آریا بانو

آخرين مطالب

جهش 10 میلیون تنی ظرفیت تولید پتروشیمی همزمان با جنگ اقتصادی اقتصادي

جهش 10 میلیون تنی ظرفیت تولید پتروشیمی همزمان با جنگ اقتصادی
  بزرگنمايي:

آریا بانو-

صنعت پتروشیمی در ایران یکی از مهمترین حلقه‌های صنعت نفت به شمار می‌رود زیرا علاوه بر آنکه سرمایه به مراتب کمتری برای راه‌اندازی نیاز دارد، می‌تواند ارزش افزوده بالاتری را به همراه داشته باشد.

از همین رو توسعه این صنعت در بخش‌های مختلف بالادستی، میان‌دستی و پایین‌دستی آن در سال‌های اخیر مورد توجه جدی بوده و جهش‌های دوم و سوم پتروشیمی نیز برای دستیابی به ظرفیت تولید و درآمد بیشتر تعریف شده است.

این صنعت اگرچه در مقایسه با سایر صنایع نفت و گاز عمر کوتاه‌تری دارد اما با سرعت قابل قبولی خود را به تکنولوژی‌های روز دنیا نزدیک کرده است.

بر اساس برنامه‌ریزی‌ها جهش دوم صنعت پتروشیمی تا سال آینده محقق می‌شود و ظرفیت تولید را به 100 میلیون تن در سال می‌رساند. با این حال سال طلایی صنعت پتروشیمی، سال 99 است. در این سال با بهره‌برداری از طرح‌های مشخص شده، 25 میلیون تن به ظرفیت پتروشیمی ایران افزوده خواهد شد.

وزیر نفت با اشاره با افتتاح 17 طرح پتروشیمی در سال 99 که ظرفیت تولید این صنعت را 25 میلیون تن افزایش می‌دهد، گفت: تحقق جهش دوم صنعت پتروشیمی تا پایان سال 1400، ظرفیت تولید این صنعت را به 100 میلیون تن و ارزش محصولات را به 25 میلیارد دلار می‌رساند.

بیژن زنگنه با اشاره به اینکه جهش سوم صنعت پتروشیمی نیز آغاز شده است، ادامه داد: برخی از طرح‌های جهش سوم در حال اجراست و پیشرفت فیزیکی خوبی دارند و برخی از این طرح‌ها نیز در حال تدارک هستند که با تحقق طرح‌های جهش سوم پتروشیمی ارزش تولیدات این صنعت به 37 میلیارد دلار خواهد رسید.

زنگنه طرح‌های جهش تولید صنعت پتروشیمی را در راستای اجرای اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: افزایش 25 میلیون تنی ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی در سال 99، بزرگترین پاسخ به ندای مقام معظم رهبری است که امسال را سال جهش تولید نامگذاری کرده‌اند. با این میزان افزایش تولید، بی‌سابقه‌ترین افزایش تولید در تاریخ صنعت پتروشیمی کشور اتفاق خواهد افتاد.

وی با بیان اینکه همزمان با توسعه طرح‌های پتروشیمی، خوراک به خوبی تحویل واحدهای پایین‌دستی پتروشیمی می‌شود، اظهار کرد: البته باید ظرفیت واحدهای پایین دستی افزایش یابد. طرح‌های پیشران نیز برای تسریع در توسعه و تنوع‌بخشی صنایع پایین دستی در چهار زنجیره، متانول، پروپیلن، اتیلن و بنزن طراحی شده است.

در این راه از ابتدای سال تا کنون 6 طرح پتروشیمی شامل پتروشیمی میاندوآب، پتروشیمی کاوه، پتروشیمی کیمیای پارس خاورمیانه، واحد کاتالیست پتروشیمی لرستان، پتروشیمی بوشهر و پتروشیمی لردگان به بهره‌برداری رسیده است که در مجموع 10 میلیون تن به ظرفیت تولید پتروشیمی ایران اضافه کرده‌اند.

از این 10 میلیون تن ظرفیت تولید پتروشیمی، 140 هزار تن مربوط به پتروشیمی میاندوآب، 2.3 میلیون تن مربوط به پتروشیمی کاوه، 1.65 میلیون تن مربوط به پتروشیمی کیمیای پارس خاورمیانه، 4.1 میلیون تن پتروشیمی بوشهر، 1.7 میلیون تن پتروشیمی لردگان و 100 تن نیز مربوط به ظرفیت واحد کاتالیست پتروشیمی لرستان است.

ارزش سالانه محصولات این 6 پتروشیمی نیز در مجموع حدود 1.5 میلیارد دلار برآورد می‌شود.

به گزارش ایرنا، برنامه جهش دوم صنعت پتروشیمی در سال 97 بر اساس طرح‌هایی که از گذشته آغاز شده بود، مدون شد تا این طرح‌ها تا سال 1400 به بهره‌برداری برسند و ظرفیت تولید در این صنعت تا 100 میلون تن در سال افزایش پیدا کند.

اما از آنجا که از 27 طرح تعریف شده در جهش دوم صنعت پتروشیمی، 17 طرح در سال 99 به بهره‌برداری می‌رسد، این سال به عنوان سال طلایی صنعت پتروشیمی نام‌گذاری شده است البته به دلیل مسائل ناشی از کرونا ممکن است بهره‌برداری از برخی از طرح‌ها به ابتدای سال بعد منتقل شود.

با بهره‌برداری از این 17 طرح، ظرفیت صنعت پتروشیمی از 66 میلیون تن فعلی به 90 میلیون تن در ابتدای سال آینده افزایش پیدا خواهد کرد.

10 طرح نیز تا پایان سال 1400 به بهره‌برداری می‌رسد تا در مجموع ظرفیت پتروشیمی ایران در پایان این سال به 100 میلیون تن در سال افزایش پیدا کند. همچنین درآمد صنعت که در حال حاضر 15 میلیارد دلار است در انتهای 1400 به 25 میلیارد دلار افزایش می‌یابد.

از سوی دیگر، 28 طرح برای جهش سوم پیش‌بینی شده که کار اجرایی بسیاری از این طرح‌ها آغاز و حتی برخی تا 30 درصد پیشرفت کار دارند.

با تحقق طرح‌های جهش سوم تا سال 1404 ظرفیت صنعت پتروشیمی از 100 میلیون تن در پایان سال 1400 به 133 میلیون تن در سال 1404 افزایش پیدا می‌کند و در آمد صنعت نیز از 25 میلیارد دلار بر اساس قیمت‌های پایه سال 95 به 37 میلیارد دلار در سال 1404 افزایش می‌رسد.

در حال حاضر 333 گرید محصول پلیمری و 40 نوع محصول شیمیایی در صنعت پتروشیمی ایران تولید می‌شود. در جهش دوم پتروشیمی علاوه بر افزایش گریدهای پلیمری، 15 نوع محصول شیمیایی به سبد پتروشیمی ایران اضافه می‌شود.
در جهش سوم نیز عدد 55 نوع محصول شیمیایی به 68 نوع ارتقا پیدا می‌کند و محصولات پلیمری نیز متنوع‌تر خواهد شد.

نکته مهم آن است که افزایش ظرفیت در صنعت پتروشیمی در حالی محقق می‌شود که بیژن زنگنه وزیر نفت همواره از سوی منتقدان به حمایت از خام فروشی در صنعت نفت محکوم شده است.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/463845/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آلگری: می‌خواستم خودم را هم تعویض کنم!

رزرو بلیت پاریس برای 4 کشتی‌گیر و ابهام در 57 و 86 کیلو

یوونتوس به زحمت از شکست گریخت

گلزنی منتظرمحمد مقابل تیم ملی امید تاجیکستان

کارشناسی داوری گل گهر - استقلال خوزستان

کارشناسی داوری نساجی - تراکتور

صحبت های سیدعلی میرغفاری رئیس صدور مجوز حرفه ای استقلال

عذرخواهی کاپیتان استقلال بخاطر 10 دقیقه پایانی

کارشناسی داوری فولاد - مس رفسنجان

کارشناسی داوری دیدار استقلال - شمس آذر

حمله هواداران عصبانی تراکتور به مینی ون حامل بازیکنان در فرودگاه تبریز

چرا جیمی کرگر به پیروزی و صعود بایرن مونیخ مقابل آرسنال باور داشت؟

کارشناسی داوری مس رفسنجان - پیکان

کارشناسی داوری شمس آذر - فولاد

کارشناسی داوری استقلال خوزستان - صنعت نفت

پلی به گذشته؛ برتری 2-1 بایرن مونیخ مقابل منچستریونایتد

بخش‌هایی از داوری گلاره ناظمی در اولین قضاوت خود به عنوان داور اول در جام ملت های فوتسال آسیا

گل زیبای دوشان ولاهوویچ به کالیاری از روی ضربه آزاد

کارشناسی داوری سپاهان - ذوب آهن

کارشناسی داوری پیکان - هوادار

پیشنهاد رسمی امیر قلعه نویی و فدراسیون فوتبال به دست افشین قطبی رسید

کارشناسی داوری صنعت نفت - پرسپولیس

ماجرای مرد کوری که 60 سال پیش با شکنجه 2 کودک را برای گدایی اجاره کرد!

پیرترین فرد زنده جهان کیست؟

وداع با اطلس؛ ربات انسان‌نمای بوستون داینامیکس بازنشسته می‌شود

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

نصیرزاده: با مجیدی، گل محمدی مذاکره داشتیم

نصیرزاده: تمام لیست خمس با نظر خودش جذب کردیم

پیروانی: یک بار هم علیه داوری حرف نزدم

وضعیت خروجی ورزشگاه وطنی

هاشمی نسب: درباره ناعدالتی ها حرف نمیزنم

کایل واکر: جود بلینگام یک هافبک کامل است

بادامکی: فشار مجازی استقلال بی سابقه بوده است

بیرانوند فردا گچ دستش را باز می کند

معاون پرسپولیس: اعلام کردند VAR منتفی شد

علت توقف مذاکره تراکتور با بردیف از زبان نصیرزاده

آخرین خبر از واگذاری مالکیت باشگاه پرسپولیس

عمو کاووس: مرگ حقه، میکروب بهانه است

گناه مخاطب چی بود فرشته؟

‎«گریه لیلی»؛ شاهکار تکنوازی ویولن استاد اسدالله ملک

سرعت وقوع فرونشست چقدر است؟

خیلی شانس آورد از یک تصادف مرگبار نجات پیدا کرد!

عکس های کاملا به موقع

دلیل احساس درد در مفاصل انگشت ها چیست؟

اشتباهات ساده‌ای که آشپزخانه را شلوغ و نامرتب می‌کند

نسخه جدید ربات انسان‌نما اطلس با قابلیت‌های هوش مصنوعی معرفی شد

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

دقیقی: می‌توانستیم مساوی کنیم، حیف شد

جعفری: بازی کردن با فولاد در اهواز همیشه سخت است

قربانعلی‌پور: مطمئنا لیگ برای تیم ملی رصد می‌شود