آریا بانو

آخرين مطالب

واکنش منفی بازار سرمایه به ادامه روند صعودی قیمت دلار اقتصادي

واکنش منفی بازار سرمایه به ادامه روند صعودی قیمت دلار
  بزرگنمايي:

آریا بانو-

«سعید عظیمی» امروز (دوشنبه) در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به بازگشت دوباره روند اصلاحی شاخص بورس در معاملات روز گذشته بازار سهام اشاره کرد و افزود: برخی از فعالان بازار معتقدند که بورس در نخستین روز از هفته جاری روند مثبتی را در پیش گرفت، در حالی که بررسی معاملات بازار در روز شنبه نشان می دهد که با وجود سبزپوش بودن شاخص بورس، بازار با تقاضای چندانی همراه نبود.

وی ادامه داد: در سه ماه گذشته که بازار در مسیر نزولی قرار گرفت روزهای بسیار مثبت تر و پرتقاضاتری را پشت سر گذاشت؛ بنابراین روز شنبه بازار مثبتی را شاهد نبودیم و معاملات آن متزلزل بود.

عظیمی مشکل کنونی در بازار را ناشی از نبود تقاضا دانست و افزود: با توجه به اینکه معاملات بازار در وضعیت فعلی با عرضه زیادی همراه نیست؛ بنابراین روند منفی بازار را نمی توان ناشی از عرضه های شدید در بازار دانست، متاسفانه اکنون تقاضایی هم در این بازار وجود ندارد که بتواند زمینه ایجاد تعادل در بازار را فراهم کند.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: دلیل اصلی روند اصلاحی شاخص بورس در بازار روز گذشته و دیگر روزهایی که شاهد افت بازار بودیم، عدم اطمینان در خصوص شرایط فعلی بازار است که با تاثیر کوتاه مدت در بازار همراه خواهند بود.

وی با بیان اینکه موضوعی که اکنون باعث نبود تقاضا در بازار شده است، عدم ثبات در وضعیت داخلی کشور است که این موضوع ناشی از چند عامل است، گفت: در ابتدا بعد از مطرح شدن بحث افزایش نرخ سود سپرده بانکی روند بازار با نوسان بیشتری همراه شد.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: برخی از بانک ها با مشکل مالی در فعالیت های خود مواجه شده اند و به جای دریافت وام از بانک مرکزی اقدام به پرداخت سود ٢٣ درصدی برای پول های قابل توجه کردند، به همین دلیل با توجه به اینکه بازار سرمایه، بازاری هوشمند است با رخ دادن چنین اتفاقاتی واکنش منفی از خود نشان داد و در مسیر نزولی قرار گرفت.

عظیمی با بیان اینکه چنین مسایلی باعث ایجاد فضای ملتهب در بازار و عدم استقبال از سرمایه گذاری در بازار سرمایه برخلاف چند ماه گذشته شده است، گفت: اکنون سهم هایی در بازار وجود دارند که در موقعیت بسیار خوبی برای خرید قرار گرفته اند اما عدم تقاضا برای آنها ناشی از بی اعتمادی موجود در بازار و حاشیه های موجود از مطرح شدن خبر افزایش نرخ سود بانکی است.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: بحث منتفی شدن خبر افزایش نرخ سود بانکی فقط به تکذیبیه بانک مرکزی کفایت نمی کند بلکه نیازمند تلاش بیشتری است تا مردم بتوانند دوباره نسبت به سرمایه گذاری در بازار سرمایه اطمینان پیدا کنند.

وی با اشاره به اینکه تا پایان هفته جاری بازار تحت تاثیر برخی از عوامل سیاسی است که با پایان یافتن آن تا حدودی تعادل به بازار باز می گردد، گفت: در کنار آن باید اقدامی در راستای تقویت  تقاضا در بازار، برگشت اعتماد سهامداران برای سرمایه گذاری در بازار و ورود دوباره نقدینگی به بورس صورت گیرد.

عظیمی با تاکید بر اقداماتی که زمینه بهبود روند معاملات بازار را فراهم می کند اشاره کرد و افزود: برخی اقدامات برای بازگشت تعادل به معاملات بورس مطرح و از سوی سازمان بورس و شورای عالی بورس مورد پیگیری قرار گرفت.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: بحث بازارگردانی برای بهبود وضعیت بازار به صورت جدی پیگیری شد اما نکته مهم این است که نحوه بازارگردانی در بازار قابل اهمیت است و باید با سهام مدنظر همخوانی داشته باشد.

وی با بیان اینکه بازارگردانی که اکنون در بازار انجام می شود بیشتر برای رفع تکلیف است و به صورت منطقی انجام نمی شود، افزود: بازارگردان باید به صورت یک هفته در بازار خرید کند و خیال تقاضاکننده را در بازار از انجام بازارگردانی در بازار آسوده کند، همچنین بازاگردان طبق قانون بازارگردان نباید تا چندین هفته اقدام به فروش سهام در بازار کند.

عظیمی اظهار داشت: در بورس ایران بازارگردان در زمان منفی اقدام به خرید می کند و به محض مثبت شدن تصمیم به فروش سهام می گیرد، به همین دلیل با چنین اقداماتی بازارگردانی نمی تواند تاثیر مثبت داشته باشد.

