آریا بانو

آخرين مطالب

وزارت صمت به دنبال وقت کشی در بازار خودرو است/ سال 1402 بازار خودرو آرام می‌شود؟ اقتصادي

وزارت صمت به دنبال وقت کشی در بازار خودرو است/ سال 1402 بازار خودرو آرام می‌شود؟
  بزرگنمايي:

آریا بانو - کارشناس صنعت خودرو می‌گوید: سال 1401 برای خریداران واقعی خودرو سال سختی بود و وزارت صمت تنها با وعده توانست یکسال را پشت سر بگذارد، اما مسئولان این وزارتخانه این را باید بدانند که در سال جاری به دلیل رکود و تورم دیگر نمی‌توانند با بازی اعداد و ارقام، بازار مهمی مانند خودرو را مدیریت کنند. 
به گزارش اقتصاد24؛ سال 1401 به پایان رسید، اما وزارت صمت هنوز نتوانسته بازار خودرو را ساماندهی کند. امید قالیباف سخنگوی وزارت صمت اواخر سال گذشته درباره کاهش قیمت بازاری خودرو اظهار نظر کرد و در برنامه تهران 20 تأکید کرد که با تغییر در نوسانات قیمت دلار، قیمت خودرو هم تغییر خواهد کرد و برای کنترل قیمت خودرو کاری به جز عرضه زیاد خودرو از دست ما برنمی‌آید.
بازار خودرو در سال 1401 همواره با نوسانات شدید قیمت مواجه بود و عوامل داخلی و سیاست‌های خارجی تعیین کننده قیمت خودرو در بازار بود.
در ادامه سال قبل، قیمت خودرو همچنان با نوساناتی همراه است و در بازار خودرو روند افزایش قیمت‌ها متوقف نشده است.
بازار ارز در هفته‌های آخر سال 1401 هیجانات خود را بلافاصله در بازار خودرو تخلیه کرد و فروشندگان را از معاملات خودرویی منصرف و تنش این بازار را بیشتر کرد.
البته طبق وعده‌های وزارت صمت می‌بایست قیمت خودرو روند نزولی را طی می‌کرد، اما با تنش قیمت دلار، محصولات داخلی و وارداتی نتوانست روند ریزش قیمت را در پیش بگیرد و باز هم قله گرانی را طی کرد.
این در حالی است که وزارت صمت نرخ دلار را تعیین کننده قیمت خودرو در بازار می‌داند و تنها راه نجات بازار را افزایش عرضه خودرو می‌داند، موضوعی که در سال 1401 بحث برانگیز بود، اما وزارت صمت توانایی مدیریت در تولید و عرضه مناسب و کافی خودرو را نداشت.
در همین رابطه امرالله امینی، کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با اقتصاد 24 گفت: ضعف مدیریت صنعت و بازار خودرو در وزارت صمت، موضوعی است که بار‌ها بر آن تأکید شده و اینکه این صنعت را تنها با وعده مدیریت کنند کاملاً اشتباه و نتیجه آن شکست است.
امینی افزود خودرو سازان در کشور به عنوان شرکت‌های مونتاژگر خودرو سعی در حفظ جایگاه خود دارند و این وضعیت نمی‌تواند با سیاست عرضه قطره چکانی خودرو به بازار ادامه داشته باشد.
این کارشناس صنعت خودرو با تأکید بر اینکه بین خودروسازان داخلی هیچ رقابتی وجود ندارد، گفت: انحصار در این صنعت شاید برای دولت پُر درآمد باشد، اما حاصل چنین سیاستی، وضعیت فعلی این صنعت و از همه مهمتر شرایط بازار خودرو است.
امینی ادامه داد: وقتی قیمت خودرو با نرخ روزانه دلار تعیین می‌شود نشان از این دارد که تمام زنجیره صنعت خودروسازی در کشور وابسته به مواد و قطعات وارداتی است و این برای ادعای توسعه تولیدات داخلی قابل قبول نیست.
کنترل قیمت‌ها در بازار خودرو برای دولت کار سختی نیست
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه کنترل قیمت‌ها در بازار خودرو در صورتی که دولت بخواهد خیلی کار سختی نیست، گفت: وقتی که برنامه‌ای برای همکاری با سایر خودروسازان خارجی وجود ندارد و سعی بر حفظ فضای انحصار برای همین خودروسازان داخلی است، تثبیت قیمت‌ها در بازار به صلاح نیست و تنها خریداران واقعی از ایجاد چنین شرایطی متضرر می‌شوند.
وی ادامه داد: هنوز سیاست دولت در برابر وضعیت بازار خودرو مشخص نیست و از اینکه هر روز برای این صنعت نسخه جدیدی می‌پیچد جای نگرانی است!
به گفته این استاد دانشگاه، از عرضه خودرو در بورس کالا گرفته تا وعده واردات خودرو‌های اقتصادی به بازار داخلی همه نشان می‌دهد که آقایان نه از صنعت خودروسازی کشور به طور کامل مطلع بوده و نه اینکه به درستی وضعیت بازار را رصد می‌کنند، بلکه فقط به دنبال وقت کشی در بازار خودرو هستند.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/1186908/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کشف 32 داروی جدید سرطان با کمک هوش مصنوعی

