7 مقصد عالی برای علاقه‌مندان به دایناسورها گوناگون

7 مقصد عالی برای علاقه‌مندان به دایناسورها

7 مقصد عالی برای علاقه‌مندان به دایناسورها 5
کجارو / مکان‌های متعددی در سراسر دنیا نظیر ساحل ژوراسیک انگلیس وجود دارد که علاقه‌مندان به دایناسور می‌توانند کنجکاوی خود را در آنجا ارضا کرده و اطلاعات بیشتری از این موجودات خارق‌العاده به دست آورند.
با اینکه دایناسورها، پادشاهان دوران میانه‌زیستی (مزوزوئیک)، مدت زمان زیادی است که منقرض شده‌اند، اما بقایای آن‌ها هنوز هم در گوشه‌وکنار دنیا یافت می‌شود. اگر از علاقه‌مندان دایناسور هستید و می‌خواهید از نزدیک با این موجودات آشنا شوید،‌ گزینه‌های زیادی پیش روی شما قرار دارد، از بازدید موزه و تماشای استخوان‌های حفاری شده گرفته تا پیدا کردن فسیل که می‌توانید در نقاط مختلف دنیا تجربه کنید. در ادامه با ما همراه باشید تا هفت مقصد عالی برای آشنایی با دایناسورها را به شما معرفی کنیم.
1. آفریقای جنوبی
مناطقی از دنیا که در مقایسه با بخش‌های جنوبی قاره‌ی آفریقا، شواهد بهتری از دایناسور در آن‌ها پیدا شده است،‌ انگشت‌شمار هستند. به گفته‌ی پروفسور جان چوینیری، ارزیاب متن مؤسسه‌ی مطالعات تکاملی و سخنران ارشد افتخاری در دانشکده‌ی علوم زمین دانشگاه ویتواترسراند در مرکز شهر ژوهانسبورگ، می‌گوید:
66 درصد از سطح آفریقای جنوبی، ‌فسیل‌ دارد.
به این ترتیب احتمال اینکه شما در سفر به آفریقای جنوبی بتوانید بقایا یا اثرات به‌جای مانده از جانوران و گیاهان باستانی را پیدا کنید، بسیار بالا است.
یک راهنما استخدام کنید و با تور فسیل در پارک ملی گلدن گیت هایلندز (Golden Gate Highlands National Park) همراه شوید، جایی که قدیمی‌ترین منطقه‌ی لانه‌سازی دایناسورها در دنیا به قدمت 190 میلیون سال را در خود جای داده است و شامل حداقل 10 لانه با 34 تخم و ردپاهای کوچک می‌شود که در سال 2012 کشف شده است. استان ایالت آزاد همچنین محل کشف اخیر گونه‌های جدید دایناسور به نام «Ledumahadi mafube» بوده است که گیاه‌خوار بودند و 12 تن وزن داشتند.
یادتان باشد که هنگام حضورتان در آفریقای جنوبی،‌ در صورت تخریب، آسیب زدن،‌ دستکاری کردن، بد شکل کردن، حفاری، برداشتن دایناسور از موقعیت اصلی‌اش، جمع‌آوری، مالکیت، تجارت یا فروش، صادرات یا تلاش برای صادرات فسیل دایناسور بدون کسب مجوز از سازمان منابع میراث آفریقای جنوبی، عملی غیرقانونی مرتکب شده و جریمه یا زندانی خواهید شد.
اگر به آفریقای جنوبی سفر می‌کنید، کجارو فهرست کاملی از جاهای دیدنی آفریقای جنوبی را نیز در اختیار شما قرار داده است تا بتوانید اطلاعات لازم درباره هر جاذبه گردشگری را از جمله آدرس، موقعیت مکانی روی نقشه، ساعات بازدید و... به‌دست آورده و سفر خود را بهتر برنامه‌ریزی کنید.
2. آلبرتا، کانادا
بی‌دلیل نیست که شهر درومهلر در استان آلبرتا کانادا عنوان «پایتخت دایناسور دنیا» را با خود یدک می‌کشد. در این شهر، بزرگ‌ترین دایناسور دنیا با 65 تن وزن و 26 متر ارتفاع وجود دارد و بازدیدکنندگان می‌توانند از این تیرانوسوروس رکس ماده بالا بروند. این مجسمه حدوداً چهار برابر بزرگ‌تر از نمونه‌ی واقعی این دایناسور ساخته شده، اما همچنان برای عاشقان دایناسور و گرفتن عکس‌هایی فوق‌العاده، ایده‌آل است. موزه سلطنتی تیرل نیز در این شهر قرار دارد،‌ اینجا تنها موزه‌ی کانادا است که به دیرینه‌شناسی اختصاص یافته و یکی از بزرگ‌ترین نمایشگاه‌های اسکلت‌های کامل دایناسور را دارد.
