آریا بانو

آخرين مطالب

چگونه عزت نفس خود را افزایش دهیم؟ روانشناسي

چگونه عزت نفس خود را افزایش دهیم؟
  بزرگنمايي:

آریا بانو - یک روانشناس گفت:اگر ما برای خود به عنوان یک انسان با ویژگی‏ها، توانایی‏ها و محدودیت‏هایی که داریم ارزش قائل باشیم، فردی هستیم که عزت نفس بالایی داریم.

رقیه نوری پور لیاولی روانشناس و مشاور، درباره چگونگی افزایش عزت نفس اظهار کرد: عزت نفس ارزشی است که ما برای خود قائلیم و اگر برای خود به عنوان یک انسان با ویژگی‏ها، توانایی‏ها و محدودیت‏هایی که داریم ارزش قائل شویم، فردی هستیم که عزت نفس بالایی داریم.
نوری پور بیان کرد: فردی از عزت نفس زیاد، برخوردار است که به دنیا نگرش مثبت داشته باشد، از استعداد‌های خود به خوبی استفاده ‏کند و نه تنها برای خود احترام و ارزش قائل شود بلکه احساس ‏کند دیگران نیز او را دوست دارند.
وی بیان کرد: عزت نفس پدیده‏ ای اکتسابی است نه ارثی، یعنی با تولد کودک، عزت نفس پا به دنیا نمی‏‌گذارد بلکه این پدیده طی دوران زندگی او، بخصوص در دوران کودکی و نوجوانی تحت تاثیر محیط بیرونی شکل گرفته و ساخته می‏‌شود.
این روانشناس با بیان اینکه هر اندازه که یک انسان از آگاهی بالاتری در زندگی برخوردار باشد، فهم، درک و درایت بیشتری نیز نسبت به مسائل و اتفاقات پیرامونش خواهد داشت، داشتن آگاهی سبب می‌شود که ما بدانیم که در محیط اطرافمان، در ارتباطات مان، در زندگی شخصی و کاری مان چه می‌گذرد، آگاهی به ما کمک می‌کند تا به بدانیم کجا هستیم، مشغول انجام چه کاری هستیم و داریم به کجا می‌رویم.
این روانشناس گفت: عزت نفس برخی افراد در هنگام استرس (برای مثال وقتی مورد انتقاد قرار می‌گیرند) فعال می‌شود، ممکن است در موقعیت‌های دیگری عزت نفس منفی شما فعال شود و شروع به انتقاد از خود کنید و خود را شکست خورده بدانید بنابراین سعی کنید موقعیت‌هایی که سبب فعال شدن این حالت می‌شود را شناسایی کنید.
نوری پور بیان کرد: بعضی افراد به گونه‌ای تحقیر آمیز با شما رفتار می‌کنند و برخی دیگر شما را با چیز‌هایی که می‌گویند احساس رضایت در شما ایجاد می‌کنند پس یاد بگیرید که تفاوت‌ها را بپذیرید.
وی ادامه داد: دوستانی انتخاب کنید که به شما کمک می‌کنند تا در مورد خودتان احساس بهتری داشته باشید همچنین افرادی را پیدا کنید که می‌توانید کنار آن‌ها خود واقعیتان باشید و رشد کنید، سعی کنید برای دیگران نیز دوستی اینگونه باشید.
وی با بیان اینکه شما نباید بیش از حد به خودتان سخت بگیرید و برای چند روز چیز‌هایی که به خودتان می‌گویید و از فکرتان می‌گذرد را بنویسید و به لیست خود نگاه کنید و ببینید چیز‌هایی را که نوشته اید می‌توانید به یک دوست خوب بگویید؟، گفت: در این شرایط اگر نه آن‌ها را بازنویسی کنید تا درست، عادلانه و مهربانانه باشد.
وی با تاکید بر اینکه اگر می‌خواهید احساس بهتری داشته باشید، کار‌هایی انجام دهید که برای شما خوب است، افزود: تغذیه سالم تری داشته باشید، تناسب اندام داشته باشید یا بهتر مطالعه کنید، پس هدف تعیین کنید و یک برنامه برای اینکه چطور به آن برسید تعیین نمایید، در مسیر برنامه حرکت کنید.
این روانشناس گفت: کمک کردن و بخشندگی، یکی از بهترین راه‌ها برای ساختن عزت نفس است، به همکلاسی یا همکارتان چیزی یاد دهید، محوطه مربوط به همسایه تان را تمیز کنید، مهربان و مهربان‌تر باشید.
نوری پور با بیان اینکه همه انسان‌ها به دلیل پیام‌های والدین دوران کودکی خود یک منتقد درونی بسیار سختگیر و سرزنش کننده دارند، گفت: یکی از مهمترین کار‌ها برای رشد عزت نفس تبدیل این منتقد درونی به یک همراه مهربان است، گفتگو‌های درونی که همه ما با خودمان داریم ناشی از این منتقد درونی ماست پس هر چه این منتتقد مهربان‌تر باشد گفتگوی درونی ما نیز با خودمان بهتر خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: رفتار‌های ما در خلوت خودمان تفاوت زیادی با رفتار‌های ما در مقابل دیگران نداشته باشد اگر دروغ می‌گوییم و اگر بدگویی می‌کنیم این رفتار قطعا بر عزت نفس ما خدشه وارد می‌نماید، پس یکی از مهمترین اهرم‌ها در رشد یا کاهش عزت نفس رفتارهای است که ما در خلوت خود انجام می‌دهیم.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

 با 7 تکنیک اعتماد به نفس خود را زیاد کنید

10نکته مهم برای سلامت مردان

مراقب آرامش روح و روانت باش

چطور انرژی دوباره برای ادامه مسیر زندگی پیدا کنیم؟

تست روانشناسی/ آیا همسر خوبی هستید؟

وقتی همسرتان از شما سوءاستفاده عاطفی می‌کند...

پاسخ تست هوش را پیدا کنید

آشپزخانه خانه‌تان نامنظم است یا کشوها؟!/وقتی نوع به هم ریختگی خانه از مشکلات شما می‌گوید

ازدواج و فرصت هایی ناب که برای شما به وجود خواهد آمد

متولدین هر ماه در رابطه عاشقانه و زبان عشق آنها در ابراز احساسات

با استرس مقابله نکنید!

چالش‌های ازدواج مجدد برای فرزندان

معلولان چه فشارهای روانی را تحمل می‌کنند؟

چگونه خود را ببخشیم؟

زبان عشق متولدین ماه‌های مختلف

تنبیه بدنی کودک را با کمک این راهکارها کنار بگذارید

خشمتان چه می‌خواهد به شما بگوید؟

با تمایلات وسواسی‌مان چه کنیم؟

وسواس کمال‌گرایی و هرآنچه باید بدانید

فاصله سنی مناسب بین دو فرزند از نظر روانشناسی!

افزایش مرگ‌ومیر ناشی از بیماری‌های روانی در سال‌های 90 تا 96

تست هوش را یک دقیقه ای پیدا کنید

به جای نصیحت‌کردن افراد به آن‌ها کمک کنید

این شش عامل شما را به سمت افسردگی می‌برد، از آنها دوری کنید!

تأثیر فاصله سنی زیاد در زندگی مشترک را بدانید

با ورزش افسردگی را دور کنید

اختلال ترس از رابطه‌ی جنسی چیست؟

شخصیت شناسی بر اساس شیوه بسته بندی هدیه!

بهترین داروی سلامت/ جنگی میان ورزش و افسردگی

آیا ایرانی‌ها بیماری‌های روانی را کتمان می‌کنند؟

چگونه آدم جالب‌تری باشیم؟

مزایای بافتنی؛ افزایش اعتمادبه‌نفس و کاهش افسردگی

ویتامین هایBو Dموثر در پیشگیری از افسردگی

مقابله با خلق منفی در افسردگی

تاثیر طلای سرخ بر بهبود افسردگی

افسردگی تلخی که با احساس شیرین مادری همراه است

ترفندهای روانشناسانه برای اینکه رگ خواب همسر را در دست بگیرید

غلبه بر کمال گرایی شغلی با 4 استراتژی کاربردی و مؤثر

چگونه تظاهر کنیم که اعتماد به نفس بالایی داریم؟

روانشناسی/ شخصیت شناسی بر اساس فصل تولد

ترسیدن از خودِ ترس / چرا وقتی به بچه‌هایمان فکر می‌کنیم، ترس سراسر وجودمان را می‌گیرد؟

هدستی که افسردگی را درمان می‌کند!

13 عادت کسانی که دلسوز خودشان هستند

افزایش خودکشی نوجوانان در آمریکا

شخصیت شناسی از روی عادت های روزانه از نحوه خرید گرفته تا سلفی

چگونه خود را دوست داشته باشیم؟

درمان عجیب و غریب زنان افسرده در اروپا

ترک عادت‌های بد، با این روش‌ها

نحوه برخورد والدین با پسران در آستانه سن بلوغ

شخصیت‌شناسی بر اساس چیزی که ازش می‌ترسی!