آریا بانو

آخرين مطالب

آشنایی با خواص سبوس گندم

  بزرگنمايي:

آریا بانو -
سبوس گندم موجب کاهش وزن، استرس و خستگی و همچنین بهبود عملکرد گوارش ما می شود.

سبوس گندم موجب کاهش وزن، استرس و خستگی می شود
می دانیم که پوسته‌ی دانه هایی چون گندم، برنج و جو را سبوس می نامند و آردی که شامل این پوسته ها باشد، آرد سبوس دار نام دارد. در ایران و بسیاری از نقاط جهان آرد سفید (بدون سبوس) طرفداران بیشتری دارد و در پخت نان، شیرینی، بیسکویت و … رایج تر است.
با مصرف روزانه سبوس گندم می‌توان از ابتلا به بیماری‌های پوکی‌استخوان، یبوست« اختلالات روده بزرگ»، کم‌خونی، چاقی، چربی‌خون، سرطان روده، بیماری‌های قلبی و عروقی، سوء هاضمه، ‌ضعف اعصاب، ضعف عمومی و جنسی پیشگیری کرد.
سبوس گندم برای درمان یبوست مفید می باشد
در تنظیم سیستم گوارش و رفع یبوست هیچ ماده ای با قدرت سبوس برابری نمی‌کند و سبوس موجب رانش مدفوع در طول لوله های روده کوچک و بزرگ شده و تحرکات موجی شکل روده ها را تقویت می کند، در نهایت ملین و برطرف کننده یبوست است.
تاثیر مصرف سبوس گندم در لاغری
از آن جا که سبوس گندم منبع غنی از فیبر می باشد می تواند انتخاب مناسبی برای میان وعده ها در طول روز باشد. مکمل های سبوس گندم برای کاهش وزن مناسب می باشند. وقتی سبوس گندم در روده با آب ترکیب می شود، حجم محتوی روده افزایش یافته و باعث می شود احساس سیری کنید. یکی از موادی که اکثرا برای کاهش مقدار زیاد وزن مورد استفاده قرار می گیرد مواد غذایی فیبر دار می باشد.
ویتامین E موجود در سبوس از ریزش و سفید شدن زود هنگام موی سر در سنین پایین و میانسالی جلوگیری می ‌کند. و باعث شادابی و طراوت پوست می‌شود. یک قاشق سبوس گندم را با یک لیوان آب جوش دم کنید، سپس آب آن را صاف کرده، دو سوم آن را میل کنید و یک سوم آب آن را به پوست سر‌تان بمالید.
علاوه بر فواید گفته شده، ویتامین های موجود در سبوس، برای پوست صورت بسیار مفیدند. بنابراین دو قاشق غذاخوری سبوس گندم را با دو قاشق ماست مخلوط کرده و به عنوان ماسک روی صورت قرار دهید.
جدار خارجی گندم یا همان سبوس، دارای مقادیر زیادی از مواد فسفردار، ویتامینویتامین B، منیزیم، روی، آهن و کلسیم است؛ بنابراین مصرف آن در دوران بارداری و شیردهی به مادران توصیه می‌شود. مصرف مداوم سبوس گندم موجب افزایش قد در نوجوانان و کودکان نیز می ‌شود.
فیبر موجود در سبوس موجب می شود هضم مواد نشاسته ای با سرعت کمتری انجام شود که در نتیجه قند به آهستگی و به میزان کمتری وارد خون شده و همچنین از بالا رفتن یک باره قندخون جلوگیری می کند.

