آریا بانو

آخرين مطالب

بنیان دانش هر جامعه وابسته به علوم پایه است گفتگو

بنیان دانش هر جامعه وابسته به علوم پایه است
  بزرگنمايي:

آریا بانو - سیناپرس /به گفته منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، ارزش هر علمی به نافع بودن آن است. علومی مانند علوم پایه، در مبانی علمی خود ممکن است یه صورت مستقیم نفع آنی نداشته باشند؛ اما پیشرفت آن برای تقویت پایه ‌های دانش ضرورت قطعی دارد.
به گزارش سینا پرس؛ آیین اختتامیه چهار رویداد علمی و فرهنگی جهاد دانشگاهی روز دوشنبه بیست و ششم آبان ماه سال جاری از سوی انتشارت سازمان جهاد دانشگاهی با حضور دکتر حامد علی اکبر زاده؛ دبیر علمی این جشنواره‌ها و دکتر حمیدرضا طیبی، رییس جهاد دانشگاهی در بستر مجازی و در قالب برنامه بر خطر برگزار شد.
این چهار جشنواره عبارت بودند از؛ مراسم اختتامیه بیست و هفتمین جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی و نخستین کتاب سه دقیقه‌ ای، اعلام نتایج هجدهمین جشنواره ملی پایان نامه سال دانشجویی و نیز چهارمین دوره از جشنواره مسابقات ملی پایان نامه سه دقیقه ای.
حمید رضا طیبی، رییس جهاد دانشگاهی در این نشست مجازی گفت: امروزه در دنیا شاخصه‌ توانمندی هر کشور توان آن در تولید علم، فناوری و نوآوری است که برون داد آن در ایجاد اقتدار اقتصادی و رفاه برای مردم و امینت داخلی و برون مرزی هر کشور خود را نشان می دهد.
وی گفت: امروزه سرعت توسعه علم در سراسر دنیا بسیار زیاد است و به طبع توسعه فناوری و ارزش علمی که در جامعه ایجاد می شود هم نسبت به موارد اولیه موجود بالا رفته است. در گذشته در کشور ما تنها مواد اولیه نفت بود، اما با توجه به توسعه علمی و فناورانه صورت گرفته نیروگاه‌های خورشیدی و بادی به سرعت جایگزین نیروگاه‌هایی شده اند که مواد اولیه آن نفت است.
طیبی گفت: از سال 1359 توان کشور را در جهاد دانشگاهی الگو سازی کردیم تا رد راستای تولید علم گام موثری برداریم و در مرز فناوری حرکت کنیم؛ این را در حوزه‌های مختلف اثبات کرده ‌ایم با توسعه مراکز آموزشی در کشور که تعداد زیادی دانشجو به فعالیت می پردازند روز به روز شاهد توسعه علمی هستیم.
رییس جهاد دانشگاهی با اشاره به اهمیت جشنواره کتاب سال دانشجویی گفت: کتاب سال دانشجویی اهمیت زیادی برای فرهنگ جامعه دارد. ما باید علم را از طریق خالقان آن مستند کنیم. همچین سرعت انتشار علم بسیار کمک کننده به پیشرفت علم است. خوشبختانه تداوم این جشنواره باعث شده است که در نهایت به رویداد مهم تبدیل شود.
حامد علی‌ اکبر زاده در ابتدای این نشست با ارئه آمار شرکت‌کنندگان در این چهار جشنواره گفت: مطالعات نشان می دهد با وجود فضای، کتاب در سبد دانشجویان مقرار دارد. گفتنی است هفتاد در صد دانشجویان شرکت کننده در این چهار جشنواره افرادی بودند که در دانشگاه های دولتی تحصیل کرده اند.
وی افزود: در این دوره از جشنواره پایان نامه سال دانشجویی 615 نفر شرکت داشتند که از این میان 6 نفر به عنوان برگزیده و 16 نفر به عنوان شایسته تقدیر معرفی خواهند شد. همچنین در چهارمین دوره مسابقات ملی پایان نامه سه دقیقه ای در 13 استان و 19 واحد جهاددانشگاهی سراسر کشور اجرا شد و مجموعاً 480 نفر شرکت کننده در این مسابقات به رقابت پرداختند.
به گفته علی اکبر زاده؛ نخستین دوره مسابقات دانشجویی کتاب سه دقیقه ای با هدف ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی، با استفاده از ظرفیت های فضای مجازی و خلاقیت های دانشجویان برگزار شد. این مسابقات ظرفیتی جدید در ترویج فرهنگ کتابخوانی به وجود خواهد آورد که در فصل تابستان قریب به 100 نفر مشارکت داشتند.
در ادامه این نشست بر خط، از استاد راهنمای برگزیده در هجدهمین جشنواره ملی پایان نامه سال دانشجویی تقدی ربه عمل آمد. گفتنی است؛ دکتر سید ضیا موحد استاد راهنمای برگزیده این دوره از جشنواره بود.
موحد با ارسال ویدیویی از سخنان خود گفت: کسی که پایان نامه می نویسد باید دارای دل‌ مشغولی و دغدغه علمی باشد. وقتی دانشجو دل مشغولی ندارد چگونه می تواند بنویسد یا موضوعی انتخاب کند بنابراین توصیه من این است که دانشجویان تلاش کنند نسبت به یک مسئله علمی دغدغه مند و دلمشغولی داشته باشند.
در ادامه این مراسم منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در بستر مجازی و به صورت بر خط گفت: ارزش هر علمی به نافع بودن آن برای بشر سنجیده می شود. علومی مانند علوم پایه، علوم انسانی و هنر در مبانی علمی خود ممکن است یه صورت مستقیم نفع آنی برای صاحب آن نداشته باشد؛ اما برای تقویت و توسعه پایه ‌های دانشی و فراهم آوردن زمینه های فکری برای سایر علوم ضرورت قطعی دارد.
وی گفت: آنچه که مهم است توجه به علوم و تفکیک منطقی آن هاست در اینجا باید مراقب تفریط و افراط ها باشیم. در توجه به علوم کاربردی باید به موضع کاربرد آن توجه کنیم. برگزاری پایان نامه‌های سال دانشجویی می تواند فرصت غنیمتی پیش رو دانش‌ پژوهان جوان قرار گیرد تا امیدوارانه به کسب دانش و ارائه راهمار برای حل معضلات بپردازند. گفتنی است، فضای فکری حاصل از نگاه کاربردی به تحقیقات می تواند محیط دانشجویی را به سمت حل مشکلات بخش های مختلاف جامعه سوق دهد.
گفتنی است در پایان این نشست بر خط از برگیزدگان این چهار جشنواره علمی و فرهنگی تقدیر به عمل آمد.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/454662/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پیش‌بینی نگران‌کننده ایلان ماسک در مورد هوش مصنوعی به وقوع می‌پیوندد

