آریا بانو

آخرين مطالب

مونتاژ به جای خودروی ملی/ تا 30 سال آینده درگیر پراید و پژو خواهیم بود اقتصادي

مونتاژ به جای خودروی ملی/ تا 30 سال آینده درگیر پراید و پژو خواهیم بود
  بزرگنمايي:

آریا بانو - رییس پلیس راهنمایی و رانندگی همچنان از کیفیت خودروهای تولید داخل گلایه دارد و معتقد است که با وضعیت فعلی صنعت خودروسازی ما صرفا مونتاژ کار شده است. او به برخی اظهارات غیر کارشناسی نیز پاسخ داده و معتقد است که برخی از این اظهارات از سر بی‌اطلاعی و برخی دیگر نیز از سر منافع شخصی بیان می‌شود.
به گزارش ایسنا، بیش از دو سال پیش بود که سردار سید کمال هادیانفر، رییس پلیس راهنمایی و رانندگی کشورمان از ضرورت ممنوعیت شماره‌گذاری پژو 405 و پراید صحبت به میان آورد و با اولتیماتوم به خودروسازان اعلام کرد که این خودروها از سال 1399 به دلیل ایمنی کم دیگر شماره‌گذاری نخواهند شد، تصمیمی که گرچه با مقاومت‌هایی از سوی خودروسازان مواجه شد، اما در نهایت این حرف پلیس با همراهی افکارعمومی بود که به کرسی نشست و شماره‌گذاری سه مدل از پراید و سواری پژو 405 متوقف و تولید این خودروها نیز برای همیشه به پایان رسید.
حدود دو سال پس از این اظهارات، اما بار دیگر اظهارنظری دیگر از رییس پلیس راهور فراجا مورد توجه افکار عمومی قرار گرفت و این بار پس از حادثه تصادف زنجیره‌ای در محور بهبهان که در دی ماه سال 1400 رخ داد، هادیانفر در اظهاراتی تند از باز نشدن کیسه هوای خودروها و عدم ایمنی آنها انتقاد کرد. او برخی از خودروهای تولید داخل را به ارابه مرگ تشبیه و این سوال را مطرح کرد که چرا ارابه مرگ تولید می‌کنیم؟
انتقادات هادیانفر اما به همان یک مورد ختم نشد و علاوه بر او، سردار حسین اشتری، رییس پلیس کشور، سردار سید تیمور حسینی، جانشین پلیس راهور و شماری دیگر از مسئولان در انتظامی کل کشور نیز انتقادات تندی از وضعیت ایمنی و کیفیت تولید خودروهای تولید داخل بیان کردند. از جمله این انتقادات می‌توان به اظهارات اشتری در جلوگیری از شماره‌گذاری خودروهای غیر استاندارد و نیز اظهارات صریح حسینی، جانشین راهور در کهکشانی توصیف کردن فاصله خودروسازان داخلی با استانداردهای روز اشاره کرد.
خودروسازانی که انتقاد پلیس از آنها با واکنش مثبت افکارعمومی مواجه شده بود، مدافعانی هم داشتند، از جمله برخی نمایندگان مجلس و چند مقام مسئول که اظهاراتی را دفاع از خودروسازان به زبان آورده بودند. البته پلیس نیز پیش از این بارها پاسخ خودروسازان و مدافعان آنان را داده بود که از جمله این موارد می‌توان به اظهارات سردار هادیانفر اشاره کرد که از خودروسازان خواسته بود به جای فرافکنی خودروی ایمن تولید کنند.
در ماه‌های اخیر اما برخی اظهارات در دفاع از خودروسازان افزایش یافت و البته پلیس هم پاسخ به آن نداده بود. از جمله این موارد می‌توان به اظهارات مصطفی میرسلیم از اعضای مجلس شورای اسلامی اشاره کرد. او مدتی قبل گفته بود:‌ «یکی از دلایل بی کیفیتی خودروی داخلی، شرایط تحریمی کشور است که در بسیاری از قطعات به خارج از کشور وابسته هستیم. البته بسیاری از قطعات خودرو در کشور ساخته می‌شود، اما ساخت برخی از قطعات، توجیه اقتصادی ندارد. من نزدیک به 50 سال است که در صنعت خودروسازی هستم و هیچکس به اندازه من نمی‌تواند به این حوزه نقد کند؛ کما اینکه بیشترین نقد را به حوزه خودروسازی انجام داده‌ام، اما با افرادی مخالفم که گول وارادتچی‌ها را می‌خورند.»
میرسلیم در واکنش به ادعای بازنشدن ایربگ خودروهای داخلی در تصادفات جاده‌ای نیز گفته بود:‌ «این ادعا به هیچ وجه صحت ندارد و کسانی مدعی بازنشدن ایربگ خودروها هستند، خودشان در این تصادفات مقصرند. پلیس راهنمایی و رانندگی در جاده مه آلود از عبور و مرور خودروها جلوگیری نمی‌کند و بعد مدعی بازنشدن ایربگ‌ها می‌شود. حتی به فرض اینکه ایربگ خودروها هم باز نشود، یک نقص فنی است که باید برطرف شود. بازنشدن ایربگ 100 خودرو بین 900 هزار خودروی تولید شده، آماری ناچیز است. البته منظور بنده این نیست که نباید این ضعف‌ها را برطرف کرد چرا که حتی نقص فنی در 100 خودرو هم زیاد است، اما نقص فنی خودروهای داخلی، نباید بهانه‌ای برای واردات باشد.» خودروسازان نیز بارها از عناوینی مانند زاویه تصادف؛ شدت و سرعت برخورد و ... در توجیه نواقص ایمنی از جمله باز نشدن ایربگ‌ها صحبت به میان آوردند.
پلیس: در مورد ایمنی خودروها عقب‌نشینی نخواهیم کرد
سردار سید کمال هادیانفر، رییس پلیس راهنمایی و رانندگی در گفت‌وگو با ایسنا به این اظهارات پاسخ داده است. او با بیان اینکه پلیس از مواضع خود در مورد ایمنی خودروهای تولید داخل عقب‌نشینی نخواهد کرد، گفت: نه تنها در مورد خودروهای تولید داخل، بلکه در مورد خودروهای وارداتی نیز ما با حساسیت بر ایمنی آنها نظارت خواهیم کرد و اگر خودرویی ایمنی لازم را نداشته باشد، قطعا از شماره‌گذاری آن جلوگیری خواهد شد.
وی درباره برخی موضع‌گیری‌ها در دفاع از خودروسازان گفت:‌ ببینید ما گزارش‌هایی را می‌خوانیم و دیدیم که برخی از افراد موضع‌گیری‌های عجیب در این زمینه داشتند. خب گاهی بحث منفعت و سود این افراد وجود دارد، یا کارخانه دار هستند یا به نوعی نفعی از این وضعیت دارند. البته من در مورد این فردی که در مجلس هستند، نمی‌دانم آیا چنین موضوعی وجود دارد یا خیر. اما در مواردی دیده شده که افراد چون محل درآمد داشته یا کارخانه‌دار و ... هستند، اظهارات عجیبی را بیان می‌کنند. به هر حال تاکید بر ارتقا ایمنی ممکن است منجر به وارد شدن ضرر به این گروه شود.
در ایمنی خودروها منافع ملی را در نظر بگیرید
رییس پلیس راهور ادامه داد:‌ ما بارها گفته‌ام و خواهش کرده‌ام. از نمایندگان محترم مجلس، مسئولان، مدیران و تمام افرادی که در این حوزه صحبت می‌کنند خواسته‌ام که منافع ملی، ایمنی و امنیت مردم را در نظر بگیرند. ما به عنوان پلیس همه روزه شاهد تصادفات هولناکی هستیم، تقریباً هر دو سه روز یک آتش‌سوزی یا انفجار خودرو داریم خب چرا چنین حادثه‌ای باید رخ دهد؟ ‌ واقعاً نمی‌پذیریم که این تصاویر را هر روز در رسانه و تلویزیون پخش کنیم و مردم را نگران کنیم، اما مسئولان خودروساز شما که در جریان امور هستید و می‌دانید که اتفاقات و تصادفات هر روزه رخ می‌دهد، پس فکری هم برای آن بکنید.
وی اظهارات یکی از نمایندگان مجلس درباره باز نشدن 100 ایربگ از میان 900 هزار خودروی تولید شده و ناچیز بودن این رقم را نیز ناشی از عدم اطلاعات کافی دانست و گفت: به نظرم در این زمینه اطلاعاتی ندارند. فقط در یک پارکینگ تصادفات که ما مستندات آن را به مجلس دادیم. 107 دستگاه خودرو وجود داشت و از میان این 107 دستگاه خودرو که تماماً از زاویه جلو یعنی از زاویه مناسب تصادف کردند، ایربگ 97 دستگاه خودرو باز نشد، یعنی دود 98 درصد ایربگ‌ها در این پارکینگ عمل نکرده بود. ما مستندات بررسی کارشناسی فنی این خودروها را به نمایندگان مجلس ارائه کردیم.
هادیانفر با تاکید بر اینکه در بحث کیفیت و ایمنی لازم است که از فرمایشات مقام معظم رهبری و تأکیدات ایشان پیروی شود، گفت: دولت همن باید اراده جدی درپیش بگیرد و برای ارتقا ایمنی خودروها پیشگام شود. البته نه اینکه بیایند و ایمنی را به شکل صوری ارتقا دهند. ارتقا ایمنی باید به صورت واقعی بوده و کیفیت محصول افزایش پیدا کند.
خودروی ملی نداریم؛ مونتاژ می‌کنیم
وی با تاکید بر ضرورت افزایش ایمنی و کیفیت خودروهای تولید داخل، گفت: هرچند که باید بگویم ما خودروی ملی نداریم و اگر فردی بگوید خودروی ملی داریم، حرف نامربوطی زده است. ما در کشورمان کار مونتاژ را انجام می‌دهیم و قطعات خودروها را مونثاژ می‌کنیم.
رییس پلیس راهور با اشاره به دسته‌بندی رایج خودروسازان گفت:‌ در دنیا سه دسته در صنعت خودرو وجود دارد. دسته اول تولیدکننده‌ها هستند که شرکت‌هایی مبتکر و خلاق هستند، دسته دیگر مانند صنعت خودروسازی در چین است که کپی‌کار هستند و کار شبیه‌سازی از برندها را با همان اسم یا هر اسم دیگری که بخواهید انجام می‌دهند. دسته سوم اما شرکت‌هایی هستند که مونتاژ کار بوده و یک تکه از آن و از این و ... را برداشته و با قراردادن آنها در کنار هم خودرویی را مونتاژ می‌کنند. کشور ما در بخش سوم فعالیت دارد اما انتظار مقام معظم رهبری و مردم و پلیس این بود که در این سال‌ها باید تولیدکننده می‌شدیم نه اینکه مونتاژ کار باشیم. ما توانایی تولید موشک را داریم و واقعاً ساخت یک خودرو نسبت به یک موشک، سخت نیست.
وی درباره اینکه یکی آیا ممکن است امسال نیز شماره‌گذاری خودروهایی دیگر متوقف شود، به ایسنا گفت:‌ ما موضوعات و تصادفات را دسته‌بندی می‌کنیم. خودروهای ناایمن را هم بر اساس تحلیل تصادفات، دسته‌بندی می‌کنیم البته برخی می‌گویند چرا پلیس تازه درباره خودروهای ناایمن شروع به اظهارنظر کرده است من قبلا هم گفتم و باز هم تکرار می‌کنم که به هیچ عنوان اینطور نیست. ما این موضوعات را از اواخر سال 98 متذکر شدیم، چه کسی تولید پراید و پژو 405 را متوقف کرد؟ تمام مستندات در این رابطه وجود دارد، آن زمان آقای سلیمانی، مدیرعامل وقت سایپا نزد من آمد و گفت که روزانه 400 دستگاه پراید تولید می‌کنند یعنی در واقع کارخانه با تولید پراید می‌چرخید که ما گفتیم باید تولید پراید متوقف شود که با پیگیری‌های صورت گرفته از دولت وقت، معاون اول، وزارت صنعت و ... تولید پراید و پژو 405 متوقف شد و همه این‌ها همراهی و کمک کردند. پس اینطور نیست که بگویند پلیس به تازگی در این موارد صحبت کرده است و چنین اتهاماتی را نمی‌توان متوجه پلیس کرد. من قبلا گفتم و بازهم می‌گویم حالا که مقام معظم رهبری، مردم و پلیس مطالبه ارتقا ایمنی خودروهای تولید داخل را دارند، بهتر است به جای فرافکنی و توجیه، کیفیت تولیدات آنها افزایش پیدا کند.
تا 30 سال آینده درگیر پراید و پژو خواهیم بود
هادیانفر افزود:‌ ببینید اگر همین حالا تولید یک خودروی نا ایمن متوقف شود، ما طی 20 تا 30 سال درگیر آن خواهیم بود. کمااینکه هنوز با پیکان درگیریم. در مورد پراید و پژو 405 هم همینطور است و ما تا سال‌ها و 20 - 30 سال آینده درگیر آن و تصادفات ناشی از آن خواهیم بود.
رییس پلیس راهور فراجا با بیان اینکه تمام تلاش پلیس تولید خودروی ملی است، گفت: ما می‌خواهیم که خودروی ملی داشته باشیم، خودرویی که به آن افتخار کنیم که تولید ملی ماست. همچنین ایمنی و کیفیت خودروهایی که هم‌اکنون مونتاژ یا وارد می‌شوند هم بالا برود، حرف ما این است که به عنوان مثال چرا در تولید خودرو از فولاد کم کربن استفاده نمی‌کنیم و از ورق سه لایه غیرایمن استفاده می‌کنیم که خودرو در هر حالت تصادف چه با زاویه مناسب چه غیرمناسب، مچاله شود و سرنشینان در آن گرفتار شوند؟
وی درباره اینکه برخی از خودروسازان ادعا می‌کنند که دلیل باز نشدن کیسه هوا از سوی راننده است، گفت:‌ کیسه هوا راننده حتما باز می‌شود و حالت دستی و انتخابی ندارد. در این مواردی که گفتم حتی کیسه هوای راننده نیز باز نشده است. ببینید کیسه هوای راننده در تمام دنیا تابع دستی کردن و قفلی نیست و در صورت تصادف باید باز شود اما در برخی از خودروها این امکان وجود دارد که کیسه هوا سرنشین کنار راننده باز یا قفل باشد. این آمار در مورد کیسه هوای راننده است که باز نشده است.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/1187985/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جشن تولد یک سالگی پسر فریدون زندی شیک و لوکس خارج از کشور + ویدیو/ چه پسر نازی خدا حفظش کنه

در شب قهرمانی اسکودتو در میلان چه گذشت؟

درگیری فرانسوی‌ها با پلیس پس از حذف پی‌اس‌جی

رئال اسطوره مغضوب بایرن را به برنابئو دعوت کرد

مصطفوی: تنش روی سکوها از نیمکت باشگاه‌ها می آید

حواشی دیدار نساجی - پرسپولیس در رقابت های لیگ برتر ایران از زاویه‌ای متفاوت

حواشی دیدار استقلال - ذوب‌آهن در رقابت های لیگ برتر ایران از زاویه‌ای متفاوت

سرنگونی ام باپه در محوطه جریمه دورتموند که داور اعتقادی به پنالتی نداشت

الخلیفی: مستحق حذف نبودیم، ناراحتم

رویس: کسی به تیر دروازه‌های پی‌اس‌جی اهمیت نمی‌دهد!

دورتموند دو موقعیت خلق کرد و فینالیست شد

آتش زدن بنر و پرچم هواداران دورتموند توسط طرفداران پاری سن ژرمن

سردار آزمون و علاقه شدید خانوادگی‌اش به والیبال

تمجید جیمی کرگر و اشلی یانگ از رفتار تماشاگران منچستریونایتد در ورزشگاه پس از شکست این تیم

خوشحالی بازیکنان دورتموند پس از پیروزی مقابل پاری سن ژرمن و صعود به فینال لیگ قهرمانان اروپا

خلاصه بازی پاری سن ژرمن 0 - دورتموند 1

مصطفوی: باشگاه‌ ها باید از کمیته داوران اطاعت کنند

بعد از 11 سال دورتموند دوباره در فینال ومبلی

محمدی: جرایم مالی به تنهایی راهگشا نیست

گل دوم دورتموند آفساید اعلام شد

سومین و چهارمین شوت پاریسی ها هم به تیر دروازه برخورد کرد!

زنبورها اولین مسافر فینال لندن؛ خداحافظی امباپه و دوستان با لیگ قهرمانان

طرح هواداران پاری سن جذاب ژرمن پیش از شروع بازی

موقعیت خوب پاری سن ژرمن روی شوت دمبله

دوناروما به این شکل روی ضد حمله خطرناک دورتموند دروازه پاریسی ها را نجات داد

کارشناسی داوری فولاد - تراکتور

کارشناسی داوری نساجی - پرسپولیس

اینیستا پس از گل به یادماندی مقابل چلسی

موقعیت خطرناک برای پاریسی ها و برخورد توپ با تیر دروازه

گل اول دورتموند توسط هوملز

کارشناسی داوری استقلال - ذوب آهن

شوت مندس به تیر دروازه دورتمومد برخورد کرد

پاری سن ژرمن 0-1 دورتموند؛ نیمه دوم

شکایت باشگاه سپاهان از تهرانی و پرسپولیس

واکنش رئیس سازمان سینمایی به بیکاری سینماگران

زوج عاشق برنامه «ماه عسل» جدا شدند

موسیقی بی کلام امشب را با ساز گیتار بشنوید

زندگی بزرگان/ از رتبه اول کنکور پزشکی تا شهادت برای فتح خرمشهر

وای به حال روزی که ...

طرز تهیه ترشی گوجه‌ سبز؛ طعمی جدید و جذاب

عوارض قرص و پودرهای لاغری و چاقی

زود عصبی می شوم و دست خودم نیست

ادعای تازه مسئولان وزارت کشور درباره کاهش طلاق

شرکت SpaceX از لباس فضانوردی جدید خود رونمایی کرد

بنشین! مرو!

شب ماند و او دیگر نیامد

مقایسه مورینیو و ده‌روسی از زبان آزمون

سردار آزمون از آینده فوتبالی‌اش می‌گوید!

غایبان هوادار مقابل پرسپولیس مشخص شدند

شوت سنگین ریرسون از کنار دروازه پاری سن ژرمن به بیرون رفت