سبوس گندم از بالا رفتن یک باره قندخون جلوگیری می کند
ضد خستگی و استرس
پژوهشی در دانشگاه کاردیف با حضور 139 داوطلب نشان داده است که مصرف غلات با فیبر بالا در طول دو هفته توانست موجب کاهش احساس خستگی شود. در این آزمایش آن‌هایی که فیبر بیشتری دریافت کرده‌بودند، استرس کمتری داشتند و کمتر از سایرین دچار خستگی و اختلالات شناختی شدند.
روش مصرف پودر سبوس گندم
پودر سبوس گندم روزانه برای هر نفر یک تا دو قاشق غذاخوری در داخل انواع غذاهایی چون انواع سوپ‌ها و آش، سالاد، ماست و انواع خورش‌ها، کتلت، کوکو سبزی و سیب‌زمینی،‌ انواع خوراک‌ها ریخته شود و یا یک قاشق مرباخوری داخل یک لیوان شیر و یا انواع آبمیوه‌ها استفاده شود.
مصرف سبوس گندم به تنهایی خوب است؟
مصرف سبوس را به تنهایی توصیه نمی کنم ولی می توان در روز به مقدار یک قاشق مرباخوری به افرادی که در شرایط خاص یبوست دارند مثلاً خانم های باردار یا شیرده سبوس جداگانه داد.
خطر زیاده روی در مصرف سبوس گندم !
زیاده روی در مصرف سبوس باعث ایجاد اسهال، انسداد روده و التهاب دیورتیکول روده می شود. متخصصان تاکید می کنند که هنگام مصرف سبوس، از نوشیدن مایعات به ویژه آب، آب میوه ها و نیز مصرف روغن زیتون غافل نشوید. این مواد اثر بخشی سبوس در حفظ سلامتی بدن را افزایش می دهند.
گردآوری: بخش آشپزی بیتوته



نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

چطور پیاز داغ مجلسی درست کنیم؟

ترفندهای چیدمانی برای خانه‌های نقلی

طرز تهیه بلینی؛ پنکیک های سرخ شده

املت شکم پاره قارچ و ذرت

طرز تهیه پنیر چدار خانگی و موارد استفاده از آن

8+1 نکته طلایی برای پخت ماکارونی و پاستا

درمان رسوب سماور در خانه

پختن مرغ به صورت آب پز و از بین رفتن بوی مرغ

غذای ملل/ دستور تهیه سالادی پرطرفدار در رستوران های خارجی

غذای اصلی/ نودل قالبی را برای مهمانی ها بپزید

میز اردور/ دسر کاسترد قالبی، خوشمزه و ساده

شیرینی ها/ خوشمزه ترین رولت خانگی هفته‎

غذای اصلی/ شوید پلو را با مرغ زعفرانی سرو کنید

چیزکیک شکلاتی عالی بدون پخت

شکلات آجیلی با مواد اولیه کم

میز اردور/ حلوا بوتیکی گل سرخ برای سفره نذری

شیرینی ترد و نوستالژیک دوران کودکی

2 دستور پخت حلیم خوشمزه مشهد و نیشابور

کیک لطیف و فوق العاده خوشمزه ترکی

8 سوپ خوشمزه و مقوی برای زیر 2 ساله ها

میز اردور/ ترشی قارچ با غذاهای فست فودی عالیه

غذای اصلی/ 2 دستور پخت حلیم خوشمزه مشهد و نیشابور

شیرینی ها/ رولت خوشمزه ترین دسر خانگی هفته

برش میوه برای سرو راحت تر در مهمانی ها

پاستیل اناری یا میوه های دیگر درست کنید

10غذای سرد اما خوشمزه برای پیک نیک

زرشک پلو با مرغ را خوشمزه تر و خوشرنگ تر بپزید

از شما/ بوراک من

از شما/ ناهار امروز من با دخملم

ساندویچ خوراک قلوه مخصوص سنتی پسندان!

عصرانه/ پاستیل اناری یا میوه های دیگر درست کنید

از شما/ناهار

تست فرانسوی، غذایی ساده و سریع

بیشترین سهم کالای قاچاق به لوازم خانگی اختصاص دارد

آموزش تهیه کیک اسفنجی بسیار نرم!

هات‌داگ سوخاری؛ محبوب و پرطرفدار

از شما/کوکو سبزی درحال سرخ شدن

تهیه پودر لبو و استفاده از آب لبو برای تزیین غذا

اسنک کدو سبز با سس سیر برای سلامت چشم ها!

غذای اصلی/ کوفته قلقلی هویج تا حالا درست کرده‌اید؟

میز اردور/ با «چیز کیک پاستیل» کوچولوهایتان را سورپرایز کنید

از شما/ اکبرجوجه

از شما/کیک زهرا پز

از شما/دیگ شام من برای مهمونام

از شما/شوید پلو با ماهی

از شما/پیراشکی

از شما/ حلوا

از شما/شام

از شما/ شام خوشمزه

غذای اصلی/ کوکوی سویا، سریع و آسان