آریا بانو

آخرين مطالب

درآمد 300 میلیونی اینفلوئنسرها و ذائقه‌سازی با ایونت‌های پوشاک اجتماعي

درآمد 300 میلیونی اینفلوئنسرها و ذائقه‌سازی با ایونت‌های پوشاک
  بزرگنمايي:

آریا بانو - ایسنا / افزایش فروش پوشاک زنانه در «ایونت‌های مد و لباس» از حدود 8 سال قبل یعنی از زمان استفاده بیشتر از اینستاگرام آغاز شده است؛ موضوعی که بی‌تردید، بلاگرها نقش اصلی آن را ایفا کرده‌اند.
در گزارش اول از پرونده «ایونت‌های پوشاک زنانه» به معرفی یک ایونت و حال و هوای برگزاری آن پرداختیم؛ اینکه فرهنگ خرید در ایونت‌ها به چه سمتی حرکت می‌کند، در یک ایونت چه چیزی انتظار خریدار را می‌کشد، شرایط خرید چگونه است و... ؛ اما در این گزارش به چرایی افزایش اقبال از ایونت‌ها می‌پردازیم؛ موضوعی که به نظر می‌رسد بلاگرها، اینفلوئنسرها و حتی برخی مجریانِ زن مطرح تلویزیونی در آن نقش مهمی دارند.
هیاهو برای هیچ!
اگر هنگامی که در حال قدم زدن در میان رگال‌های پر از لباس و میزهای فروش عطر و بدلیجات در یک «ایونتِ» شلوغ هستید به یکباره متوجه تجمع جمعیت در یک نقطه شوید، احتمالا فکر می‌کنید یا یکی از فروشندگان تخفیف ویژه‌ای برای کالایش درنظر گرفته و یا فروش محصولی در «ایونت» آغاز شده است که تابه‌حال نظیر آن را ندیده‌اید! اما چنین خبری نیست؛ تمام این هیاهو برای حضور یک چهره شناخته‌شده در «ایونت» است.
اما قضیه از چه قرار است؟ معمولا در یک ایونت، آنلاین‌شاپ‌ها حضور دارند، برندهایی که فروش آنها خارج از شرایط یک ایونت وابسته به تبلیغات در فضای مجازی توسط بلاگرها و اینفلوئنسرهاست؛ کسانی که به ازای تبلیغ در هر استوری یا پست مبالغ قابل توجهی دریافت می‌کنند که البته مشخص هم نیست بازدهی کافی داشته باشد، اما در یک ایونت، دیگر خبری از پرداخت پول در ازای تبلیغ نیست چراکه برگزارکننده، دستمزد حضور بلاگر یا چهره‌شناخته شده را از پیش پرداخت کرده است و حالا برندها باید برای جلب توجه بیشتر او با یکدیگر رقابت کنند.

آریا بانو


یک ماموریت ویژه برای جلب توجه
اگر زمانی که به یک «ایونت» می‌روید کمی آهسته قدم بردارید، در همان بدو ورود افرادی را می‌بینید که معمولا یک بسته با تزئینات ویژه در دست دارند و انتظارِ ورود یک اینفلوئنسر را می‌کشند تا بسته را به او بدهند. در واقع تمام برندهای حاضر در یک «ایونت» می‌دانند که در طول برگزاری این رویداد قرار است چند چهره شناخته‌شده که توسط برگزارکنندگان استخدام شده‌اند به «ایونت» بیایند، اما کسی از روز و ساعت حضور و حتی نام فردی که قرار است بیاید خبر ندارد؛ بنابراین رساندن محصول به او برای اینکه بعدا اگر دلش خواست و راضی بود، محصول را تبلیغ کند، به یک ماموریت ویژه تبدیل می‌شود! هرچند ممکن است او از گرفتن هدیه خودداری کند و در نهایت در پاسخ به اصرار فروشنده بگوید: «هدیه رو قبول می‌کنم اما متاسفانه نمی‌تونم براتون تبلیغی انجام بدم.»
اینفلوئنسر وارد می‌شود!
برگزارکنندگان یک «ایونت» در حال انجام یک کار اقتصادی هستند که نیاز به تبلیغ و ساخت محتوا دارد؛ بنابراین تردد مداوم دوربین و فیلمبردار، بخشی جدایی‌ناپذیر از یک «ایونت» است تا بتوانند برای رویدادهای بعدی که می‌خواهند برگزار کنند خوراک تبلیغاتی داشته باشند. همین موضوع هم کار صاحبان برندها را برای فهمیدن موعدِ حضور یک اینفلوئنسر راحت‌تر می‌کند چراکه دوربین‌ها به یکباره به سمت ورودی «ایونت» هجوم می‌برند و در فاصله زمانی کوتاهی، او با اعوان و انصارش وارد می‌شود!
فرصت را غنیمت بشمرید
مسابقه از همین لحظه شروع می‌شود؛ بلاگر فرصت محدودی برای حضور دارد و صاحبان برندها سعی می‌کنند او را به سمت رگال محصولاتِ خود هدایت کنند تا هم در فیلم‌های تبلیغاتی ایونت این حضور به چشم بیاید و هم خودشان از اینفلوئنسری که محصول آنها را در دست گرفته محتوایی تولید کنند که به مخاطبان صفحه‌شان نشان دهند لباسی که قرار است از آنها بخرند، سلیقه یک چهره شناخته‌شده و یا مورد تایید اوست.

