آریا بانو

آخرين مطالب

15 روش آسان برای اهمیت دادن به خودمان روانشناسي

15 روش آسان برای اهمیت دادن به خودمان
  بزرگنمايي:

آریا بانو -
15 روش آسان برای اهمیت دادن به خودمان
٥٥٢
٠
کوکا / در دنیایی زندگی می کنیم که از یک سو رشد تکنولوژی و زندگی مدرن تغییرات مثبت فراوانی در زندگی ما ایجاد کرده، علم پزشکی فوق العاده پیشرفت کرده، وسایل تفریح و شادی در نقاط مختلف جهان برپا است و گوشی های هوشمند، شبکه های اجتماعی و ایمیل ارتباط میان انسان ها را تا حد باورنکردنی بهبود بخشیده اند.
از سوی دیگر استرس، آلودگی ها و مصرف غذاهای فراوری شده بیش از پیش سلامت ما را تهدید می کند، مشغله کاری به حدی زیاد است که فرصت تفریح و شادی کردن را از ما گرفته و بهبود ارتباط میان آدم ها مجالی برای خلوت کردن با خود به ما نمی دهد.
همه ما در این دنیای شلوغ و با وجود مشغله های کاری و فکری فراوان نیاز داریم خودمان را پیدا کرده و دقایقی از اوقات روزمره را صرف خود کنیم که اگرچه کار بسیار ساده ای به نظر می رسد اما تاثیری فوق العاده در حفظ روحیه، نشاط، سلامت روانی و افزایش انرژی ما خواهد داشت.
اما چگونه به خود اهمیت دهیم، برای خود ارزش قائل شویم و به خود احترام بگذاریم؟ در ادامه مطلب با معرفی 15 تکنیک اهمیت دادن به خود به این سوالات پاسخ خواهیم داد. با کوکا همراه باشید.
1. از وسایل الکترونیکی دوری کنید
هر چند وقت یک بار همه وسایل ارتباطی از رسانه های اجتماعی گرفته تا ایمیل و تلفن همراه خود را کنار گذاشته و به جای آن کتاب یا مجله بخوانید، به پیاده روی بروید یا کنار پنجره بنشینید و طبیعت بیرون از منزل را تماشا کنید.
صبح زود هنگام قهوه نوشیدن، هر عصر جمعه یا هر زمان دلخواه دیگری را می توان برای این کار برنامه ریزی کرد.
2. چیزی خلق کنید
بخشی از وقت خود را به خلق و ساختن چیزی نو اختصاص دهید، نقاشی بکشید، بنویسید، مجسمه سازی کنید یا کیک بپزید … چیزی که برای خودتان نیز جالب باشد. به نتیجه کار فکر نکنید لازم نیست عالی از آب درآید یا برنامه ریزی دقیقی برای آن داشته باشید بلکه تنها کافیست از این کار لذت ببرید.
3. به رستوران یا کافی شاپ مورد علاقه تان بروید
اگر مجرد هستید احتمالا بارها به تنهایی به رستوران یا کافی شاپ دلخواه خود رفته اید اما اگر ازدواج کرده و صاحب فرزند هستید شاید سال ها از آخرین باری که به تنهایی پا به رستوران یا کافی شاپ گذاشته اید می گذرد.
به این کار به عنوان یک آرزوی محال نگاه نکنید! کافیست هر چند وقت یک بار فرزندتان را به یک فرد مطمئن مانند مادرتان سپرده و خودتان را به یک کافی شاپ دنج دعوت کنید و ساعتی را بدون نگرانی درباره زندگی روزمره با خودتان بگذرانید.
4. خواب کافی داشته باشید
هرگز مشغله کاری را با شب ها پشت میز کار به خواب رفتن و صبح ها با درد گردن از خواب بیدار شدن یکسان ندانید!
حتی اگر ناچار هستید ساعات زیادی از شب را کار کرده و تنها یک یا دو ساعت فرصت خوابیدن دارید همان زمان را نیز به رختخواب راحت خود رفته و با آرامش بخوابید.
5. با دوست قدیمی خود تماس بگیرید
مرور خاطرات خوش گذشته و حفظ روابط مثبت غذای روح است بنابراین از اوقات فراغت خود استفاده کرده و با دوست یا یکی از اعضای خانواده که با هم خاطرات خوشی داشته اید و از صحبت کردن با او لذت می برید تماس بگیرید.
6. تلویزیون تماشا کنید
بعضی افراد لذت تماشای یک فیلم، سریال یا مستند خوب را با هیچ چیز عوض نمی کنند. اگر به ندرت فرصت تماشای تلویزیون پیدا می کنید لحظاتی هرچند اندک در روز یا هفته را به این سرگرمی اختصاص داده و بهترین برنامه ای که دوست دارید تماشا کنید.
7. با دوست خود قرار بگذارید
هر چند وقت با صمیمی ترین دوست خود قرار گذاشته و با هم به جای خاصی بروید یا کار خاصی انجام دهید، مثلا به سینما بروید و یک فیلم خنده دار ببینید یا در کلاس آشپزی شرکت کنید یا یک بعد از ظهر زیبا را در کنار هم به نوشیدن قهوه بگذرانید.
برای دوری از استرس محیط کار و دغدغه های منزل بهتر است دوست خود را از میان افراد خانواده یا همکاران خود انتخاب نکنید.
