آریا بانو

آخرين مطالب

تاثیر مثبت لایحه بودجه سال 1400 بر بازار سرمایه اقتصادي

تاثیر مثبت لایحه بودجه سال 1400 بر بازار سرمایه
  بزرگنمايي:

آریا بانو- به گزارش ایرنا، روند بازار سهام هفته گذشته به صورت محتاط آغاز به کار کرد و معاملات این بازار در سومین هفته آذر ماه با بازدهی حدود 2 درصدی به پایان رسید.

بعد از توقف روند نزولی شاخص بورس در محدوده های کانال یک میلیون و ٣٠٠ هزار واحد و بازگشت دوباره شاخص بورس به مدار صعودی اکثر کارشناسان کانال یک میلیون و ٥٠٠ هزار واحد را مقاومتی جدی برای ادامه روند صعودی بازار دانستند و اعلام کردند بازار ممکن است برای مدتی در این محدوده وارد فاز استراحت شود.

در نخستین روزهای هفته گذشته بود که شاخص بورس بدون هیچگونه مقاومتی کانال یک میلیون و ٥٠٠ هزار واحد را شکست اما ساعاتی بعد از عبور از این کانال، رشد بازار از تاب و تاب افتاد و شدت عرضه در این بازار افزایش پیدا کرد.

در کنار نوسان شاخص بورس به دلیل مقاومت بر روی کانال یک میلیون و ٥٠٠ هزار واحد، انتشار برخی از شایعات در فضای مجازی باعث شد تا سهامداران با تصمیم های هیجانی خود میزان عرضه در بازار را افزایش دهند و باعث کاهش شتاب در روند صعودی شاخص بورس شوند.

با وجود شایعه و افزایش عرضه در بازار برخی از سهامداران با خریدهای خود در بازار مانع از شتاب در روند نزولی شاخص بورس شدند و حالا قرار گرفتن ارزش معاملات در رقم های بین ١٥ تا ٢٠ هزار میلیارد تومان می تواند نشانه مثبتی از معاملات بازار  و بازگشت اعتماد دوباره سهامداران برای ورود نقدینگی آنها به این بازار باشد.

نکته قابل توجه در معاملات هفته گذشته برتری شاخص هم وزن نسبت به شاخص کل بود که این موضوع نشان می دهد بر خلاف چند ماه گذشته که سهام گروه های بزرگ در بازار به دلیل استقبال سهامداران در مدار صعودی قرار داشتند، اکنون وارد مرحله استراحت شده اند و سهام گروه کوچک با خودنمایی در این بازار در حال جبران عقب ماندگی های  خود در این بازار هستند.

با توجه به ثبات شاخص بورس بر روی کانال یک میلیون و ٥٠٠ هزار واحد، اکنون گمانه زنی هایی بین سهامداران در زمینه عبور شاخص بورس از این کانال و امکان دست یابی کانال یک میلیون و 600 هزار واحد در بازار هفته جاری ایجاد شده است.

پیش روی معاملات بورس به سمت تعادل

«امیرعلی امیرباقری» امروز (شنبه) در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به روند معاملات بورس در هفته گذشته اشاره کرد و افزود: در هفته ای که گذشت معاملات بازار سهام به سمت تعادل نسبی پیش رفت که به دلیل مطابقت تعادل ایجاد شده با واقعیات روز اقتصاد کشور به مرور شاهد خروج هیجان از کلیت بازار سرمایه خواهیم بود.

وی با بیان اینکه نکته ای که باید مورد توجه قرار گیرد روندهایی است که گاهی در بازار شکل می گیرد، گفت: این روندها کوتاه مدت هستند و نباید در انتظار روند قوی در میان مدت و بلندمدت برای بازار باشیم، بازار باید به یک کف کانالی دست یابد تا در آن زمان بتواند حرکت اصلی خود را آغاز کند.

تاثیر لایحه بودجه بر روند معاملات بورس

امیرباقری خاطرنشان کرد: موضوع لایحه بودجه در سال ١٤٠٠ از جمله بحث هایی است که این روزها  تاثیر نسبی را بر بدنه بازار سرمایه داشته است، در بودجه سال آینده بخشی از منابع قرار است از طریق بورس تامین شود.

این کارشناس بازار سرمایه به انتشار اسناد خزانه و تامین مالی مستقیم از بدنه بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: برای محقق شدن این امر باید نرخ بهره در مقایسه با نرخ تورم و نرخ بازدهی مورد انتظار در بازار سرمایه نرخی جذاب باشد تا بتواند نقدینگی را به سمت خود جذب کند.

وی با بیان اینکه بالا بودن این نرخ باعث ایجاد فشار بر بدنه بازار سرمایه می شود و کار دولت را برای تامین مالی از طریق فروش سهام بر بدنه بازار سرمایه سخت می کند، افزود: دولت باید یک نرخ میانگینی را برای خود در نظر بگیرد که این نرخ میانگین  نباید باعث خروج سرمایه از بازار سهام و سرازیر شدن آن به سمت اوراق  شود.

