آریا بانو

آخرين مطالب

دغدغه‌های علی نصیریان برای نمایش ایرانی

دغدغه‌های علی نصیریان برای نمایش ایرانی
  بزرگنمايي:

آریا بانو - علی نصیریان گفت: ما همیشه به دنبال این بودیم که یک تئاتر ایرانی امروزی و زنده ولی براساس مضامین سنتی و اجتماعی و تاریخی و ادبی خودمان داشته باشیم؛ البته نه به این معنا که از لحاظ تکنیک از شناخت تئاتر غرب بی‌نیاز باشیم، اما نباید مرعوب و تسلیم بلاقید و شرط تکنیک‌های غربی شد.


به گزارش هنرآنلاین به نقل از ستاد خبری نوزدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی، در این دوره بخش‌های مختلف جشنواره به نام چهره‌های مطرح نمایش‌های ایرانی اختصاص داده و بخش "تخت‌حوضی" نیز به نام علی نصیریان است؛ بازیگری که بیش از پنج دهه حضوری فعال و مستمر در این عرصه داشته و این روزها خبرهایی از همکاری دوباره او با داریوش مهرجویی در سینما پس از سال‌ها شنیده می‌شود.
او از جمله بازیگرانی است که فعالیت خود را از عرصه تئاتر و توجه و پرداختن به نمایش ایرانی آغاز کرده و نگاه ویژه‌ای به این بخش از تئاتر دارد. نصیریان در عرصه تئاتر نه تنها در حوزه نمایش‌های ایرانی به عنوان بازیگر فعالیت داشته، بلکه در مقام نمایشنامه‌نویس و کارگردان نیز آثار مختلفی را در زمینه تخت‌حوضی در کارنامه کاری خود به ثبت رسانده که سرآمد آن‌ها نمایش "بنگاه تئاترال" است که با نویسندگی و کارگردانی این هنرمند تولید و اجرا شد.
همزمان با برگزاری جشنواره نوزدهم نمایش‌های آیینی و سنتی که با ریاست افتخاری علی نصیریان و عضویت او در شورای سیاست‌گذاری جشنواره نیز همراه است، یکی از مهمترین سخنرانی‌های این بازیگر در زمینه تخت‌حوضی مرور می‌شود. این سخنرانی حدود دو دهه قبل در زمان برگزاری سومین دوره جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی و تشکیل کانون نمایش‌های آیینی و سنتی با موضوع "تخت‌حوضی چیست" انجام شده است که اکنون پس از سال‌ها مرور می‌شود.
نصیریان در آن سخنرانی داشتن یک کانون نمایش‌های سنتی و مذهبی و آیینی را اقدامی بسیار ارزنده دانسته بود به شرط آن‌که فقط به برگزاری یک جشنواره سالیانه محدود نباشد و طی سال در این کانون فعالیت زنده و سازنده‌ای به منظور جمع‌آوری متن‌ها، اطلاعات، عکس، اسلاید، فیلم، لباس، وسایل نمایشی و تحقیق در آن‌ها به شیوه علمی مرسوم، هم به جهت کار مدرسه‌ای و دانشجویی و هم به جهت تجربه کردن و اجرا کردن و الهام گرفتن و شناخت سبک و سیاق و بهره جستن از آن، صورت بگیرد که به گفته او، در نهایت کمک به تئاتر ایرانی خواهد بود.
او در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این‌که همه تئاتر ایران نباید روحوضی بشود، توضیح داده بود: فقط مجذوب سنت، مجذوب خوشامد مردم نشوید که چون تخت‌حوضی خیلی جذاب است، خیلی شیرین است، پر از طنز و فکاهیات است، پر از رقص و آواز و موسیقی است؛ این در بعضی موارد می‌تواند به تئاتر ما کمک کند اما همه تئاتر ما نمی‌تواند تخت‌حوضی باشد.
نصیریان در سخنرانی خود با عنوان "تخت‌حوضی چیست؟" تأکید کرده بود: ما همیشه به دنبال این بودیم که یک تئاتر ایرانی امروزی و زنده ولی بر اساس مضامین سنتی و اجتماعی و تاریخی و ادبی خودمان داشته باشیم؛ نه این‌که از لحاظ تکنیک بی‌نیاز از شناخت تئاتر غرب باشیم، یا تجربه‌های تازه‌ای را که در این زمینه صورت گرفته و هر روز می‌گیرد، نادیده بگیریم.
"حرف من این است که در شیوه‌ها و تکنیک‌های تئاتر غرب حل نشویم، مرعوب و تسلیم بلاقید و شرط آن ها نباشیم چون این فنون و تکنیک و روش‌های تازه ناشی از اوضاع و احوال اجتماعی آن‌هاست و ما در شرایط و اوضاع و احوال دیگری سیر می کنیم. آن نوآوری‌ها برای جامعه ما نامفهوم و در پاره‌ای موارد نامطلوب است؛ البته دیدن و شناختن و دانستن ابدا اشکال که ندارد، هیچ، بلکه لازم است."، این جملات توضیحاتی بودند که خالق نمایش "بنگاه تئاترال" و کارگردان نمایش "امیر ارسلان" در خصوص نغلطیدن کامل در تئاتر غرب، ارائه داده بود.
او همچنین در سخنان خود بر این نکته تاکید کرده بود که "تئاتر ما باید تئاتری متکی به خود باشد."
نصیریان در این سخنرانی گفته بود: "در تئاتر، آزاد فکر کنید. نه در شیوه الهام و احساس بغلطید و نه در شیوه تخت‌حوضی و نه در شیوه برشت. آزاد فکر کنید، ببینید حرف‌تان و مسأله شما چیست، با چه زبانی و در چه چهارچوبی و با چه سبک و سیاقی، هماهنگ است و آن حرف در آن سبک خاص می‌گنجد، آن را انتخاب کنید."
این بازیگر و کارگردان نمایش‌های ایرانی در بخش دیگری از سخنان خود به جوان‌هایی اشاره کرده بود که نمایش‌های ایرانی مطرح را ندیده و کار استادان این نمایش‌ها را مشاهده نکرده و شکل کار را تنها با روایاتی نه چندان معتبر تصور کرده‌اند.
او گفته بود اگر این جوانان بخواهند این نمایش‌ها را تجربه کنند، حتما باید کنجکاوی و مطالعه دقیق و عمیق‌تری داشته باشند زیرا تنها با مطالعه، کار سرانجام پیدا نمی‌کند بلکه باید جست‌وجو و تحقیق انجام شود.
نصیریان با تأکید بر این‌که جوان‌های علاقه‌مند باید آدم‌های باقی‌مانده و مطلع از نمایش‌های ایرانی را یافته و از آن‌ها به صورت شفاهی و سینه به سینه نکات و شیوه‌ها را یاد بگیرند، گفته بود: تا آن‌جا که من اطلاع دارم، جز مقالاتی پراکنده، درباره نمایش‌های عامیانه سنتی کتاب و مطلبی که روایت معتبری درباره این‌گونه نمایش‌ها باشد در دست نیست.
این اظهارات بخشی از سخنرانی نسبتا طولانی علی نصیریان است که متن کامل آن در سایت کانون نمایش‌های آیینی و سنتی منتشر خواهد شد.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

