آریا بانو

آخرين مطالب

خشونتی که رفته‌رفته عادی شده است / روایت الهام یوسفی از نمایش "میدان نبرد، پیکر زن" گفتگو

خشونتی که رفته‌رفته عادی شده است / روایت الهام یوسفی از نمایش "میدان نبرد، پیکر زن"
  بزرگنمايي:

آریا بانو - کارگردان نمایش "میدان نبرد، پیکر زن" می‌گوید این کار تلاش می‌کند تماشاگر را وارد فضای نمایش کرده و با او تعامل برقرار کند.


سرویس تئاتر هنرآنلاین : نمایش "میدان نبرد، پیکر زن" بر اساس نمایشنامه‌ای نوشته ماتئی ویسنی‌یک نمایشنامه‌نویس فرانسوی- رومانیایی، با طراحی و کارگردانی الهام یوسفی با بازی سهیلا صالحی و آوا علوی از هشتم خردادماه ساعت 19:45 در سالن شماره دو تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه است.
الهام یوسفی در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره انتخاب این نمایشنامه از ماتئی ویسنی‌یک و اجرای آن گفت: موضوع جنگ همواره دغدغه من بوده است چرا که به نظرم همه انسان‌ها به‌صورت روزانه با مسئله جنگ و تجاوز دست‌به‌گریبان هستند و جنگ تنها مختص به برهه خاص تاریخی جهان و محدود به بوسنی نیست و تنها تعریف‌ها از آن متفاوت است. جنگ تنها تجاوز تن‌به‌تن نیست و انواع مختلفی از آن در سطح جهان دیده می‌شود.
او درباره میزان وفاداری‌اش به نمایشنامه اصلی در اجرا عنوان کرد: سعی کرده‌ام به نمایشنامه "میدان نبرد، پیکر زن" متعهد باشم، اما واقعیت این است که این جنس از نمایشنامه‌ها که از متن اصلی ترجمه می‌شوند یعنی از زبان فرانسه به فارسی، در آن دخل و تصرف صورت می‌گیرد، چرا که جنس ادبیات ما با زبان فرانسه متفاوت است. متن اصلی زبان سختی دارد و به نظرم آمد آن را برای تماشاگر ساده و روان‌تر کنم.

این کارگردان اضافه کرد: من در نظر نداشتم "میدان نبرد، پیکر زن" را تنها برای مخاطب خاص اجرا کنم و علاقه‌مند بودم مخاطب عام نیز به تماشای نمایش نشسته و از آن دریافتی داشته باشد. جنس دیالوگ‌ها به نسبت نمایشنامه در اجرا تغییر کرده است، صحنه‌ها تا حدودی جابه‌جا شده و خط داستانی برای آن تعریف کرده‌ام، ضمن اینکه این نمایش پایانی متفاوت از متن اصلی دارد.
یوسفی با بیان اینکه تمرینات این نمایش دو ماه به طول انجامیده است، درباره سبک و فضای اجرایی نمایش "میدان نبرد، پیکر زن" خاطرنشان کرد: این نمایش یک اثر مولتی‌مدیا است که سعی شده "اینتراکشن" باشد و تماشاگر را وارد فضای نمایش کرده و با او تعامل برقرار کند. از آنجا که داستان این اثر نمایشی، روایتی به‌شدت دراماتیک دارد، تماشاگر را دچار هیجانات احساسی می‌کند و به این منظور بر آن شدیم تا برشت‌وار به داستان نگاه کنیم تا جلوی این موضوع را بگیریم بنابراین شروع به فاصله‌گذاری کرده تا مخاطب را به فکر واداریم و تماشاگر این امکان را داشته باشد تا با شخصیت‌ها همذات‌پنداری کند.
او درباره طراحی صحنه و موسیقی این نمایش یادآور شد: در طراحی‌ ویدئوها، حرکت و صحنه از المان‌های تعلیق و تکرار استفاده شده است تا تماشاگر دچار تعلیق شود. وزنه‌ای به پای بازیگران وصل است که زمانی که دو بازیگر به هم می‌رسند بار یکدیگر را جابه‌جا می‌کنند، یعنی آن که در ابتدا سنگین‌تر بوده است، سبک می‌شود و دیگری که سبک‌تر بوده، سنگین می‌شود. موسیقی‌های نمایش نیز انتخابی است و بیشتر از طراحی صدا در این اثر استفاده شده است.
یوسفی در پایان صحبت‌هایش گفت: به نظرم نمایش "میدان نبرد، پیکر زن" از آدم‌ها دعوت می‌کند تا بیشتر ببینند و بشنوند. به دلیل پیشرفت تکنولوژی خشونت در حال متداول و عادی شدن است. یکی از پیامدهای این پیشرفت بازی‌های جنگی است که در پرده‌های بزرگ به نمایش درمی‌آیند و این خشونت را توجیه می‌کنند. دیگر تضمینی وجود ندارد که انسان درگیر این تکنولوژی، صلح را متوجه شود و خشونت برایش به امری عادی تبدیل نشود. او به دلیل کسب قدرت کاذب اتفاقاتی را رقم خواهد زد که منجر به پشیمانی خواهد شد.
دیگر عوامل نمایش "میدان نبرد، پیکر زن" عبارتند از: مدیر پروژه: ثمین مهاجرانی، دستیار کارگردان: آرام خادم، ویدئو آرتیست: علی‌یار راستی، موسیقی: امین مانیان، مشاور حرکت: ایده ابوطالبی، مشاور دکور: سارا اعظم‌پناه، مدیران صحنه: سعید مردانی و سعید هنرمند، طراح گرافیک: علیرضا عسکری‌فر، ساخت تیزر: علی‌یار راستی و حامد معصومی، ساخت دکور: استودیو اینکا و دوخت لباس: مرضیه نوروزی.
علاقه‌مندان می‌توانند بلیت نمایش "میدان نبرد، پیکر زن" را از سایت تیوال تهیه کنند.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