این کارشناس بازار سرمایه پیش بینی خود از روند معاملات بورس تا پایان سال را اینگونه بیان کرد: موضوعی که اکنون در بازار از اهمیت زیادی برخوردار است، بحث نرخ سپرده بانکی است. در صورت اطمینان سهامداران از قطعیت در منتفی شدن آن می تواند تعادل را به بازار بازگرداند و دوباره شاهد ورود سرمایه های مردم به بازار باشیم، در صورت رخ دادن چنین اتفاقی بازار تا پایان سال با شیب ملایم صعودی می شود.

عظیمی به افزایش نرخ دلار و تاثیر آن بر بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: افزایش نرخ دلار ممکن است برای مدتی در بازار تاثیر مثبت داشته باشد اما افزایش بیشتر نرخ دلار ترسی در بازار ایجاد می کند که دیگر نمی تواند تاثیر مثبت در معاملات بورس داشته باشد زیرا از یک جایی به بعد افزایش نرخ دلار نشان دهنده عدم ثبات در مسایل اقتصادی کشور است.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/442408/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نروژ بزرگترین کشتی‌های هیدروژنی جهان را می‌سازد

تمجید گواردیولا از لیورپول

آخرین وضعیت کشتی آزاد برای المپیک

قرقیزستان از شکست برابر تاجیکستان گریخت

مدیرروستا: منافع برخی کشیدن ترمز پیشرفت لیگ است

اتفاق عجیب برای ژیمناست تاریخ‌ساز ایران

واکنش‌های برتر مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا

ستاره بارسلونا تهدید به مرگ شد!

کشتی ایران رکورد تاریخش را در مسابقات قهرمانی آسیا شکست

داوران هفته 28 لیگ دسته اول مشخص شدند

عالیشاه بازی آلومینیوم را از دست داد

بچه بال مگسی رو واکس زده!

چرا «گناه فرشته» نظر مخاطب را جلب نکرد؟

رابطه تازه سحر دولتشاهی و پیمان معادی صدای برخی‌ها را درآورد!

اجرایی زیبا و جذاب در برنامه «صداتو»

آزار و قتل زن جوان توسط مرد همسایه؛ متهم: جسد مقتول را به آتش کشیدم

آمار نهایی داوطلبان نوبت دوم کنکور اعلام شد

دره انجیرک تا مرخیل؛ تصاویری زیبا از بکرترین نقاط زاگرس

نسبت به ادامه زندگی تا ابدیت چه آمادگی باید داشته باشیم؟

شگفت‌زدگی جالب یک بلاگر خارجی بعد از دیدن شیراز

دمنوش خوشمزه‌ای که روز شما را متفاوت می‌کند

تشخیص بیماری مرگبار از روی دست‌ها

غربالگری بیماری SMA از امسال با کیت تشخیصی ایرانی

ترفند آویزان کردن شلوار

اصلا حوصله کارکردن در این روزهای بهاری را ندارم

احتمال افزایش 25 درصدی اعتبار طرح امنیت غذایی کودکان

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

روشی برای نقشه‌برداری از نانوحفره‌های روی غشاء ارائه شد

کناره‌گیری نویسندگان از «انجمن قلم آمریکا» در حمایت از غزه

روایتی متفاوت از دیدار سپاهان و ذوب‌آهن

دبل شهاب زاهدی در بازی امروز آویسپا فوکوکا مقابل جوبیلو ایواتا

فیلم کوتاه تغییر چهره با حضور کریستیانو رونالدو

تصمیمات احساسی و ذوب شدن آهسته فولاد

احتمال لغو سفر ملی‌پوشان ووشو به چین

سرمربی سابق تیم ملی ولز در آستانه حضور در تراکتور

زمان حضور بازیکن پرسپولیس در کمیته انضباطی مشخص شد

تصاویری از لحظات خداحافظی جیدن کاکس از تشک کشتی

فیلم شهرک در بخش مسابقه جشنواره بین‌المللی «کازابلانکا»

چهره ها/ شوخی جالب شاهرخ استخری با بازپخش سریال هایش

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارند

سینی غذای خوشمزه یک ساندویچ رژیمی از نگار فرهمند همسر پژمان جمشیدی +ویدیو / برای یک دورهمی دوستانه

ست روسری و کیف فوق العاده جذاب و سنتی المیرا شریفی مقدم / خانم مجری قوانین طلایی ست کردن رو بلده

فیلم موزیک «آمده ام تو به داد دلم برسی» با صدای علیرضا قربانی

ارسلان کامکار: خودمان را با پررویی تحمیل کرده‌ایم؛ ما را نمی‌خواهند!

لحظه انفجار مهیب بر اثر نشت گاز

جزئیاتی تازه درباره حذف اسم پدر و مادر از کارت ملی

دستگیری روانشناس روانی که با اسلحه و بی‌سیم از زنان اخاذی می‌کرد!

رقص زیبای ماهی های کوچولوی آبی

مناظر خیره کننده از دریاچه قلبی شکل

طرز تهیه کیک صورتی دخترونه