8. دفترچه ای برای خودتان داشته باشید
نوشتن از احساسات، استرس ها، ایده ها، رویاها و هرچیزی که به ذهن خطور می کند روش خوبی برای کاهش فشار ذهنی و روشن شدن افکار است. مجبور نیستید این کار را به صورت مرتب انجام داده و یا به آن به عنوان یک هدف نگاه کنید بلکه نوشتن های پراکنده و نامنظم نیز تاثیر خوب خودش را خواهد داشت.
دفترچه یادداشت کوچک خود را همیشه به همراه داشته باشید و هر زمان حوصله تان سر رفت به جای استفاده از گوشی هوشمند و سایر لوازم الکترونیکی به سراغ دفترتان بروید.
9. علایق خود را بشناسید
سرگرمی های مورد علاقه خود را – که ممکن است باغبانی در حیاط منزل، رانندگی در جاده یا شاید مطالعه یک کتاب خاص باشد – بشناسید و هر زمان حس کردید از زندگی و فشارهای روزمره خسته شده اید برای لحظاتی خودتان را به آرامش دعوت کرده و به کارهای مورد علاقه تان بپردازید.
اگر از مطالعه لذت می برید اما فرصت یک جا نشستن و کتاب خواندن ندارید از کتاب های صوتی استفاده کنید که حتی در حین پیاده روی یا پشت ترافیک و غیره نیز می توانید به آن مشغول باشید.
10. به سینما بروید
بی شک سینما رفتن با دیگران از جمله نامزد، همسر و یا دوستان ایده فوق العاده ای است اما گاهی بهترین کار این است که لحظاتی را تنها و تنها صرف خودتان کنید، بنابراین از لیست فیلم های اکران شده یکی را انتخاب کرده و به تنهایی به سینما بروید، شاید عجیب به نظر برسد اما بی شک تجربه جالبی خواهد بود که دوباره آن را تکرار خواهید کرد!
11. در کلاس های آموزشی ثبت نام کنید
آیا هنر خاصی وجود دارد که از کودکی دوست داشته اید یاد بگیرید؟ فکر نمی کنید بهترین زمان برای شروع آن فرا رسیده باشد؟!
آشپزی، رقص، یک زبان جدید، بافندگی، شنا و … همگی می توانند سرگرم کننده باشند، چه به تنهایی در کلاس ثبت نام کرده و دوستان جدید پیدا کنید یا به همراه یک دوست قدیمی اقدام به این کار کنید.
12. حمام کنید
اگر از جمله افرادی هستید که هر روز قبل از رفتن به سر کار دوش می گیرید و حمام کردن برای شما به کار روتین و تکراری روزانه تبدیل شده شاید از این مورد خنده تان بگیرد اما منظور ما نه یک دوش گرفتن ساده بلکه یک حمام تمام عیار است.
سعی کنید ذهن خود را از افکار استرس زا خالی کرده، مدتی در وان حمام دراز بکشید، کتاب بخوانید، با حباب های داخل آب بازی کنید، از آروماتراپی استفاده کنید و یا تنها چشمان خود را بسته و به آهنگ مورد علاقه خود گوش دهید و به چیزهای خوب زندگی تان تمرکز داشته باشید.
13. ورزش کنید
بی شک سلامت بدن از مهم ترین کارهایی است که در طول روز باید به آن توجه داشته باشید، توصیه می شود هر روز زمانی هرچند کوتاه را به ورزش کردن اختصاص دهید.
ورزش های ساده از پیاده روی گرفته تا شرکت منظم و هفتگی در باشگاه و استخر همگی انتخاب های عالی هستند، کافیست ورزش مورد علاقه خودتان را پیدا کرده و فضای زمانی کوچکی برایش باز کنید!
اگر فرصت این کار را ندارید بهتر است ورزش و رفت و آمد خود را با هم ادغام کنید، مثلا فاصله بین منزل تا محل کار را پیاده روی کرده یا اگر این فاصله زیاد است قسمتی را با وسیله نقلیه و بخشی از آن را با پای پیاده طی کنید.
14. از خودتان پذیرایی کنید
هر از گاهی به مهمانی خودتان بروید و چند دقیقه برای پذیرایی از خودتان وقت بگذارید. شکلات داغ، بستنی، میوه مورد علاقه یا یک تکه کیک خوشمزه که بدون عجله و با آرامش میل شود تاثیر عالی در بهبود روحیه و انرژی خواهد داشت.
15. زمان خاصی به نام “زمان خودم” برای خود تعیین کنید
با توجه به آن چه گفته شد همه ما به زمانی در روز یا هفته نیاز داریم تا کاملا به خودمان تعلق داشته باشیم و همگی به تاثیر شگرف آن آگاه هستیم با این حال بسیاری اوقات این زمان لا به لای مشغله های کاری ما گم شده و به راحتی آن را فراموش می کنیم.
برای جلوگیری از این مسئله توصیه می شود بخشی از روز یا هفته را به نام “زمان خودم” نام گذاری کرده، آن را به رسمیت بشناسید و عادت کنید هر روز یا هر هفته در همان زمان دست از تمامی کارهای خود کشیده و تنها مال خودتان باشید و بس!


