آریا بانو

آخرين مطالب

بازندگان بازار‌خودرو اقتصادي

بازندگان بازار‌خودرو
  بزرگنمايي:

آریا بانو - به گزارش جهان صنعت؛ اخیرا شورای رقابت اعلام کرده است که «با توجه به الزامی بودن مصوبه تنظیم بازار خودروی سواری، هر گونه اقدام برخلاف این دستورالعمل از جمله عرضه محصولات خودرویی در بورس کالا، تخلف است.» این خبر نشان از عدم وجه تسمیه این شورا با نامش دارد؛ چراکه شورای رقابت به دنبال تقابل با صنعت خودرو است. سیاست‌های شورای رقابت تاکنون منجربه کاهش اختلاف قیمت خودرو از کارخانه تا بازار نشده است، از سوی دیگر قیمت‌گذاری دستوری این شورا علاوه بر زیان انباشت خودروسازان مشتریان را نیز می‌تواند با ضرر مواجه کند.
امیرحسن کاکایی کارشناس صنعت خودرو درخصوص قانونی بودن عرضه خودرو در بورس گفت: شورای عالی بورس جایگاه قانونی بالایی دارد و مسیر عرضه خودرو در بورس کالا نیز کاملا قانونی طی شده است. دو مسیر قانونی شورای رقابت و بورس به تضاد رسیدند، در این شرایط معتقدم خودروسازان باید نسبت به این تضاد عقب‌نشینی کنند، چراکه مسوولان دولتی ابزارهای مختلفی در اختیار دارند که می‌توانند تولیدکننده را با مشکل مواجه کنند. دولت ابزارهای مختلفی برای نابود کردن بخش خصوصی در دست دارد، این موضوع برخلاف سیاست‌های کلی اصل 44 است.
این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به موضوع دخالت دولت در صنایع خودروسازی عنوان کرد: دولت سیزدهم بیشتر از دولت‌های گذشته به دنبال دولتی‌سازی صنایع است. دو سال پیش رییس‌جمهوری در زمان بازدید از گروه صنعتی ایران‌خودرو خبر از خصوصی‌سازی دو واحد خودروساز بزرگ داد، اما در مقابل دولت نه تنها اقدام به خصوصی‌سازی نکرد، بلکه در برنامه تولید و فروش، تمام شرکت‌های خودروساز خصوصی و دولتی را تحت کنترل گرفت. این نوع سیاست معنای پیمانکاری بخش خصوصی برای دولت را دارد.
وی در ادامه اضافه کرد: قوانین کشور نیاز به یک بازنگری برای توسعه صنعتی و تجاری دارند، همین عامل سبب شده که تولید خودرو در کشور گران‌تر از سایر نقاط باشد. شاید این موضوع از خصوصی‌سازی حقیقی پیشگیری کرده و مانع از رشد تولیدکنندگان این بخش شده است. قوانین تجارت، رقابت و کار بیشتر حامی شرکت‌های دولتی به جای بخش خصوصی است، شورای رقابت فعلا در این میان برنده و مشتریان بازنده اصلی هستند.
کاکایی با اشاره به آخرین واکنش شورای رقابت درخصوص عرضه خودرو در بورس اظهار کرد: شورای رقابت دستورالعملی تدوین کرده که در بند دوم آن کلیه خودروهای وارداتی، تولیدی و مونتاژی را انحصاری معرفی کرده است. کل قانون این شورا درخصوص تثبیت انحصار توسط دولت صحبت می‌کند و معلوم نیست چه زمانی می‌خواهد رقابتی شود. شورای رقابت همچنین به دنبال تعیین قیمت خودروهای وارداتی است، براین اساس باید گفت دولت به جای بخش خصوصی به دنبال واردات خودروی است. همین مورد سبب ایجاد بازار خودرو رانتی به جای رقابتی شده است.
وزرای اقتصاد و صمت تصمیم بگیرند
احمد قلعه‌بانی مدیرعامل اسبق گروه خودروسازی سایپا نیز درخصوص قیمت‌گذاری شورای رقابت برای محصولات خودروسازان بخش خصوصی گفت: باید مدیران در راس این شورا پاسخ دهند که چرا به دنبال تقابل در صنعت خودرو هستند؟ در گذشته نه‌چندان دور محصولات پتروشیمی در بازار عرضه می‌شد، این موضوع سبب ایجاد رانت شده بود، اما به محض ورود این مواد در بورس کالا شفافیت ایجاد و وضعیت عرضه این محصولات بهتر شد. چرا فولاد مبارکه ورق در بورس عرضه می‌کند، اما نباید خودروسازان محصولات‌شان را در بورس عرضه کنند؟
مدیرعامل سابق گروه خودروسازی سایپا ضمن اشاره به اینکه خودرو باید در بورس با محدودیت قیمتی عرضه شود، تاکید کرد: مکانیسم فروش بورس بهتر از عرضه خودرو به شیوه قیمت‌گذاری دستوری است. هر کالایی که دچار قیمت‌گذاری دستوری شود، با چالش عرضه و تقاضا در بازار مواجه خواهد شد. قیمت‌گذاری دستوری تمام صنایع را دچار چالش کرده است، چراکه دولت برای پرداخت یارانه به مصرف‌کننده دست در جیب تولید‌کننده کرده است. قلعه‌بانی درخصوص اینکه چه سازمانی باید به بحث عرضه خودرو در بورس و اختلاف نظر شورای رقابت ورود کند، اظهار کرد: وزرای صمت و اقتصاد باید به این موضوع ورود و این چالش را رفع کنند.
مقام بالادستی به عرضه خودرو در بورس ورود کند
احمد نعمت‌بخش‌ دبیر انجمن خودروسازان ایران درخصوص شیوه اشتباه فروش خودرو گفت: بارها اعلام کردم که تنها راه سامان بازار خودرو استفاده از تجربه دهه 70 شمسی و فروش خودرو در حاشیه قیمت بازار است. این شیوه می‌تواند منجربه کاهش 80 درصدی تقاضای کاذب شود‌ و این محصول را تک‌نرخی کند. در صورت اجرای این نوع مکانیسم فروش نیازی به راه‌اندازی سامانه و قرعه‌کشی برای عرضه خودرو نیست، متاسفانه در دولت‌های یازدهم، دوازدهم و سیزدهم شهامت تصمیم‌گیری جهت استفاده از تجارب دهه 70 شمسی برای فروش خودرو در حاشیه قیمت بازار وجود نداشته و ندارد.
دبیر انجمن خودروسازان ایران ضمن اشاره به کاهش قیمت خودرو با مکانیسم فروش در بورس، عنوان کرد: راهکار بورس در دراز‌مدت می‌تواند نتیجه مشابه تجربه دهه 70 شمسی برای فروش خودرو ایجاد کند. اگر فرض کنیم یکی از محصولات ایران‌خودرو در بازار قیمت 200 داشته، در زمان عرضه نخست این محصول در بورس به قیمت 170 رسید و در مرحله دوم بهای آن 150 شد. اگر اجازه می‌دادند این روند ادامه یابد، قیمت خودرو به وسیله بورس در بازار به قیمت کارخانه نزدیک می‌شد.
دود تصمیمات اشتباه شورای رقابت در چشم خودروسازان
نعمت‌بخش با اشاره به زیان ایران‌خودرو و سایپا ناشی از تصمیمات اشتباه شورای رقابت، اظهار کرد: تصمیم‌گیران قیمت‌گذاری دستوری برای ایران‌خودرو و سایپا مدیون 40 میلیون نفر سهامدار این دو خودروساز هستند. شورای رقابت قبلی معتقد بود که خودروسازان بخش خصوصی با یکدیگر رقابت دارند و انحصاری نیستند، اما شورای رقابت فعلی معتقد است که کل صنعت خودرو سواری انحصاری بوده و باید دخالت در امر فروش و قیمت‌گذاری آن داشته باشد. مدیران عامل ایران‌خودرو و سایپا دولتی بوده و باید از تصمیمات دولت تبعیت کنند، حتی اگر قرار به فروش محصول با زیان باشد، اما بخش خصوصی حاضر به فروش خودرو با زیان نبوده و خودروسازان این بخش اعلام کردند که با قیمت‌گذاری دستوری شورای رقابت محصول به بازار عرضه نکرده و در صورت لزوم تولید را متوقف می‌کنند.
دبیر انجمن خودروسازان ایران با توصیه به شورای رقابت جهت تبعیت از اسلاف خود برای عدم ورود به قیمت‌گذاری محصولات بخش خصوصی، اضافه کرد: اگر شرکت‌های بخش خصوصی ناشی از جبر قیمت‌گذاری دستوری اقدام به توقف تولید کنند، قیمت خودروهای مونتاژی به دلیل عدم عرضه افزایش یافته و مشتریان در بازار متضرر می‌شوند.
ضرورت ورود رییس‌جمهوری به حل اختلاف شورای رقابت و خودروسازان
نعمت‌بخش درخصوص اینکه جهت حل اختلاف عرضه خودرو در بورس میان شورای عالی بورس و شورای رقابت چه بخشی ورود کند، گفت: معتقدم مقام بالادستی که رییس‌جمهوری است به این موضوع ورود کند. اگر رییس‌جمهوری به دلیل کثرت اشتغالات امکان ورود ندارد، محمد مخبر، معاون اول رییس‌جمهوری، جهت حل این موضوع ورود کند. وزارت اقتصادی و دارایی و شورای عالی بورس عرضه خودرو در بورس را پذیرفته‌اند، اما شورای رقابت مدعی است فصل‌الخطاب ما هستیم. این درحالی است که در صورت عرضه هر کالایی در بورس آن محصول از قیمت‌گذاری دستوری معاف می‌شود.
وی افزود: در دوره سکانداری سیدرضا فاطمی‌امین به وزارت صمت، او اعلام کرد قرعه‌کشی خودرو در سال 1402 حذف خواهد شد. در همان زمان اعلام کردم که با این سیاست‌ها امکان حذف قرعه‌کشی وجود نداشته و اکنون شاهد هستید که قرار است برخی از محصولات را در سال 1403 به مشتریان تحویل دهند.
پاسخ شرکت بهمن‌موتور به نامه شورای رقابت
عرضه خودرو در بورس کالا مورد حمایت و تایید صاحب‌نظران اقتصادی، بورس کالا، شورای‌عالی بورس و بسیاری از نمایندگان مجلس از جمله رییس کمیسیون اقتصادی مجلس قرار دارد. مهم‌تر از آن اینکه امتحان خود را در حوزه شفافیت و کاهش قیمت‌ها در بازار پس داده است. اما وزارت صمت و شورای رقابت به دلیل علاقه ویژه‌ای که به سامانه یکپارچه خودرو دارند، با عرضه خودرو در بورس کالا مخالفت کرده و حتی اعلام می‌کنند که عرضه خودرو در بورس اقدامی ضدرقابتی و متخلفانه است و باید به‌سرعت متوقف شود. به تازگی نیز به دنبال اولتیماتوم‌هایی که طی روزهای گذشته متوجه گروه بهمن به عنوان شرکت بخش خصوصی فعال شده بود، رییس شورای رقابت اخطاریه جدیدی داد. رییس شورا و مرکز ملی رقابت در نامه‌ای خطاب به مدیرعامل بهمن‌موتورز اخطار داد که عرضه خودرو در بورس اقدامی ضدرقابتی و متخلفانه است و باید به‌سرعت متوقف شود. نورانی همچنین تاکید کرد که عرضه خودروی سواری باید از طریق سامانه یکپارچه فروش خودرو و بر مبنای قیمت‌گذاری موضوع آن انجام شود.
مدیر عامل شرکت بهمن‌موتور، در نامه‌ای به رییس شورای رقابت در پاسخ به نامه این شورا تاکید کرده است: امیدوار هستیم با نگرشی مبتنی بر قانون و شرایط محیط کسب و کار، تصمیماتی اتخاذ شود که روند شرکت‌های خودروساز به حالت عادی بازگردد. محمد ضرابیان در نامه‌ای به نورانی رییس شورای رقابت مرکز ملی رقابت اعلام کرد: «‌به استحضار می‌رساند که متاسفانه نامه فوق‌الذکر تاکنون تحویل این شرکت نشده است. این در حالی است که از تاریخ 28 خرداد 1402 متن نامه جنابعالی و همچنین خبر مرتبط با آن در جراید و خبرگزاری‌های مختلف در حال انتشار است که این امر بر خلاف عرف اداری و تکالیف قانونی در ابلاغ مصوبات است.
الف) همان‌طور که مستحضرید و در جلسات گذشته بیان گردید شورای محترم رقابت براساس مصوبه 442 مورخ 17 آذر 1399 و مصوبه 453 مورخ 25 بهمن 1399 به صراحت خودرو‌های سواری تولیدی این شرکت را در رقابت با محصولات شرکت‌های تولید‌کننده دیگر داخلی شناسایی و رسما رقابتی اعلام نموده بود. براساس این مصوبات شرکت بهمن‌موتور وابسته به گروه بهمن (سهامی عام) نسبت به عرضه این محصولات و همچنین سرمایه‌گذاری چند هزار میلیارد تومانی در جهت توسعه محصولات و زیرساخت‌های تولیدی و پشتیبانی تولید اقدام نموده است.
ب) همچنین جنابعالی در تاریخ 2 بهمن 1401 طی نامه شماره 1775-01-10- ص خطاب به ریاست محترم سازمان بورس و اوراق بهادار- جناب آقای عشقی مجددا تاکید برای رقابتی بودن خودرو‌های سواری این شرکت نموده‌اید. این در حالی است که مجموع تولیدات خودرو در سال 1399 و پس از آن تا انتهای سال 1401 روند صعودی داشته و میزان عرضه محصولات خودرویی بالاخص بخش خودروسازان خصوصی و همچنین تنوع محصولات و نیز تعدد عرضه‌کنندگان افزایشی بوده است و واردات خودرو نیز در سال 1401 آزاد و امکان واردات خودرو میسر شده و شرایط بازار خودرو کاملا رقابتی است. (گفتنی است تولید خودرو در سال 1401 حدودا یک میلیون و 360 هزار دستگاه و تقاضای آن بالغ بر یک میلیون دستگاه بوده است)
ج) بسیار جای تامل است که مصوبه 543 مورخ 11 بهمن 1401 تنها 9 روز بعد از نامه جنابعالی آن هم با استناد به قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و قانون ساماندهی صنعت خودرو صادر شده است که هر دو این قوانین ماه‌ها قبل از مصوبه مورخ 11 بهمن 1401 شورا و نیز نامه مورخ 2 بهمن 1401 شورا به سازمان بورس و اوراق بهادار، تصویب و ابلاغ شده بود. ضمن آنکه علی‌الاصول آن شورای محترم می‌بایست نسبت به انحصار در تقاضا اقدام مقتضی می‌نمود.
د) همچنین مصوبه شورا زمانی تنظیم شده است که زیرساخت لازم جهت اجرای آن مصوبات فراهم نبوده است. به‌طور مثال علی‌رغم گذشت 5 ماه از مصوبه مذکور و جلسات متعدد کارگروه خودرو، بهای فروش تمامی محصولات مشخص نگردیده است. علی‌القاعده قیمت‌گذاری محصولات در سال جاری نباید بر مبنای صورت‌های مالی 6 ماهه اول در سال 1401 که با نوسان شدید ارزی در انتهای سال (از 28500 تومان به حدود 24000 تومان) مواجه بوده و هزینه‌های سال 1402 (تورم حدود 50 درصد) نیز لحاظ نشده است، باشد که محل اختلاف اساسی در جلسات کار گروه نیز بوده است.
هـ) از سوی دیگر براساس بند 5 ماده 5 مصوبه 543 عرضه از طریق سامانه یکپارچه فروش اعلام گردیده است. به عبارت دیگر هر تعداد خودرو در هر مرحله از عرضه به صورت فروش فوری و قطعی صورت پذیرد. در حالی که سامانه فعلی بر مبنای نوبت‌دهی و سپس تعیین اولویت قرعه‌کشی طراحی شده است و البته نحوه اجرای صحیح قوانین جمعیت جوانی و ساماندهی خودرو نیز مبهم است و لذا بر خلاف نحوه فروش مندرج در ماده 4 آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از مصرف‌کنندگان خودرو و نیز مغایر بند 5-5 مصوبه 543 شورای محترم و همچنین دستور 8 ماده‌ای ریاست محترم جمهور در نامه اسفند 1400 درخصوص حذف قرعه‌کشی می‌باشد.
و) بر خلاف مواد 2، 3، 14، 15، 24 و 30 قانون بهبود مستمر محیط کسب‌و‌کار و قانون تسهیل صدور مجوز‌های کسب و کار و آیین‌نامه لزوم ثبت و اطلاع‌رسانی مقررات مورخ 9 اردیبهشت 1402 هیات محترم وزیران توجهی به نقطه نظرات این شرکت و سایر خودروسازان در تصمیمات شورای محترم و تعیین قیمت نشده است. مجموعه اقدامات آن شورای محترم در 5 ماه گذشته اختلال در فروش و مدیریت نقدینگی و تامین و تدارک به موقع مواد و قطعات شده است که اثرات آن در ماه‌های آتی به شدت در روند تولید خودرو اثرگذار خواهد بود.
ز) پرواضح است که تصمیمات آن شورای محترم درخصوص تنظیم دستورالعمل قیمت‌گذاری خودرو (و نه تعیین قیمت) می‌بایست متضمن حقوق تولید‌کنندگان و سهامداران میلیونی آنها باشد، چنانچه تصمیماتی که حقوق مذکور را پوشش ندهد و یا موجب زیان گردد همزمان با رعایت ماده 90 سیاست‌های کلی اصل 44 جهت جبران خسارت نیز تعیین‌تکلیف گردد.
ح) ضمنا محصولات این شرکت از اواخر سال 1400 در چند مرحله در بورس کالا مورد پذیرش واقع شده و متعهد به عرضه حداقل 50 درصد در بورس کالا بوده‌ایم. تمامی تصمیمات مذکور در چارچوب قانون بازار سرمایه، دستورالعمل حاکمیت شرکتی، ماده 18 قانون ابزار‌ها و نهاد مالی، قانون احکام دائمی توسعه و مصوبات شورای عالی بورس صورت پذیرفته و بیش از یک سال می‌باشد که به‌طور مستمر عرضه شده است؛ لذا ضروری است در صورت مغایرت تصمیمات آن شورای محترم با شورای محترم عالی بورس، مستقیما و از طریق مذاکرات فیمابین رسیدگی و حل و فصل گردد.
ط) و در نهایت قوانینی که با وجود داشتن چنین اختیاری عملا با تصمیمات آن شورای محترم به مدت نامعلومی متروکه و بلااقدام شده است به شرح ذیل است:
1- نادیده گرفتن قانون تجارت و مسوولیت‌های هیات‌مدیره
2- نادیده گرفتن قانون بازار سرمایه و دستورالعمل حاکمیت شرکتی
3- نادیده گرفتن قانون ابزار‌ها و نهاد‌های مالی 4- نادیده گرفتن قانون احکام دائمی توسعه.»

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/1185873/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ربات انسان‌نمای تسلا در نقش کارگر کارخانه

داستانک/ پدر پیر

صداقت: نیمه اول آن شجاعت و کیفیت را نداشتیم

پورموسوی: امروز شجاعانه بازی کردیم

حجازی: بی‌انصافی بود اگر نمی‌بردیم

عباسی: می‌توانستیم امروز برنده بازی باشیم اما نشد

اعتراض هوادار فولاد به عبداله ویسی در مورد وضعیت فولاد

نادری: خوشحالم توانستیم برنده بازی باشیم

تقدیر سپاهان از پرشورهای کم تعداد

واکنش رضا میرزایی بعد از سوت پایان بازی

اسماعیلی‌فر: امیدوارم نساجی در لیگ بماند

صحنه مشکوک به پنالتی در محوطه جریمه استقلال

تو فقط سر عقد بیا امضا کن برو!!

مسابقه جالب تشخیص چهره‌ی بهرام رادان با امیر کاظمی

پدری که یک سال هر شب به مزار دختر خود سر میزند

تصنیف «قصه گیسو» با اجرای قدیمی از حسام الدین سراج

قتل دردناک زن مطلقه به دست پدرش

به‌به عجب چاییِ، همش تبرکِ!

گوناگون/ چطور می‌توان از سحر و جادو در امان ماند؟

بارش برف بهاری در گردنه چری

ارتفاع 5 متری برف بهاری در مرز قزوین و مازندران

تصاویری زیبا از اسب‌های وحشی در طبیعت

خوراک قارچ و هویج بخارپز رژیمی

طرز تهیه کورن داگ سوخاری ساده و خوشمزه

تأثیر دل شکستن و بغض بر روی قلب در طب سنتی

معجون جادویی تقویت قلب در طب سنتی

8 ایده خلاقانه برای تبدیل لاک براق به لاک مات

بزرگترین معماهای علم جهان

دور از رخ تو چشم مرا نور نمانده است

فرجی: نمی‌دانم چرا جو فقط علیه پرسپولیس است؟

جنگ لیائو با میلانی‌ها؛ شما نمی‌فهمید!‏

نویدکیا: خوب بازی کردیم اما نفت آبادان گل زیبایی به ما زد!

امیری: از برد مقابل نساجی ناراحتیم!

ستاره استقلال از بازی با فولاد محروم شد

ترابی: فقط تمرکز روی بازی خودمان داریم

عصبانیت روزبه چشمی با کارت زرد داور همراه شد

واکنش خوب سید حسین حسینی دروازه استقلال را نجات داد

حردانی دومین محروم استقلال مقابل فولاد

بوفون: از عملکرد ده‌روسی در رم شگفت‌زده شدم

گزارش زنده؛ استقلال 1 - 1 ذوب آهن

مت دیمون و کارگردان «بورن» در یک کمدی دزدی همراه شدند

پیمان جبلی: «برمودا» به اعتبار سیما و شبکه نسیم تبدیل شد

گفتگوی «صفی الدوله» با «اسماعیل»

محمد دلاوری روی تخت غسالخانه

کفن هم گران شد

ماجرای نخستین مدرسه دخترانه جهان در ایران!/ مادر هلاکوخان مغول چطور در ایران مدرسه ساز شد؟

قطعه زیبای موسیقی با اجرای با احساس گیتار توسط Solo Sanches

مقام آموزش و پرورش: 380 هزار معلم معترض به رتبه بندی، ارتقای رتبه گرفتند

مرد بی‌اخلاق عکس‌های خصوصی نامزدش سابقش را منتشر کرد

تلاوت قرآن کودک فلسطینی بر روی ویرانه‌های خانه‌اش در غزه