آریا بانو

آخرين مطالب

غذاهایی مناسب برای دوران بارداری خانه داري

غذاهایی مناسب برای دوران بارداری
  بزرگنمايي:

آریا بانو -

جام جم / تغذیه در بعضی از مقاطع زندگی بسیار حائز اهمیت است که یکی از آنها دوران بارداری است و باید آن را جدی گرفت تا خانم باردار، دوران بارداری خوبی را پشت سر بگذارد، بعد از زایمان با مشکلاتی مانند خراب شدن دندان‌ها، مشکل گوارشی و... مواجه نشده و در نهایت نوزاد سلامتی را به دنیا آورد. در این شماره به آموزش غذاها و یادآوری نکاتی می‌پردازیم که می‌تواند برای بانوان باردار مفید باشد.
تنوع غذایی داشته باشید
غذاهای متنوع میل کرده و مواد مورد نیاز این دوران را در برنامه روزانه تان بگنجانید. این مواد شامل آهن، کربوهیدرات، پروتئین، فولیک اسید، چربی گیاهی، میوه و سبزیجات تازه، حبوبات، فیبر و... است.
پرخوری نکنید
بسیاری فکر می‌کنند خانم‌های باردار چون دو نفر هستند باید به اندازه دو نفر غذا بخورند که این تفکر کاملا اشتباه است و فقط باعث اضافه وزن و مشکلات و تبعات آن می‌شود. البته توجه داشته باشید در این ایام از گرفتن هرگونه رژیم غذایی غیر اصولی نیز باید پرهیز کرد مگر به تشخیص و زیر نظر پزشک متخصص.
مایعات را فراموش نکنید
یکی مشکلات خانم‌های باردار یبوست است که با نوشیدن مایعات سالم این مشکل به طور چشمگیری قابل پیشگیری و درمان است. البته تا می‌توانید مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار را کم یا قطع کنید.
فاصله بین وعده‌ها را کم کنید
سعی کنید هر چهار ساعت یک‌بار غذایی کم حجم میل کنید تا مشکلات گوارشی برایتان ایجاد نشده و در نتیجه هضم غذای بهتری داشته باشید.
املت اسفناج
مواد لازم:
تخم‌مرغ: 2عدد / شیر: نصف فنجان / اسفناج: 200 گرم / گوجه‌فرنگی متوسط: یک عدد / روغن زیتون: 2 قاشق غذاخوری / پنیر پیتزای رنده شده: 2 قاشق غذاخوری / نمک، فلفل سیاه و زردچوبه: به میزان لازم
تخم‌مرغ‌ها را در ظرفی ریخته و شیر را به آن اضافه کرده و خوب هم می‌زنیم سپس پوست گوجه فرنگی را گرفته و خرد کرده، اسفناج را هم پاک کرده، شسته و خرد کرده و هر دو را به تخم‌مرغ اضافه کرده و دوباره خوب هم می‌زنیم. دراین مرحله نمک و فلفل سیاه را هم اضافه می‌کنیم. درتابه‌ای مناسب کمی روغن ریخته و روی حرارت می‌گذاریم و وقتی گرم شد مایع املت را در آن ریخته و ابتدا حرارت را زیاد می‌کنیم تا خودش را بگیرد و بعد حرارت را کم می‌کنیم تا مواد خوب بپزد. وقتی یک طرف املت پخت آن را برمی‌گردانیم و وقتی طرف دیگرش هم پخت کمی پنیر پیتزا روی آن می‌ریزیم. وقتی پنیر آب شد املت را در ظرف مناسبی گذاشته و با لیمو ترش تازه و سبزی تزیین کرده و سرو می‌کنیم. این غذا سرشار از پروتئین، ویتامین‌های گروه A و C و منیزیم فراوان بوده و برای دوران بارداری بسیار مفید و مقوی است.
خورشت مرغ و لوبیا
مواد لازم:
سینه مرغ: 200 گرم / لوبیا سفید: 100 گرم / سیب‌زمینی متوسط: یک عدد‌/
پیاز بزرگ: یک عدد / گوجه گیلاسی: 5 عدد / روغن زیتون: 2 قاشق غذاخوری / نمک، فلفل سیاه و زردچوبه: به میزان لازم
لوبیا را از شب قبل خیس کرده و با کمی آب پخته، سپس آبکش کرده و کنار می‌گذاریم. روغن را در قابلمه مناسبی ریخته و روی حرارت می‌گذاریم و وقتی داغ شد پیاز را پوست کنده، خرد کرده و در روغن می‌ریزیم و تفت می‌دهیم. زردچوبه و فلفل سیاه را به پیاز اضافه کرده و کمی تفت می‌دهیم. سینه مرغ را شسته و به اندازه دلخواه خرد کرده و به پیاز اضافه کرده و بعد از کمی تفت دادن سیب زمینی را پوست کنده، خرد کرده و با کمی نمک و یک لیوان آب به مواد اضافه کرده و روی حرارت کم می‌گذاریم تا مواد کامل بپزد. سپس لوبیای پخته را به خورشت اضافه می‌کنیم و وقتی خورشت غلیظ شد و جا افتاد یک قاشق غذاخوری آبلیموی تازه را همراه با گوجه گیلاسی‌ها به خورشت اضافه کرده و بعد از چند دقیقه، قابلمه را از روی حرارت برداشته و خورشت را در ظرف مناسبی ریخته و با نان تازه یا برنج سرو می‌کنیم. این خورشت به‌دلیل داشتن پروتئین، آهن، اسیدفولیک و ویتامین‌های گروه B برای خانم‌های باردار و جنین بسیار مفید است.
سوپ کدوحلوایی و هویج
مواد لازم:
کدو حلوایی: نیم کیلو / هویج متوسط: 3 عدد / پیاز متوسط: یک عدد / گشنیز تازه: 100 گرم / روغن، نمک، فلفل سیاه، زردچوبه، پودر زیره سبز یا سیاه: به میزان لازم / آب مرغ یا گوشت: 2 لیوان
روغن را در ظرف مناسبی ریخته، پیاز را پوست کنده، خرد کرده و به آن اضافه کرده و تفت می‌دهیم تا کمی نرم شود. پوست هویج و کدو حلوایی را گرفته و به اندازه دلخواه خرد کرده و به پیاز اضافه کرده و تفت می‌دهیم تا کمی نرم شوند سپس نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و پودر زیره را به مواد اضافه کرده و به تفت دادن ادامه می‌دهیم تا ادویه از حالت خامی در آمده و بوی عطرشان بلند شود. دراین مرحله آب مرغ یا گوشت را اضافه کرده و روی حرارت کم می‌گذاریم تا مواد کامل پخته شود. قابلمه را از روی حرارت برمی‌داریم و وقتی کمی خنک شد مواد را در غذاساز ریخته و خوب میکس می‌کنیم و دوباره در قابلمه می‌ریزیم و روی حرارت می‌گذاریم. گشنیز را پاک کرده، شسته و ساطوری خرد کرده و به سوپ اضافه می‌کنیم و بعد از سه چهار دقیقه به طوری که رنگ گشنیزها عوض نشده باشد قابلمه را از روی حرارت برمی‌داریم و سوپ را با کمی آبلیموی تازه مزه دار کرده، در ظرف مناسب ریخته و سرو می‌کنیم.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield