آریا بانو

آخرين مطالب

نظم در خواب، در کیفیت خواب و رشد کودک تاثیر قابل‌توجهی دارد خانواده

نظم در خواب، در کیفیت خواب و رشد کودک تاثیر قابل‌توجهی دارد
  بزرگنمايي:

آریا بانو - سلامانه: یک فوق‌تخصص غدد و متابولیسم گفت: اگر عاملی باعث مختل شدن خواب در کودکان و نوجوانان شود، بر تغذیه و رشد جسمی تاثیر منفی دارد.
دکتر خسرو صادق‌نیت، عضو هیات‌علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار کرد: هرچه سن کودک پایین‌تر باشد، اهمیت خواب در رشد فکری و جسمی او مهم‌تر است. از این رو، اگر عاملی باعث مختل شدن خواب در کودکان و نوجوانان شود، بر تغذیه و رشد جسمی تاثیر منفی دارد.
وی در ادامه افزود: قبل از سن دبستان نیاز کودک به خواب بیش از بالغان است. کودک باید هم خواب نیمروزی داشته باشد، هم شب به طور کامل بخوابد. معمولا کودکان به 10- 9 ساعت خواب در طول شب نیاز دارند و والدین باید طوری برنامه‌ریزی کنند که خواب در طول شب برای کودک تکمیل شود.
وی با اشاره به اینکه آرام کردن محیط و فراهم نکردن شرایطی که انگیزه بیدار ماندن را در کودک ایجاد کند باعث می‌شود او زودتر و راحت‌تر بخوابد، گفت: باید نور محیط و صداها را کم کرد. تلویزیون باید خاموش باشد تا کودک به بهانه تماشای برنامه‌ها بیدار نماند. یک ساعت قبل از خواب باید شرایط محیطی مهیا شود؛ یعنی کودک فعالیت فیزیکی، فکری و هیجانی نداشته باشد و حتی‌المقدور نور محیط کم شود و کودک فعالیت آرام‌بخشی مثل کتاب خواندن یا گوش دادن به موسیقی آرام داشته باشد. این موضوع به کودک کمک می‌کند سر ساعت معینی بخوابد و سر ساعت معینی بیدار شود.
دکتر صادق‌نیت تاکید کرد: نظم در خواب، در کیفیت خواب و رشد کودک تاثیر قابل‌توجهی دارد. البته 30 دقیقه قبل از خواب کودک نباید مواد محرکی مثل شکلات یا ترکیبات کاکائو یا قهوه، چای و نوشابه میل کند و در معرض دود دخانیات باشد زیرا خواب را دچار اختلال می‌کنند. ضمن اینکه شام باید حتما 3- 2 ساعت قبل خواب خورده شود و حاوی پروتئین و چربی زیاد نباشد و ترکیبات کربوهیدرات آن بیشتر باشد.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield