آریا بانو

آخرين مطالب

ایستادگی برای داشتن «فضای مجازی» اقتصادي

ایستادگی برای داشتن «فضای مجازی»
  بزرگنمايي:

آریا بانو-

«اگر این دولت نبود فضای مجازی در اختیار مردم نبود. فداکاری و ایستادگی زیادی شد تا مردم از فضای مجازی استفاده کنند. الان تمام مردم از جزئیات بودجه اطلاع دارند. شرایط حضور مردم در صحنه نقد و اعلام نظرشان با گذشته متفاوت است. الان تمام مردم یک رسانه دارند که می‌توانند نظر خود را در آن اعلام کنند.» رئیس جمهوری این جملات را در همایش حقوق اساسی و شهروندی بیان کرد. 

وی افزود: یکی از کارهای دولت‌های یازدهم و دوازدهم فضای مجازی بود که به مردم هدیه کرد و مردم با موبایل هوشمند با یکدیگر در تماس هستند و بسیاری از اطلاعات را به شکل آنلاین در اختیار دارند.

روحانی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به ارائه لوایح بودجه در سال‌های اخیر گفت: چندین سال است مردم از بودجه‌ای که تقدیم مجلس می‌کنیم با خبر هستند و می‌توانند بگویند چرا به این دستگاه بیشتر پول دادید و به آن یکی کمتر اختصاص دادید؟ چرا منابع به این شکل است؟ چرا منابع از اینجا است؟  

وزیر ارتباطات نیز مدتی قبل در تایید این که دسترسی مردم به فضای مجازی حاصل تلاشی چند ساله در دولت یازدهم و دوازدهم است، گفت: «این روزها عکس‌هایی در شبکه‌های اجتماعی از مناطق مختلف روستایی منتشر می‌شود که دانش آموزان برای جا نماندن از تحصیل، خود را به نقاطی می‌رسانند تا به شبکه ارتباطی دسترسی پیدا کنند و ما تمام این مسائل را در وزارت ارتباطات رصد می‌کنیم. اگر سیاست‌گذاری‌های سال 1392 مبنی بر اینکه 128 کیلوبایت اینترنت برای مردم کافی است، باقی می‌ماند و کرونا به وجود آمده بود امروز قطعاً با مشکلات ارتباطی جدی مواجه می‌شدیم.» 

راستی آزمایی این اظهارات، کار سختی نیست. آمارهای رسمی از ضریب نفود اینترنت، تلفن همراه و دسترسی به سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای مختلف وجود دارد که نشان می‌دهد، تلاش دولت روحانی برای دسترسی به فضای مجازی با تمام مشکلات و دیدگاه‌های مخالفی که وجود داشته، تلاش خوبی بوده است.

 

 ضریب 148درصدی نفود تلفن‌همراه و اینترنت

تازه‌ترین گزارشی که سازمان تنظیم مقررات اول دی‌ماه منتشر کرده است، به این نکته مهم اشاره دارد که ضریب نفوذ تلفن همراه در کشور در مسیر توسعه روزافزون قرار گرفته است. در آغاز دولت یازدهم و در سال 92 حدود 63 میلیون مشترک تلفن همراه بودند که ضریب نفوذ 82 درصدی را نشان می‌داد اما اکنون ضریب نفوذ تلفن همراه در کشور به 142 درصد رسیده است 148 درصد ضریب نفوذ تلفن همراه عددی است که باید تا پایان سال 1400 آن را تجربه کنیم.

گزارش عملکرد وزارت ارتباطات که تابستان امسال منتشر شد نیز آمارهای جالبی از روند توسعه اینترنت طی هفت سال گذشته منتشر کرده است.

بر اساس این گزارش، ضریب نفوذ تلفن همراه در کشور در مسیر توسعه روزافزون قرار دارد. در آغاز دولت یازدهم ضریب نفود روی عدد 83 درصد بود، در سال 98 این عدد به 139 درصد رسید و پیش‌بینی می‌شود تا پایان امسال 146 درصد را رد کند. 148 درصد ضریب نفوذ تلفن همراه، عددی است که باید تا پایان سال 1400 آن را تجربه کنیم.

