دانستنی‌های نجومی که در مدرسه یاد نگرفتید! گوناگون

دانستنی‌های نجومی که در مدرسه یاد نگرفتید!

آریا بانو - دانستنی‌های نجومی که در مدرسه یاد نگرفتید! 3
برترین ها / فضا پر از حقایق شگفت‌انگیز است که هنوز بخش زیادی از آن‌ها را نمی‌دانیم. در این مطلب با دانستنی‌های جالبی آشنا می‌شوید که اگر به فضا و نجوم علاقمند باشید از آن‌ها خوشتان می‌آید.
خورشید از آنچه تصور می‌کنید بزرگ‌تر است
وقتی به آسمان نگاه می‌کنید و می‌بینید خورشید به شما می‌تابد، به سختی می‌توانید بزرگی آن را تصور کنید. ما به شما می‌گوییم: حدود یک میلیون نسخه از زمین خودمان به راحتی درون خورشید جا می‌شود! و اگر خورشید انرژی اصلی ما را تامین نمی‌کرد، ما در تاریکی از سرما می‌لرزیدیم. هسته خورشید انرژی آزاد می‌کند که معادل 100میلیارد بمب هسته‌ای است.
یخ داغ واقعا وجود دارد
در فاصله 33 سال نوری از ما، سیاره‌ای به نام «Gliese 436 b» وجود دارد. این سیاره از عناصر مختلف آب تشکیل شده است که یخ سوزان را تشکیل می‌دهند. به عبارت دیگر، یخ روی این سیاره به خاطر فشار جامد می‌ماند، درحالی که دمای سطح آن به شدت بالاست؛ یعنی 300 درجه سانتیگراد!
در فضا هوس استیک می‌کنید
فضانوردان در بازگشت از سفر فضایی، بو‌های مختلفی را در لباس فضایی خود دارند از فلز گرفته تا استیک زغالی. این به خاطر هیدروکربن‌های آروماتیک چند حلقه‌ای است که محصول جانبی ستارگان در حال مرگ هستند. این هیدروکربن‌ها از سوختن زغال، چوب، بنزین و گوشت کباب شده روی زغال هم آزاد می‌شوند.
زباله زیادی در فضا وجود دارد
شاید زباله‌های زیادی محل‌های دفن زباله ما را پر کرده باشد، اما بیش از یک میلیون قطعه زباله هم دور زمین می‌چرخند. زباله‌های فضایی یک مشکل جدی هستند. حتی چیز کوچکی به اندازه گیره کاغذ هم می‌تواند سیستم ماهواره‌ای ما را خراب کند، در حال حاضر، هیچ راهکار مناسبی برای تمیز کردن فضا وجود ندارند، اما دانشمندان روی پیدا کردن راه حل‌ها تمرکز کرده اند.
اورانوس عجیب و غریب است
اورانوس به عنوان تنها سیاره‌ای که از کناره‌های خود می‌چرخد، دانشمندان را گیج کرده است. برخی نظریه‌ها می‌گویند در اثر یک برخورد عظیم چرخش آن تغییر کرده است.
تماشای ستارگان مثل نگاه کردن به گذشته است
از آنجا که ستارگان بسیار دور از ما هستند و زمان زیادی طول می‌کشد تا نورشان به زمین برسد، ممکن است ستاره‌ای که اکنون به آن نگاه می‌کنید، مُرده باشد. مثلا «ستون‌های آفرینش» یا «ستون‌های آسمان» که بخشی از سحابی عقاب هستند 7000سال نوری با ما فاصله دارند. این ابر‌های غبار و گاز که به شکل ستون هستند، اولین بار توسط تلسکوپ هابل در سال 1995 تصویربرداری شدند، اما حداقل 6000سال پیش توسط یک ابرنواختر نابوده شده اند. آنچه ما در تصویر سال 1955 هابل می‌بینیم، ستون‌های آفرینش در 7000سال پیش هستند. البته ستارگان مرده کمیاب هستند، بنابراین بیشتر ستاره‌هایی که در آسمان می‌بینید هنوز آنجا هستند.
با تغییر سیاره، وزن هم تغییر می‌کند
اگر روی زمین 63 کیلوگرم باشید، روی عطارد حدود 24 کیلوگرم هستید. دلیل این تغییر وزن سریع، میدان گرانشی سیاره است. در واقع جرم شما در تمام کیهان ثابت است، اما وزن شما بسته به نیروی گرانشی که روی شما اعمال می‌شود، تغییر می‌کند و از سیاره‌ای به سیاره دیگر متفاوت است. چون میدان گرانشی عطارد کمتر از زمین است، در آنجا وزن کمتری خواهید داشت. در مقابل، روی مشتری وزنتان سه برابر خواهد شد.
روی سنگ‌های مریخ راه بروید
لازم نیست این همه راه به مریخ بروید تا از فضا سوغاتی بیاورید. بعد از بررسی شهاب سنگ‌های صحرای بزرگ آفریقا و قطب جنوب مشخص شد که برخی سنگ‌ها از مریخ آمده اند.
پلوتون بیچاره
پلوتون از فهرست سیارات منظومه شمسی حذف شد. اتحادیه بین‌المللی نجوم پلوتون بیچاره را در سال 2006 به عنوان یک سیاره کوتوله طبقه‌بندی کرد. پلوتون نصف عرض ایالات‌متحده را دارد و از سایر سیاره‌های منظومه شمسی کوچکتر است. سیاره بودن پلوتون یکی از حقایقی است که در مدرسه آموختید، اما دیگر حقیقت ندارد.
یک سفر طولانی
آخرین باری که منظومه شمسی ما در موقعیت فعلی خود در کهکشان راه شیری قرار داشت، اولین دایناسور‌ها روی زمین پرسه می‌زدند. چون 230میلیون سال طول می‌کشد تا منظومه شمسی یک دور کامل در کهکشان راه شیری بزند.
سرعت زمین در حال کاهش است
در عصر دایناسورها، یک شبانه روز فقط 32 ساعت طول می‌کشید. چون سرعت چرخش زمین، هر قرن حدود 2 میلی‌ثانیه کاهش می‌یابد. در سال 1820، گردش زمین دقیقا 24 ساعت بود. اکنون 2.5 میلی‌ثانیه بیشتر شده است.
خطای بصری
شاید ماه و خورشید هم اندازه به نظر برسند، اما گول چشم‌هایتان را نخورید. نه تنها ماه در برابر خورشید کوتوله است (خورشید 400 برابر ماه است) بلکه خورشید نسبت به ماه 400 برابر دورتر از زمین است. این فاصله این توهم را ایجاد می‌کند که خورشید و ماه هم‌اندازه هستند.
رویت ماه در روز
باتوجه به موقعیت ماه بالای خط افق و چگونگی انطباق آن با موقعیت خورشید، می‌توانید ماه را در طول روز مشاهده کنید. در واقع این بسیار عادی است، فقط وقتی نمی‌توانید ماه را ببینید که قسمت روشن ماه دور از زمین باشد.
نقشه‌های منظومه شمسی اشتباه هستند
اگر نقشه منظومه شمسی براساس مقیاس واقعی ساخته می‌شد،حتی اگر برای نشان دادن ماه فقط از یک پیکسل استفاده می‌کردیم، آویزان کردن آن غیرممکن بود.
خداحافظ ستاره قطبی
ستاره قطبی به این زودی ما را ترک نمی‌کند، حداقل تا 12هزار سال آینده. اما وقتی این کار را کرد، ستاره وگا جای آن را می‌گیرد. چرا؟ چون محور سیاره ما طی یک چرخه طولانی 26هزارساله تغییر می‌کند و شمال رو به ستاره دیگری قرار می‌گیرد. این اولین باری نخواهد بود که وگا نقش ستاره قطبی را در آسمان شب می‌گیرد، چند هزار سال پیش هم، وگا ستاره شمالی بود.
سکوت و آرامش خارج از این دنیاست
اگر از سروصدای زمین خسته شدید و دنبال آرامش هستید، شاید بهتر است به یک سفر فضایی بروید. چون در فضا هیچ صدایی نمی‌شنوید. صدا با ایجاد لرزش در مولکول‌ها منتقل می‌شود، اما در فضا، فقط پنج پروتون در هر سانتیمتر مکعب از هوا وجود دارد در حالی که در همین حجم روی زمین حدود 300,000,000,000,000,000,000 مولکول وجود دارد. بنابراین به پرده گوشی به اندازه زمین نیاز دارید تا تغییرات فشار کوچک امواج مگنتوسونیک را در فضا بشنوید.
سیاهچاله‌ها ستاره‌ بالا می‌آورند
یک سیاهچاله می‌تواند واقعا ستاره رو بخورد و دوباره آن را بالا بیاورد؟ چندش‌آور است؟ وقتی ستاره توسط سیاهچاله بلعیده می‌شود، فواره عظیمی از پلاسما آزاد می‌کند. این فواره ممکن است به اندازه صد‌ها سال نوری باشد. وقتی ستاره از نیروی گرانشی سیاهچاله رها می‌شود، بخشی از بقایای ستاره به داخل سیاهچاله سقوط می‌کند، در حالی که بقیه با سرعت زیاد از آن بیرون می‌آید.
مریخ زنگ‌زده است
اگرچه هیچ آبی روی مریخ وجود ندارد، اما سطح و آسمان آن قرمز زنگ‌زده است. زنگ‌زدگی روی زمین از برخورد آب و آهن ایجاد می‌شود، شاید اکسیدآهن روی مریخ هم در زمان‌های بسیار دور شکل گرفته است، زمانی که روی این سیاره آب وجود داشته است. این سیاره از نظر اکسیدآهن بسیار غنی است.
حتی اشک هم پایین نمی‌ریزد
جو بی‌وزن فضا باعث می‌شود مایع به جای پایین ریختن به یک سطح بچسبد. اشک‌ها هم فقط به شکل حباب اطراف چشم می‌مانند.
در فضا جوراب بپوشید
فضانوردان در محیط بی‌وزن فضا، زمان زیادی را روی پاهایشان نمی‌گذارند. این باعث می‌شود پاهایشان استراحت کند، اما باعث نرم و پوسته‌پوسته شدن پاهایشان هم می‌شود. فضانوردان لباس زیر و جوراب‌های خود را زیاد عوض نمی‌کنند، چون نمی‌توانند مثل خانه آن‌ها را مرتب بشویند. اما وقتی جورابشان را درمی‌آورند، پوست ریخته‌شده با جوراب رها و در فضا شناور می‌شود.
زهره گرم و سرد است
جو این سیاره‌ 5 برابر داغ‌تر از آب جوش است، اما نقاط سردی هم دارد. اگرچه میانگین دمای زهره بسیار بالا است، اما لایه سردی هم در جو آن وجود دارد که دمای آن 175- درجه سانتیگراد است و احتمالا از یخ کربن‌دی‌اکسید تشکیل شده است. این لایه سرد منحصربه‌فرد است در زمین و مریخ چیزی شبیه به آن نیست.
ممکن است روزی روی ماه آب وجود داشته باشد
تحقیقات جدید نشان می‌دهد که ممکن است روزی ماه یک منبع فضایی برای آب باشد، چون بیشتر از آنچه تصور می‌کردیم آب (H2O) دارد. دانشمندان به این نتیجه رسیدند که می‌توانیم از رسوبات آذرواری آب استخراج کنیم، ماده‌ای روی ماه که عمدتا از دانه‌های شیشه‌ای آتشفشانی تشکیل شده که در فوران‌های باستانی شکل گرفته اند.

طنز/ تأملاتی در گوشت لاکچری

چرا فکر می کنیم مرگ برای دیگران است؟

ترین ها/ جنایتکارترین زنان اروپا

4گوشه دنیا/ زنده شدن مرد55 ساله در مراسم خاکسپاری

حراج شهاب‌سنگ 120هزار یورویی در پاریس

4گوشه دنیا/ کمک مرد ماسکی به کارتن خوابهای آمریکایی

4گوشه دنیا/ گورستانی در یک رستوران

طنز/ فرق من و تو!

وحشتناک‌ترین و دردناک ترین زهرهای دنیا

رویداد‌های ماوراطبیعی که کسی پاسخی برای آن‌ها ندارد

شیوه درست کردن نودل

گوناگون/ گنجینه اسرار آمیز تایمز پیش کشی برای خدایان

اشیای جالبی که داخل اهرام باستانی کشف شده اند!

4گوشه دنیا/ 17 سال با ماکارونی

کشف خانواده‌هایی دور از دنیای مدرن

روایت رهبر معظم انقلاب از رحلت آیت‌الله مصطفی خمینی

پرجمعیت‌ترین خانواده انگلیسی 24 نفره می‌شود

گوناگون/ رونمایی از بزرگترین جت خصوصی جهان

کدام خوردنی‌های لاکچری خبرساز شدند؟

4گوشه دنیا/ اسکوترسواری سگ قانونمند در خیابان‌های دهلی

4گوشه دنیا/ یک متد یا یک کلاهبرداری؟

به بهانه سالروز درگذشت فتحعلی شاه؛ آشنایی با زندگی‌نامه او و حسرت‌هایی که برای ایرانیان باقی گذاشت

نمایش عجیب مرد بی‌باک با کروکودیل غول پیکر در استخر!

ریش قرمز، مد پیرمردهای بنگلادش

ماجرای خبرساز پسر 9 ساله‌ای که قاتل 5 نفر است!

امروز در تاریخ؛ درگذشت سیدمصطفی خمینی و درگذشت فتحعلی شاه قاجار

ایرانسرا/ تنگه چاهکوه قشم

بزرگ‌ترین خانواده انگلیسی در انتظار بیست و دومین فرزند

4گوشه دنیا/ ریش قرمز، مد پیرمردهای بنگلادش

حکایت/ نامه توهین آمیز حجاج بن یوسف

در محضر بزرگان/ برخورد بی‌تعارف با مسئول خاطی

افزایش شدت بارش‌ها از هفته آینده

گوناگون/ نمایش عجیب مرد بی‌باک با کروکودیل غول پیکر در استخر!

در محضر بزرگان/ چرا از همان اوّل رو به سوى او نکنیم؟

طنز/ استانداردهای فیلمنامه ای بگیر و بفروش

ضرب المثل ها/ مثل از تو حرکت از خدا برکت در قرآن

بهترین جا‌های تهران برای پیاده‌روی پاییزی

درس فیزیک را چطور بخوانیم؟

حکمت/ چگونه حجت خدا از ثروتمندان دور می شود؟

داستانک/ دلواپس پاهای کودکان

چند کلیپ حادثه ای جهت احتیاط بیشتر!

معماهایی جالب برای تقویت هوش

پرش چند متری گربه وحشی برای شکار کبوتر!

سوره‌ای که با خواندنش فقیر و نیازمند نمی‌ شوید

با آداب و رسوم مردم تایلند آشنا شوید

ریشه ضرب المثل/ رنگ رخساره خبر می‌دهد از سرّ ضمیر

افراد مشهوری که دچار لکنت زبان بودند!

ضرب‌المثل خارجی؛ خانه ات را برای ترساندن موش آتش نزن!

به نظرتون بهش کمک نمی کرد بهتر نبود!؟

گربه به این دل نازکی نوبره!