آریا بانو

آخرين مطالب

واردات خودرو قاتل پیکاپ‌های چینی اقتصادي

واردات خودرو قاتل پیکاپ‌های چینی
  بزرگنمايي:

آریا بانو - پیکاپ‌ها در چند سال اخیر با محبوبیت گسترده‌ای مواجه شده‌اند، اما عرضه این خودروها متناسب با حجم تقاضای آن‌ها افزایش نیافته است. حال در صورت نهایی‌شدن واردات خودرو آیا بازار پیکاپ‌ها آجر می‌شود؟
به گزارش تجارت‌نیوز، واژه پیکاپ در ایران مترادف با تویوتا هایلکوس است. این خودرو نه‌تنها در بازار ایران، بلکه در بازار خاورمیانه محبوبیت بسیار گسترده‌ای دارد. این محبوبیت به حدی گسترده شده که در کشورهای عربی، عبارتی طنز با مضمون هایلوکس عامل بقای داعش در بین مردم رایج است.
جانشین‌های ناخلف تویوتا هایلوکس
پس از ممنوع شدن واردات خودرو به بازار ایران به دلیل نبود خودرویی با کاربری پیکاپ‌های امروزی بازار ایران با خلأ پیکاپ مواجه شد. از سوی دیگر با افزایش تعداد علاقه‌مندان به طبیعت‌گردی و آفرود تقاضا برای این خودروها افزایش یافت. شرکت‌های مونتاژکننده با پرچم‌داری کرمان موتور تصمیم به مونتاژ پیکاپ‌های چینی و مونتاژ آنها در بازار ایران گرفتند.
اولین و محبوب‌ترین محصول بعد از هایلوکس در ایران خودروی KMC-T8 بود، این خودرو از لحاظ ظاهری و برخی امکانات داخل کابین شاید بتواند با هایلوکس رقابت کند، اما از نظر قوای‌ محرکه و به‌ویژه گیربکس و صفحه کلاچ هیچ‌ حرفی در مقابل هایلوکس ندارد. در بحث زیربندی، سیستم تعلیق و به طور کل هندلینگ هم این خودرو قابل مقایسه با محصولات ژاپنی نیست.
T8 کرمان موتور را می‌توان به نوعی یکی از بهترین‌های بازار داخل دانست، این خودرو به دلیل اینکه چند سال است که در بازار حضور دارد، معایب و مشکلات خود را به طرفداران آفرود نشان داده است و متقاضیانی که توانایی خرید پیکاپ‌های غیر چینی را ندارند تا حدی با معایب و مزایا این خودرو آشنایی دارند.
طی چند سال اخیر و به ویژه یک سال گذشته اکثر مونتاژکاران سعی داشتند تا حداقل یک پیکاپ را در سبد محصولات خود داشته باشند، اما این گسترش سبد با هزینه‌ای گزاف برای مصرف‌کنندگان در حال وقوع است، چراکه عمده پیکاپ‌هایی که این شرکت‌ها مونتاژ می‌کنند محصولات بی‌کیفیت و دست چندم بازار چین هستند که در بازار ایران با هزینه‌ای گزاف‌تر از محصولات درجه یک چینی به فروش می‌رسند.
واردات پیکاپ‌های دست دوم قاتل پیکاپ‌های چینی
پیکاپ‌ها به دلیل ماهیت متفاوتی که نسبت به خودروهای شهری با کاربری روزمره دارند، نیاز مبرم و حیاتی به پیشرانه، گیربکس و سیستم تعلیق‌های قدرتمند با استهلاک پایین دارند و این سه مورد پاشنه آشیل‌های محصولات چینی هستند و چینی‌ها نتوانستند با استفاده از حربه آپشن و داشبورد نرم این دسته از محصولات خود را در ایران جا بی‌اندازند.
گزینه‌های واردات پیکاپ که برای مصرف‌کنندگان ایرانی صرفه مالی داشته باشند، زیاد نیستند و می‌توان گفت که بهترین گزینه‌ها برای واردات محصولات خودروسازان ژاپنی و به‌ویژه محصولات دو خودروساز بزرگ این کشور تویوتا و نیسان هستند، چراکه سالیان متمادی در بازار ایارن حضور داشتند و هر دوی این محصولات در این مدت امتحان خود را در بین مردم با موفقیت و خوش‌نامی پشت‌سر گذاشته‌اند.
چرا ژاپنی کارکرده بهتر از چینی صفر است؟
خودروسازی ژاپن در جهان با برند تویوتا شناخته شده است و تویوتا نیز با لقب بادوام در جهان شناخته شده است، مطابق با آمارهای جهانی منتشر شده از شرکت تویوتا و همچنین بررسی‌های منتقدان خودرو؛ محصولات تویوتا تا 300 هزار کیلومتر بدون هیچ مشکل جدی‌ای برای مالکان خود کار می‌کنند.
این عدد برای کشورهای خاورمیانه عدد قابل قبولی است و می‌توان گفت که با در نظر گرفتن فشارهایی که در حین آفرود به پیکاپ‌ها منتقل می‌شود، بازهم عمر مفید این خودروها بیش از پیکاپ‌های درجه دوم چینی و به اصطلاح صفر کیلومتر بازار حال حاضر ایران هستند.
بحث صرفه مالی و قیمتی موضوع دیگری است که خرید یک هایلوکس کارکرده را نسبت به خرید یک T8 صفر معقولانه‌تر نشان می‌دهد. خودروهای درجه چندم چینی در کشور‌هایی که از بازار آزاد خودرو برخوردار هستند با قیمتی معقول و منطقی به فروش می‌رسند و متقاضیان خود را دارند، اما در ایران به دلیل انحصار و نبود حق انتخاب مونتاژکاران خودروهای خود را فارغ از کیفیت و نظر مشتری با قیمت‌های دلخواه خود به بازار عرضه می‌کنند.
واردات خودرو می‌تواند مونتاژکاران را وادار کند تا برای بقا در بازار محصولات خود را باقیمتی معقول‌تر کیفیتی بالاتر و خدمات پس از فروش بهتری به بازار عرضه کنند.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/1185802/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بلانکو: خوشحالم به تیمم کمک کردم

شادی با هواداران استقلال پس از برد برابر ذوب آهن

نکونام: بهترین بوده‌ایم و باید بهترین باشیم

ویسی: اگر متهم به قتل بودم جریمه سبک‌تری داشتم

کارشناسی داوری پرسپولیس - سپاهان

کارشناسی داوری تراکتور - استقلال

تن‌هاخ: قطعا سرمربی مناسبی برای منچستریونایتد هستم

توضیحات قنبرزاده درباره حواشی بازی پرسپولیس - سپاهان

نویدکیا: باید ببینیم در کجاها چه مشکلاتی داریم

شهاب زاهدی: جدایی من از پرسپولیس ناگهانی نبود

تمجید شهاب زاهدی از گوستاوو بلانکو

فرار شاگردان کاناوارو از شکست خانگی مقابل ناپولی

صحبت‌های ربیعی سرمربی ذوب آهن در پایان بازی با استقلال

بررسی تنش سکوهای ورزشگاه‌ها توسط آشتیانی و محمدی

صحبت‌های حامدی‌فر درباره درگیری‌اش با مهرداد رضایی

واکنش قریشی به اخراج نشدن روزبه چشمی

صحبت‌های کامیابی‌نیا بازیکن تیم ذوب آهن بعد از تقابل با استقلال

هاشمی‌نسب: چه با جام چه بی جام استقلال قهرمان است

جدایی تلخ زوج عاشق پیشه ماه عسل یعد از 15 سال / چرا احسان و سولماز طلاق گرفتند

سمیعی: پایان لیگ درباره تمام مسائل صحبت می‌کنم

کامیابی‌نیا: چشمی بابد سه بار اخراج می‌شد

گل دوم کریستال پالاس به منچستریونایتد

گل اول کریستال پالاس به منچستریونایتد

منچستریونایتد سنگین باخت و از رقابت‌های اروپایی دورتر شد

گل سوم کریستال پالاس به منچستریونایتد

گل چهارم کریستال پالاس به منچستریونایتد

صحبت‌های پزشک ورزشگاه پس از مداوای هوادار متعصب استقلال

عبداللهی: همه تیم‌ها باید با تمام وجود بازی کنند

مصلح: استقلال فقط دو تا شوت زد

واکنش نکیسا به شکست ذوب‌آهن مقابل استقلال

به یاد مسعود اسکویی و صدای جادویی او که از بین ما رفت

رضایی: یک روزی جوابش را می‌دهم

درگیری حامدی‌فر و مهرداد رضایی

اوسمار: می‌دانستیم بازی سختی مقابل نساجی داریم

تارتار: موقعیت زیاد داشتیم ولی کم‌ دقت بودیم

شوت دیدنی آذرباد راهی به دروازه استقلال نداشت

جنجال حامدی‌فر و رضایی به بازی برگشت رسید!

مورایس: جوری حرف می‌زنند انگار سپاهان هر سال قهرمان بوده

کارشناس داوری: روزبه چشمی باید اخراج می‌شد

خلیل‌زاده: این برد تقدیم هواداران و مالک باشگاه

نعمتی: می‌خواهیم تا قهرمانی جام حذفی پیش برویم

واکنش بازیکن ذوب‌آهن به درگیری با حامدی‌فر

ربات انسان‌نمای تسلا در نقش کارگر کارخانه

داستانک/ پدر پیر

صداقت: نیمه اول آن شجاعت و کیفیت را نداشتیم

پورموسوی: امروز شجاعانه بازی کردیم

حجازی: بی‌انصافی بود اگر نمی‌بردیم

عباسی: می‌توانستیم امروز برنده بازی باشیم اما نشد

اعتراض هوادار فولاد به عبداله ویسی در مورد وضعیت فولاد

نادری: خوشحالم توانستیم برنده بازی باشیم