وقتی هوش طبیعی حشرات به کمک ربات‌ها می‌آید

نویسنده‌ای که خود را محکوم به تنهایی کرده بود!

پایان کار دیوید مویس و وستهام

قلیچ: کیفیت اورونوف یک پله از آسیا بالاتر است

شکایت از بازیکن استقلال را حق خود می‌دانیم

کودک ، سینما و «شاید وقتی دیگر»

جشنواره کن در کما

نماهنگ «نو بهار» با صدای محمد بابایی

پیش‌بینی بودجه 3 همتی برای درمان رایگان کودکان زیر 7 سال

تفال/ به دام زلف تو دل مبتلای خویشتن است

تا حالا پاستا پپرونی خوردی؟

در روز چقدر قند باید به بدن برسد؟

ایده ای برای بالا بردن عزت نفس فرزندمان

پس‌ لرزه مسمومیت الکلی 29 پزشک در شیراز

با کودک بیش‌فعال چه کنیم؟

سازمان غذا و دارو: نور آفتاب و انجماد، بطری‌های یکبار مصرف را تخریب نمی‌کند

طرز تهیه شربت نعناع با طعم بهاری

تراشه‌های مغزی به‌زودی از رده خارج می‌شوند/ چه بلایی بر سر بیماران می‌آید؟

ترانه معروف «رفیق آرزوهات باش» را با صدای سیامک عباسی بشنویم

این افراد بیشتر به دیابت مبتلا می‌شوند

فوت و فن پخت خورشت خوشمزه به‌ آلو مجلسی

مقام آموزش و پرورش: 380 هزار معلم معترض به رتبه بندی، ارتقای رتبه گرفتند

مرد بی‌اخلاق عکس‌های خصوصی نامزدش سابقش را منتشر کرد

پرونده حرکت جنجالی مانچینی بسته شد

8 ایده خلاقانه برای تبدیل لاک براق به لاک مات

خوراک قارچ و هویج بخارپز رژیمی

داستانک/ پدر پیر

این ملحفه‌ ها باعث اگزما در پوست می‌شوند

استتار محروم پرسپولیس در ورزشگاه دوران جوانی

بلانکو: خوشحالم به تیمم کمک کردم

شادی با هواداران استقلال پس از برد برابر ذوب آهن

نکونام: بهترین بوده‌ایم و باید بهترین باشیم

ویسی: اگر متهم به قتل بودم جریمه سبک‌تری داشتم

کارشناسی داوری پرسپولیس - سپاهان

کارشناسی داوری تراکتور - استقلال

تن‌هاخ: قطعا سرمربی مناسبی برای منچستریونایتد هستم

توضیحات قنبرزاده درباره حواشی بازی پرسپولیس - سپاهان

نویدکیا: باید ببینیم در کجاها چه مشکلاتی داریم

شهاب زاهدی: جدایی من از پرسپولیس ناگهانی نبود

تمجید شهاب زاهدی از گوستاوو بلانکو

فرار شاگردان کاناوارو از شکست خانگی مقابل ناپولی

صحبت‌های ربیعی سرمربی ذوب آهن در پایان بازی با استقلال

بررسی تنش سکوهای ورزشگاه‌ها توسط آشتیانی و محمدی

صحبت‌های حامدی‌فر درباره درگیری‌اش با مهرداد رضایی

واکنش قریشی به اخراج نشدن روزبه چشمی

صحبت‌های کامیابی‌نیا بازیکن تیم ذوب آهن بعد از تقابل با استقلال

هاشمی‌نسب: چه با جام چه بی جام استقلال قهرمان است

جدایی تلخ زوج عاشق پیشه ماه عسل یعد از 15 سال / چرا احسان و سولماز طلاق گرفتند

سمیعی: پایان لیگ درباره تمام مسائل صحبت می‌کنم