آریا بانو

آخرين مطالب

تاثیر یوگا بر اضطراب زنان باردار

تاثیر یوگا بر اضطراب زنان باردار
  بزرگنمايي:

آریا بانو -
تاثیر یوگا بر اضطراب زنان باردار
١٩٤
٠
ایسنا / نتایج یک پژوهش نشان می‌دهد یوگا توانسته اضطراب زنان باردار را کاهش دهد.
زنان در دوران بارداری به دلیل بروز تغییرات دائمی در زندگی و شروع مسئولیت جدید یعنی نگهداری از کودک، درگیری ذهنی زیادی را تجربه می‌کنند. احساسات دوسوگرایی زنان باردار روند طبیعی این دوران است اما در برخی زنان شدیدتر است و آنان را به سوی ترس از زایمان و اضطراب مرتبط با بارداری سوق می‌دهد. محققان در مقاله‌ای به نام "بررسی تاثیر یوگا بر اضطراب زنان نخست‌باردار شهر زاهدان در سال 1396" نقش یوگا بر کنترل اضطراب دوران بارداری را بررسی کردند.
در این پژوهش که فرنوش خجسته، کارشناسی ارشد مامایی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، اعظم اوین، دانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره در مامایی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان و حسین انصاری، دانشیار گروه اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان انجام داده‌اند آمده است:« از آن جا که تولد، یک تجربه استرس‌زاست خودکار آمدی و اعتماد به نفس نقش مهمی در ادراک مادر برای انجام زایمان ایفا می‌کند . گزارش‌های جدید نشان داده است زنانی که در زمان بارداری سطح اطمینان بیشتری نسبت به توانایی انجام زایمان دارند، درد کمتری را طی زایمان گزارش می‌کنند.»
در این مقاله آمده است:« امروزه مداخلات متنوعی جهت کنترل اضطراب و افزایش حس خودکارآمدی وجود دارد، از جمله آن‌ها می‌توان به روش‌های دارویی و غیردارویی اشاره کرد. روش‌های مقابله با استرس و اضطراب از جمله تن‌آرامی، ماساژ، تجسم خلاق، آروماتراپی و مداخلات شناختی رفتاری می‌تواند به زن باردار کمک کند تا از تاثیرات نامطلوب استرس و اضطراب بر سلامتی خود و جنین مصون بماند.»
محققان می‌گویند:« مروری بر مطالعات نشان داد رایج‌ترین درمان‌های جایگزین مقابله با استرس و اضطراب بارداری شامل ماساژ درمانی، طب سوزنی و یوگاست. به مجموعه‌ای از تمرینات فیزیکی و وضعیت گزینی تمرینات کنترل‌شده تنفسی و تمرینات رهاسازی و تن‌آرامی یوگا گفته می‌شود.»
خجسته و همکارانش در این مقاله می‌گویند:« تحقیق حاضر یک کارآزمایی بالینی تصادفی بود. جامعه پژوهشی شامل 60زن نخست‌زای مراجعه‌کننده به مراکز جامع سلامت شهرستان زاهدان از مهرماه 1396 تا اردیبهشت 1397 بود. معیارهای ورود به مطالعه شامل سن 18 تا 40 سال، نخست‌زا بودن، حاملگی تک‌قلو با سن بارداری 26 تا 27 هفته، برخورداری از سواد خواندن و نوشتن، نداشتن سابقه شرکت در کلاس‌های آمادگی زایمان و فعالیت‌های یوگا و ورزش‌های مشابه مانند پیلاتس، مصرف‌نکردن داروی روان‌پزشکی و فقدان بیماری‌های زمینه‌ای مانند آسیب یا جراحی طناب نخاعی، عدم اعتیاد به مواد مخدر و نداشتن مشکلات مامایی از جمله سرکلاژ دهانه رحم، جفت سرراهی، تب بالا، پارگی زودرس کیسه آب و پلی‌هیدرآمینوس بود.»
در این پژوهش آمده است:« افراد گروه مداخله پس از دریافت مطالب آموزشی در مورد مزایای یوگا، آموزش‌های عملی آن را در باشگاه تحت نظر مربی یوگا و پژوهشگر دریافت کردند و افراد گروه کنترل در این مدت از مراقبت‌های معمول.»
در بخش دیگری از این مقاله آمده:« آموزش‌های دوران بارداری باعث کاهش معنی‌دار میانگین نمره اضطراب زنان و افزایش نمره خودکارآمدی زایمان در گروه مداخله یوگا شد. از محدودیت‌های این مطالعه تعداد کم نمونه‌ها، انتخاب زنان از بین مراجعان به مراکز جامع سلامت و نخست‌زا بودن آنان بود که به همین دلیل نتایج آن به سایر زنان باردار قابل تعمیم نیست. محدودیت دیگر این مطالعه لزوم داشتن انگیزه کافی جهت شرکت در کلاس با حضور مربی یوگا و مامای دوره‌دیده در زمانی خارج از نوبت معاینات معمول بارداری بود؛ بنابراین پیشنهاد می‌شود از تمرینات هاتایوگا(یوگای حرکتی) به وسیله مامای آموزش‌دیده برای کنترل اضطراب و افزایش خودکارآمدی در دوران بارداری در کلاس‌های آمادگی زایمان استفاده شود.»
این مقاله در شماره یک جلد نهم طب مکمل فصلنامه علمی پژوهشی دانشکده پرستاری- مامایی اراک منتشر شده است.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

4 مزیت شگفت انگیز غذاهای پر ادویه و تند

هشت راهکار سریع برای درمان تنگی نفس

با منافذ باز پوست چه کنم؟

فست فودها، دشمن های خوشمزه سلامتی

با این گل پرخاصیت سنگ کلیه و یبوست را ضربه فنی کنید

میوه‌‌ی سرخی که دانه‌هایش از سرطان جلوگیری می‌کند

اگر می‌خواهید بچه‌دار شوید، حتما بخوانید

کاهش چربی‌های شکمی با تزریق محلول نمکی یخی

کپک‌هایی که باعث سرطان می‌شوند!

5 علامتی که نشان‌دهنده سلامت انسان است

بهترین روغن افزایش رشد مو را بشناسید

4 وضعیتی که شما را در معرض سرطان کبد قرار می‌دهد

چه ورزش‌هایی برای بیماران صرع خوب است؟

رژیم گرفتن از چاقی هم مرگبارتر است!

بعد از خواندن این مطلب دیگر غذای چرب نمی‌خورید!

علائم هشدار دهنده سرطان را جدی بگیرید

این 14 گزینه غذایی، التهاب را از بدن دور می‌کند

با «گل مینا» یبوست و سنگ کلیه را ضربه فنی کنید!

آخرین جزئیات از تولید واکسن آنفلوانزا در ایران

مراقب اضافه‌وزن زمستانی باشید!

زردی و انقباض چشم‌ها علائم کمبود این ویتامین هستند

بهترین صابون برای پوست‌های جوش‌دار

معجزه خوردن صبحانه در درمان تنبلی تخمدان

امواج الکترومغناطیس با بدن ما چه می‌کند؟

چطور در باشگاه بدون نگرانی از میکروب‌ها ورزش کنیم؟

اگر می‌خواهید در زمستان بیماری به سراغ‌تان نیاید، این 8 عادت را ترک کنید!

شیر کم چرب بخورید تا پیر نشوید!

9 عامل معجزه‌گر برای شما که می‌خواهید لاغر شوید

با این مکمل‌های گیاهی ریزش مو را برای همیشه فراموش کنید

نحوه باز کردن رگ‌هایی که لخته خون فعال دارند

آب سرد کبد را چرب می‌کند؟

چگونه منافذ پوست بینی را باز نگه داریم؟

10 روش عالی برای سم‌‌زدایی و پاک‌سازی بدن

خوراکی‌ای که برای مغز حکم ماده مخدر دارد!

شما هم موقع دویدن پهلودرد می‌شوید؟

هر چند نخ سیگار موجب مرگ یک انسان می‌شود؟

بهترین وقت بیدار شدن چه زمانی است؟

رژیم کتوژنیک چیست؟

برای دریافت ویتامین C کدام بهتر است، میوه یا سبزی؟

عوارض آلودگی هوا را با آویشن کاهش دهید

عوارض فوت کردن نوشیدنی‌ها و غذا‌های بسیار داغ

موسیر به راحتی با سرماخوردگی مقابله می کند

فست فودهای خطرناکی که هرگز نباید سفارش دهیم

اختلال روانی در کمین افرادی که رژیم غذایی سخت می‌گیرند

سیگار الکتریکی با بیماری آسم و انسداد ریوی ارتباط دارد؟

تبعات کار در محیط سرد

درد وسط کمر نشانه چیست؟

هوش مصنوعی در خدمت بررسی سرطان

با راه‌های درمان پولیپ بینی آشنا شوید

درباره روماتیسم قلبی بیشتر بدانید