آریا بانو

آخرين مطالب

کدام کشورها نوروز را جشن می‌گیرند؟ اجتماعي

کدام کشورها نوروز را جشن می‌گیرند؟
  بزرگنمايي:

آریا بانو - مشرق / نــوروز از قدیمی‌ترین جـشن‌های ایرانیان است که پیشینه آن به 3000سال پیش از میلاد مسیح بازمی‌گردد.
 نــوروز از قدیمی‌ترین جـشن‌های ایرانیان است که پیشینه آن به 3000سال پیش از میلاد مسیح بازمی‌گردد. در بیشتر داستان‌های اساطیری، پیدایش نوروز را به زمان پیشدادیان نسبت داده‌اند و از جمشید، پادشاه پیشدادی به‌عنوان بنیانگذار این جشن نام برده‌اند، اما از دیرباز، این جشن، تنها در ایران برگزار نمی‌شد، بلکه بابلیان، فنیقی‌ها، بخش‌هایی از شبه‌جزیره عربستان، ترکان عثمانی و... نیز نخستین روز اعتدال بهار را گرامی می‌داشتند.
در این روزگار نیز کشورهایی با نفوذ فرهنگ فارسی مثل آذربایجان، افغانستان، قزاقستان، پاکستان و حتی کشورهایی در شرق آفریقا، این جشن را با آیین‌هایی گوناگون برپا می‌کنند.
افغانستان
در نخستین روزهای بهار و در شهرهای مختلف افغانستان، آیین‌های خاصی میان افغانستانی ها برپاست؛ مثلا در قندهار زنان در نخستین چهارشنبه سال نو در منطقه سرسبز «ارغنداب» دور هم جمع می‌شوند و در کنار پخت غذا و شیرینی، شادی می‌کنند یا مردمان در بدخشان، روی دیوارهای خانه همسایه، شال‌هایی رنگی آویزان می‌کنند و همسایگان، هدایایی را به شال‌ها می‌آویزند.

آریا بانو

با توجه به این که مردم جمهوری آذربایجان در طول تاریخ ارزش زیادی به عید نوروز قایل بوده اند لذا این عید خجسته همواره در فرهنگ عامه مردم این کشور انعکاس گسترده ای داشته است.
این سنت به رسم یاد آوری چهار عنصر تشکیل دهنده زمین، آب، باد، خاک و آتش نام گذاری شده است. البته جشن های این روزها در شب سه شنبه صورت می‌گیرد.
عنوان های مذکور چهارشنبه های آخر سال به باور مردم آذربایجان درباره فرا رسیدن بهار و پایان فصل زمستان تکیه داشته که در اول آتش افروخته می شود و باد آن را به قله کوه ها برده برف ها را آب می کند و این آب به دامنه کوه ها و مراتع جاری شده خاک را جانی دوباره می دهد و از این خاک رویش سبز زندگی آغاز می شود.
تاجیکستان
تاجیک‌ها در نوروز تا 5روز، در مکان‌هایی مثل پارک «بوتَه‌نَکه» دور هم جمع می‌شوند و جشن‌های گروهی برپا می‌کنند؛ جشن‌هایی مثل اجرای موسیقی، کشتی‌گرفتن، جنگ کبک و خروس و... .
نان سمنو، شیرکدو و ماش پلو نیز 3غذایی است که در سفره استقبال از بهار دیده می‌شود. در این کشور، معمولا زمستان زودتر به پایان می‌رسد و گل‌ها در نوروز، روییده‌اند. یکی از برنامه‌های نوروزی این کشور، گل‌گردانی است.
قزاقستان
قزاقستان، یکی از بزرگ‌ترین کشورهای محصور در خشکی در آسیای میانه است. نوروز در قزاقستان از 14 تا 23 مارس جشن گرفته می‌شود. هر روز از این دوره با یک موضوع ویژه مشخص می‌شود و این موضوعات معمولاً شامل سلام، طبیعت، یادبود اجداد، تاریخ و خرد هستند.
در این ایام، شهرها و روستاهای قزاقستان برای استقبال از نوروز آماده می‌شوند. جشن و سرور در همه نقاط کشور حاکم است و مردم با هم جشن می‌گیرند. سنت‌ها و آداب قومی قزاق‌ها در این روزها بسیار مهم و جذاب هستند.
نوروز در قزاقستان به عنوان جشنی مهم و موروثی در این کشور جشن گرفته می‌شود. سنت‌های نوروز در قزاقستان شامل مراسم‌ و آیین‌هایی است که به‌منظور استقبال از فصل بهار و شروع سال جدید برگزار می‌شوند.
این جشن‌ها شامل پوشش سنتی، تهیه غذاهای خاص، بازی‌ها و مسابقات مختلف است که همگی به هدف شادی و ایجاد اتحاد و همبستگی در جامعه قزاقستان انجام می‌شوند.
پاکستان
همزمان با فرا رسیدن نوروز که مقارن با آغاز فصل بهار و زنده شدن دوباره طبیعت است، مراسم های ویژه آغاز فصل بهار و جشن های نوروزی در برخی مناطق پاکستان با شور و شوق خاصی برگزار می شود.
هر ساله، با فرا رسیدن ماه فوریه و شنیده شدن صدای پای بهار، در کشور های آسیای جنوبی بویژه هند و پاکستان، مراسمی با عنوان «بَسَنت» برگزار می شود که این روز را با هوا کردن بادبادک های رنگی جشن می گیرند.
مرکز اصلی برگزاری جشن های «بَسَنت» در پاکستان، پایتخت فرهنگی این کشور یعنی شهر لاهور است. در پاکستان، نوروز را «عالم افروز»، به معنای روزی که با آمدنش جهان را روشن و درخشان می کند، نیز می نامند. 
ترکیه
تقویم ترکیه، مبتنی بر سال میلادی است. بنابراین، سال نو در ترکیه در ماه ژانویه (یه ترکی: اُجاک) آغاز می شود. جالب است بدانید همین سال نو نیز در ترکیه چندان مهم نیست و فقط یک روز تعطیل است. تعطیلات اصلی عیدانه در ترکیه، دو عید فطر و قربان است.
نوروز نیز در ترکیه جشنی فراگیر محسوب نمی شود ولی کردهای این کشور، آن را بیشترگرامی می دارند و در سال های اخیر در مناطق کردنشین، دو روز تعطیلی به مناسبت نوروز به زسمیت شناخته شده است. همچنین در مناطق نزدیک به ایران نیز که قرابت فرهنگی بیشتری با ایران وحود دارد، نوروز بین ترک ها بیش از بخش های دیگر ترکیه گرامی داشته می شود.
عید نوروز در آلبانی
اگرچه مردم کشور آلبانی مدت‌های طولانی تحت سلطه حکومت بیزانس و یونان قرار گرفته بود، اما جالب است بدانید با این حال مراسم عید نوروز را همچون ایران همه ساله برگزار می‌کند و این جشن را به عنوان جشن ملی خود اعلام کرده است.
عید نوروز در کوزوو
کوزوو یک جمهوری تازه تاسیس و مستقل می‌باشد که از سال 2017 به رسمیت شناخته شده است و جزو کشورهای شبه جزیره بالکان به شمار می‌رود. این کشور قبل از استقلال جزئی از آلبانی بود به همین خاطر اکثر قومیت آن آلبانی تبار می باشند و جالب است بدانید که در این کشور نیز عید نوروز به عنوان یک عید باشکوه و باستانی برگزار می‌شود.
عید نوروز در ترکمنستان
آداب و رسوم ترکمنستان نیز بی شباهت به کشور ایران نیست. پس از استقلال ترکمنستان دوباره سنت‌های دیرینه خود را احیا کرد و برگزاری جشن عید نوروز یکی از همین آداب و سنن مهم مردم ترکمنستان می‌باشد.
شرق آفریقا
در سواحل شرق آفریقا به زبان سواحیلی، جشن نوروز را «سکو» یا «مواکو» به معنای سال نو می‌نامند.
برخی از آداب نوروز در این مناطق، شبیه ما ایرانیان است؛ مثل خانه‌تکانی، برپا کردن آتش و... اما برخی سنت‌ها هم منحصر به فرد است؛ مثلا مردمان سواحل تانزانیا و کنیا با طلوع خورشید در نخستین روز بهار، بدن‌های خود را در آب اقیانوس هند می‌شویند تا جسم و روحشان از هرگونه آلودگی پاک شود.
همچنین در مکان‌هایی مشخص، بز قربانی کرده و حین توزیع گوشت آن میان مردم، قرآن تلاوت می‌کنند. برگزاری جنگ‌های خنده‌دار و رقص‌هایی به نام «انگوما» از دیگر برنامه‌های آنهاست.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/1168008/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آیا مثبت اندیشی تغییر ایجاد می کند ؟

پادزهری برای خشم

پسران کی به بلوغ می رسند؟

اختلالی که زندگی شما را نابود خواهد کرد

در زندگی به این آدم‌ها نیاز دارید

هشدارهای جدی برای جلوگیری از تجاوزات جنسی

کدام یک از این 7 عشق را تجربه کرده اید؟

از غر زدن دست بردارید، همین حالا!

قربانی شکست هایتان نباشید

آخ که نمی‌دونی پول، چه رضایتی میاره!

روش برخورد با مشکلات

تعلل و به تاخیر انداختن کارها

آدم ها، مداد رنگی روزگار

چرا کسانی را که دوست داریم می‌رنجانیم؟

دل خوش سیری چند؟

اشخاص موفق آرام ترند!

اگر از شرایط کاری‌تان رضایت ندارید، بخوانید

کلید یک تصمیم‌گیری موفق

‏قبل تصمیم گیری کلیک کنید

نشانه های رفتاری یک دوست بد

برای سرمایه گذاری این توصیه ها را جدی بگیرید

خانم ها به فکر خودتان هم باشید

چرا مدام حس تنهایی داریم؟

با خود مراقبتی بیشتر آشنا شویم

چه جوابی به توهین بدهیم؟

تفاوت شخصیت چشم آبی‌ها با چشم قهوه ای ها

چرا اعتماد کردن به آدما اینقدر سخته؟!

با زبان بدن همه را جذب خودتان کنید

خلاقیت در محیط زندگی و کار

حس حسادت به کسی که دوستش دارید؟!

علم می گوید خنده ،هوش و قدرت به همراه دارد!

خانم‌ها! لطفا هرگز کم نیاورید

چرا زنان بیشتر افسرده می‌شوند؟

به غریبه ها لبخند بزنید به دلایل زیر!

آیا همیشه احساس بی حوصلگی می کنید ؟

چرا زنان در ایران احساس خوشبختی ندارند؟

نامه سرگشاده ای از طرف مردان به خانم ها

لطفاً گاهی اوقات فکر نکنید!

جوانان ایرانی افسرده شده اند؟

تنبلی بد دردیه!

حوصله ام سر رفته!

دردسر پیامک‌های عاشقانه

همه چی آرومه ،من چقدر بدبختم!

افراد ثروتمند چه عادت هایی دارند؟

عادتهای افراد شاد

تاثیرات روانی اخبار تلویزیون

رازهایتان را به این افراد نگویید

چرا تغییرات کوچک اینقدر ما را دچار استرس می کنند!

وقتی عشقتان بخاطر کس دیگری ترکتان میکند

اضطراب تا کجا مفید است؟