آریا بانو

آخرين مطالب

با این ترفندها سیگار را ترک کنید مقالات

با این ترفندها سیگار را ترک کنید
  بزرگنمايي:

آریا بانو - بهداشت‌نیوز نوشت: امروزه به سختی می‌توانیم کسی را پیدا کنیم که باور داشته باشد سیگار کشیدن برای سلامتی مضر نیست. مطالعات علمی فراوانی در مورد تأثیر سیگار انجام شده و پروژه‌های اجتماعی زیادی نیز با این مسئله در حال مبارزه‌اند. اما متأسفانه همچنان در اطراف خود و در میان دوستان و اقوام کسانی را می‌بینیم که سیگار کشیدن را شروع می‌کنند و نمی‌توانند از آن دست بکشند.

اگر ترک سیگار، سخت‌ترین کاری نباشد که تا به حال انجام داده‌اید، مطمئناً در لیست یکی از سخت‌ترین‌ها قرار می‌گیرد. اعتیاد به نیکوتین یک بیماری است، برخلاف آنچه بیشتر افراد تصور می‌کنند یک عادت نیست، که باید درمان شود.
- کم‌کم شروع کنید: مشخص کنید چه زمانی قرار است آخرین سیگارتان را بکشید. سعی کنید این زمان وقتی باشد که در هیچ موقعیت استرس برانگیزی قرار ندارید، مثلاً امتحان، عوض کردن شغل و چیزهایی شبیه به این.
- محیط خانه را از زیرسیگاری‌ها و فندک‌ها و سیگارها پاکسازی کنید: اگر کسی با شما زندگی می‌کند که سیگاری است و قرار نیست آن را ترک کند از او بخواهید به تصمیم شما احترام بگذارد و پیش شما سیگار نکشد.
- به محض اینکه احساس کنید دوست دارید سیگار بکشید، یک لیوان آب بنوشید.
- یک ظرف شیشه‌ای روی میز بگذارید و هر سیگاری را که نمی‌کشید درون آن بیندازید.
- قهوه ننوشید: دست‌کم در ابتدا این موضوع را رعایت کنید. چون به احتمال زیاد عادت داشتید قهوه و سیگار را با هم همراه کنید، بنابراین اگر سراغ قهوه بروید ممکن است هوس کنید سیگار هم بکشید.
- در ابتدا مجبورید به جای سیگار کشیدن چیزی بخورید، پس اسنک‌های سالم در دسترس‌تان قرار دهید. مثلاً میوه‌های خشک، آجیل و یا میوه‌های تازه.
- در فضای مجازی به دوستانتان اعلام کنید که چه تصمیمی گرفته‌اید:این شیوه واقعاً مؤثر است زیرا اگر دوباره سیگار کشیدن را شروع کنید از بی‌اراده بودن خود پیش دیگران خجالت خواهید کشید و شرم و خجالت نیز، انگیزه‌ای قدرتمند است.
ضمناً با اعلام تصمیمتان مطمئن باشید حامیانی پیدا خواهید کرد که در این مسیر کمکتان می‌کنند.
- سعی کنید موقعیت‌هایی را که بیشتر اوقات سیگار می‌کشیده‌اید تجزیه و تحلیل کنید تا در آینده جلوی قرار گرفتن‌تان در آن موقعیت‌ها را بگیرید: از تمام محرک‌ها و انگیزه‌هایی که شما را به سمت سیگار می‌کشند اجتناب کنید. مثلاً برنامه‌ی کاری‌تان را جوری تغییر دهید که با همکارانتان سیگار نکشید.
- کمی صبر کنید: اگر احساس می‌کنید خیلی نزدیک به ترک سیگار هستید اما دلتان سیگار می‌خواهد، دست‌کم پنج دقیقه حواس خودتان را پرت کنید. دانشمندان می‌گویند همین مدت زمان برای ضمیر خودآگاهتان کافی است تا از خودتان بپرسید چرا می‌خواهید کاری را انجام دهید.
- سعی کنید پیش از شروع یک سفر یا در آستانه‌ی تعطیلات برنامه‌ی ترک سیگارتان را شروع کنید: از شهر خارج شوید و البته سیگار با خودتان نبرید! وقتی به خانه برگشتید تصمیمتان را فراموش نکنید.
- به نزدیک‌ترین بیمارستانی که بیماران مبتلا به سرطان ریه در آن بستری هستند سری بزنید: از آن‌ها بپرسید در مورد سیگار چه فکر می‌کنند. تجربیات و احساسات آن‌ها شما را شوکه خواهد کرد.
- از همسرتان بخواهید جریمه‌ای را در نظر بگیرد تا اگر دوباره سراغ سیگار رفتید مجبور باشید پول زیادی به ایشان بپردازید، تقلب هم نکنید!
- یک اپلیکیشن مناسب ترک سیگار روی گوشی‌تان نصب کنید تا کمکتان کند.
- هر وقت احساس کردید خیلی دلتان سیگار می‌خواهد، دندان‌هایتان را مسواک بزنید و دهانتان را با آب سرد بشویید: می‌توانید یک لیوان شیر هم بنوشید. خیلی از افراد بعد از انجام این کارها دیگر هوس سیگار کشیدن نمی‌کنند.
- از تمام دوروبری‌هایتان که سیگار می‌کشند بخواهید دست‌کم تا دو ماه پیش شما سیگار نکشند و اگر شما از آن‌ها سیگار خواستید حتماً درخواستتان را رد کنند.
- هر بار که هوس سیگار کردید آدامس بادکنکی بجوید، این کار مغزتان را مشغول می‌کند.
- و اما یک ترفند مؤثر اما عجیب و غریب دیگر: هر وقت دلتان خواست سیگار بکشید یک چیز بد بو و حال به هم زن را بو بکشید! اگر مرتباً این کار را انجام دهید خیلی زود، تمایلتان به سیگار همراه با نفرت و حسی ناخوشایند خواهد بود!
- هیپنوتیزم، طب سوزنی و روان درمانی را امتحان کنید: برخی از افراد می‌توانند با کمک کارشناسان، اعتیاد به نیکوتین را واقعاً کنار بگذارند.
- اگر از فکر اینکه دیگر هرگز سیگار نکشید می‌ترسید، هدف‌های کوچکی تعیین کنید که بتوانید به آن‌ها برسید: مثلاً اولین هدفتان می‌تواند این باشد که به مدت 2 تا 3 ساعت سیگار نکشید، سپس 12 ساعت و ... . سپس با دوستانتان به یک کافی‌شاپ بروید و حتی یک سیگار هم نکشید. خواهید دید که یک ماه بدون نیکوتین سرکرده‌اید بدون اینکه متوجه شوید!
از ورزش چگونه برای ترک سیگار کمک بگیرید؟
به غیر از تلاش‌ها و ترفندهایی که برای ترک سیگار به کار می‌برید، یک ابزار مفید دیگر هم وجود دارد که اغلب نادیده گرفته می‌شود: ورزش منظم.
خوبی و زیبایی ورزش در این است که کمکتان می‌کند هم با جنبه‌های جسمی اعتیاد به نیکوتین مبارزه کنید و هم با جنبه‌های روحی و روانی آن. ورزش کردن جلوی افزایش وزن را می‌گیرد بنابراین میلتان به سیگار هم کمتر می‌شود.
مطالعات نشان داده‌اند حتی ورزش در حد متوسط هم می‌تواند هوس سیگار را کم کند، مخصوصاً ورزش هوازی. علائم ترک سیگار و همچنین تمایل به سیگار، حین ورزش و تا 50 دقیقه بعد از آن، کاهش می‌یابد.
ورزش کردن، فکر و حواستان را از سیگار کشیدن پرت می‌کند و حالتان را خوب می‌کند. ورزش کمکتان می‌کند با استرستان بهتر کنار بیایید و احساس انرژی بیشتری کنید. زمانی را برای ورزش کردن انتخاب کنید که با شرایط شما متناسب باشد و بتوانید تقریباً هر روز در همین زمان ورزش کنید.
بیشتر روزهای هفته حداقل 30 دقیقه با شدت متوسط ورزش و تمرین کنید و ورزش برایتان یک اولویت باشد. فعالیت‌هایی را انتخاب کنید که دوستشان دارید و به شما اعتمادبه‌نفس می‌دهند. اگر در یک کلاس ورزشی یا باشگاه ثبت‌نام کنید احتمال اینکه به برنامه‌ی ورزشی‌تان پایبند بمانید بیشتر خواهد بود.
پیاده‌روی یکی از راه‌های خوب فعالیت بدنی است. بعد از ناهار یا بعد از شام پیاده‌روی کنید و چه بهتر که یک همراه هم داشته باشید، البته کسی را انتخاب کنید که سیگاری نباشد! تدریجاً سرعت و مسافت را افزایش دهید.
دوچرخه‌سواری، شنا و یوگا نیز ورزش‌های مفیدی هستند که در تلاش برای ترک سیگار کمکتان می‌کنند.
در نهایت این که:
اگر شما هم تجربه‌ای دارید که می‌تواند برای دیگران هم مفید باشد لطفاً آن را با ما به اشتراک بگذارید، شاید تجربه‌ی شما زندگی یک نفر دیگر را هم نجات بدهد.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

عوامل سفیدی زودرس موها

جای خالی سیاست‌های پیشگیرانه در قبال خشونت علیه اطفال

مراحل احساسی طلاق برای مردان؛ پیش و پس از آن

زیبایی مهم است اما همه‎ چیز نیست

مهم‌ترین معیارهای ازدواج کدامند؟

ابتلا به سرطان و ناباروری کمتر با مصرف بیشتر غذاهای خانگی

معاون وزیر بهداشت: خودکشی در مردان متاهل کمتر است

چرا ورزشگاه مسأله زنان شده است

دلیل بی‌خوابی در زنان بالای 40 سال چیست؟

بذر توسعه در زمین شاد مدارس

5 فایده‌ سلامت‌بخش که به آب کرفس نسبت می‌دهند

11 دلیل برای اینکه بیشتر به دندان‌هایتان توجه کنید

علائمی که خبر از سکته حاد قلبی می‌دهد

والدین استفاده از فضای مجازی را به عنوان امتیاز برای کودکان درنظربگیرند

افزایش سالمندان تنها

صبح زود مدرسه رفتن برای کودکان مضر است یا مفید؟

خودخوری زنان را می‌ کشد

مردان در خودکشی جدی‌تر هستند یا زنان؟

ارتباط سطح نمرات دانش‌آموزان با میزان استفاده از گوشی‌های هوشمند

ارتباط استرس در بارداری و بروز اختلال شخصیتی در کودک

خشونت چطور اتفاق می‌افتد؟/خشونت خانگی را بهتر بشناسیم

چرا جوانان به سمت اعتیاد می‌روند؟

6 عامل کمتر شناخته شده‌ای که باعث خرابی دندان‌ها می‌شوند

آیا خانواده‌های ایرانی کوچک شده اند؟

چرا نوزادان اشک و عرق ندارند؟

حل معضل اعتیاد؛ محتاج تأملات و پژوهش‌های دقیق

خطری به نام نازپروردگی در خانواده های ایرانی

درمان سرطان خون در شیراز با خون بند ناف برای اولین بار در ایران!!

قدرت استتار زنان اوتیسمی

همه راه‌های درمان ناباروری در مردان

سیاه‌ ترین رنگ سیاهی که تا کنون دیده اید را ببینید!!

کودک همسرهای آمریکایی سالانه چه تعداد نوزاد به دنیا می آورند؟

تلاش‌های اروپایی برای تشویق به فرزند آوری

رازهای طراحی یک شخصیت منفی ایده‌آل

علت لاغر نشدن با وجود ورزش کردن چیست!؟

علت‌های عجیب آکنه در بزرگسالان و پیشگیری از آن

راهکارهایی برای پیشگیری از خشونت علیه زنان

8 روش عالی برای افزایش ضریب هوشی

چگونه به بیماران سرطانی روحیه دهیم؟

چرا ازدواج دیر هنگام در جامعه افزایش یافته است؟

چگونه به سوالات مذهبی کودکان جواب دهیم؟

زیبایی‌شناختی پوشش در اسلام

آیا برقراری رابطه جنسی در دوران نامزدی مجاز است؟

تاثیر ازدواج زودهنگام بر سلامت جنسی کودکان

پیشگیری اصل اساسی در مبارزه فراگیر علیه اعتیاد و مصرف مواد مخدر

راز لاغری سالم کشف شد!

بد و خوب تعیین جنسیت جنین

پروژه‌ اتحادیه اروپا برای ایمنی فناوری‌های نانوپزشکی

نتایج جدیدترین تحقیقات: همجنس‌گرایی تحت تاثیر یک ژن خاص نیست

علائم عقیم بودن در زنان و مردان