امیرباقری اظهار داشت: از طرف دیگر این نرخ نباید انقدر غیرجذاب باشد که اوراق روی میز باقی بماند و همه نقدینگی وارد شده در بازار به سمت سهام پیش برود، روند ایجاد شده بین بازده اوراق اسناد خزانه، اوراق مشارکت و نرخ بازده بازار سهام می تواند مسیر بازار سرمایه را برای سال آینده مشخص کند.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: اکنون انتظار تحلیلگران این است که دولت به نرخ میانگین و معقول از نرخ بازده بازار و نرخ اوراق بدون ریسک رضایت دهد تا از این طریق فشاری بر بدنه بازار سرمایه ایجاد نشود و بتواند تامین مالی مستقیم از  طریق انتشار اوراق داشته باشد.

شرکت های بزرگ بورسی جزو شرکت های دلاری محور 

وی به موضوع بازار ارز و سخنان رییس جمهوری در مورد تقویت ارزش پول ملی تاکید کرد و افزود: ایران کشوری صادرات محور است و شرکت های بزرگ بورسی جزو شرکت های دلاری محور هستند؛ بنابراین تا حدودی تضعیف ارزش دلار منجر به کاهش ارزش این شرکت ها و ایجاد فشار بر بدنه بازار سرمایه خواهد شد.

امیرباقری با بیان اینکه سرمایه گذاران باید این نکته را در نظر داشته باشند که دلار و بازار سرمایه رشدی را تجربه کردند که  تا حدودی از این روند صعودی پرشتاب در بازار سرمایه و دلار جبران شده است، اظهار داشت: این احتمال وجود دارد که نرخ دلار در بازار ارز به دلیل ایجاد هیجان فروش  به قیمت های کمتر سوق پیدا کند که به دنبال آن کاهش قیمت ایجاد شده بر معاملات بازار سهام تاثیرگذار خواهد بود.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: با توجه به انتشار گزارش های نسبی از بازار ارز باید این موضوع را مدنظر قرار داد که بانک مرکزی در بازار به عنوان وزنه تعادلی حاضر است و شنیده می شود تا حدودی مانع از کاهش قیمت های غیرمنطقی در بازار خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه این ایستادگی به معنای وجود سدی در برابر کاهش قیمت و هدایت روند فرسایشی و نزولی با زاویه کم است، اظهار داشت: این روند فرسایشی علاوه بر گرفتن فرصت نوسان گیری از افراد به مرور زمان موجب تقویت ارزش پول ملی و عدم ورود فشار سنگین بر بدنه بازا ر خواهد شد که وجود این فشار می توانست باعث خروج پول از بازار سرمایه شود.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: سودآوری و تحلیل در کلیه بازارها روز به روز سخت تر می شود و تا زمان وجود تورم در کشور خرید همه کالاها با افزایش قیمت مواجه می شوند.

وی با اشاره به اینکه این افزایش قیمت به معنای افزایش قدرت خرید نیست بلکه به معنی کاهش ارزش پول ملی است، گفت: به مرور با احیای قدرت پول ملی بازارها تحلیل محور می شوند، سرمایه گذاری در آن بازارها نیازمند تحلیلگران می سود و سرمایه گذاران در کلیه بازارها باید با دقت مضاعف اقدام به سرمایه گذاری کنند تا سرمایه های خود را به خطر نینذازند.

روند معاملات بورس در هفته جاری

امیرباقری به روند معاملات بورس در بازار هفته جاری تاکید کرد و گفت: در بازار هفته جاری بحث بودجه و احیای قدرت پول ملی می تواند تا حدودی بر روند بازار تاثیرگذار باشد.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: قسمت عمده ای از ریزش بورس با بازگشت دوباره رشد به این بازار جبران شده است، اکنون بازار در حال نزدیک شدن به برخی از مقاومت ها است که می تواند افزایش عرضه در بازار را به دنبال داشته باشد.

به گفته وی، انتظار می رود عرضه ها در بازار شدت بگیرند اما باید دید قدرت تقاضا در برابر این عرضه ها به چه میزان است.

امیرباقری اظهار داشت: با توجه به ریزش اخیر بورس و تبعاتی را که به دنبال داشت به طور حتم این بار اجازه رشد هیجانی به بازار داده نمی شود و در کوتاه مدت نباید منتظر روند سنگین افزایشی در بازار باشیم.

عمق بخشیدن به بازارهای سرمایه گذاری

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه موضوعی که باید مورد توجه قرار گیرد تعمیق بازارها برای سرمایه گذاری است، افزود: برای مثال معاملات  آتی سکه چند سالی است که متوقف شده است به همین دلیل پول های سفته بازانه به بازارهای فیزیکی هجوم آورده اند.