چهره ها/ نیکی پیر مغان به آزاده زارعی

چهره ها/ افسانه بایگان جوان می شود؟!

چهره ها/ ادابازی های ستاره پسیانی

چهره ها/ فلور نظری و پسرش در پاریس

لیلا بلوکات و خواهرش نوشا

چهره ها/ خاطرات همسر رضایی نژاد از تولد آرمیتا

عکس جدید بهاره رهنما با دخترش پریا

واکنش مهدی فخیم‌زاده به مهاجرت مهناز افشار

علی مصفا پروانه ساخت گرفت

پوستر فیلم «مشت آخر» به کارگردانی مهدی فخیم‌زاده رونمایی شد

«کلاسیکو» فردوسی‌پور رایگان پخش می‌شود

جواد افشار: «خاطرات موتورسیکلت» اکران عمومی شود

ملاقات رئیس پارامونت با پاپ فرانسیس

اولین عکس پریناز ایزدیار در «مغز استخوان»

بازدید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از جشنواره سینما حقیقت

یکتا ناصر و همسرش منوچهر هادی در پشت صحنه سریال دل

چهره ها/ کاوه سماک باشی و حرف هایی در عصبانیت

میثم مطیعی با بچه‌ها به تماشای «منطقه پرواز ممنوع» نشست

چهره ها/ توصیه خانم بازیگر برای مراقبت از آنفولانزا

از مرجانه گلچین تا حمید لولایی/ تست گریم بازیگران سریال «موچین»

چهره ها/ تیپ تئاتری پسر آتیلا پسیانی

چهره ها/ باز هم زوج دونفره کچلیک و گلزار

تعجب از سن آقای بازیگر در برناه چهل تیکه

تجلیل از مجدالدین کیوانی در برنامه "عصر کتاب"

شانزدهمین جشنواره "نقد کتاب" به کار خود پایان داد

نگارخانه جم شیراز میزبان هنرمندان معاصر شد

نماینده مردم گیلان در مجلس خواستار توقف پخش سریال «وارش» شد

اختتامیه فستیوال فیلم های ایرانی در ویتره امشب برگزار می‌شود

«دریاچه قو» با بازی مارال فرجاد در ایرانشهر تمدید شد

الناز شاکردوست برنده رقابت با پنه‌لوپه کروز و کایرا نایتلی شد

یک جایزه معتبر دیگر برای «انگل» و برد پیت

کارگردان «پایتخت»: بهبود از شاخ آفریقا پیدا می شود

هادی حجازی‌فر مقابل دوربین «زیرخاکی»

گشایش نمایشگاه "خواب در مرداب" در باغ موزه هنر ایرانی

آنا کارینا ستاره موج نو سینمای فرانسه از دنیا رفت

کتابخوانی یکی از شاخصه‌های توسعه فرهنگی است

مجموعه فرهنگی هنری شهر آفتاب شیراز میزبان چهار نمایش همزمان

نگین معتضدی بازیگر جدید «شام ایرانی» شد

رونمایی از گریم‌های جالب بازیگران سریال «موچین»

بازگشت «بهبود» از شاخ آفریقا و دروازه‌بان شدن «بهتاش» در پایتخت 6

نگاهی به مستندهای سیزدهمین جشنواره سینماحقیقت از افغانستان و سوریه تا ایران و روسیه

سریال‌هایی شبیه به سریال‌های ترکیه‌ای در شبکه نمایش خانگی

اکران فیلم مهناز افشار از چهارشنبه

اشک‌های بهاره رهنما و مادرش در مستند «صدام کن مامان»

افشای راز سر به مهر 40 ساله ممنوع‌التصویری ستاره‌های فیلم‌فارسی توسط نویسنده «ستایش»

فیلم «بی‌وزنی» به جشنواره منار بلغارستان راه پیدا کرد

علی مصفا تهیه‌کننده فیلم «خط‌های فرضی» شد

انتقاد «گلاب آدینه» از گرم‌کردن تنور جشنواره‌ها با انتخاب فیلم‌های حاوی فقر و فحشا

فیلم عباس کیارستمی در میان 10 فیلم برتر دهه اخیر سینما

بازخوردهای متفاوت مستندی درباره کودک همسری