اگر می‌خواهید حس باستان‌شناسی خود را در بدلند (نواحی مرتفع خشکی که بر اثر باران‌های سنگین اتفاقی به دره‌های تنگ عمیق بریده شده است) تحریک کنید، باید 160 کیلومتر به‌سمت جنوب‌شرق رانندگی کنید تا به پارک استانی دایناسور برسید، این میراث جهانی یونسکو حاوی منابع دیرینه‌شناسی متعددی است. دسترسی به این پارک فقط با رزرو تور امکان‌پذیر است، نظیر تور Centrosaurus Quarry Hike برای دیدن منطقه‌ی حفاری سابق، تور اکتشاف فسیل، یا حفاری دو روزه‌ی فسیل با همراهی یک متخصص دیرینه‌شناسی. یادتان باشد که اگر چیزی پیدا کردید، آن را در جیب خود نگذارید، چراکه این کار خلاف قانون است.
3. ساحل ژوراسیک، انگلیس
ساحل ژوراسیک (Jurassic Coast) انگلیس، جزو میراث جهانی یونسکو است و با اینکه به‌خاطر مناظر خارق‌العاده‌ای نظیر Durdle Door, معروف شده،‌ اما این منطقه مملو از فسیل‌هایی از سه دوره‌ی میانه‌زیستی: دوران تریاسه، ژوراسیک و کرتاسه است. این منطقه قدمتی 185 میلیون ساله دارد و فسیل‌های ساحل ژوراسیک علاوه بر باستان‌شناسان، مورد توجه علاقه‌مندان آماتور نیز است. اگر دوست دارید‌ به شکار فسیل بپردازید، بخش‌های خاصی از ساحل مانند Charmouth در دسترس عموم مردم قرار دارد. برای دیدن نمونه‌هایی از فسیل‌های یافت شده در ساحل ژوراسیک، به موزه‌ی تاریخ طبیعی لندن (Natural History Museum) بروید، جایی که برخی از اکتشافات خارق‌العاده‌ی ماری انینگ، دیرینه‌شناس قرن 18 و کلکسیونرهای فسیل به نمایش گذاشته شده است.
برای رفتن به این کشور زیبا می‌توانید بهترین و ارزان‌ترین بلیط هواپیما به مقصد انگلیس را در کجارو جستجو کرده و تهیه کنید، چرا که جستجوی آسان و تنوع قیمت بلیط‌ها از ده‌ها فروشنده معتبر، به شما این امکان را می‌دهد تا ارزان‌ترین بلیط به مقصد مورنظرتان را پیدا کنید.
4. مغولستان
در اوایل دهه‌ی 1920، یک گروه اکتشافی به سرپرستی روی چپمن اندروز، راهی صخره‌های شعله‌ور (Flaming Cliffs) در بیابان گبی شدند. اندروز و تیمش در میان چشم‌انداز قرمز رنگ این بیابان، اکتشافات چشمگیری انجام دادند و اولین لانه‌ی تخم‌های دایناسور در دنیای علم را پیدا کردند که در حال حاضر در موزه‌ی تاریخ طبیعی (Museum of Natural History) نیویورک به نمایش گذاشته شده است.
تصور می‌شود که بیابان گبی محل انقراض انبوهی از دایناسورها بوده، به همین دلیل این منطقه مملو از استخوان، تخم، دندان و ردپای دایناسورها است. در سال 2016 ، برخی از بزرگ‌ترین ردپاهای دایناسور به بزرگی یک متر در این بیابان پیدا شد و در این سال‌ها، بیش از 47 دایناسور در مغولستان کشف شده است. بسیاری از کشفیات این منطقه در حال حاضر در موزه‌ی مرکزی دایناسورهای مغولستان (Central Museum of Mongolian Dinosaurs) واقع در شهر اولان‌باتور، پایتخت مغولستان، در معرض نمایش هستند. تورهای دایناسور از منطقه‌ی دیرینه‌شناسی صخره‌های شعله‌ور نظیر تور اکتشافی «Discover Mongolia» از نشنال جئوگرافی نیز در دسترس علاقه‌مندان است.
5. هاوایی، ایالات متحده آمریکا
