آریا بانو

آخرين مطالب

جشنواره‌ مستند سیما؛ جشنواره‌ای‌ در خانه‌های‌ مردم فرهنگی هنری

جشنواره‌ مستند سیما؛ جشنواره‌ای‌ در خانه‌های‌ مردم
  بزرگنمايي:

آریا بانو -
جشنواره‌ مستند سیما؛ جشنواره‌ای‌ در خانه‌های‌ مردم
٣١٠
٠
آخرین خبر / سومین دوره جشنواره مستند سیما به‌همت شبکه مستند آغاز شده و به مراحل پایانی‌اش نزدیک می‌شود. این جشنواره به‌لحاظ تعداد آثار متقاضی و شرکت داده‌شده در مسابقه، یکی از رویدادهای درخورتوجه سینمایی کشور است.
جشنواره تلویزیونی مستند در راستای اهداف تعیین‌شده و به‌منظور شناسایی و حمایت از مستندسازان جوان، مستعد و متعهد، تولید آثار مستند برمبنای تحولات داخلی و خارجی، ارتقای کیفی آثار مستند، تقویت جریان تولید فیلم مستند و برداشتن موانع تولید و توزیع فیلم مستند آماده همکاری با مستندسازان است. با گذشت چندین هفته از شروع این رویداد، به‌منظور حمایت از این حرکت و آشنایی با جزئیاتش، با آقای مهدی میرتیموری، دبیر این جشنواره، گفت‌وگویی ترتیب داده‌ایم که درادامه می‌خوانید.
نحوه انتخاب آثار، داوری و بخش‌های جشنواره مستند سیما را توضیح می‌دهید؟
مانند دیگر جشنواره‌ها، یک دوره فراخوان داریم که در آن، پوستر و تیزر منتشر می‌شود. اقلام تبلیغاتی به‌جز نمایش در شبکه مستند، ازطریق دیگر نهادهای فرهنگی هم منتشر می‌شوند. در بازه زمانی مشخص‌شده، آثار به دبیرخانه جشنواره ارسال می‌شوند. در مرحله بعد، هیأت داوران انتخاب اولیه‌ای را انجام می‌دهند و فیلم‌هایی که به‌لحاظ فرم و محتوا مناسب هستند، وارد مرحله نهایی می‌شوند. برای مثال، بیش از 700 اثر به جشنواره امسال ارسال که از این تعداد، 67 فیلم برای مسابقه انتخاب شد. این فیلم‌ها در بخش‌های کوتاه، نیمه‌بلند و بلند به‌ترتیب نمایش داده می‌شوند. آثار در یک باکس ثابت و زمان مشخص حدود دوماهه از شبکه پخش می‌شود. پس از نمایش هر فیلم، کد مختص به آن اعلام می‌شود. مردم با‌توجه‌به آن کد به مستند مدنظرشان رأی می‌دهند.
یعنی در هر بخش یک منتخب مردمی و یک منتخب داوران دارید؟
بله، در هر بخش یک فیلم با رأی مستقیم مردم در قالب انتخاب مردمی برگزیده می‌شود. درپایان جشنواره، فیلم‌ها را داوران می‌بینند و در جلسه نهایی انتخاب‌شان را معرفی می‌کنند. البته، انتخاب بین مردم و داوران مشترک نخواهد بود و قطعا هربخش دو برگزیده خواهد داشت.
چه شد که فکر کردید شبکه مستند باید جشنواره برگزار کند؟
به‌نظرم این اتفاق باید خیلی وقت پیش رخ می‌داد. الان با وجود برگزاری سه دوره از جشنواره، بازهم عقب هستیم. قطعا اگر قرار باشد جشنواره‌ای در حوزه مستند برگزار شود، یکی از پایه‌های ثابت آن باید شبکه مستند باشد. شبکه مستند باید ملجأ و پناه مستندسازان باشد. یکی از راه‌هایی که مستندسازان می‌توانند توانمندی خودشان را نشان دهند، جشنواره است. پس با‌توجه‌به اهداف شبکه مستند، باید این کار را ما انجام می‌دادیم.
تفاوت جشنواره مستند سیما با رویدادهایی مثل سینماحقیقت چیست؟