شبکه جهانی زنان اربعین راه‌اندازی می‌شود

چند درصد زنان ایرانی روزانه سیگار مصرف می‌کنند؟

فریده اولاد قباد : عملکرد قوه قضاییه در مبارزه با فساد

پژوهش‌گر حوزه اجتماعی: حضور زنان در ورزشگاه همبستگی ملی را به دنبال دارد

کلید سلامت روان؛ زندگی در زمان حال است

پای خاطرات مریم تاج الدینی مجاهد کرمانی

فرشاد رمضانی: موزیسین‌های راک مدت‌هاست تاوان عشق خود را می‌دهند

محمد بحرانی: مهران مدیری بخشی از کمدی ایران را جابه جا کرد

عده ای درصدد کمرنگ کردن حضور زنان در آینده سیاسی کشور هستند

وزیر کشور: کمتر از 10 درصد بانوان جامعه بد حجاب هستند

سیده فاطمه ذوالقدر: دولت در مسیر مدیریت بیمه و مالیات فعالان هنر صنعت مد و لباس گام بردارد

شایع‌ترین علت مرگ کودکان در کشور چیست؟

زنان عاشورایی زمینه ساز تداوم نهضت حسینی شدند

وزیر آموزش و پرورش: مشکل کمبود معلم تا ابتدای مهر حل خواهد شد

کارگردان «داش آکل»: بازخورد مثبت مخاطبان نشان از درستی راهم بود

سیدجواد هاشمی: ما باعث می‌شویم مردم ماهواره نگاه کنند

لباس تعزیه مستند تاریخی ندارد / مراقب تحریف اصول و مبانی تعزیه باشیم / روایت داوود فتحعلی‌بیگی از اصول پوشش در هنری نمایشی و مملو از نشانه

داریوش ارجمند: من کی گفتم تلویزیون پول کثیف دارد

خون بندناف چند سال قابل نگهداری است؟

سیاست های کلی خانواده جدی گرفته نشده است

حسینی: برای اول مهر کلاس بدون معلم نخواهیم داشت

کودکان را تنبیه و‌تهدید نکنید!

کامران: دولت باید در دو سال پایانی «موضوع آب» و «اصلاح نظام بانکی» را در اولویت بگذارد

صنایع دستی نیروی پیشران در اقتصاد کشور خواهد بود

واکسن چهار ظرفیتی آنفولانزا بزنیم یا سه ظرفیتی؟ +بهترین زمان تزریق

فرمانده نیروی انتظامی تهران هم که باشی بازم توی خونه فرمانده یکی دیگه‌س!

گفتگو با 2زن شیرازی که مسافران مترو را بیچاره کردند

جلیلی شیوانی: میلیون‌ها دختر ایرانی در آستانه تجرد قطعی قرار دارند

زنان پایتخت چاق‌تر و افسرده‌تر از مردان

حناچی: هوای دستفروشان را داریم

میوه ای که صد برابر مرکبات ویتامین سی دارد

هشدار وزیر بهداشت در مورد آمار تصادفات جاده ای

حمید سوری: امروزه عنوان از ضروریات اثر هنری شناخته می‌شود / در نخستین روز جشنواره تجسمی جوان چه گذشت؟

نرگس اصغری: بازار تبریز نیازمند همراهی طراحان حرفه‌ای است

دستمزد ترانه علیدوستی در سریال شهرزاد باید پس داده شود !!!

دستمزد بازیگران «شهرزاد» از نظر قانونی چه حکمی دارد؟

دوچرخه‌ سواری زنان و موضع قوه قضائیه درباره آن!

جامعه نسبت به فرزندان طلاق سوگیری غلطی دارد

18 تا 25 درصد بیماران با خطای پزشکی مواجه می‌شوند

چه کسانی گرفتار شانه های یخ زده می شوند؟

کبدِ چرب حاملگی چیست؟

سخنگوی سازمان انتقال خون: 4 هزار نمونه خون بند ناف ذخیره شده است

کشور در تامین داروهای اساسی کمبودی ندارد

امید صالحی عکاس سال سینمای ایران شد / تقدیر از حسین ملکی / معتمدآریا: بهتر است حرکت عکاسان سینما در پیگیری امنیت شغلی را با جان و دل بپذیریم

رد پای موسیقی‌ خاطره‌انگیز دهه‌های پیشین در یک اجرا / روایت سهراب کاشف و بهرام دهقانیار از کنسرت "شب خاطره‌ها برای بچه‌های ایران‌زمین"

حسین ایمانی جاجرمی: جدایی‌گزینی طبقاتی در محلات به چند پاره شدن جامعه می‌انجامد / شهرسازی و معماری نادرست مردم را به انزوا سوق می‌دهد

اجرایی بسیار زیبا و دراماتیک / نگاهی به نمایش "کریم لوژی" به نویسندگی مجید رحمتی و مهران رنجبر و به کارگردانی رضا بهرامی

آغاز بیست و دومین جشنواره تولیدات مراکز استانی صداوسیما / دارابی: اقبال مخاطبان به شبکه‌های استانی رو به افزایش است

فرزاد فرجی: تعدادی از هنرمندان نقش سفال و سرامیک را در هنرهای تجسمی پررنگ کرده‌اند / نمایشگاه پیشکسوتان سفال و سرامیک ایران سالانه برگزار می‌شود

فرار احمدشاه به رخت‌شورخانه دربار / روایت علی یدالهی از نمایش "رخت‌شور شاه" در جشنواره نمایش‌های آئینی و سنتی