ضریب نفوذ پهن‌باند سیار

ضریب نفوذ پهن‌باند سیار نیز مانند تلفن همراه به سمت توسعه حرکت کرده است. با شروع دولت یازدهم ضریب نفوذ پهن‌باند 1.53 درصد بوده که پایان سال گذشته این عدد به 76.5 درصد رسیده است. پیش‌بینی به این سمت می‌رود که تا پایان امسال ضریب نفوذ به عدد 86.9  برسد و انتهای امسال شاهد ضریب نفوذ 88.9 درصدی باشیم.

سرعت اتصال به اینترنت

متوسط سرعت دسترسی مشترکین ثابت به شبکه ملی اطلاعات در آغاز دولت یازدهم0.256 مگابیت بر ثانیه (میزان تعیین سرعت اتصال به اینترنت) بودکه در پایان سال گذشته به عدد 7 رسید. 10 مگابیت برثانیه عددی است که تا پایان امسال پیش‌بینی شده و در سال 1400 نیز باید منتظر عدد 14 باشیم.

سرعت دسترسی مشترکین سیار

متوسط سرعت دسترسی مشترکین سیار به شبکه ملی اطلاعات در شروع دولت یازدهم 0.218 مگابیت بر ثانیه بود و با گذشت 6 سال از آغاز دولت این عدد افزایش پیدا کرد و به 6 مگابیت رسید. تا پایان سال 99 شاهد سرعت 10 مگابیت بر ثانیه خواهیم بود و تا پایان 1400 نیز این عدد به 14 مگابیت بر ثانیه می‌رسد.

دسترسی 85 درصدی به اینترنت

37.8 درصد از خانوارهای ایرانی در آغاز دولت یازدهم به اینترنت دسترسی داشتند. در پایان سال 95 این عدد به 84.5 درصد رسید. میزان دسترسی ایرانیان به اینترنت در پایان امسال 85 درصد در نظر گرفته شده است. سال آینده نیز این عدد به 87 درصد خواهد رسید.

100 درصد خدمات دولت به صورت الکترونیکی

تعداد سرویس کاربردی سکوی دولت همراه، در آغاز دولت یازدهم عدد صفر بود که در پایان سال گذشته به 65 سرویس رسید. تا پایان امسال سرویس‌ها به 78 سرویس ارتقا پیدا خواهد کرد و در نهایت به عدد 93 خواهد رسید.

میزان ارائه خدمات دولت به صورت الکترونیکی در آغاز دولت یازدهم تنها 10درصد بود که سال گذشته به 65 درصد رسید، تا پایان امسال خدمات دولت به صورت الکترونیک مرز 80 درصد را رد می‌کند و پیش‌بینی‌ها حکایت از این دارد که تا پایان سال آینده 100 درصد خدمات دولت به صورت الکترونیکی ارائه خواهد شد.

گذر از 86 میلیون اینترنت پهن‌باند در کشور 

بنا بر اعلام سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات (رگولاتوری) تعداد مشترکان اینترنت پهن‌باند در کشور اکنون از عدد 86 میلیون نفر گذشته است.

بر این اساس، اکنون تعداد مشترکان اینترنت پهن‌باند ثابت 9 میلیون و 479 هزار نفر و مشترکان اینترنت پهن‌باند سیار به عدد 76 میلیون و 531 هزار نفر رسیده‌ است.

ضریب نفود اینترنت پهن‌باند در کشور 102 درصد است که 91 درصد آن مربوط به ضریب نفوذ اینترنت پهن‌باند سیار است.