تفاوت ما با جشنواره سینماحقیقت در ابعاد مختلفی است. این دو تفاوتی ساختاری دارند: سینماحقیقت رویدادی خوب و بزرگ است که در بازه زمانی و مکانی خاص برگزار می‌شود. قاعدتا برای بسیاری از مردم امکان استفاده از این رویداد وجود ندارد. همچنین، برای بسیاری از کسانی که در شهرهای دیگر کشور هستند، واقعا دشوار است که در آن چند روز جشنواره به تهران بیایند؛ اما جشنواره مستند سیما در تمام خانه‌ها جریان دارد. آثار این جشنواره از شبکه مستند پخش می‌شود و مردم آن را می‌بینند.
چقدر توانسته‌اید مخاطبان را درگیر این رویداد بکنید؟
دیگر تفاوت جشنواره مستند با رویدادهای مشابه این است که همان‌قد‌ر که داوران ما صاحب‌نظرند و به آثار رأی می‌دهند، مردم هم حق انتخاب دارند و به مستند محبوب‌شان رأی می‌دهند. به‌نظرم این موضوع اتفاق خوبی است؛ چون فیلمسازان به‌طور پارامتری می‌توانند میزان رضایت مردم از فیلم‌شان را متوجه بشوند. خیلی از آثاری که در جشنواره مستند سیما ورود می‌کنند، فیلم‌هایی هستند که معمولا در دیگر جشنواره‌ها دیده نمی‌شوند. این دیده‌نشدن به خاطر نوع نگاه جشنواره‌هاست. فضای غالب جشنواره‌ها به‌سمت هنری و نخبگانی پیش رفته است. این پدیده درباره سینمای مستند مفید نیست و اگر مستند را مردم نبینند، هیچ کارکردی ندارد.
جشنواره شبکه مستند چه برنامه‌ای دارد که بتواند بین فضای نخبگانی و مردمی توازن ایجاد کند؟
این اتفاق در تمام دوره‌های جشنواره افتاده است. ما جلوی هیچ‌یک از سبک‌های کاری را نگرفته‌ایم. آثاری بوده که شاید خیلی شبیه فضای مرسوم تلویزیون نبوده؛ اما اجازه حضور در جشنواره را به آن‌ها داده‌ایم. همیشه سعی کرده‌ایم جشنواره را محدود به فضای خاصی نکنیم. اگر به‌دنبال محدودکردن بودیم، خیلی از آثاری که امروز به‌نمایش درمی‌آیند، در جشنواره حضور نداشتند. با افتخار می‌گویم در دوره‌های مختلف جشنواره مستندسیما بسیاری از فیلمسازان گمنام که برخی از آن‌ها از شهرهای دور شرکت کرده‌اند، به دیگران معرفی شده‌اند.
آیا این رویداد به مرحله‌ای رسیده که از منتخبانش حمایت حرفه‌ای بکند؟
تا الان این کار را در حد توان انجام داده‌ایم. بخشی از جایزه جشنواره نقدی است و بخش دیگر حمایت از تولید فیلم است. افراد برگزیده در جشنواره مرتبط می‌شوند تا کارهای بعدی‌شان را بسازند. مورد بعدی اتفاقی است که معمولا برای فیلمسازان شهرستانی می‌افتد. شخصا با این عزیزان ارتباط دارم و می‌دانم دیده‌شدن آن‌ها در جشنواره ما باعث شده که در شهرهای خودشان راحت‌تر از قبل سفارش کار بگیرند. گمان می‌کنم به‌مرور این اتفاق در شبکه مستند هم در حال رخ‌دادن است و هرچه جلوتر می‌رویم، امکان کارکردن آن‌ها با تلویزیون بیشتر می‌شود.
تمام جشنواره‌های داخلی و خارجی سیاست‌هایی دارند. شما در جشنواره مستندسیما چه سوژه‌هایی را در اولویت قرار داده‌اید؟
راستش سه مورد را در نظر گرفتیم: 1. فیلم به‌لحاظ استاندارد کیفی امکان پخش از رسانه رسمی و سراسری مثل تلویزیون را داشته باشد؛ 2. سعی کردیم آثار را طوری انتخاب کنیم که تا حد ممکن پوشش سراسری به نسبت شهرهای مختلف رخ بدهد؛ یعنی فیلمسازانی از مناطق مختلف کشور در این رویداد حضور داشته باشند؛ 3. نکته سوم تنوع موضوعی آثار است. علاقه داریم در ژانرهای مختلف فیلم داشته باشیم؛ به‌طوری‌که مردم تنوع موضوعی از حیات‌وحش، اجتماعی، تاریخی و... را حس کنند.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

چهره ها/ مجری برنامه جهان آرا برای کاندیداتوری مجلس ثبت نام کرد

چهره ها/ حالِ مبهوت طور سانیا سالاری

نویسنده «حکایت‌های کمال»: کودک و نوجوان امروز نیازمند تولیدات وطنی است

«فوق لیسانسه‌ها» به دکتری می‌رسند؟

عیارحذف و اضافه‌ها در «فوق‌ لیسانسه‌ها»

چند داستان موازی که با هم گره می‌خورند / روایت بهنام شرفی از بازی در سریال "کامیون"

فرم تازه‌ای از رئالیسم جادویی / روایت آرش سنجابی از نمایش "مدرسه پینوکیو"

تصویری جدید از گریم شهاب حسینی در نقش شمس تبریزی

چه سریال‌هایی برای نوروز 99 ساخته می‌شود؟

معافیت مالیاتی فعالیت‌های فرهنگی از نگاه هنرمندان و صنوف هنری

داوود کیانیان: چندین کتاب و مقاله دارم ولی ناشران علاقه‌ای به چاپ آن‌ها نشان نمی‌دهند / هیچ راهی بدون پژوهش به مقصد نمی‌رسد

مرجان خسروشاهی: نحوه انتخاب اعضای هیئت‌ علمی دانشگاه‌های مد و لباس باید اصلاح شود

بابک زرین: کارهای نسل جدید موسیقی خوب و قابل احترام است

جابر رمضانی: هنر باید مستقل‌تر شود / در تاریخ تئاتر ایران هیچ همدلی وجود نداشته است / نمایش "صدای آهسته برف" به روایت کارگردان، طراح و بازیگران

"سوگلی" فاتح سی‌ و دومین دوره جوایز فیلم اروپا شد / جایزه بهترین بازیگر مرد برای آنتونیو باندراس

سلبریتی هایی که لکنت زبان داشته اند

چهره ها/ شیراز اتفاقی بازیگران پیشکسوت

چهره ها/ خواهرانه‌های مهراوه و ملیکا شریفی نیا

انتقاد تند به رفتار نوبخت در حاشیه نقد «جوکر»

«مرد بدون سایه» در میز نقد هفت

تئاتر شهر میزبان معلولان شد

چرا علی صادقی فقط در زمینه طنز کار می کند؟

هشدار منتقدین هفت به تماشاگران جوکر

چهره ها/ جان و جهان وحید امیری

چهره ها/ تمام فوق لیسانسه ها در یک قاب

چهره ها/ بهرام رادان در پشت صحنه گربه سیاه

کیانوش عیاری «تازه نفس‌ها»یش را نقد می‌کند

روایت تصویری جشنی که به تراژدی تبدیل شد

چهره ها/ آرامگاه ابدی نصرت کریمی

به انتخاب منتقد «نیویورکر»: «خوک» مانی حقیقی در جمع بهترین‌های سال 2019

چهره ها/ محسن ابراهیم زاده در کنسرت هایش

چهره ها/ کوروش تهامی با تیپ سریال دل

چهره ها/ حسین مهری وقتی کودک بود

«یک کامیون غروب» برخلاف سینمای ما پیش می رود

پخش «لیلا» مهرجویی با کیفیت بالای تصویر از تلویزیون

چهره ها/ تبریک تولد مهنوش صادقی به مهدی هاشمی پس حواشی خبر ازدواجشان!

چهره ها/ تبریک مهدی طارمی به مناسبت به دنیا آمدن فرزند کریم انصاری فرد

چهره ها/ وقتی مجری های تلویزیون جوان و پرانرژی بودند

چهره ها/ بهنوش طباطبایی در نمایی از مری پاپینز

بهاره رهنما و همسرش در تبریز

چهره ها/ تیپ قرمزپوش بازیگر سریال دلدادگان

چهره ها/ مسائلی که روشنک عجمیان در آنها وسواسی است

چهره ها/ آزاده زارعی در کنار افسانه کمالی

چهره ها/ سردار آزمون مثل همیشه حرفه ای

چهره ها/ شبنم قلی خانی در طبیعت پاییزی

خاطره علی ضیا از جرزنی سید جواد هاشمی در بازی والیبال

هستی مهدوی در ماجرای نیم‌روز، رد خون

چی شد که علی صادقی بازیگر شد؟

حسین پاکدل و همسر و دخترش

چهره ها/ یکتا ناصر باز هم با فیلم همسرش به نمایش خانگی می آید