آریا بانو


وقتی اینفلوئنسرها منجی می‌شود!
صحنه‌ای که حضور یک چهره شناخته‌شده در ایونت خلق می‌کند عجیب و جالب است؛ حتی اگر رفاقتی هم بین فروشندگان باشد آن لحظه از بین می‌رود چرا که باید از هزینه‌هایی که کرده‌اند بیشترین استفاده را کنند و احتمالا آن لحظه او را به چشم یک منجی برای برند خود می‌بینند.
اینفلوئنسرها در میان رگال‌ها می‌چرخند تا محتوای تصویریِ مدنظرِ برگزارکنندگان ایونت تهیه شود. او پس از تهیه کلیپ مدنظر، می‌تواند به تک تک برندها سر بزند و با آنها صحبت کند. البته گاهی مشاهده می‌شود که اینفلوئنسرهای پرهزینه‌تر، زمان کمتری را برای معرفی برندها می‌گذارند و کمتر چیزی گیر آن ایونت می‌آید؛ آن هم با این توجیه که «جای دیگه‌ای هم قول دادم،‌ بیشتر نمی‌تونم بمونم».
فرصت یک خریدِ مجانی!
اما حضور یک چهره شناخته‌شده در یک «ایونت پوشاک زنانه» چه لزومی دارد؟ با توجه به اینکه تاکنون تبلیغ چنین رویدادهایی در فضای رسمی کشور مانند صداوسیما، بیلبوردهای سطح شهر و... انجام نشده است، به یک چهره به چشم بلندگوی تبلیغاتی نگاه می‌شود و البته مبلغ قابل توجهی هم برای خدمات او پرداخت می‌شود. هرچند دستمزد، تنها آورده یک ایونت برای چهره‌های شناخته‌شده نیست؛ بلکه هنگام خروج از ایونت، معمولا دستان او و همراهانش پر از هدایایی است که فروشندگان به امید یک استوری تبلیغی به او داده‌اند و این یعنی او در ازای یک نصف روز زمانی که گذاشته، یک خریدِ مجانی هم کرده است!
فرایند استخدام یک بلاگر
در همین زمینه یک برگزارکننده ایونت که بنابر ملاحظات کاری تمایلی به انتشار نام خود در این گزارش نداشت، به خبرنگار ایسنا توضیح داد: «اولین نکته مهم برای حضور یک چهره شناخته‌شده در ایونت این است که از قبل، فعالیت او به لحاظ بازدهی، جذب مخاطب و از همه مهم‌تر رعایت خط قرمزها بررسی شود. فردی که خط قرمزهایی مانند مسائل مرتبط با پوشش اسلامی و... را رعایت نمی‌کند برای حضور در یک ایونت استخدام نمی‌شود، پس شرط اول رعایت ضوابط است.»
او به فضای رقابتی شکل‌گرفته برای استخدام اینفلوئنسرها اشاره می‌کند و می‌گوید: «گاهی بعضی از رقبا (برگزارکنندگان ایونت) می‌توانند به یک چهره معروف پول بدهند که مانع از حضور او در برخی ایونت‌ها شوند و با این کار، برگزارکننده را در استخدام افراد با محدودیت مواجه می‌کنند.»
این برگزارکننده ایونت پوشاک زنانه با تاکید بر اینکه حضور چهره‌ها در یک ایونت برای برندهای حاضر موثر و پرفایده است، درباره مبالغی که آنها برای آمدن به ایونت دریافت می‌کنند، توضیح داد: «چهره‌های شناخته‌شده بسته به تعداد فالوئر، مبالغی از 25 تا 300 میلیون تومان برای چند ساعت حضور در ایونت و بارگذاری یک رشته استوری (حدود 6 استوری) از برگزارکننده دریافت می‌کنند.»

