیات واردات خودرو کارکرده اعلام شد

زمان تحویل تعدادی از محصولات پُر تقاضای ایران خودرو به 1403 موکول شد

وزیر صمت: خودرو تحویلی1403 به قیمت روز خواهد بود

طرح جدید برای واردات خودرو/ چه کسانی می‌توانند خودروی دست‌دوم به ایران بیاورند؟

توضیحات جدید سخنگوی وزارت صمت درباره آزادسازی پولها از حساب وکالتی

ایران‌خودرو عقب‌نشینی کرد/ طلب مردم پرداخت می‌شود

سود 26 هزار میلیارد تومانی دلالان خودرو در سال گذشته/ شیرین عسل هم خودروساز می شود!

رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران: از فروردین 97 تا امروز قیمت خودروهای داخلی 18 تا 19 برابر شده است

موتورسیکلت وسپا میلیاردی شد

مهلت ویرایش ثبت‌نام خودرو از 5 اردیبهشت به‌مدت 5 روز

جزئیات اصلاح ثبت‌نام خودروهای داخلی/ از ساعت 18 وارد سامانه شوید

عقب نشینی وزیر صمت از وعده اش برای کاهش قیمت خودرو: اشتباه فهمیده شد!

٢٩ خودرو جایگزین در طرح فروش یکپارچه مشخص شد

خودروی ایرانی کیلویی یک میلیون تومان!

قیمت خودروهای مونتاژی احتمالا فردا تعیین تکلیف می‌شود

موج کاهش قیمت خودروها در پی استیضاح وزیر صمت/ سقوط 70 میلیون تومانی قیمت دنا

لایحه واردات خودرو‌های کارکرده؛ هر شخص حقیقی می‌تواند خودرو وارد کند

وزیر صمت: مافیای خودرو نمی‌خواهند قیمت‌ها کاهش پیدا کند!

قیمت‌گذاری خودروهای مونتاژی به تعویق افتاد

یک خودروی الکتریکی ارزان شد

تویوتا رکورد زد

احتمالا فردا قیمت خودروهای مونتاژی اعلام می‌شود

نمایندگان مجلس: هر ایرانی باید بتواند خودرو وارد کند

کاهش 15 درصدی قیمت خودرو هم دردی از بازار دوا نکرد | اعلام نرخ جدید هیوندای

مافیای خودرو چه کسانی هستند؟

قیمت خودرو‌های مونتاژی شنبه اعلام می‌شود

فرمول قیمت خودروهای مونتاژی مشخص شد

ورود خودروهای دست‌دوم خارجی با منحنی قیمت چه می‌کند؟

قیمت خودروهای مونتاژی به تصویب شورای رقابت رسید

قیمت باورنکردنی خودرو در عراق به پول ایران/ آئودی 2.5 میلیارد تومان

از میان 15 هزار خودروی بهمن موتور، تنها 5 هزار خودرو شفاف عرضه شده

پورشه گران شد

اتفاقی جدید در بازار خودرو/ قیمت این خودروها رسما تغییر کرد/ جزییات