کسانی که علاقه‌شان به دایناسورها از فرهنگ عامه نشئت می‌گیرد، راهی هاوایی می‌شوند،‌ جایی که بخش زیادی از فیلم پارک ژوراسیک فیلم‌برداری شده است. با اینکه هیچ دایناسور بزرگی را در حال پرسه‌زدن در این منطقه نخواهید دید، اما امکان عکاسی از لوکیشن‌های فیلم به‌خصوص در جزایر اوآهو و کائوآئی برای شما مهیا است.
در جزیره‌ی کائوآئی می‌توانید از آبشار ماناوایوپونا (Manawaiopuna Falls) دیدن کنید، جایی که در اولین فیلم پارک ژوراسیک،‌ هلی‌کوپتر روی زمین فرود می‌آید؛ سپس به‌سراغ ساحل نا پالی (Na Pali Coast) بروید که در هر دو فیلم پارک ژوراسیک و دنیای ژوراسیک، زمانی که مهمانان وارد جزیره‌ی خیالی نوبلار می‌شوند، نمایش داده شده است. تنها راه بازدید از آبشار، از راه هوایی است، چراکه این آبشار در زمین‌های خصوصی قرار دارد و به همین دلیل باید یک تور هلی‌کوپتر رزرو کنید. برای دیدن مناظر زیبای ساحل نا پالی نیز باید از تورهای هوایی گران‌قیمت استفاده کرده یا در مسیر کالالائو (Kalalau Trail) پیاده‌روی کنید. در اوآهو، روز خود را در ساحل Halona Blowhole بگذرانید، جایی که آب اوون، کلر و فرانکلین در «دنیای ژوراسیک: سقوط پادشاهی» را به ساحل می‌آورد.
6. مونتانا، ایالات متحده آمریکا
یکی از شناخته‌شده‌ترین ذخایر فسیلی دایناسورها در دنیا در سازند هِل‌ کریک (Hell Creek Formation) مونتانا قرار دارد، در این منطقه می‌توان به‌راحتی بقایای دایناسورها را پیدا کرد، البته اگر با کثیف شدن دست‌هایتان مشکلی ندارید. اکتشاف کلیتون فیپس نشان داد که می‌توان اکتشافات خارق‌العاده‌ای در این گوشه از ایالات متحده انجام داد. در سال 2006، کلیتون فیپس از گله‌داران مونتانا که عاشق دایناسورها بود،‌ فسیل تقریباً سالمی از یک تیرانوسوروس رکس و سه‌شاخ‌چهره پیدا کرد که ظاهراً در نبرد با یکدیگر مرده بودند.
توجه داشته باشید که جمع‌آوری فسیل در Hell Creek غیرقانونی است، مگر آنکه از سازمان مربوطه‌ی مدیریت زمین فدرال یا مالک آن بخش از زمین اجازه داشته باشید. برای اینکه متحمل هزینه‌های اضافی نشوید، بهتر است به حفاری‌های عمومی ملحق شوید. علاوه براین، مؤسسه‌ی غیردولتی دیرینه‌شناسی Bighorn Basin که در مونتانا مستقر است و به دیرینه‌شناسی و تحقیقات علوم زمین اختصاص دارد، برای کودکان، نوجوانان، دانشجویان کالج و بزرگسالان علاقه‌مند به دایناسور، تورهای شکار دایناسور و جمع‌آوری فسیل ارائه می‌کند.
7. شبه جزیره یوکاتان، مکزیک
دانشمندان مدت زمان زیادی است که حدس می‌زنند، تأثیر مرگبار یک سیارک منجر به انقراض کامل دایناسورها شده است. طبق نظریه‌ی اصلی دانشمندان،‌ یک سیارک در سرزمین کنونی مکزیک، نزدیک به ساحل شبه‌جزیره‌ی یوکوتان به زمین خورده و دهانه‌ای آتشفشانی به وجود آورده که دهانه‌ی چیکشلوب نام دارد. چاه ژرف‌های این شبه‌جزیره که اکنون با آب فوق‌العاده شفافی پر شده‌، ناشی از همین برخورد سیارک بوده‌اند. این دهانه‌ 66 میلیون سال قدمت دارد و مکانی عالی برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه‌ی زمین‌شناسی و عوامل مؤثر در انقراض جهانی به‌ شمار می‌رود. با اینکه هیچ استخوان دایناسوری در این منطقه پیدا نمی‌کنید، اما با مراجعه به Museo de Ciencias del Cráter de Chicxulub و سایر نمایشگاه‌های زمین‌شناسی می‌توانید از فسیل‌ها دیدن کنید.

گزارشی از آلودگی هوای تهران در 42 سال پیش

در پرورش گل حسن یوسف به این نکات توجه کنید

گفت‌وگو با کارتن خوابی که حافظ کل قرآن است

این جمله های شوهر خبر از چه چیزی میدهد؟

رهایی از افکار و احساسات منفی با موثرترین روش ها

ذکر روزهای هفته و فواید خواندن آنها

چگونه کاریزماتیک صحبت کنیم؟

مجموعه احادیثی در مورد مرگ

با 7 تکنیک اعتماد به نفس خود را زیاد کنید

چه چیزهایی از پول درآوردن در زندگی مهم‌ترند؟

10 ترفند برای تشخیص کیفیت لباس ها

چرا بهتر است خودتان سرمایه‌گذار کسب‌وکارتان باشید؟

رتیل زیبا و باوقار چتری فلزی!

حرکت عجیب یک قاتل برای فرار از اتاق مخصوص در دادگاه!

شهر سوخته؛ یکی از پیشرفته ترین شهرهای باستانی دنیا!

اگر این ویژگی ها را دارید یعنی به بلوغ عاطفی رسیده اید

آیا خوش خطی و بد خطی ما ارثیه پدر و مادرمان است؟

استاد استتار در آب

عجیب ترین سنت های فرهنگی جهان که باور آن ها غیرممکن است!

موارد عجیب از زندگی پنهانی در خانه دیگران

سخن لقمان حکیم درباره چیزی که از مال بهتر است

تصاویری جالب حاصل از تصمیمات اشتباه!

عجیب ترین موزه هایی که می‌توانید در ژاپن ببینید

دار و ندار ما از خداست

چگونه عمری طولانی داشته باشیم؟

«به خیر گذشت» رو با تمام وجود حس کرد!

مهارت دیدنی در اسکیت بورد

طولانی‌ترین نقاشی جهان روی دیوار چین کشیده شد

شکار مقتدرانه جگوار و طعمه شدن تمساح!

ضرب المثل فارسی؛ آیینه داری در محفل کوران!

12 اختلال نادر و خارق العاده در انسان‌ها

نمایش فوق خطرناک موتورسوار روی لبه پل!

آکواریوم غذاخوری

واکنش دیدنی پانداها به زمین لرزه در چین

7 اقدامی که پس از مورد سرقت واقع شدن در سفر خارجی باید انجام دهید

نجات گورکن عسل‌خوار توسط دو شغال از دست مار پیتون!

پربازدیدترین شهرهای جهان برای گردشگران خارجی؛ آسیا در صدر

بی‌دقتی محض راننده تریلی حین دور زدن حادثه‌ساز شد!

بخاطر طرفداری از تیم بوفالو بیلس تا مرز شکستن گردن پیش رفت!

12 اختلال نادر و اختلال خارق العاده در انسان‌ها

مهارت آشپز چینی در پخت و پرتاب نودل

تفال/ در خرابات مغان نور خدا می ببنم

تقویم تاریخ/ روز جهانی کودک و تلویزیون

خرگوش تک شاخ

ممنوعه‌های عجیب در کوبا برای توریست‌ها آزاد است!

درختکاری با پهپاد

خلاقیت در طراحی چراغ راهنمایی

چه نام‌هایی در کشورهای دنیا رایج‌تر است؟

یک اثر هنری پویا در مرکز خرید دبی