آریا بانو

آخرين مطالب

چرا خانواده تلگرامی یک خانواده منزوی است؟ روانشناسي

چرا خانواده تلگرامی یک خانواده  منزوی است؟
  بزرگنمايي:

آریا بانو - اعتیاد به فضای مجازی تا مرز دیوانگی
مادر و پدرم معتاد تلگرام و اینستاگرام است. با فامیل یک گروه تلگرامی دارند که شب و روز با هم در آنجا چت می‌کنند. وقت گذرانی در شبکه‌های اجتماعی آنقدر وسوسه انگیز شده که شاید حتی فرصتی در نیمه‌های شب هم پیدا نشود که پای درد دل فرزندان خود بنشینند.
هر بار که می‌خواهم با او حرف بزنم مدام به تلفن همراهش نگاه می‌کند و تنها با حرکات سر جملاتم را تأیید می‌کند. زمانی که در میان حرف هایم از او سؤال می‌کنم هاج و واج مرا نگاه می‌کند زیرا تمام مدت حواسش به گوشی‌اش بوده و حتی کلمه‌ای از حرف هایم را نفهمیده است.» این‌ها گله‌های دختر یکی از طرفداران پروپا قرص تلگرام است.
هرچند که مادرش اعتقاد دارد حضورش در فضای مجازی لطمه‌ای به رابطه‌اش با فرزندانش نزده اما با هر کدام از بچه‌هایش که حرف می‌زنی آه از نهادشان بلند می‌شود. ارتباط‌های دنیای واقعی به ته خط رسیده‌اند آن هم با شعار دوری و دوستی. به طوری که 28 میلیون ایرانی شب و روزشان راصرف گشتزنی در تلگرام می‌کنند.
این نرم افزار آنقدر در دل برخی‌ها جا باز کرده که خیلی‌ها حتی علاقه‌ای به دید و بازدید‌های خانوادگی ندارند، دلشان می‌خواهد یک گروه تلگرامی خانوادگی داشته باشند تا خبری از دید و بازدید‌های خانوادگی نباشد.
اعتیاد به فضای مجازی تا مرز دیوانگی
«یک روز اگر گوشی‌ام کنارم نباشد، دیوانه می‌شوم» این‌ها حرف‌های سارا مادر یک دختر 16 ساله است.:«در گذشته بیشتر با دخترم بیرون می‌رفتیم و با هم وقت می‌گذراندیم اما حالا او هم بیشتر دوست دارد در اتاقش با گوشی همراهش سرگرم باشد تا اینکه با هم برای تماشای یک فیلم به سینما برویم.»
مادر الناز هم طرفدار ثابت صفحه‌های اینستاگرامی است. کار صبح تا شب او تنها باز کردن صفحات سلبیریتی‌های دنیاست تا با تقلید از آنها دریچه‌ای به دنیای مد باز کند. وقتی از الناز می‌پرسی که آیا فعالیت مادرت باعث کم توجهی به تو شده است، پاسخ جالبی می‌دهد:«وقتی از خانه به دانشگاه می‌روم تمام مدت نگران هستم، زیرا مادرم از وقتی اینستاگرام را در گوشی‌اش نصب کرده گاهی یادش می‌رود که برادر کوچکم، گرسنه است و باید به او شیر بدهد.»

آریا بانو

آسیب ها و تهدیدات فضای مجازی
⁠ احوال پرسی‌های استیکری
فرستادن شکلک‌های مختلف و احوال پرسی‌های استیکری کار هر روز کاربران تلگرامی است. دنیای مجازی آنقدر گسترش پیدا کرده که حتی راه ارتباط‌های واقعی را هم مسدود کرده، به طوری که حتی زمانی که در یک جمع خانوادگی قرار می‌گیری همه مشغول استفاده از گوشی همراهشان هستند.
آن طور که دکتر آب روشن می‌گوید: «وابستگی به شبکه‌های مجازی یک اصل فراگیر است. این شبکه‌ها یکی از مهم‌ترین ابزارهای نوین ارتباطی محسوب می‌شوند و در زندگی فردی و اجتماعی ما ایرانی‌ها جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده‌اند. بنابراین به نظر می‌رسد دنیای مجازی جزو جدا نشدنی مناسبات روز مره افراد قرار گرفته است.»
این جامعه شناس در ادامه بیان می‌کند: «اغلب در میهمانی‌های خانوادگی و دوستانه مشاهده می‌کنیم که همه در گیر تلفن همراهشان هستند و برخی از نوجوانان به جای ارتباط کلامی با همسالان خود، متأسفانه از طریق شبکه‌های اجتماعی یا تلگرام با یکدیگر صحبت می‌کنند، یعنی شخص در میان اعضای خانواده حضور دارد ولی دیواری شیشه‌ای به دور خود کشیده و با اطرافیان ارتباط مؤثری ندارد.»
این جامعه شناس در ادامه بیان می‌کند: «اغلب در میهمانی‌های خانوادگی و دوستانه مشاهده می‌کنیم که همه در گیر تلفن همراهشان هستند و برخی از نوجوانان به جای ارتباط کلامی با همسالان خود، متأسفانه از طریق شبکه‌های اجتماعی یا تلگرام با یکدیگر صحبت می‌کنند، یعنی شخص در میان اعضای خانواده حضور دارد ولی دیواری شیشه‌ای به دور خود کشیده و با اطرافیان ارتباط مؤثری ندارد.»
بچه‌ها می‌بینند پس یاد می‌گیرند
دختر شما هم کفش‌های پاشنه بلندتون رو به پا می‌کنه و کیف شما رو بر میداره تا خاله بازی کنه؟، پسر بچه تون رو دیدین که مثل شما راه بره و ادای سیگار کشیدن شما رو دربیاره؟ تا حالا به بازی کردن دختر تون با عروسک هاش دقت کردین؟
برای یادآوری نقش والدین در رفتارهای کودکان می‌توان این سؤال‌ها را از آنها پرسید تا به آنها یادآوری کرد که والدین نخستین الگوی کودکان هستنند. به طوری که حتی روانشناسان هم اعتقاد دارند که رفتار والدین تأثیر بسزایی در رفتارهای آینده فرزندان آنها دارد.
دکتر آب روشن هم با تأیید این موضوع می‌گوید: الگوهای رفتاری فرزندان، وابستگی مستقیمی به رفتارهای مادران دارد لذا نخستین قدم به سوی انحراف از هنجارهای اجتماعی زمانی آغاز می‌شود که فرزند از حیطه نظارت والدین خارج شود. در واقع مشاهده می‌کنیم که در خلأ الگوهای رفتاری شایسته، فضای مجازی در اجتماعی کردن فرزند پر رنگ می‌شود.
منبع: روزنامه ایران

