آریا بانو

آخرين مطالب

5 عادت ساده که طول عمر شما را زیاد می‌کند پزشکي

5 عادت ساده که طول عمر شما را زیاد می‌کند
  بزرگنمايي:

آریا بانو -
5 عادت ساده که طول عمر شما را زیاد می‌کند
k ٢.٢
٠
باشگاه خبرنگاران / بسیاری از مردم بر این باورند که که امید به زندگی و طول عمر تا حد زیادی توسط ژنتیک تعیین می‌شود؛ در حالی که ژن‌ها نقش بسیار کوچکتری در این مورد دارند و به نظر می‌رسد عوامل محیطی مانند رژیم غذایی و شیوه زندگی عامل کلیدی برای افزایش طول عمر محسوب می‌شوند؛ در ادامه 5 عادتی که طول عمر را افزایش می‌دهد، بیان می‌کنیم.

الگوی خواب مناسبی برای خود داشته باشید
خواب به تنظیم عملکرد سلولی و بهبود سلامت بدن کمک می‌کند؛ اخیرا یک مطالعه اخیر نشان می‌دهد که طول عمر به احتمال زیاد به الگو‌های منظم خواب مانند رفتن به رختخواب و بیدار شدن بستگی دارد. البته مدت زمان خوابیدن هم مهم است چراکه خواب کم یا زیاد بر سلامت بدن موثر است.
به عنوان مثال، خواب کمتر از 5 تا 7 ساعت در شب با یک خطر 12 درصد احتمال مرگ زودرس را افزایش می‌دهد همچنین خواب بیش از 8 تا 9 ساعت در شب نیز می‌تواند طول عمر خود را تا 38 درصد کاهش دهد؛ خواب بیش از حد ممکن است التهاب را افزایش داده و خطر ابتلا به دیابت، بیماری قلبی و چاقی را افزایش دهد.
از سوی دیگر، خواب بیش از حد می‌تواند به افسردگی، فعالیت بدنی کم و شرایط نامشخص سلامتی مرتبط باشد، که ممکن است بر زندگی تأثیر منفی داشته باشد.

چای یا قهوه بنوشید
هر دو نوشیدنی قهوه و چای به کاهش خطر بیماری‌های مزمن کمک می‌کنند؛ به عنوان مثال، پلی فنل‌ها و کاتچین‌های موجود در چای سبز ممکن است خطر ابتلا به سرطان، دیابت و بیماری‌های قلبی را کاهش دهد.
به همین ترتیب، قهوه به کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2، بیماری قلبی و برخی از سرطان‌ها و بیماری‌های مغزی مانند آلزایمر و پارکینسون مرتبط است علاوه بر این، مصرف کنندگان قهوه و چای 20 تا 30 درصد نسبت به دیگران نسبت به مرگ زودرس در امان هستند.
البته نباید فراموش کرد که مصرف بیش از حد کافئین همچنین می‌تواند به اضطراب و بی خوابی منجر شود، بنابراین میزان مصرف چای و قهوه را به حدود 400 میلی گرم در روز معادل 4 فنجان قهوه در روز محدود کنید.
به طور کلی شش ساعت طول می‌کشد تا اثرات کافئین فروکش کن. بنابراین، اگر کسی دچار مشکل اختلالات خواب است باید میزان مصرف این ماده از روز قبل کنترل کند.

وظیفه شناس باشید
وظیفه شناسی به توانایی فرد در خودپنداره و هدف گرایی وابسته است؛ براساس داده‌های یک تحقیق که روی 1500 پسر و دختر انجام شد، پژوهشگران دریافتند افرادی که از کودکی که تعهد کاری بیشتری داشتند، 11 درصد بیشتر از همتایان خود طول عمر دارند.
افراد داوطلب این پژوهش فشار خون پایین و شرایط روحی بهتری نسبت به دیگران داشتند همچنین خطر ابتلا به دیابت و بیماری‌های این چنینی هم در افراد وظثفه شناس کمتر است.

