آریا بانو

آخرين مطالب

سرمایه‌گذاری 14 هزار میلیارد تومانی در صنعت سی.ان.جی اقتصادي

سرمایه‌گذاری 14 هزار میلیارد تومانی در صنعت سی.ان.جی
  بزرگنمايي:

آریا بانو-

«اردشیر دادرس» امروز (یکشنبه) در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به ذخایر گازی کشور بیان کرد: باتوجه به اینکه کشور ایران دومین ذخایر گازی دنیا را در اختیار دارد و همچنین با عنایت به گستردگی شبکه گازی کشور که امروزه ضریب نفوذ گاز شهری حدود 98 درصد و ضریب نفوذ گاز روستایی حدود 88 تا90 درصد را به خود اختصاص داده است، بهترین سوختی که می تواند گزینه اصلی سوخت ملی در آینده باشد، سوخت گاز است.  

دادرس گفت: تا پایان امسال یک میلیارد مترمکعب گاز در داخل کشور تولید می‌شود، این درحالی است که باتوجه به این ظرفیت تولید، روزانه 22 میلیون مترمکعب سوخت سی. ان. جی مصرف می‌شود که این میزان تقریبا دو درصد از کل سبد سوخت را دربرمی‌گیرد و باید به 5 درصد برسد.

وی افزود: باتوجه به اینکه سوخت سی. ان. جی در سبد سوخت ناوگان حمل و نقل عمومی قبلا 15 درصد بوده و درحال حاضر به 20 درصد رسیده است، این عدد باید در برنامه هفتم توسعه به 35 درصد از  سبد سوخت ناوگان حمل و نقل عمومی ارتقاء پیدا کند.  

دادرس در ادامه از بسته‌های جدید حمایتی برای تقویت سبد سوخت کشور خبر داد و گفت: باید سبد سوخت تقویت شود و گاز به عنوان محور اصلی قرار بگیرد. گاز محور توسعه پایدار کشور است از طرفی هم سی. ان. جی پاشنه آشیل محور توسعه درحوزه حمل و نقل محسوب می‌شود. به دنبال این هستیم تا در آینده با بسته‌های حمایتی که برای صنعت سی. ان. جی در نظر گرفته شده و موافقت شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی و مدیریت طرح سی. ان. جی نیز برای اجرای آن‌ها اخذ شده است در کمیسیون انرژی مجلس نیز مطرح شود تا در این زمینه کمک‌های لازم شکل بگیرد.  

بومی‌سازی 80 درصد از تجهیزات صنعت سی. ان. جی

 این مقام مسئول گفت: در کشورمان بیش از 14 هزار میلیارد تومان در صنعت سی. ان. جی سرمایه‌گذاری صورت گرفته است. بیش از 8 کارخانه سازنده کیت و تجهیزات، شش کارخانه سازنده مخازن، 4 کارخانه سازنده کمپرسور و بیش از 80 درصد قطعات و تجیهزات سی. ان. جی بومی‌سازی شده است.

وی با اشاره به هجمه‌ای که علیه سی. ان. جی شکل گرفته است تا به هر طریقی ورود ال. پی. جی را به سبد سوخت توجیه شده بیان کند، گفت: ضریب نفوذ گازی شهری و روستایی به ترتیب بالای 90 و 80 درصد است این درحالی است که ال. پی. جی در مجموع 2 تا 3 درصد از سبد سوخت را تشکیل می‌دهد. در واقع این سوخت منسوخ و از حیطه مصرف خارج شده است و جایگاه و توجیه اقتصادی برای جایگزینی ال. پی. جی در کنار سی. ان. جی وجود ندارد.  

دادرس تاکید کرد: درحال حاضر می توان ال. پی. جی را با قیمتی در حدود هر تن 450 تا 500 دلار صادر و برای کشور درآمدزایی کرد، به همین جهت باید گفت سی. ان. جی سوخت اصلی در سبد سوخت خودروها است.

به گفته وی حتی برخی کشورها برق را به عنوان سوخت پاک و بهینه‌ای می‌دانند ولی به نظر کارشناسان خبره وقتی شبکه گاز سراسری وجود دارد باید سوخت اصلی را گاز قرار داد. در همین رابطه،  وزیرنفت به درستی اشاره کرد که سوخت ملی ما سی. ان. جی است و حداقل تا 100 سال آینده سوخت اصلی به گاز تبدیل می‌شود.  

دادرس آینده صنعت گاز را روشن دانست و افزود: تمامی 5 حلقه زنجیره مصارف خانگی، صنعتی، تجاری، اداری و حمل و نقل همگی به سمت گاز طبیعی تغییر مسیر می‌دهند. ضمن اینکه گاز طبیعی مشتقاتی دارد که هنوز روی آن کار نشده است. به عنوان مثال می‌توان ال. ان. جی را از گاز طبیعی گرفت، ال. سی. ان. جی (تبدیل ال. ان. جی به «سی. ان. جی)، اس. ان. جی و ... از فرآورده‌های پایین‌دستی گاز است که وزارت نفت جا دارد صنایع پایین‌دستی گاز را تقویت کند تا محور اصلی توسعه، صنایع پایین‌دستی گاز قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه در پتروشیمی این امر در دفتر توسعه پایین‌دستی صنایع پتروشیمی وجود دارد ولی در گاز این خلا حس می‌شود، گفت: باید دفتر توسعه صنایع پایین‌دستی گاز یا مرجعی جدا در چارت سازمانی وزارت نفت دیده شود و دراین موضوع تمرکز شود تا بهره‌وری‌های بهینه‌ای شکل بگیرد.  