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/1187388/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

زنبورهایی که با همکاری هم لگو بازی می‌کنند

ربات انسان‌نمای چری که در آینده به ایران می‌آید

داستانک/ قرار بود من پزشک شوم

مهار‌های برتر دور رفت نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان اروپا

سینا اسدبیگی در نقش تونی کروس برای پرسپولیس

شکست تیم ملی جوانان در اولین بازی دوستانه مقابل حریف لیگ برتری

پرسپولیس و سپاهان باید عذرخواهی کنند

خوشحالی گوهری پس از پرسپولیس

تمرین و ریکاوری پرسپولیس بعد از پیروزی مهم

لیست داوران لیگ برتر؛ پل تیرنی قاضی دیدار منچستریونایتد - آرسنال

ناهماهنگی عجیب در اسپانیا؛ رئال دو بار جام می‌گیرد

رای متفاوت کمیته انضباطی؛ پرسپولیس-سپاهان فقط با حضور هواداران خانم!

محرومیت یک‌ ماهه 13 هوادار پرسپولیس و سپاهان

مارکا شیفته شهاب؛ فیفا را خبر کنید، پوشکاش حقشه

بامزه ترین عروس و مادرشوهر تلویزیون

محمدرضا فروتن و هلیا امامی این روزها چه می کنند؟

چهار میلیارد تومان وصیت پدر عروس به داماد

آهنگ زیبای «گل رز» با صدای میثم ابراهیمی

آرمین زارعی در بیمارستان بستری شد

ترانه «دلبر جان» با اجرای مهرداد مهان

سردار رادان: زن چادری در ایران پرچم است

وزیر آموزش و پرورش: امسال 100 هزار معلم جدید استخدام می‌شوند

حرف خود را به کُرسی نشاندن از کجا آمده؟

پلیکانی در باغ پرندگان که قصد خوردن یک اردک را داشت اما موفق نبود!

نحوه عملکرد مین های زمینی در زمان جنگ جهانی دوم

نجات از مرگ حتمی

تا حالا نیمرو بدون روغن درست کردی؟

بال و کتف و با نوشابه و بیکینگ پودر  امتحان کردین؟

با این روش ژل لاغری خانگی بسازید

فواید نوشیدن چای که باورتان نمی‌شود

خواص و مضرات دانه چیا را بخوانید

ترفندهایی برای سرحال شدن بعد از خواب شبانه

روش متفاوت یک گفتاردرمانگر برای صحبت کردن کودکان

نکات مهم قبل از فر کردن مو

جزئیات تازه از ماجرای خبرساز روغن های مسموم

ابداع نانوسیم‌هایی که از هوا برق تولید می‌کنند

حضورش برایم اهمیتی نداشت

منم که دیده به دیدارِ دوست کردم باز

گل‌گهر در آستانه جام حذفی کامل شد

جنجالی‌ترین صحنه دیدار پرسپولیس و نساجی

اظهارات سینر درباره زمان بازگشت به مسابقات

طبیعت حریف شهرداری گرگان در فینال شد

عصبانیت داوران از بارسا؛ دیگر با شما جلسه نداریم

حراج توپ طلایی که مافیا از مارادونا دزدید

آخرین وضعیت دریافت مجوز حرفه‌ای پرسپولیس

پرسپولیس - سپاهان فقط با حضور هواداران زن

سریال عیانوش کیاری بالاخره تلویزیون بازگشت

بهترین و دیدنی‌ترین سریال‌های جنایی سال 2024

ماجرای جدال مهران غفوریان با هواداران پس از لاغری شدیدش!

تصاویری تازه از «ژنرال هموسو» با یک چهره غافلگیر کننده