دایره اجتماعی خود را پرورش دهید
محققان معتقدند که حفظ شبکه‌های اجتماعی سالم می‌تواند تا 50 درصد به افزایش طول عمر و کیفیت زندگی کمک کند در واقع، داشتن فقط 3 روابط اجتماعی می‌تواند خطر ابتلا به مرگ زودرس را تا بیش از 200 درصد کاهش دهد.
مطالعات همچنین نشان می‌دهد که شبکه‌های اجتماعی سالم باعث تغییرات مثبت در قلب، مغز، شرایط هورمونی بدن و سیستم ایمنی می‌شود همچنین به کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن کمک می‌کند.
یک دایره اجتماعی قوی به افراد کمک می‌کند تا واکنش منفی نسبت به استرس داشته باشند علاوه بر این موضوع حمایت از دیگران هم به افزایش طول عمر کمک می‌کند.

اجتناب از استرس مزمن و اضطراب
اضطراب و استرس ممکن است به طور چشمگیری طول عمر خود را کاهش دهد؛ زنان با با استرس بالا، تا حدود دو برابر بیشتر ازسایر بانوان به بیماری‌های قلبی، سکته مغزی، یا سرطان ریه مبتلا می‌شوند همچنین خطر مرگ زودرس در مردان مضطرب و نسبت به همتایان آرام آن‌ها تا 3 برابر بیشتر است.

خنده و خوش بینی دو راه‌حل کلیدی برای کاهش استرس است؛ مطالعات نشان می‌دهد افراد بدبین 42 درصد بیشتر در خطر مرگ زودرس قرار دارند.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

احساسات منفی اشتها را افزایش می‌دهند

استقلالی‌ها اعتراض کردند

رسمی؛ یک بازیکن تاتنهام کرونا گرفته است

تمرینات تاکتیکی پرسپولیسی‌ها

مسی یا رونالدو؟

قهرمانی آسیا/ علی‌نسب در جایگاه هشتم قرار گرفت

یکی از زیباترین گل‌های تاریخ فوتبال جهان

خبر بد به بارسلونا

هاورتز ظرافت بازی زیدان را دارد

34 بازیکن در اردوی اضطراری تیم‌ملی قطر

انفجار چشم ابرو مشکی ایران در دوحه!

محمد دادکان دادگاهی می‌شود!

«پاره پاره از تن خود می‌بُرم» از هوشنگ ابتهاج

چهره ها/ عکس قدیمی شیلا خداداد در کنار مریم امیرجلالی

ناگفته‌های محمدرضا حیاتی از 14خرداد68

«بی همه چیز» پروانه ساخت گرفت

چهره ها/ روشنک گرامی با تیپ ضد کرونا

کنسرت عجیبی که 20 ساعت طول کشید!

آتش دست از زاگرس برنمی دارد

آیا اکنون وقت سفر است؟

ترافیک نیمه سنگین و سنگین در محورهای شمالی کشور

طنز/ سنت دیرینه سورپرایز

پدیده ای نادر، آبشاری که برعکس شد!

دقایقی در طبیعت شگفت انگیز کشور جزیره ای ماداگاسکار

مانورهای هیجان انگیز هلیکوپتر

فرود سخت در باد جانبی شدید

خوردن روزانه سیر چه تأثیری روی بدن دارد؟

نکات مهم در خرید مبلمان کودک برای یک انتخاب مناسب

چه کسی باید قدرت خانواده را در دست گیرد؟

شوهرم کنترلگر و وسواسی است!

آغاز آزمایش واکسن کرونا در روسیه

اعلام زمان جام باشگاه‌های فوتسال آسیا

آسیا قهرمانی را به ایران تعارف می‌کند؟

قرنطینه شما را می‌کشد یا قهرمان می‌کند؟

سال‌هایی که به نام مسی و رونالدو ثبت خواهند شد!

نیمار باید تعطیلاتش را تمام کند

چهره عجیب جرارد پیکه مقابل وزیر اسپانیا!

بخشی از کتاب/ خیلی‌ها زندگیشان بی‌معناست!

محرمانه‌‌های انتخاب رهبر انقلاب در سال 68 + متن افشاشده

سهم سیاه‌پوستان از هالیوود چقدر است؟

«سامو بندری» از 18 خرداد روی آنتن می‌رود

اجرای زنده قسمتی از کار جدید مهدی مقدم

سقط جنین 5 مادر هنگام تهیه آب آشامیدنی

مهار آتش‌سوزی در شرکت فولاد خوزستان

داستانک/ وکیل و موکل بازرگان

ییلاقات گیلان؛ از ماسال تا هلو دشت

سفر ارزان و غیرلوکس اما مهیج

از شما/دونات یهویی

شیرینی ها/ چیز کیک استوایی

با این 3 دارو جوش‌های صورت‌تان را از بین ببرید!