آریا بانو

آخرين مطالب

با این کارها سیستم ایمنی بدن را در پاییز به خطر نیندازید پزشکي

با این کارها سیستم ایمنی بدن را در پاییز به خطر نیندازید
  بزرگنمايي:

آریا بانو - با این کارها سیستم ایمنی بدن را در پاییز به خطر نیندازید
١٠٥
٠
آوای سلامت / دلایل مختلفی وجود دارد که منجر به ضعف ایمنی بدن و افزایش خطر ابتلا به بیماری هایی مانند آنفلوآنزا، سرماخوردگی و حتی انواع سرطان ها می شود.
سیستم ایمنی از بدن در برابر ویروس ها، باکتری ها و هر نوع عامل بیماری زای دیگری محافظت می کند. تغذیه نامناسب، استرس و یا عفونت ها، اختلالاتی در عملکرد این سیستم ایجاد می کند:
متوسل شدن به آنتی بیوتیک ها: آنتی بیوتیک ‌ها می ‌تواند باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن گردد. زنان بیشتر از مردان از چنین داروهایی برای مبارزه با عفونت ‌های مجاری ادرار و مثانه استفاده می ‌کنند. مصرف مکرر چنین داروهایی باعث از بین رفتن باکتری‌ های مفید و غیر مفید در روده می ‌شود. زمانی که باکتری های مفید در مخاط روده وجود نداشته باشد، سموم دوباره جذب بدن می گردد و در نتیجه سیستم ایمنی ضعیف تر خواهد شد.
قرار گرفتن در معرض آلاینده ها: فقط قرار گرفتن در معرض کمتر از یک میلیونیم گرم از آلاینده هایی مانند جیوه، آفت کش های خاص، و ... برای اخلال در سیستم ایمنی بدن کافیست. از آنجا که این مواد شیمیایی برای چندین دهه در محیط باقی می مانند، به زنجیره غذایی نیز انتقال می یابند و به شکل یک مهاجم خارجی، تضعیف کننده سیستم ایمنی بدن هستند. کاهش مواجهه با سموم غیر ضروری مانند سیگار و مواد مخدر حداقل کاری است که برای دور شدن از خطرات این سموم می توان انجام داد. استفاده از شوینده ها و سایر محصولات پاک کننده کمتر سمی نیز توصیه می شود. به برچسب محصولات غذایی نیز باید دقت کرد و از خرید محصولاتی که مواد غیر ضروری شیمیایی دارند، اجتناب نمود.
کمبود خواب: با خوابی راحت سیستم ایمنی را بازسازی کنید. در واقع کمبود خواب یکی از آشکارترین دلایل تضعیف سیستم ایمنی محسوب می‌شود و در قرن 21 این کمبود در مقیاس وسیع مشاهده شده است! در طی 130 سال اخیر، میانگین خواب شبانه از 7 ساعت به 6ساعت و 15 دقیقه تقلیل یافته که ضعف سیستم ایمنی را تشدید می‌ کند.
کم تحرکی: عدم ورزش می تواند منجر به تشدید خطر ابتلا به عفونت دستگاه تنفسی فوقانی بخصوص در کسانی شود که کمتر از یک بار در هفته ورزش هوازی انجام می دهند. در واقع می توان گفت انجام ورزش های هوازی برای بیش از 5 بار در هفته منجر به تقویت سیستم ایمنی بدن و محافظت در برابر ابتلا به بیماری ها و عفونت ها می شود.
استرس بیش از حد: استرس نه تنها سیستم دفاعی بدن را در برابر عفونت ها یا زخم ها دچار مشکل می کند بلکه می تواند باعث افزایش التهاب در بدن شود. استرسهای غیرمزمن، ظرف چند ساعت قابل جبران است. با طولانی شدن زمان استرس، شدت تغییرات سیستم ایمنی بیشتر شده و انواع بیشتری از سلولها را درگیر می ‌کند. تجمع استرس ها باعث می‌ شود یک استرس کوچک هم در شرایطی بتواند موجب اختلال عملکرد سیستم ایمنی و بروز بیماری شود که از شایع ‌ترین آنها افسردگی است و افزایش وقوع بیماریهایی مثل سرطان و نیز سیر نامطلوب این بیماریها را موجب می ‌شود.
مصرف چربی های نامطلوب: چربی های اشباع عملکرد سیستم ایمنی بدن را مختل کرده و درست مانند استرس، باعث افزایش التهاب می شود. از سوی دیگر مصرف چربی های غیر اشباع و چربی های امگا 3 فرایند ضد التهابی در بدن ایجاد می کند.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

همیشه حواستان به علائم دیابت باشد

موسوی گرمارودی: طاهره؛ فروغی برتر در شعر ایران بود

مواظب خطرات پنهان شمع‌های معطر باشید!

خانم‌ها پیاز زیاد بخورند

تغذیه/ خانم ها پیاز زیاد بخورید

زنان و مردان سلامت این عضو بدن را جدی بگیرید

درمان سرطان فقط محدود به برداشتن تومور نمی‌شود

علائمی که می‌گویند بیش از حد پروتئین مصرف می‌کنید

نشانه‌های سرطان زبان را بدانید

چگونه با ورزش زخم‌های خود را سریع‌تر ترمیم کنیم؟

مضرترین خوراکی‌هایی که اغلب به کودکان‌مان می‌دهیم!

مضرترین خوراکی‌هایی که اغلب به کودکانمان می‌دهیم!

داروی فشارخون را قبل از خواب مصرف کنید

مواردی که فکرش را نمی‌کنید برای دندان‌تان مضر باشند

این کارها را اصلا بعد از غذا انجام ندهید!

افزایش ابتلا به این بیماری عفونی در سالن‌های زیبایی

دیابتی‌ها بخوانند/کفش‌هایی که تو را عقب نمی‌گذارد

6 تا 9 سالگی؛ تعیین‌کننده احتمال ابتلا به چاقی کودکان در بزرگسالی

سونوگرافی‌های طولانی مدت ممنوع!

6 ترفند زیرکانه برای لاغر شدن که تا به حال نشنیده‌اید

زایمان طبیعی در آب، بدون درد است؟

عواملی که سرطان سینه را به جان خانم‌ها می‌اندازد

کدو حلوایی، دشمن سرماخوردگی و آنفلوآنزا

قبل از صبحانه ورزش کنیم یا بعدش؟

سرماخوردگی خود را با این معجون خوشمزه درمان کنید!

عوامل و علائم لکنت زبان

اگر یک خواب راحت شبانه برای شما تبدیل به رویا شده، بخوانید

حقایقی در مورد منافذ باز پوست که نمی‌دانستید!

آشنایی با انواع ماساژها

6 معجزه غذایی برای سلامت قلب

آقایان هم مراقب علائم سرطان سینه باشند

پیشگیری از سرطان با برگ‌های شگفت‌انگیز

بیماری‌های مرگباری که ژنتیکی است

مواظب دندان‌های شیری بچه‌ها باشید!

فرمول‌های ساده برای جلوگیری از پوسیدگی دندان

این رب گوجه‌ها را نخرید

حقایقی نشنیده در مورد چیپس!

شکنجه نوزادان به هوای درمان زردی!

7 درد مردانه در مورد چه بیماری‌هایی هشدار می‌دهند؟

خوراکی‌های ضد پیری که پوست را مثل مروارید درخشان می‌کند

درمان سرطان سینه به کمک فناوری نانو

از خواص عرق اسطوخودودس چه می دانید؟

توزیع یک عطر خطرناک در کشور؛ واقعیت یا شایعه

عمل اسلیو معده، هزینه و مراقبت بعد از عمل

تاثیرات شگفت انگیز انار در سرماخوردگی

آشنایی با انواع ماساژ/ استرس و تنش دارید، بروید ماساژ شیاتسو

رشد 14.9 درصدی تلفات گازگرفتگی در نیمه اول سال/چگونه از مسمومیت با این گاز پیشگیری کنیم؟

«کبد چرب» خود را با این روش به راحتی آب خوردن درمان کنید

افزایش خطر ابتلا به سرطان‌ دستگاه گوارش با پوسیدگی‌های دندانی

تمرین‌های ورزشی مناسب برای افرادی که جراحی مفصل ران کرده‌اند