به گزارش ایرنا، در سال 95 تعداد مشترکان اینترنت پهن‌باند در کشور 42 میلیون نفر بود و ضریب نفود اینترنت فقط 53 درصد بود. اما در دولت دوازدهم، وزارت ارتباطات برای بالا بردن نفوذ اینترنت در کشور تلاش کرد و در مدت کمتر از یک سال 10 میلیون نفر به تعداد مشترکان اضافه شد.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/483600/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

قیمت انواع ملک در تهران سال 1353 را ببینید! / عکس

«بی معرفت» با اجرای زیبا و احساسیِ بهنام بانی

ارز حج 1403 تامین شد

پایان ماراتن داوطلبان کنکور ریاضی، انسانی و فرهنگیان

حکمت/ آنچه سبب خواری شخص خواهد شد

داستانک/ گریه بر شهید

بارش باران در ایستگاه متروی تازه افتتاح شده استانبول!

کاشان، عروس خانه‌های تاریخی ایران

کیک سیب زمینی برای شب های مهمانی

تکنیک های طلایی برای سلامت مغز

شوهر شما هم یک مرد بی احساس است؟!

موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی 6 سیلندر

تست موفق اولین موتور 6سیلندر ایرانی

شعر زیبای میلاد عرفان پور درباره عملیات وعده صادق

درخواست حمید مطهری از هواداران تراکتور

گل های دیدنی دنیای فوتبال با ضربات بغل پا

مطهری: سعی میکنیم در 90 دقیقه کار را تمام کنیم

لاپورتا: ژاوی ماند چون پروژه برنده‌ای داریم!

خشم ژاوی: می‌خواهند با اعتبار من بازی کنند

توصیه نماینده مجلس به مالکان جدید استقلال و پرسپولیس

بانک هایی که خریدار پرسپولیس بودند واقعا سهام شان افت کرد؟

واکنش تند کارشناس تلویزیون به وزارت ورزش

خطر از بیخ گوش «گلنار» گذشت

افشاگریِ وحیدِ نون‌خ: در چابهار چندین بار بیهوش شدیم

ازدواج بدون حلقه ازدواج!

تو این همه خواستگار یواشکی داشتی؟!

آرایش سحر دولت‌شاهی در «افعی تهران» دردسرساز شد!

تیپ جذاب و متفاوت سلنا گومز در شهر نیویورک / جدیدترین استایل خیابانی خانم بازیگر برای فیلم جدیدش

عکس یادگاری طاها پسر علیرضا بیرانوند در کنار رونالدو / لایک جالب رونالدو برای پسر رقیبش

اجرای زیبای آهنگ ناصر عبداللهی توسط پسرش

دفترچه سوالات ریاضی و انسانی نوبت اول کنکور 1403 منتشر شد

قرنطینۀ مطلق برای طراحان سؤالات کنکور

پیش‌بینی هوای تابستان امسال

غرق شدن دو کودک در رودخانه ماشکید سراوان

فتوای جهاد او انگلیسی‌ها را از خاک ایران خارج کرد!

حمله دلفین‌ها به گله موتوماهیان

تولد عجیب‌ترین توله سگ دنیا که همه را حیرت‌زده کرد

ظهر بارانی در حرم مطهر رضوی

فرار خنده دار کروکودیل از رویارویی با سگ

دسر شکلاتی را خلاقانه بساز

پیشگیری از بیماری های قلبی با سبک زندگی سالم

اخاذی مرد شیاد با جلب اعتماد زنان پس از مرگ مادرشان

نشانه‌گیری اتفاقی اما بسیار دقیق فران تورس در پایان ال‌کلاسیکو

مطهری: تراکتور همیشه مدعی بوده

آزمون در ترکیب اصلی رُم برابر اودینزه

واکنش دین محمدی به قهرمان لیگ برتر امسال

واکنش رجب زاده به اتفاقات بازی با استقلال ملاثانی

مطهری: همه تیم‌ها را می‌شناسم

مطهری: در تراکتور باید کمتر حرف زد، بیشتر عمل کرد

اشکش: ای کاش نتایج داخل زمین رقم بخورد