آریا بانو

آخرين مطالب

نکات مهم درباره هندوانه دادن به کودکان خانواده

نکات مهم درباره هندوانه دادن به کودکان
  بزرگنمايي:

آریا بانو -
نکات مهم درباره هندوانه دادن به کودکان
٣٠٠
١
کودکت / تغذیه در ماه‌های اول زندگی، تاثیر مستقیمی بر آینده کودک دارد. بنابراین، هر پدر و مادری باید دقت کنند، بهترین مواد غذایی را برای کودک خود مهیا کنند تا از رشد مناسب و سالم او مطمئن شوند. یکی از میوه‌هایی که در فصل تابستان زیاد مصرف می‌شود، هندوانه است. هندوانه سرشار از آب است و برای فصل تابستان و هوای گرم بسیار مفید است. برای هر پدر و مادری ممکن است این سوال به وجود بیاید که دادن هندوانه به کودک برای سلامتی آن‌ها مفید است یا خیر؟
منابع زیادی وجود دارد که غذاها و دستورالعمل‌های متناقضی را پیشنهاد می‌دهند که این امر موجب سردرگمی والدین برای انتخاب غذای مناسب کودک می‌شود. با این‌حال، هندوانه یک میوه/سبزی ایده‌آل برای کودک است. معمولا دادن هندوانه به کودک از طرف متخصصان تعذیه توصیه می‌شود. زیرا هندوانه ترکیبی از طعم شیرین و مواد مغذی از یک سبزی مناسب را در خود دارد. در این مقاله از کودکت به بررسی دادن هندوانه به کودک و ارزش غذایی و مزایای آن برای سلامتی کودک می‌پردازیم.
چه زمانی می‌توانید به کودک خود هندوانه بدهید؟
متخصصان توصیه می‌کنند دادن هندوانه به کودک 6 ماهه یا بزرگتر در شرایط عادی مشکلی ایجاد نمی‌کند. بیش از 90 درصد هندوانه از آب تشکیل شده است. بنابراین دادن هندوانه به کودک، یک روش عالی برای مرطوب نگه‌داشتن بدن کودک، به‌ویژه در هوای گرم تابستان است. در صورت اینکه کودک شما مشکل یا بیماری ویژه‌ای ندارد، می‌توانید کودکان 6 تا 8 ماهه خود را با هندوانه تغذیه کنید.
ارزش غذایی هندوانه
جالب‌ترین بخش در مورد هندوانه این است که 93 درصد آن از آب تشکیل شده‌است و بهترین گزینه برای جلوگیری از کم‌آب شدن بدن کودک است. ارزش غذایی موجود در 100 گرم هندوانه در جدول زیر آورده شده‌است:
موادمغذی ارزش غذایی در هر 100 گرم
آب 45/91 گرم
پروتئین 61/0 گرم
کربوهیدرات 55/7 گرم
شکر 2/6 گرم
انرژی 30 کیلو‌کالری
چربی 15/0 گرم
فیبر 4/0 گرم
تیامین 033/0 میلی‌گرم
ویتامین B-6 045/0 میلی‌گرم
ویتامین A 17/0 میلی‌گرم
ویتامین K 1
ویتامین C 1/8 میلی‌گرم
نیاسین 178/0میلی‌گرم
فولاد 3
ویتامین E 05/0 میلی‌گرم
آهن 24/0 میلی‌گرم
فسفر 112 میلی‌گرم
روی 1/0 میلی‌گرم
کلسیم 7 میلی‌گرم
منیزیم 11 میلی‌گرم
سدیم 1 میلی‌گرم
مزایای هندوانه برای سلامتی کودک
هندوانه مزایای زیادی برای سلامتی کودکان و بزرگسالان دارد. برخی از فواید هندوانه در ادامه معرفی شده‌ است:
هیدراته شدن بدن: به‌ خصوص در طول تابستان بسیار مهم است که آب کافی به بدن کودک شما برسد. دادن هندوانه به کودک یک روش عالی برای هیدراته شدن (تامین آب مورد نیاز بدن) است، زیرا 93 درصد آن از آب تشکیل شده‌است.
سرشار از ویتامین C: ویتامین C، برای رشد کودک ضروری است و نقش مهم و بزرگی در رشد کودک در سال‌های اولیه شکل‌گیری او ایفا می‌کند. هندوانه دارای مقادیر بالایی از ویتامین C است که به تقویت سیستم ایمنی بدن و جذب آهن در بدن کودک کمک می‌کند.
سرشار از ویتامین A: ویتامین A به بهبود بینایی، سلامت دندان و پوست کمک می‌کند و هم‌چنین رشد بافت نرم و غشاء مخاطی را بهبود می‌بخشد. هندوانه سرشار از ویتامین A است.
