آریا بانو

آخرين مطالب

پاستا را چگونه بپزیم تا چاق نشویم؟

پاستا را چگونه بپزیم تا چاق نشویم؟
  بزرگنمايي:

آریا بانو -
پاستا را چگونه بپزیم تا چاق نشویم؟
k ١.٦
١
خراسان / به تمام فراورده‌های خمیری حاصل از آرد گندم مانند ماکارونی، اسپاگتی، ورمیشل، لازانیا و نودل، پاستا می‌گویند.
رشته‌های توخالی و لوله‌ای شکل پاستا، ماکارونی، رشته‌های توپر و کم قطرتر، ورمیشل و رشته‌های کمی پهن و نواری شکل، لازانیا نام دارد. به گفته دکترمحمد حسین عزیزی متخصص صنایع غذایی این فراورده‌ها از نظر مواد اولیه و ارزش تغذیه‌ای هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند و طبق استاندارد باید از مخلوط آرد گندم، آب و رنگدانه زرد بتاکاروتن، بدون هیچ‌گونه افزودنی دیگر تهیه شود.
به طور متوسط هر 300 گرم پاستای پخته حاوی 376 کیلوکالری است وهمین موضوع باعث می‌شود که خانواده‌ها نگران مصرف پاستا برای کودکان باشند، اما در ادامه به راهکار‌هایی برای این که بتوانید به راحتی پاستا بخورید و وزن تان هم اضافه نشود، اشاره می‌کنیم.
پاستا را به همراه سالاد مصرف کنید
مصرف سالاد همراه با پاستا باعث می‌شود احساس سیری کنید و در طول روز کمتر به سراغ مواد غذایی دیگر بروید. جالب است بدانید خوردن هویج خام با یک وعده غذای نشاسته‌ای مانند پاستا، می‌تواند سطح قند خون بعد از خوردن غذا را کاهش و حس سیر شدن را بهبود دهد.
پاستای سبوس دار تهیه کنید
مصرف پاستای سبوس دار نه تنها باعث سیری زودتر شما می‌شود بلکه فشار خون را هم کاهش می‌دهد.
پاستا را سرد مصرف کنید
اگر چه بهتر است پاستا را در یک وعده مصرف کنید، اما بهتر است بدانید که کاهش دما، ساختار شیمیایی پاستا را تغییر می‌دهد و نشاسته موجود در آن را تبدیل به نشاسته مقاوم می‌کند که بر اساس مطالعه منتشر شده در مجله تغذیه و متابولیسم (Nutrition & Metabolism) باعث افزایش اکسیداسیون چربی می‌شود. دفعه اول پاستا را به همان شکل داغ، ولی اگر مقداری برای وعده دیگر باقی ماند به صورت سرد مصرف کنید.
مصرف سبزیجات را همراه با پاستا فراموش نکنید
بر اساس گفته محققان دانشگاه پنسیلوانی، افرادی که به غذای اصلی خود سبزیجات اضافه می‌کنند، نسبت به کسانی که سبزیجات را در وعده غذایی خود ندارند، روزانه 350 کالری کمتر مصرف می‌کنند. می‌توانید پاستا را با رشته‌های کدویا کلم بروکلی، گوجه فرنگی و پیاز مصرف کنید.
پنیر کمتر
بهتر است پنیر را بعد از سرو پاستا، روی آن بپاشید. با این کار در هر لقمه مقدار کمی پنیر خواهید داشت. این روش افزون بر کاهش کالری بدون تغییر طعم، میزان چربی‌های اشباع غذایتان رانیز کاهش می‌دهد.
سس کم کالری بدون افزودنی
سس پاستا را خودتان درست کنید. گوجه فرنگی، ریحان، سیر. فلفل، پیاز و زردچوبه برای تهیه این سس بهترین گزینه هاست. از سس خامه‌ای کمتر استفاده کنید و به جای آن با سبزیجات و مرغ، آن را طعم دار کنید.
استفاده از فلفل
سس با فلفل چیلی قرمز درست کنیدکه حاوی ترکیبی تند و سرکوب کننده اشتها به نام کپسایسین (capsaicin) است. این ماده برای تبدیل چربی به انرژی و افزایش متابولیسم مناسب است.
نصف لیوان از این سس، حاوی 45 کالری، 2 گرم چربی و 3 گرم شکر است که در مقایسه با دیگر سس‌ها واقعا فوق العاده است. اگر تحمل تندی این سس برایتان سخت است به جای اضافه کردن فلفل به سس، برای بهره‌مند شدن از مزایای فلفل، کمی پرک فلفل خشک روی ظرف تان بپاشید.
نکته طلایی
هرگز پاستا را دم نکنید، زیرا هرچه پاستا یا برنج بیشتر دم بکشد ترکیبات نشاسته‌ای (قند‌های پیچیده) آن راحت‌تر به قند‌های ساده تبدیل و این امر موجب افزایش ناگهانی و سریع‌تر قند خون می‌شود.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

از شما/ ناهار

از شما/ پیراشکی

از شما/ آش

از شما/ خوراک مرغ با زرشک

پخت و پز روی اجاق سود؛ چگونگی کسب درآمد از آشپزی

از شما/ وعده ی ناهار

از شما/ شیر با دیگر ترکیبات

از شما/کیک شکلاتی

از شما/ بفرمایید

من یک نابلد آشپزی بودم

از شما/ بریانی بستکی

از شما/ شام امشب ما الویه

غذای ملل/ طرز تهیه بیف استروگانف روسی

میز اردور/ دسر سیب و دارچین به خوشمزگی دونات

شیرینی مافین با مغزی لطیف و خوشمزه

غذای اصلی/ کلم پلو با گوشت قلقلی با دستور شیرازی

شیرینی ها/ ساده ترین دستور چیزکیک

اسنک سیب زمینی با ادویه های هندی معرکه میشه

شیرینی ها/ کیک مربایی را با چای میل کنید

3 ساندویچ خوشمزه و عالی برای مهمانی ها

شام/ خوراک مرغ با عطر و طعم نعناع

10 کیک عاشقانه برای شما و همسرتان

تارت انار دلبرانه ترین عصرانه

نوشیدنی ها/ خودتان را به یک فنجان شکلات داغ دعوت کنید

ابتکار جدید بوراک؛ آشپزی مینیاتوری!

ایده ای برای تهیه خاگینه متفاوت

دمپخت ماش، متفاوت سنتی!

از شما/کلوچه خوشمزه

سس سیب، دسری مغذی و خوش عطر

8 راز و رمز پخت میگو

تخم مرغ روی چیپس

سالمون لیمو و شوید

فوت و فن تهیه پلو میوه!

خورشت خلال کرمانشاهی؛ اصیل و خوشمزه

خوراک سریع و ساده گوشت و قارچ

فوت و فن های پخت کیک ساده

شناسایی لوازم خانگی احتکار شده در یزد

افزایش قیمت لوازم آشپزخانه تا پایان سال بعید است

نان شکم‌پر؛ خوراکی مدرسه‌ی بچه‌ها

شیرینی ها/ دونات خوشمزه کرم دار خانگی!

آموزش تهیه خورشت گل کلم

صبحانه/ کیک ارده، بسیار مقوی با مواد مغذی

پلو فلفل دلمه ای، تنوعی در خانواده

در روزهای سرد چطور مصرف انرژی در خانه را مدیریت کنیم؟

5 غذایی که نباید در فست فودها سفارش بدهیم

بوغدا آشی غذای پرخاصیت زنجانی ها

سوسیس تخم مرغ دلبرانه در طبیعت

شیرینی گردویی ترد و خوشمزه

صفر تا صد طبخ سالمون بزرگ

میز اردور/ سس چیلی برای پیتزا، ساندویچ و سیب زمینی