به گزارش ایرنا،  با افزایش قیمت بنزین و سهمیه‌بندی آن از آبان سال 98، ‌ تمایل به مصرف سی. ان. جی در کشور افزایش پیدا کرد. وزیر نفت نیز در این رابطه با اشاره به اینکه سی. ان. جی سوخت ملی ایران است، ‌تاکید کرده که باید سهم این سوخت در سبد سوخت کشور افزایش پیدا کند.

از همین رو دوگانه‌سوزکردن یک میلیون و 460 هزار خودروی عمومی در دستور کار قرار گرفت و اولین مورد آن نیز همزمان با دهه فجر سال گذشته تحویل مالکان شد.

بر این اساس، ‌ دوگانه‌سوز کردن به دو صورت کارگاهی و کارخانه های خودروسازی انجام می‌شود و می‌تواند مصرف سی. ان. جی را تا 40 میلیون متر مکعب در روز افزایش دهد.

دو گانه سوز شدن این تعداد خودروی عمومی به تنهایی تا 10 میلیون متر مکعب در روز به مصرف سی. ان. جی کشور اضافه خواهد کرد که علاوه بر صرفه‌جویی از محل کاهش مصرف سوخت مایع، ‌در بهبود محیط زیست نیز اثرگذار خواهد بود.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/488133/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پوشش نه‌چندان جالب الناز شاکردوست در اکران فیلم بی بدن حاشیه‌ساز شد/ خانم بازیگر با استایلش جلب توجه کرد

نگاهی به کیک تولد شیک و با کلاس شانا دختر 8 ساله شبنم قلی خانی / تولدت مبارک دختر قشنگ

گشت و گذار بهاری یاسمن شاه حسینی و خانواده اش به آنتالیا با ظاهری متفاوت در هتلی بهشتی

همه‌چیز در مورد یک ویروس بهاری؛ بیشتر مراقب کودکان خود باشید

خلیلی: پرسپولیس پا به پای استقلال پیش می‌رود

نبود مسیح در 3 بازی به چشم آمد

رفیعی در تاریخ لیگ جاودانه شد

علیاری: برای حریفان ذوب‌آهن آسان پنالتی می‌گیرند

دهمین بازیکن تاریخ پرسپولیس!

پالس جدید برای انتقال محمد صلاح به عربستان

تاریخچه جت های جنگنده ایالات متحده

تفریح بهاری مبینا نصیری به همراه مهدی توتونچی در شیراز / صمیمیت خانم مجری با خانواده همسرش

گوشت چروکیده؛ مردی که 3 قرن را به چشم دید!

بهترین زمان برای نوشیدن قهوه جهت افزایش تمرکز

برای خوب شدن سرفه آنتی‌بیوتیک بخوریم؟

کمالوند: بعد از بازی تراکتور حرف های مهمی دارم

خلاصه بازی وستهم 1 - بایرلورکوزن 1

برتری رئال مادرید مقابل منچسترسیتی در ضربات پنالتی به روایت کارتون

خنده های یورگن کلوپ در لحظات پایانی بازی آتالانتا و لیورپول و حذف از لیگ اروپا

سیو برتر هفته 29 لیگ برتر پرتغال 2023/24

جراحت سنگین داور، بازداشت و حکم جلب؛ فرجام تلخ کشتی نونهالان

آاس رم (3) 2-1 (1) میلان؛ شیطان در جهنم المپیکو سوخت

خلاصه بازی آاس رم 2 - آث میلان 1

نماشی دیگر از گلر دیوانه با دو کارت زرد!

آخرین بازی اروپایی کلوپ و لیورپول

لورکوزن ادامه می‌دهد؛ نیمه نهایی و رکورد

واکنش آتالانتا به صعود تاریخی

خاطره تیری آنری از بهترین گلی که لیونل مسی به ثمر رسانده است

وقتی آنتونیو رودیگر جهت ضربه پنالتی متئو کواچیچ را به آندری لونین نشان می‌دهد!

گل اول میلان توسط گابیا در دقیقه 85

خلاصه بازی آتالانتا 0 - لیورپول 1

محمد عباس‌زاده دوباره در نقش رهبر نساجی

24 هفته صبر و یک تغییر تیم برای گلزنی!

شروع قوی رم؛ میلان آچمز شد!

دو مصدوم و یک اخراجی، امیدواری میلان به کامبک

پیروزی یوزهای ایرانی در گام نخست آسیا

عملکرد تیم ملی فوتسال ایران مقابل افغانستان از زبان رعدی

جریمه 10 درصدی پس از باخت به پرسپولیس

استفاده حداکثری از غیبت تورس و زنده‌روح

سیو تک دست دیدنی آلیسون در دیدار برابر آتالانتا

گل دوم آاس رم به میلان با ضربه تماشایی دیبالا

واکنش اوسمار به تحریم کنفرانسش در آبادان

صلاح امید را به لیورپول برگرداند

سنگ تمام مردم آبادان برای گلزن پرسپولیس

گل اول وستهم توسط آنتونیو در دقیقه 12

ویدئویی که سایت رهبری برای مدال آوران تیم ملی کشتی آزاد و فرنگی منتشر کرد

اخراج چلیک و ده نفره شدن آاس رم مقابل میلان

آهنگ بی نظیر The magus اثری از یانی

آیفون‌های سرقت شده سر از چین درآوردند!

عملیات انتقال بیمار 300 کیلویی به بیمارستان مسکو!