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

وقتی همسرتان از شما سوءاستفاده عاطفی می‌کند...

پاسخ تست هوش را پیدا کنید

آشپزخانه خانه‌تان نامنظم است یا کشوها؟!/وقتی نوع به هم ریختگی خانه از مشکلات شما می‌گوید

ازدواج و فرصت هایی ناب که برای شما به وجود خواهد آمد

متولدین هر ماه در رابطه عاشقانه و زبان عشق آنها در ابراز احساسات

با استرس مقابله نکنید!

چالش‌های ازدواج مجدد برای فرزندان

معلولان چه فشارهای روانی را تحمل می‌کنند؟

چگونه خود را ببخشیم؟

زبان عشق متولدین ماه‌های مختلف

تنبیه بدنی کودک را با کمک این راهکارها کنار بگذارید

خشمتان چه می‌خواهد به شما بگوید؟

با تمایلات وسواسی‌مان چه کنیم؟

وسواس کمال‌گرایی و هرآنچه باید بدانید

فاصله سنی مناسب بین دو فرزند از نظر روانشناسی!

افزایش مرگ‌ومیر ناشی از بیماری‌های روانی در سال‌های 90 تا 96

تست هوش را یک دقیقه ای پیدا کنید

به جای نصیحت‌کردن افراد به آن‌ها کمک کنید

این شش عامل شما را به سمت افسردگی می‌برد، از آنها دوری کنید!

تأثیر فاصله سنی زیاد در زندگی مشترک را بدانید

با ورزش افسردگی را دور کنید

اختلال ترس از رابطه‌ی جنسی چیست؟

شخصیت شناسی بر اساس شیوه بسته بندی هدیه!

بهترین داروی سلامت/ جنگی میان ورزش و افسردگی

آیا ایرانی‌ها بیماری‌های روانی را کتمان می‌کنند؟

چگونه آدم جالب‌تری باشیم؟

مزایای بافتنی؛ افزایش اعتمادبه‌نفس و کاهش افسردگی

ویتامین هایBو Dموثر در پیشگیری از افسردگی

مقابله با خلق منفی در افسردگی

تاثیر طلای سرخ بر بهبود افسردگی

افسردگی تلخی که با احساس شیرین مادری همراه است

ترفندهای روانشناسانه برای اینکه رگ خواب همسر را در دست بگیرید

غلبه بر کمال گرایی شغلی با 4 استراتژی کاربردی و مؤثر

چگونه تظاهر کنیم که اعتماد به نفس بالایی داریم؟

روانشناسی/ شخصیت شناسی بر اساس فصل تولد

ترسیدن از خودِ ترس / چرا وقتی به بچه‌هایمان فکر می‌کنیم، ترس سراسر وجودمان را می‌گیرد؟

هدستی که افسردگی را درمان می‌کند!

13 عادت کسانی که دلسوز خودشان هستند

افزایش خودکشی نوجوانان در آمریکا

شخصیت شناسی از روی عادت های روزانه از نحوه خرید گرفته تا سلفی

چگونه خود را دوست داشته باشیم؟

درمان عجیب و غریب زنان افسرده در اروپا

ترک عادت‌های بد، با این روش‌ها

نحوه برخورد والدین با پسران در آستانه سن بلوغ

شخصیت‌شناسی بر اساس چیزی که ازش می‌ترسی!

سلامت روانی خود را با این ویدئو بسنجید!

نیاز ایران به 300 هزار روانشناس و مشاور

چطور با بیماری روانی چشم‌وهم‌چشمی مقابله کنم؟

چرا افراد زیر 30 سال خود را می‌کُشند؟

5 نیاز کودکانه از نظر مادر علم روانشناسی کودک