آریا بانو

آخرين مطالب

با این کارها سیستم ایمنی بدن را در پاییز به خطر نیندازید پزشکي

با این کارها سیستم ایمنی بدن را در پاییز به خطر نیندازید
  بزرگنمايي:

آریا بانو - با این کارها سیستم ایمنی بدن را در پاییز به خطر نیندازید
١٠٥
٠
آوای سلامت / دلایل مختلفی وجود دارد که منجر به ضعف ایمنی بدن و افزایش خطر ابتلا به بیماری هایی مانند آنفلوآنزا، سرماخوردگی و حتی انواع سرطان ها می شود.
سیستم ایمنی از بدن در برابر ویروس ها، باکتری ها و هر نوع عامل بیماری زای دیگری محافظت می کند. تغذیه نامناسب، استرس و یا عفونت ها، اختلالاتی در عملکرد این سیستم ایجاد می کند:
متوسل شدن به آنتی بیوتیک ها: آنتی بیوتیک ‌ها می ‌تواند باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن گردد. زنان بیشتر از مردان از چنین داروهایی برای مبارزه با عفونت ‌های مجاری ادرار و مثانه استفاده می ‌کنند. مصرف مکرر چنین داروهایی باعث از بین رفتن باکتری‌ های مفید و غیر مفید در روده می ‌شود. زمانی که باکتری های مفید در مخاط روده وجود نداشته باشد، سموم دوباره جذب بدن می گردد و در نتیجه سیستم ایمنی ضعیف تر خواهد شد.
قرار گرفتن در معرض آلاینده ها: فقط قرار گرفتن در معرض کمتر از یک میلیونیم گرم از آلاینده هایی مانند جیوه، آفت کش های خاص، و ... برای اخلال در سیستم ایمنی بدن کافیست. از آنجا که این مواد شیمیایی برای چندین دهه در محیط باقی می مانند، به زنجیره غذایی نیز انتقال می یابند و به شکل یک مهاجم خارجی، تضعیف کننده سیستم ایمنی بدن هستند. کاهش مواجهه با سموم غیر ضروری مانند سیگار و مواد مخدر حداقل کاری است که برای دور شدن از خطرات این سموم می توان انجام داد. استفاده از شوینده ها و سایر محصولات پاک کننده کمتر سمی نیز توصیه می شود. به برچسب محصولات غذایی نیز باید دقت کرد و از خرید محصولاتی که مواد غیر ضروری شیمیایی دارند، اجتناب نمود.
کمبود خواب: با خوابی راحت سیستم ایمنی را بازسازی کنید. در واقع کمبود خواب یکی از آشکارترین دلایل تضعیف سیستم ایمنی محسوب می‌شود و در قرن 21 این کمبود در مقیاس وسیع مشاهده شده است! در طی 130 سال اخیر، میانگین خواب شبانه از 7 ساعت به 6ساعت و 15 دقیقه تقلیل یافته که ضعف سیستم ایمنی را تشدید می‌ کند.
کم تحرکی: عدم ورزش می تواند منجر به تشدید خطر ابتلا به عفونت دستگاه تنفسی فوقانی بخصوص در کسانی شود که کمتر از یک بار در هفته ورزش هوازی انجام می دهند. در واقع می توان گفت انجام ورزش های هوازی برای بیش از 5 بار در هفته منجر به تقویت سیستم ایمنی بدن و محافظت در برابر ابتلا به بیماری ها و عفونت ها می شود.
استرس بیش از حد: استرس نه تنها سیستم دفاعی بدن را در برابر عفونت ها یا زخم ها دچار مشکل می کند بلکه می تواند باعث افزایش التهاب در بدن شود. استرسهای غیرمزمن، ظرف چند ساعت قابل جبران است. با طولانی شدن زمان استرس، شدت تغییرات سیستم ایمنی بیشتر شده و انواع بیشتری از سلولها را درگیر می ‌کند. تجمع استرس ها باعث می‌ شود یک استرس کوچک هم در شرایطی بتواند موجب اختلال عملکرد سیستم ایمنی و بروز بیماری شود که از شایع ‌ترین آنها افسردگی است و افزایش وقوع بیماریهایی مثل سرطان و نیز سیر نامطلوب این بیماریها را موجب می ‌شود.
مصرف چربی های نامطلوب: چربی های اشباع عملکرد سیستم ایمنی بدن را مختل کرده و درست مانند استرس، باعث افزایش التهاب می شود. از سوی دیگر مصرف چربی های غیر اشباع و چربی های امگا 3 فرایند ضد التهابی در بدن ایجاد می کند.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

