آریا بانو

آخرين مطالب

قیمت گذاری خودرو در سال 1400/ از حذف قیمت گذاری دستوری تا ورود به بورس اقتصادي

قیمت گذاری خودرو در سال 1400/ از حذف قیمت گذاری دستوری تا ورود به بورس
  بزرگنمايي:

آریا بانو - مبنایی‌ترین موضوعی که تکلیف آن در برنامه فعلی و در سایر برنامه‌هایی که در سال‌های گذشته اجرایی شده نامشخص است، موضوع قیمت خودرو است. 
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، به اعتقاد دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی، در صورتی که قرار باشد قیمت‌گذاری دستوری تغییر نکند، کاهش قیمت مواد اولیه و به ‌تبع کاهش قیمت نهایی محصول برای مردم که قدرت خریدشان به شدت کاهش یافته، می‌تواند راه‌ حل مناسبی باشد، اما راه درست این است که قدرت خرید مردم را افزایش داده و تابع اقتصاد آزاد باشیم.
صورت‌های مالی و سیاست‌گذاری‌های مالی سال 99 بسته شده و این درحالی است که همچنان قیمت خودرو و نحوه قیمت‌گذاری آن اصول و پایه ندارد. به گفته رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو، برخلاف هر سال که بازار شب عید خودرو با افزایش قیمت و رونق معاملات روبرو بود، امسال با وجود کاهش قیمت‌ها کسی تمایل به خرید خودرو نداشت.
در روزهای پایانی سال 99، پراید 131 با قیمت 107 میلیون تومان، پراید 111 با قیمت 126 میلیون تومان، پژو 206 تیپ 2 با قیمت 185 میلیون تومان، پژو 206 تیپ 5 با قیمت 248 میلیون تومان، پژو 206 صندوق دار 234 میلیون تومان، سمند 1ل ایکس 175 میلیون تومان، سمند سورن 238 میلیون تومان، ساینا 134 میلیون تومان، تیبا 2 با قیمت 128 میلیون تومان، تیبا صندوقدار با رینگ فولادی 117 میلیون تومان قیمت‌گذاری شد. اما راه های کاهش قیمت خودرو چیست؟
راه های کاهش قیمت خودرو چیست؟
ابوالفضل خلخالی کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص راه های کاهش قیمت خودرو ،گفت: مهم ترین راه کاهش قیمت هر محصولی در بازار، افزایش عرضه است، اگر عرضه را در بازار افزایش دهیم، عرضه و تقاضا به نقطه تعادلی می رسند و در آن نقطه تعادلی، قیمت محصول مشخص می شود. 
این کارشناس صنعت خودرو بیان کرد: اگر قیمت محصول پایین باشد، عرضه باید به حدی افزایش پیدا کند که به نقطه تعادلی عرضه و تقاضا برسیم، در نتیجه باید گفت که بهترین راه حل برای کاهش قیمت خودرو در قدم اول افزایش عرضه است. اگر عرضه خودرو را افزایش دهیم چند راه داریم، اینکه تولید داخل را افزایش و واردات را آزاد کنیم. در کل در کشور سهم واردات در خودرو خیلی کم است و کمتر از 10 درصد بوده است. 
خلخالی در خصوص دلیل کم بودن سهم واردات در کشور گفت: به چند دلیل سهم واردات کم است، یکی تعرفه واردات است که این بالاست. قیمت ارز هم هر چقدر واقعی شود نرخ بالا می رود و با توجه به اینکه ارز در کشور در دسترس نیست و قدرت خرید وجود ندارد، نرخ آن افزایش می یابد.
این کارشناس صنعت خودرو بیان کرد: باید عرضه تولیدات داخل را افزایش دهیم، این افزایش عرضه چند مشکل دارد. یکی اینکه در تامین برخی قطعات مشکل داریم، بعضی از قطعات نیاز به واردات دارند و با توجه به اینکه دلار به اندازه کافی نداریم و تحریم هستیم و نمی توانیم قطعات را وارد کنیم در نتیجه قیمت تمام شده محصول افزایش می یابد و خود واردات قطعات باعث افزایش قیمت می شود. 
خلحالی با بیان اینکه یکی از گلوگاه های افزایش عرضه، داخلی سازی قطعات است، گفت: اگر بخواهیم عرضه خودرو را در خودروسازان داخلی افزایش دهیم، باید به سراغ داخلی سازی قطعات برویم. بحث دیگری که پیش می آید، مهم ترین راه کاهش قیمت خودرو افزایش عرضه خودروسازان داخلی است و خودرو سازان داخلی برای افزایش عرضه نیاز به افزایش عمق داخلی سازی دارند. 
او گفت: بحث دانش فنی در داخلی سازی مطرح است که باید این دانش را کسب کنیم. اکنون به لحاظ دانش فنی، جایگاه خوبی داریم می توانیم این دانش را گسترش دهیم و از این راه در هر حوزه ای دانش فنی را کسب کنیم. حجم سرمایه گذاری نیز در بخشی از قطعات مهم است. 