سروده‌ افشین علا با تضمین مصرعی از رهبر انقلاب

دادرس: جرایم انضباطی حجم پرونده‌ها را کم کرده است

یورو برای بلینگام و امباپه است، نه رونالدو!

پایان حضور یک ساله مطهری در تیم ملی

اعزام شمشیربازان ایران به مسابقات زون آسیا

آقای قلعه نویی امید را از لیگ یک آورد سپاهان

پائز: روی هدف بزرگی که داریم متمرکزیم و انجام می‌دهیم

تیم ملی والیبال و یک جنگ درون تیمی!

شرط حضور گل‌محمدی روی نیمکت تراکتور

ایتالیا مردانش را برای لیگ ملت‌های والیبال به خط کرد

داوران یک هشتم نهایی جام حذفی مشخص شدند

اعتراف عجیب ژیلا صادقی درباره آشپزی

چه خبر از مهران مدیری و نیکی کریمی؟

دلیل اصلی تحصیل مسعود ده‌نمکی در حوزه علمیه چه بود؟

دومین جلسه رسیدگی به اتهامات تتلو برگزار شد / 10 اتهام امیرحسین مقصودلو از زبان قاضی حجت الاسلام و المسلمین افشاری

شعری که رهبر انقلاب برای عملیات وعده صادق خوانده‌اند / رونمایی از دست خط مبارکشان برای اولین بار

حـذف کودکان مهاجر از سلامت

وقوع سیلاب در جاده شهرضا به اصفهان

ماجرای مرگ مشکوک دانشجوی دندانپزشکی چه بود؟

وضعیت خیابان‌های زرند کرمان بعد از بارش شدید باران

دستگیری 18 مدعی فروش سؤالات کنکور در تهران

معاون رئیس جمهور: دشمن با برنامه وارد مساله حجاب شده است

خلاقیت جالب برای بیرون آوردن بار از داخل کامیون

وقتی قطع کردن درخت را به هنرمند بسپاری

کرم کاپوچینو دسر 10 دقیقه ای

اضطراب زیادی دارید؟ این ویتامین ها را بخورید

حرکت عجیب یک زن در تهران برای به رُخ کشیدن ثروتش

عاقبت فرار از خانه به‌عشق خواستگار شیشه‌ای

کشف یک راه جدید برای از بین بردن بوی زیر بغل

تلسکوپ فضایی هابل 34 ساله شد

مجموعه شعر طنز «دیزی در پنت هاوس» منتشر شد

نقش ویژه پرسپولیس در فینالیست شدن العین!

قوانین باید برای اخراج ستاره چلسی عوض شود

اتهام جالب به آرتتا؛ موهایت رنگ است!

حیدری: بازیکن خوب برای مربی همه چیز است

کواچ قهرمان شد و خداحافظی کرد

واکنش نیمار پس از حذف الهلال برابر العین

حمایت امیر جعفری از سیدحسین حسینی

ستاره رئال: تعویضی هم باشم می‌مانم

پروژه 700 میلیون یورویی بن‌سلمان در فوتبال روی هوا

تبرئه استقلال از شکایت 42 میلیاردی یک ایجنت

سرگشتگی و یاس یک فضانورد/ مینی سریالی که باید دید

کت و شلوار «حبیب» جهانی شد!

بوی عجیبی داره بلالش چی زدین بهش؟

لحظات دلنشین دیدار هانیه غلامی و مادرش در فرودگاه با اشک‌های عاشقانه و پر احساس

درباره سندرم درس (DRESS) چه می دانید؟/ از ایجاد تا درمان

رونمایی از نماهنگ جدید خواننده «سلام فرمانده»

آبگرفتگی معابر شهر گنبد کاووس بر اثر بارش بهاری

آیین تعویض پرچم گنبد حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (علیه‌السلام)