آریا بانو


انحصار تبلیغاتِ ایونت در دست اینفلوئنسرها
او با اشاره به اینکه امکان تبلیغات محیطی با مجوزهای شهرداری برای ایونت وجود دارد، گفت: «اما با توجه به اینکه هزینه‌های چنین تبلیغاتی بالا می‌رود، به لحاظ اقتصادی این تبلیغ برای برگزارکننده به‌صرفه نیست و بهتر است از یک اینفلوئنسر برای تبلیغ استفاده کند. به طور مثال یک ایونت با حضور 100 برند، معمولا حدود 2 میلیارد تومان خروجی دارد که مبلغی برای اجاره هتل، تبلیغات،‌ اجاره رگال، دستمزد نیروهای فعال و... هزینه می‌شود و در نهایت برای ایونت‌های بزرگ، خروجی سود حدود 600 میلیون تومان برآورد می‌شود که نشان می‌دهد تبلیغاتی به جز فضای بلاگری به‌صرفه نیست.»
با این حساب مشخص می‌شود انحصار تبلیغِ «ایونت‌های پوشاک زنانه» در دست اینفلوئنسرهاست؛ کسانی که در این عرصه با ذائقه‌سازی می‌توانند گروه خاصی از مخاطبان را به سمت ایونت‌ها هدایت کنند؛ مخاطبانی که بر اساس مشاهدات میدانی معمولا به دنبال کالاهای لاکچری به‌ویژه کالای حجاب لاکچری هستند. موضوعی که ایسنا در گزارش‌های بعدی به آن می‌پردازد.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/1158681/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دلیل جالب خوردن مهر توسط مادران باردار!

با هزینه کم یک کیف پارچه ای شیک بدوزید

شما جای مامانشون بودین چکار می کردین؟

تولید ربات صنعتی ایران‌ساخت با هفت درجه آزادی

بیوگرافی «سینا تمدن»؛ معاون ارشد شرکت اپل بعد از «استیو جابز»

«مردی از جنس مس و خاک» به چاپ چهارم رسید

محمدرضا سنگ‌سفیدی :برای جام جهانی فوتسال سورپرایز داریم

کری‌خوانی خاص ستاره آرسنال برای اسپرز!

آرتتا و موفقیتی که ونگر حسرتش را داشت!‏

پایان لیگ ستارگان قطر با شکست سنگین السد

گل دوم رم به ناپولی توسط تامی آبراهام

سردار آزمون در زمین مارادونا درخشید

میزبانی مسابقات مچ اندازی قهرمانی آسیا از ایران گرفته شد

چهره ها/ نوشته احساسی «حامد بهداد» در سوگ هوادارش

تولد چهل و یک سالگی «افسانه پاکرو»

نگاهی به مفهوم عشق در آخرین عاشقانه «حسن فتحی»

«آتش است این بانگ نای» با نی نوازی استاد محمد موسوی

تلف‌شدن 57 رأس گوسفند در برخورد با قطار در آبیک

تصادف زنجیره ای عجیب بخاطر سرعت بالا

کوبیده مرغ یک غذای مجلسی و شیک

پنج صبحانه کم کالری برای لاغزی سریع و خوشمزه

شیر در شب می‌تواند علائم ابتلا به سینوزیت را بیشتر کند

مدت زمان مناسب برای تست پاپ اسمیر برای تشخیص سرطان دهانه رحم

یک کاردستی جذاب برای تبریک روز معلم

در عقدیم و شوهرم کم به دیدنم می آید

ساخت تراشه‌ای با قابلیت اندازه‌گیری ویتامین C و D

عرضه «روایت انحراف» در کتابفروشی‌ها

آرتتا: بازی سختی بود، فقط دعا می‌کردم!

نیمه شانس سیتی؛ دو گل صددرصد از دست رفت!‏

نماینده مالک جدید در استقلال معرفی شد

یک ماه و شش بازی حیاتی در انتظار پرسپولیس

گل دوم منچسترسیتی به ناتینگهام فارست توسط هالند

خاطرات تلخ اردیبهشتی آبی‌ها مقابل تراکتور!

کادر پزشکی همچنان امیدوار به بازگشت بیرو

مصدومیت نگران کننده ستاره سیتی مقابل فارست

آرزوی توتی برای ده‌روسی؛ سال‌ها در رم بمانی

دعوت به کتک‌کاری؛ دعوای دربی میلان ادامه دارد!

بازی جالب جمله‌های پشت وانتی با «سیاوش مفیدی»

نادر طالب زاده: خط من خط انقلاب است

جایزه‌ای به نام «اکبر زنجانپور» اهدا شود

همکاری فعالانه «اسپیلبرگ» با کمپین جو بایدن

«سکوت عاشقانه» را با صدای راغب تماشا کنید

آیین‌نامه عرضه اینترنتی دارو ابلاغ شد

یکی از زیباترین پرندگان جهان را ببینید

گربه ورزشکار به این میگن!

نمایی زیبا از داخل یک موج دریا

خاگینه کدو سبز  یک شام سالم

یک پیتزای متفاوت با طعم بندری درست کن

این عادت‌های ساده روزمره سلامت شما را تهدید می‌کند

با کودکان بدغذا چگونه رفتار کنیم؟