این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به کمبود مواد اولیه در داخلی سازی قطعات، ادامه داد: علاوه بر قطعات الکترونیکی بسیاری از مواد مانند فولاد با استحکام بالا، در صنعت قطعه سازی موجود نیست و نیاز به برنامه کلی برای تولید آن دارد. در این مواقع برای اینکه وابستگی نداشته باشیم باید برنامه های کلان ملی وجود داشته باشد، برای افزایش عرضه باید وابستگی به خارج از کشور را کم کنیم تا خودروساز داخلی بتواند عرضه مورد نیاز را ارئه کند. 
خلخالی بیان کرد: اکنون در شرایطی که قیمت ارز بالا است و وارد کردن قطعات به صرفه نیست و از طرفی شرایط تحریمی وجود دارد، مهم ترین گلوگاه تولید نیاز به سیاست کلان هستند. ما باید قطعات مورد نیاز را تولید و وابستگی را کم کنیم و اینگونه قیمت خودرو کاهش خواهد یافت. 
ابهامات زیادی در قیمت تمام شده خودرو وجود دارد
میلاد بیگی کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه ابهامات زیادی در قیمت تمام شده خودرو وجود دارد، گفت: نخستین و مبنایی‌ترین موضوعی که تکلیف آن چه در برنامه فعلی و چه در سایر برنامه‌هایی که در ماه‌ها یا سال‌های گذشته اجرایی شده نامشخص است، موضوع قیمت خودرو است.
او با بیان اینکه بهای تمام شده تولید یک دستگاه خودرو چه میزان است و سپس تولیدکننده با چه قیمتی آن را به بازار عرضه می‌کند، سوالی است که در هر بازاری به عنوان اولین موضوع مطرح می‌شود، گفت: اما در صنعت خودرو ایران هنوز پاسخ دقیقی برای آن وجود ندارد.
وی ادامه داد: وقتی از یک خودروساز توقع داریم که تولید خود را افزایش دهد، باید این سوال را پرسید که وقتی قیمت کالا مشخص نیست و در سال‌های گذشته نرخ اعلام شده، موجب زیان ده شدن شرکت شده است، تحت چه شرایطی می‌توان به افزایش تولید امید داشت. اینکه بگوییم قرار است تولید خودرو 50 درصد افزایش پیدا کند، اما مبنای بازار را تعیین نکنیم، قطعا باز هم راه به جایی نخواهیم برد.
هزینه سربار صنعت خودرو زیاد است
سیدشمس‌الدین حسینی رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید مجلس می‌گوید بازار خودرو نیز به تنظیم مقررات نیاز دارد، زیرا شیوه مقررات‌گذاری کنونی موفق نیست.
او گفت: اگر از مدیران عامل خودروسازی‌ها درباره بالا بودن هزینه سربار و قیمت تمام شده تولید خودرو سوال شود، این مشکلات را انکار نمی‌کنند، از سوی دیگر وجود ایراد در ساختار‌های حکمرانی این شرکت‌ها بر کسی پوشیده نیست. به طور مثال زمانی‌که این شرکت‌ها از شورای پول و اعتبار درخواست استفاده از منابع بانکی و اصلاح چگونگی ملحوظ کردن ذی‌نفع واحد را داشتند، این شورا مصوبه‌ای به آن‌ها داد که اعطای منابع بانکی به خودروسازان باید تدریجی و همراه با اصلاح ساختار باشد که شرکت‌های خودروسازی این موضوع را پذیرفته و برنامه اصلاح ساختار ارائه دادند.
او اضافه کرد: هرچند پیش از این نیز خودروسازان بار‌ها برنامه اصلاح ساختار را ارائه کرده بودند، اما مصوبه شورای پول و اعتبار به صورت تلویحی به این نکته اشاره کرد که بهره‌مندی از منابع بانکی باید همزمان با اصلاح تدریجی ساختار باشد.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم با طرح این پرسش که آیا ما در بازار خودرو به تنظیم مقررات نیاز داریم، ادامه داد: از نظر من پاسخ مثبت است؛ صنعت خودرو به تنظیم مقررات یا به اصطلاح اقتصاددانان تنظیم‌گری نیاز دارد، زیرا نوع تنظیم‌گری و تعیین قیمت کنونی موجب شکافی عمیق میان بهای خودرو در کارخانه و بازار شده است.
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات در مجلس با بیان اینکه سازوکار‌هایی مانند شانس و قرعه‌کشی در حوزه خودروسازی حاکم شده که قاعده موثر و کارآمدی نیست، تصریح کرد: همان گونه که صنعت خودرو به اصلاح ساختار نیاز دارد و نباید دفعتی رابطه این صنعت را با منابع بانکی و بازار‌های مالی قطع کرد، بازار خودرو نیز به تنظیم مقررات نیاز دارد، زیرا شیوه مقررات‌گذاری کنونی موفق نبوده و باید در این موضوع تجدیدنظر شود.
رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید درباره واردات خودرو گفت: اگر کشور در شرایط متعارفی از نظر منابع ارزی قرار داشت، بخشی از تمرکز و انحصار صنعت خودرو از طریق واردات خودرو‌های مشابه خارجی (کلاسی که خودروسازان ایرانی تولید می‌کنند) از بین می‌رفت، اما محدودیت‌های ارزی سبب شده واردات خودرو در اولویت نباشد.
فائزه شعبانی

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/1188937/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تاثیر هوش مصنوعی در روایت یک رستاخیز

تدارک نمایشگاه کتاب در روز دوم

انیمیشن طنز بازی رئال مادرید-بایرن مونیخ

حواشی جنجالی بازی رئال مادرید-بایرن مونیخ

آیا فردیناند طرفدار سرسخت رئال مادرید است؟

باز شدن پای حراست وزارت ورزش به مسابقه پرحاشیه بدنسازی

نبرد سوارز با مسی برای کفش طلا جدی می‌شود؟

راه حل رسیدن به ایران قوی از نظر مهران رجبی

سریالی که این روزها در کره طوفان به پا کرده است

رضا عطاران «صدام» می‌شود!

«شکارچی مجازی» فردا روی آنتن شبکه سه سیما می‌رود

1000 میلیارد ریال به توسعه زیر ساخت‌های جامعه ایثارگری قم اختصاص یافت

7 ترانه دلچسب بارانی برای قدم زدن در این هوا

تصادف تریلی و اتوبوس 30 مصدوم برجای گذاشت

سیلاب به پنج شهرستان خراسان رضوی خسارت زد

بازگشت 8 خدمه شناور حادثه دیده ایرانی در پاکستان

این پرنده عجیب به دزد پرندگان مشهور است!

دزدی بی‌دردسر از داروخانه‌ای در آمریکا

ضرب المثل/ بار کج به منزل نمی رسد

ترفند جغدها برای فراری دادن گاومیش‌ها

تاثیر داروهای استنشاقی بر درمان آسم/ آموزش؛ گامی موثر در کنترل آسم

آموزش‌ زیست عفیفانه در دوران تحصیل آغاز شود

تفاوت احساسات دخترها و پسرها را بشناسید

راه‌های مقابله با انتشار حشرات در هوای گرم بدون استفاده از حشره کش

مراسم برترین‌های فوتبال تهران برگزار می‌شود

آغاز بلیت‌ فروشی دیدار تراکتور و گل‌گهر

فوتبال ایران در انتظار سورپرایز بزرگ عنایتی

ستاره ملوان سنگ بزرگ را برداشت

درخشش دوقلوهای همسان فوتبال ایران!

انتقاد تند حنیف از داماد افشاریان

نایب قهرمانی از تراکتور گرفته شد

2 خبر از سینمای کوتاه

پشت صحنه سریال «در حاشیه»

فیلم جدید برد پیت به بودجه 300 میلیون دلاری نیاز دارد

«شب» را در افق تماشا کنید!

من اصلا عصبی‌ام؟!

نماهنگ «امام رضایی‌ام» برای میلاد حضرت معصومه (س) منتشر شد

رونمایی سه اثر موسیقایی مازندران

صحرایی: لایحه تقویت مدارس دولتی به مجلس خواهد رفت

کاهش 23 درصدی سرقت در کشور

بارش شدید باران در قائمشهر مازندران

گفتگو با جوان 17 ساله ای که به خاطر تمسخر دوستانش، خواهرش را کشت!

وقتی خانومت ازت ناراحته و میخوای دلش رو به دست بیاری

مشاهده خرس قهوه‌ای توله‌هایش در اقلید

تصاویر بامزه از ترس دو توله خرس برای ورود به استخر

تصاویر واقعی از ناصرالدین شاه قاجار

چرا لک‌لک‌های جا خوش کرده روی دکل‌ برق قصد مهاجرت ندارند

پرسه زدن گله قوچ اوریال در پارک ملی سالوک

امتیازاتی که در زمان ناصرالدین شاه از ایران گرفته شد

باغ وحش خرس پاندا نداشت، سگ رنگ کرد!