چه موقع غذای کنسروی باعث مرگ می‌شود؟

چه کار کنیم تا پوست‌مان زود پیر نشود؟

بیماری پرهزینه‌ای که چندین سیستم بدن را درگیر می‌کند

اگر زیاد پنیر می‌خورید، این نکات را باید بدانید

حرکات ساده یوگا قبل و بعد از خواب

5 راهکار جهت پیشگیری از بروز کمردرد

با تخم مرغ از سرطان سینه پیشگیری کنید

بهترین روش مسواک زدن چگونه است؟

درمان‌های خانگی برای متوقف کردن عادت ماهیانه

45 خاصیت «زنیان» همه فن حریف

آیا آبلیمو خوردن، ما را لاغر می‌کند؟

دارو‌هایی که برای سرماخوردگی خطرناک است!

دوست‌داران غذاهای سرخ‌کردنی توجه کنند!

راهکار‌های طب سنتی برای داشتن ناخن‌هایی محکم

علائم ابتلا به هپاتیت حاد را بشناسید

خواص شگفت انگیز سیرابی و شیردان که از آن بی‌خبرید

بهترین مرطوب‌کننده‌های خانگی پوست صورت

زنانی که در معرض مرگ زودرس هستند

صبحانه مقوی برای حافظه که ضد سرطان است

علائم هشدار دهنده خال های بدن

شایع ترین علامت ابتلا به سل

با رعایت این نکات سفری سالم را تجربه نمایید

مهم‌ترین علائم روماتیسم‌ مفصلی

توصیه های کلیدی برای تشویق کودکان به شستن‌ دست‌ها

این افراد نباید به برنج لب بزنند

همه چیز درباره زونا

چربی ها چه بلایی بر سر ما می آورند؟

خونریزی مهمترین علامت آغاز بیماری لثه است

چرا گل مژه می زنیم و برای درمان گل مژه چه باید کنیم؟

اختلال مادرزادی که در کمین پسران است

«دیابت» و اختلالاتی که در گوارش ایجاد می‌کند

چگونه احساس خواب آلودگی را از بین ببریم؟

چشم‌ها از کشنده‌ترین بیماری‌ها خبر می‌دهند

وحشتناک‌ترین درد‌های دنیا؛ از سردردها تا آنفلوآنزای معده

درد و رنجی فراتر از دیالیز

مردم ایران گرفتار سوء تغذیه هستند

یک روش ساده برای «کاهش قند خون بیماران دیابتی»

نارسایی کلیه چیست؟

اثرات کم خوابی از سلامت روان تا نحوه ذخیره چربی در بدن

درمان «میگرن» با عمل جراحی

این دمنوش یک التیام بخش قوی است

همراه با گوجه فرنگی موادغذایی سرشار از آهن نخورید

چرا باید به سمت چپ خود بخوابید؟

غذاهایی که نباید در هوای آلوده خورد

شفاخونه/ 7 داروی طبیعی برای عصبانیت

لکه های سفید روی ناخن نشانه چیست؟

به رنگ سیب زمینی سرخ‌کرده دقت کنید!

اینفوگرافی؛ 5 راهکار ساده برای تقویت چشم

بچه ها روزی چقدر شیر بخورند قدشان بلند می شود؟

5 خوراکی دوستدار سلامت زنانه