آریا بانو

آخرين مطالب

صادرات خودرو بیشتر شبیه شوخی است اقتصادي

صادرات خودرو بیشتر شبیه شوخی است
  بزرگنمايي:

آریا بانو - امرالله امینی: مشکل صنعت خودرو تنها بحث عرضه نبوده و معضل کیفیت همچنان باقی است 
در زبان فارسی ضرب‌المثلی است که می‌گوید شما اول برادری‌ات را ثابت کن. این ضرب‌المثل دقیقا در مورد صحبت‌های روز شنبه وزیر صمت در مورد صادرات خودرو صدق می‌کند. سیدرضا فاطمی‌امین در گفت‌وگویی که با خبرگزاری مهر داشته، اعلام کرده است که امسال تمرکز بر تولید و تامین بازار داخلی است و صادارت خودرو از سال 1402 انجام می‌شود. در واقع اصل صحبت‌های وزیر صمت این است که گفته، طبق برنامه‌ریزی انجام‌شده امسال روی بازار داخل تمرکز کرده‌ایم و سال آینده برنامه‌های مربوط به صادرات را اجرایی خواهیم کرد. بر همین اساس نیز امسال صادرات خاصی در حوزه خودرو نداریم و میزان صادرات کمتر از 20 هزار دستگاه خواهد بود.
می‌دانیم که به گفته مسوولان و کارشناسان، یکی از معضلات اصلی بازار خودرو در کشور که به قرعه‌کشی، دونرخی شدن قیمت در کارخانه و حاشیه بازار و نیز زیاندهی خودروسازان منجر شده، موضوع عدم تعادل در عرضه و تقاضاست. طبق اعلام مسوولان وزارت صمت، سالانه در کشور بین 6/1 تا 2 میلیون دستگاه خودرو نیاز است که آمار تولید در سال گذشته کمتر 900 هزار دستگاه بوده است.
در این راستا شاهد هستیم که اغلب وزرای صنعت، معدن و تجارت در طول سال‌های گذشته یکی از اولویت‌های اصلی خود را افزایش تیراژ تولید عنوان کرده و همگی نیز در این کار ناموفق بوده‌اند. با این حال فاطمی‌امین اعلام کرده که از ابتدای سال تاکنون میزان تولید خودروی کامل 279 درصد رشد کرده است؛ یعنی از 88 هزار و 312 خودروی کامل تولید‌شده به 334 هزار و 463 خودروی کامل در سال جاری رسیده‌ایم و فقط 41 هزار دستگاه خودروی ناقص داریم، در حالی که این رقم در مدت مشابه پارسال 291 هزار دستگاه خودرو بود.
در اینجا سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا خودروسازان بزرگ کشور قادر خواهند بود تا پایان امسال تیراژ تولید را افزایش داده و ضمن به ثبات رساندن آن، معضل بزرگ عرضه قطره‌چکانی و عدم تعادل در بازار را حل کنند یا خیر؟ بحث مهم دیگر این است که بر فرض تحقق چنین برنامه‌ای با توجه به تحریم‌ها و بازار رقابتی، اساسا ایران قادر خواهد بود خودروهای خود را به بازار جهانی عرضه کرده و از این مسیر درآمد ارزی کسب کند؟
مشکل صنعت خودرو تنها بحث کمیت نیست
در همین رابطه دکتر امرالله امینی، استاد اقتصاد دانشگاه علامه و کارشناس ارشد صنعت خودرو در گفت‌و‌گو با «جهان‌صنعت» توضیح می‌دهد: موضوعی که وزیر صمت مطرح کرده، بستگی به یکسری عوامل دارد که باید محقق شود. نخست اینکه ایشان اشاره نکردند که با توجه به تمرکز بر تولید داخل در سال جاری و رساندن تیراژ تولید به 6/1 میلیون دستگاه، آیا این مساله را قصد داریم با تکیه بر توان قطعه‌سازان داخلی انجام دهیم یا اینکه برای رسیدن به ظرفیت کامل تولید قصد واردات قطعات خودرو را داریم.
آنچه مشخص است، امروز وضعیت قطعه‌سازان اصلی ما مناسب نیست؛ زیرا اولا هنوز مطالبات معوق‌مانده آنها از خودروسازان پرداخت نشده و ساختار داخلی نیز فعلا آمادگی لازم را جهت تولید این میزان خودرو در داخل ندارد. به همین دلیل به نظر می‌رسد که شاید قصد بر این باشد که با توجه به شرایط قطعه‌سازان داخلی و با توجه به اینکه وضعیت ارزی دولت کمی بهبود یافته است، برنامه‌ریزی اینگونه باشد که واردات قطعات از بازارهای جهانی و کشورهایی نظیر چین در دستور کار باشد.
دکتر امینی در ادامه با اشاره به میزان تولید خودرو در داخل کشور می‌افزاید: می‌دانیم که تعداد بالایی خودرو به دلیل نقص قطعات در پارکینگ‌ها وجود دارد که بخش زیادی از آنها تنها حدود 10 درصد نقص قطعه دارند. بنابراین تامین قطعات برای این خودروها از داخل و خارج که چند ماهی هست در دستور کار قرار گرفته، می‌تواند به افزایش عرضه 300 الی 400 هزار دستگاهی خودرو کمک کند. همچنین خودروسازان تولید برخی برندهای جدید را در دستور کار دارند و برخی خودروسازان بخش خصوصی نیز به صورت CKD (مونتاژ) در حال تولید هستند. اما در اینجا نکته مهم این است که مشکل صنعت خودروی ما تنها بحث عرضه و کمیت نبوده، بلکه موضوع کیفیت نیز جزئی از معضلات اصلی صنعت خودروی ماست که همچنان باقی مانده است.
این کارشناس ارشد صنعت خودرو همچنین در پاسخ به این سوال که بر فرض ما توانستیم در سال جاری تیراژ تولید را افزایش داده و برای سال آینده هم آن را ثابت نگه داریم؛ در این صورت به واسطه تحریم‌ها و نیز بازار رقابتی جهانی تا چه میزان امکان و توان صادرات خودرو به سایر کشورها را خواهیم داشت؟ توضیح می‌دهد: بحث صادرات خودرو چندان جدی نبوده و شاید منظور وزیر صمت صادرات به برخی کشورها مانند عراق، سوریه و ونزوئلا باشد که از لحاظ اقتصادی و صنعتی دچار مشکل و ضعف هستند. در واقع این موضوع بیشتر به شوخی شبیه است؛ چرا که در نهایت امر برندهایی محدود با یک‌سوم یا یک‌چهارم قیمت داخل به برخی کشورها صادر می‌شود و اسم آن را می‌گذارند صادرات!
لذا معتقدم مطرح کردن چنین صحبت‌هایی در شرایط کنونی بیشتر جنبه شعارگونه، رسانه‌ای و توجیه افکار عمومی دارد. چرا که در یک بعد آن وزیر صمت تحت فشار قرار داشته و احتمال دارد که با مطرح کردن چنین مباحثی به دنبال کاهش فشار افکار عمومی و مساله استیضاح از روی خود باشد. در غیر این صورت بحث صادرات خودرو در سال آینده چندان جدی نبوده و در نهایت ممکن است به یکسری از کشورها که درآمد سرانه پایین‌تری از ایران دارند، خودروهایی به صورت محدود صادر شود.
جهان صنعت