وی با اشاره به اینکه باید با گسترش بازار سرمایه و سایر بازارها مانند بازار مشتقه زمینه عمق بخشیدن این بازارها را فراهم و تنوع بخشی کنیم، گفت: محصولات مورد نیاز باید با توجه به ریسک پذیری سرمایه گذاران طراحی شود تا سرمایه گذاران با توجه به ریسک پذیری های مختلف پول را وارد بازار کنند، بدین معنا که سرمایه خود را به صورت مستقیم وارد بازار دلار و سکه نکنند تا از این طریق بازارهای فیزیکی دستخوش تغییر نشود. 

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: این انتظار وجود دارد که ابزارهای مشتقه و ابزار مالی طراحی و به مرحله اجرا برسند تا سرمایه گذاران بتوانند با توجه به ریسک پذیری خود تصمیم گیری کنند.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/470737/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تصویر روز ناسا؛ روبه‌روی NGC 1232

«رئالیست‌ها» وارد بازار نشر شدند

نامزدهای کسب عنوان بهترین گل هفته لیگ اروپا

معرفی برترین‌های مسابقات آزاد اسکیت سرعت مردان

ستاره سیتی: به احترام رئال کلاه از سر برمی‌دارم

زنگ خطر مدیریتی برای فولاد در صورت شکست مقابل مس

بلینگام در یک قدمی رکورد BBC مشهور رئال

درخواست اوکراین برای محرومیت 15 جودوکار روسی

تیزر جذاب حریف امروز استقلال با آهنگ محبوب این روزها

حدادی‌فر: لیگ عجیب و آشفته‌ای داریم

وزیر ورزش و دبیر به بیشکک نرسیدند

اعزام تیم ملی جودو به هنگ کنگ لغو شد

چگونه سلول های سرطانی را از بین ببریم؟/ ویدئو

موزیک ویدئوی «خط قرمز» با صدای سهراب پاکزاد

وضعیت آب‌وهوا طی روزهای آینده؛ استان‌هایی که منتظر بارش هستند

ساخت مجسمه شکری

اقدام خطرناک موتورسوار عجول در خیابان

نسخه خانگی بستنی سالار!

دیگه از بیرون کباب لقمه نخر

پایه‌گذار مکتب ایرانی در طب اسلامی را می‌شناسید؟

نوجوان کاراته کار: شکست واقعا مقدمه پیروزی بود

دروسی: لورکوزن شکست‌ناپذیر نیست

پرسپولیس کار سختی نسبت به استقلال دارد

کارشناس فوتبال: تجربه استقلال تعیین کننده است

علی چینی: نباید به استقلال ایراد گرفت

بازیکن سابق فوتسال: ایران منطقی بازی کرد

ایتالیا برای فصل آینده لیگ قهرمانان 5 سهمیه‌ای شد

ابراز نگرانی انگلیس نسبت به امنیت افتتاحیه المپیک پاریس

امیدوارم مدیران تراکتور تصمیم عجولانه‌ای برای نیمکت تیم نگیرند

آذرپیرا مقتدرانه از سد آزادکار ژاپنی گذشت

هشدار کاپلو به یوونتوس با تمجید از طارمی

آرزوی مایکل داگلاس برای مرگ در «مرد مورچه‌ای»

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

سفر به ایران قدیم؛ اولین هواپیمای ایران و سفر استانی احمدشاه

برای داشتن عمر طولانی از این مواد غذایی غافل نشوید

ماجرای رد و بدل رمز ارز برای تقلب در کنکور!

تصاویری دیوانه‌کننده از دوچرخه سواری روی دیواره یک سد

رنگرزی سنتی به سبک مدرن و خلاقانه

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد

مدل تلسکوپ فضایی جیمز وب با اندازه واقعی به نمایش در می‌آید

ورود «مهمان سرزده» به کتابفروشی‌ها/یک‌قصه تصویری برای کودکان

حریف تراکتور نصف تیمش را ندارد!

برد راحت امامی مقابل حریف کره‌ای و صعود به نیمه‌نهایی

بهترین موقعیت‌های هفته بیست و سوم لیگ برتر

رکوردشکنی تاریخی بایرلورکوزن و ژابی آلونسو

گل دیدنی پولیتانو به فروزینونه از تمامی زوایا

حمایت کلوپ از ستاره لیورپول

2 خبر از فیلم کوتاه؛ آخرین وضعیت «ابله» و«آخرین شیهه»

چرا غیبت بازیگران و خوانندگان در مهمانی طهماسب، لطمه‌ای به آن وارد نکرده است؟

اولین تصویر منتشر شده از اسکناس 500 هزار تومانی جدید + واکنش بانک مرکزی