تقویت استخوان: هندوانه مقادیر خوبی از منیزیم و کلسیم دارد که نقش مهمی در ارتقای رشد و استحکام و تقویت استخوان‌های کودک دارد. هم‌چنین وجود کلسیم برای ترشح مناسب هورمون در بدن نوزاد مهم و ضروری است.
مجموعه‌ای از ویتامین B: مجموعه ویتامین B، حاوی مجموعه‌ای از ویتامین‌ها است که همگی نقش بسیار موثر و مفیدی در ارتقای رشد و توسعه سیستم‌های مختلف بدن کودک دارند. که شامل تشکیل گلبول‌های قرمز خون، رشد سیستم عصبی، تقویت سیستم ایمنی و افزایش متابولیسم کودک می‌شود.
مناسب برای قلب:‌ مقدار لیکوپن در هندوانه‌های رسیده، افزایش می‌یابد. لیکوپن یک آنتی‌اکسیدان است که برای قلب خوب است و نقش مهمی در حفظ سلامت قلب و عروق در کودک بازی می‌کند.
کمک به هضم غذا: هندوانه سرشار از فیبر رژیمی است که به جلوگیری از یبوست کمک می‌کند و گوارش کودک را بهبود می‌بخشد.
بیشتر بخوانید: دادن انگور به کودک ؛ مزایا و نکات مهم در مورد دادن انگور به کودک
چگونه کودک را با هندوانه تغذیه کنیم؟
چند نکته مهم وجود دارد که در هنگام دادن هندوانه به کودک باید به آن توجه داشته باشید:
هندوانه‌ را در تکه‌های کوچک برش دهید.
تمام دانه‌های آن را جدا کنید تا مانع از خفگی کودک شود.
کودک را صاف روی زمین بنشانید.
قبل از دادن هندوانه به کودک آن را پوره کنید و سپس با قاشق، کودک خود را با هندوانه تغذیه کنید.
اگر کودک شما به اندازه کافی بزرگ شده باشد، می‌توانید هندوانه خرد شده را در اختیار کودک خود قرار دهید.
هنگام دادن هندوانه به کودک چه خطراتی وجود دارد؟
امکان حساسیت داشتن کودکان به هندوانه، اتفاقی نادر و کمیاب است. اما نوزادان حساس، به علت ماهیت اسیدی میوه ممکن است جوش بزنند. علائم آلرژی شامل جوش، خارش، اسهال، آبریزش‌بینی و استفراغ است که باید به آن‌ها توجه داشته باشد. اما خطر اصلی هنگام دادن هندوانه به کودک خفگی کودک به دلیل دانه‌های موجود در هندوانه است.
چگونه یک هندوانه خوب و باکیفیت را برای کودک خود انتخاب کنید؟
هنگام انتخاب هندوانه برای کودک خود، نکات زیر را به یاد داشته باشید:
هندوانه باید سنگین باشد، روی سطح آن صاف و کمی تیره باشد.
اگر روی سطح هندوانه رسیده ضربه‌ای وارد کنید باید صدای توخالی بودن داشته باشد.
اگر هندوانه خراب شده باشد یا بیش‌ از حد رسیده باشد دارای تورفتگی، کبودی، برش خوردگی یا لکه‌هایی روی سطح میوه خواهد بود.
نقاط پایینی یا بخش های نرم و آسیب‌دیده هندوانه در اثر چرخش آن کرم یا زرد رنگ می‌شود، در این حالت، هندوانه بیش‌ از حد رسیده است.
از دادن هندوانه‌های از قبل برش شده، کنسرو شده یا منجمد به کودک خود اجتناب کنید زیرا آن‌ها خطر آلودگی بالایی دارند.
چگونه می‌توانید هندوانه را در منزل نگهداری کنید؟
در ادامه به روش‌هایی برای نگه‌داری هندوانه در منزل اشاره می‌کنیم:
میوه‌ها را زیر آب جاری بشوئید و آن‌ها را در یک محل تمیز نگه‌داری کنید و قبل از برش آن را خشک کنید.
اگر هندوانه را برش کردید، آن را در یخچال و در ظرفی که هوا به داخل آن نفوذ نکند نگه‌داری کنید، یا با پلاستیک روی سطح و اطراف برش خورده را بپوشانید.
هندوانه برش‌خورده را بیش از یک روز در یخچال منجمد و نگه‌داری نکنید.
برای جلوگیری از سرماخوردگی کودک خود، قبل از دادن هندوانه به کودک آن را از یخچال خارج کرده و در دمای اتاق نگه‌داری کنید تا به دمای نرمال برسد.
امین بینایی


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield