آریا بانو

آخرين مطالب

ترفندهایی برای اینکه در گرما « خنک» بمانید! خانه داري

  بزرگنمايي:

آریا بانو -
ترفندهایی برای اینکه در گرما « خنک» بمانید!
k ٢.٥
٠
خراسان / با نزدیک شدن روزهای تابستان، گرمای هوا نیز به اوج می رسد و فعالیت و پرداختن به امور روزمره بدون دسترسی به وسایل سرمایشی بسیار مشکل خواهد بود. این شرایط حتی می تواند برای کودکان کمتر از چهار سال، سالمندان در سنین بالاتر از 65 سال، مبتلایان به بیماری های مزمن و افراد شاغل در محیط های باز خطرناک باشد. افزایش دمای بدن بیش از 39 درجه، خستگی مفرط، سرگیجه
سردرد، خشکی و سوزش پوست، گرفتگی عضلات، بی حالی و بی حوصلگی جدی از نشانه های کمبود آب بدن است که باید به آن ها توجه داشت .البته برخی توصیه ها و ترفندهای ساده در مقابله با گرمازدگی و افزایش احساس خنکی مؤثر خواهند بود از جمله :
پنجره های باز؛ آری یا نه؟
برای جلوگیری از گرم شدن منزل و محیط کار، پنجره ها را فقط صبح زود و شب باز کنید. در ساعات گرم روز پنجره ها را ببندید، حتی پرده ها را بیندازید تا مانع از تابش پرتوهای خورشید شود و فقط از وسایل سرمایشی برای تهویه استفاده کنید. در صورت نبود وسایل سرمایشی، پرده ها را کمی خیس کنید.
پرهیز از ایجاد گرمای اضافه
در روزهای گرم، از روشن کردن لامپ های رشته ای و هالوژن پرهیز کنید زیرا گرمای زیادی تولید می کند. همچنین به جای پخت چند ساعت غذا در قابلمه، از فر استفاده کنید. در صورت استفاده نکردن از وسایل الکتریکی نظیر رایانه، تلویزیون، قهوه ساز و... دوشاخه را از پریز بکشید. چنین وسایلی حتی با وجود این که خاموش هستند، برق مصرف و در نتیجه گرما تولید می کنند.
خنک کردن بدن
دوش گرفتن با آب ولرم به کاهش دمای بدن کمک بسیاری می کند؛ البته دوش سرد هرگز توصیه نمی شود. همچنین گذاشتن دستمال مرطوب روی پیشانی، پشت گردن و ساعد دست ها نیز مفید است و به خصوص برای بچه ها کاربرد دارد. ماساژ پاها با ژل های مسکن نیز در رفع خستگی و کاهش دمای این اندام مؤثر خواهد بود. زمانی که از آفتاب گرم بیرون به منزل مراجعه کردید ، علاوه بر دست و صورت و پا، گوش های خود را شست و شودهید تا احساس خنکی کنید .
نوشیدن کافی مایعات
اگرچه نوشیدن آب توصیه همیشگی و ضروری برای تامین رطوبت بدن است اما باید دانست که بیش از 2 لیتر آب در طول روز، نه تنها مفید نیست بلکه مشکل ساز نیز خواهد بود. همچنین آب باید جرعه جرعه میل شود. آب باید خنک باشد نه سرد ، آب سرد به خصوص همراه یخ تاثیری در ایجاد خنکی ندارد زیرا معده برای تعادل بخشی دمای بدن فعالیت بیشتری می کند که منجر به تولید گرمای درونی خواهد شد.
درتابستان به دلیل تعریق، توصیه می شود چند قطره آب لیموی تازه یا کمی نمک به آب افزوده و نوشیده شود تا تعادل الکترولیت های بدن دوباره برقرار شود. نوشیدن آب به تنهایی، ولع نوشیدن آن را تشدید و حتی تشنگی بیشتری نیز ایجاد می کند. دمنوش نعناع و آویشن و همچنین آب میوه های طبیعی نیز در حد اعتدال مفید است.
از خوراکی ها غافل نشوید!
در روزهای گرم کمتر غذاهای چرب، سنگین، سس دار و انواع خمیر و پاستا بخورید زیرا هضم طولانی، منجر به ایجاد گرما خواهد شد. بهتر است انواع سالاد و میوه هایی مانند هندوانه، طالبی، هلو و گیلاس در برنامه تغذیه این روزها گنجانده شود. افراط در خوردن بستنی نیز برخلاف تصور، کمکی به خنک شدن بدن نمی کند زیرا کالری بالایی دارد.
پوشیدن لباس های نخی
الیاف مصنوعی و رنگ های تیره انتخاب خوبی برای لباس های تابستانی نیستند. لباس های نخی برخلاف الیاف مصنوعی که رطوبت را جذب نمی کنند، به طور طبیعی باعث تبخیر عرق بدن می شوند. همچنین در زمان خواب نیز استفاده از ملافه هایی از جنس پنبه موجب احساس خنکی خواهد شد.
کنارگذاشتن ضد عرق ها
در روزهای گرم تابستان از ضدعرق استفاده نکنید! این محصولات باعث می شوند تا روند تعریق که به تنظیم دمای درونی بدن کمک می کند، مختل شود. برای جلوگیری از بوی نامطبوع عرق، مرتب دوش بگیرید و از دئودورانت استفاده کنید.
در واقع زمانی که هوا گرم است، بدن برای حفظ دمای مناسب تعریق بیشتری خواهد داشت که به کاهش آب بدن منجرمی شود.
نویسنده : مریم سادات کاظمی | مترجم


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

دارو‌های ایرانی ضد کرونا تا 2 ماه آینده در بازار

باارزش‌ترین دیدارهای تاریخ؛ مستطیل سبز پر از اسکناس

پایان سنت "مرده پرستی" در کمیته ملی المپیک

اینفانتینو: هیچ رقابتی لغو نشود

گل‌محمدی: قرارداد 100 میلیونی در لیگ بوکس حرفی احساسی است

بودجه تیم والیبال برای آسیا افزایش یافت

«حکم» تعیین کننده برای فدراسیون بولینگ و بیلیارد و رئیس آن

استقلال از بی‌برنامگی ضربه خورد

هزینه 22 میلیاردی وزارت ورزش برای پرداخت پاداش مدال‌آوران

رقابت پنج بعلاوه یک تیم برای سهمیه آسیایی

نباید با جان کشتی‌گیران بازی کرد

گزینه ریاست فدراسیون همگانی کیست؟

انتقاد از تغییرات زیاد در استقلال

احتمال برگزاری ال‌کلاسیکوی دیگر در نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا

سلام اسطوره مکزیک و رئال مادرید به 62 سالگی

سهرابیان: 750پوند مبلغی نیست که باعث تعلیق‌مان شود!

چالش چهارگانه فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ!

با این کتاب‌ها کودک‌تان را شاد و خوشحال کنید!

خادم‌الشریعه به نفر اول دنیا باخت و فینالیست نشد

کارگردان «برادرجان» سریال رمضانی می‌سازد

جان‌بخشی ستاره‌های سینما به شخصیت‌های کارتونی

27 هزار کارگر ساختمانی در اردبیل ساماندهی شدند

لزوم تدوین لایحه‌ای ویژه نیروی انسانی آموزش و پرورش/ احصای 1000 مسئله در این وزارتخانه

ماسک سوپاپ‌دار برای اطرافیان‌تان خطر دارد!

پیشنهادهای غذایی در مواجهه با علایم گوارشی کرونا

عوارض روانی گرمای هوا/چند پیشنهاد برای روزهای گرم تابستانی

شهر قصه/درخت کوچولوی عجیب

آهنگ «مردم شهر» با صدای حامد همایون

تفال/ مرا به رندی و عشق آن فضول عیب کند

داستانک/ سرمای شدید و نماز

حکمت/ تلافی و مکافات روزگار چگونه است؟

گول این ماسک‌های صورت را نخورید!

با ثروتمندترین زنان مسلمان دنیا آشنا شوید

آمار جالب از 10 برنامه پربیننده صدا و سیما در بهار 99

نقدی بر تعدد نهادهای تصمیم‌گیر برای آموزش و پرورش

داستان، هنرپیشه ها و سانسورهای سریال «هم گناه» در شبکه نمایش خانگی

عکس های مناطق ممنوعه از کره‌ی شمالی ، کشوری که عکاسی غریبه‌ها را ننگ می‌داند

یک روش جدید برای آب دادن به گیاه در مسافرت و نجات گیاه آپارتمانی از غرق شدگی

چالش‌های سیاست‌گذاری در آموزش‌وپرورش از تنوع مدارس تا ساختار 3-3-6

استقلالی‌ها و ته جدولی‌ها منتظر تعیین تکلیف بازی پارس!

کرونا بعد از فوتبالی‌ها یقه والیبالی‌ها را هم گرفت

فصل آینده هم تا نیم‌فصل تماشاگر ندارید

فقط داماد حجازی از منافع استقلال دفاع می‌کند

راهنمای تصویریِ آب کردن شکم و پهلو

حمیدرضا پگاه در نقش یک مامور امنیتی

دریافت 50 درصد بدهی‌های برقی از عراق

چرا خودروسازی ایران از ترکیه عقب افتاد؟

تقویم تاریخ/ قیام خونین مسجد گوهرشاد مشهد علیه کشف حجاب

صبحانه ای خوشمزه با تخم مرغ در 10 دقیقه

چگونه زود بخوابیم و زود بیدار شویم؟