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/1187185/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جشن تولد یک سالگی پسر فریدون زندی شیک و لوکس خارج از کشور + ویدیو/ چه پسر نازی خدا حفظش کنه

در شب قهرمانی اسکودتو در میلان چه گذشت؟

درگیری فرانسوی‌ها با پلیس پس از حذف پی‌اس‌جی

رئال اسطوره مغضوب بایرن را به برنابئو دعوت کرد

مصطفوی: تنش روی سکوها از نیمکت باشگاه‌ها می آید

حواشی دیدار نساجی - پرسپولیس در رقابت های لیگ برتر ایران از زاویه‌ای متفاوت

حواشی دیدار استقلال - ذوب‌آهن در رقابت های لیگ برتر ایران از زاویه‌ای متفاوت

سرنگونی ام باپه در محوطه جریمه دورتموند که داور اعتقادی به پنالتی نداشت

الخلیفی: مستحق حذف نبودیم، ناراحتم

رویس: کسی به تیر دروازه‌های پی‌اس‌جی اهمیت نمی‌دهد!

دورتموند دو موقعیت خلق کرد و فینالیست شد

آتش زدن بنر و پرچم هواداران دورتموند توسط طرفداران پاری سن ژرمن

سردار آزمون و علاقه شدید خانوادگی‌اش به والیبال

تمجید جیمی کرگر و اشلی یانگ از رفتار تماشاگران منچستریونایتد در ورزشگاه پس از شکست این تیم

خوشحالی بازیکنان دورتموند پس از پیروزی مقابل پاری سن ژرمن و صعود به فینال لیگ قهرمانان اروپا

خلاصه بازی پاری سن ژرمن 0 - دورتموند 1

مصطفوی: باشگاه‌ ها باید از کمیته داوران اطاعت کنند

بعد از 11 سال دورتموند دوباره در فینال ومبلی

محمدی: جرایم مالی به تنهایی راهگشا نیست

گل دوم دورتموند آفساید اعلام شد

سومین و چهارمین شوت پاریسی ها هم به تیر دروازه برخورد کرد!

زنبورها اولین مسافر فینال لندن؛ خداحافظی امباپه و دوستان با لیگ قهرمانان

طرح هواداران پاری سن جذاب ژرمن پیش از شروع بازی

موقعیت خوب پاری سن ژرمن روی شوت دمبله

دوناروما به این شکل روی ضد حمله خطرناک دورتموند دروازه پاریسی ها را نجات داد

کارشناسی داوری فولاد - تراکتور

کارشناسی داوری نساجی - پرسپولیس

اینیستا پس از گل به یادماندی مقابل چلسی

موقعیت خطرناک برای پاریسی ها و برخورد توپ با تیر دروازه

گل اول دورتموند توسط هوملز

کارشناسی داوری استقلال - ذوب آهن

شوت مندس به تیر دروازه دورتمومد برخورد کرد

پاری سن ژرمن 0-1 دورتموند؛ نیمه دوم

شکایت باشگاه سپاهان از تهرانی و پرسپولیس

واکنش رئیس سازمان سینمایی به بیکاری سینماگران

زوج عاشق برنامه «ماه عسل» جدا شدند

موسیقی بی کلام امشب را با ساز گیتار بشنوید

زندگی بزرگان/ از رتبه اول کنکور پزشکی تا شهادت برای فتح خرمشهر

وای به حال روزی که ...

طرز تهیه ترشی گوجه‌ سبز؛ طعمی جدید و جذاب

عوارض قرص و پودرهای لاغری و چاقی

زود عصبی می شوم و دست خودم نیست

ادعای تازه مسئولان وزارت کشور درباره کاهش طلاق

شرکت SpaceX از لباس فضانوردی جدید خود رونمایی کرد

بنشین! مرو!

شب ماند و او دیگر نیامد

مقایسه مورینیو و ده‌روسی از زبان آزمون

سردار آزمون از آینده فوتبالی‌اش می‌گوید!

غایبان هوادار مقابل پرسپولیس مشخص شدند

شوت سنگین ریرسون از کنار دروازه پاری سن ژرمن به بیرون رفت