آریا بانو

آخرين مطالب

کمال یوسف‌پور: مسابقات معماری در چهره شهرهای امروزی تأثیر چندانی ندارند / آثار برنده اغلب ساخته نمی‌شوند گفتگو

کمال یوسف‌پور: مسابقات معماری در چهره شهرهای امروزی تأثیر چندانی ندارند / آثار برنده اغلب ساخته نمی‌شوند
  بزرگنمايي:

آریا بانو - کمال یوسف‌پور، معمار و پژوهشگرمعتقد است که اغلب آثار برنده در مسابقات معماری ایران، ساخته نمی‌شوند، به همین خاطر تأثیری در چهره شهرهای امروزی ما ندارند.


سرویس معماری هنرآنلاین: کمال یوسف‌پور، پژوهشگر کارشناسی ارشد معماری، مهم‌ترین کارکرد مسابقات معماری در ایران را امکان دیده شدن برای جوان‌ترها دانست و در این باره به خبرنگار هنرآنلاین گفت: مهم‌ترین کارکرد مسابقات، برای معماران جوان و فارغ‌التحصیلان این رشته که تازه شروع به کار کرده‌اند، امکان دیده شدن است، زیرا بدون حضور در مسابقات شناساندن خود به جامعه حرفه‌ای کاری مشکل‌تر و طولانی‌تر به شمار می‌رود.
او افزود: متأسفانه اغلب آثاری که در مسابقات معماری برنده می‌شوند، فضا و امکانی برای ساخته شدن به دست نمی‌آورند به همین خاطر به سرانجام نمی‌رسند تا جایی که می‌توان گفت نسبت به تعداد بالای مسابقاتی که در این زمینه برگزار می‌شود، تعداد بسیار اندک و انگشت شماری اجرا می‌شوند.
این معمار درباره تأثیرگذاری مسابقات بر جامعه، بیان کرد: قاعدتاً با این حجم گسترده از مسابقات معماری باید شاهد استعدادیابی‌های گسترده می‌بودیم و نمود آن را در شهرها می‌دیدیم اما چنین اتفاقی رخ نداده و عموماً آثار مسابقات محدود به همان طرح شده است.
یوسف‌پور تصریح کرد: با وجود تمام مشکلات و انتقاداتی که به بدنه مسابقات در کشور وارد است؛ اما می‌توان گفت که این فضا، امکانی را برای جوان‌ترها فراهم می‌کند تا بتوانند بخشی از استعدادهای خود را به جامعه حرفه‌ای معرفی کنند. البته همین امر نیز سبب شده که برخی از معماران جوان، صرفاً بر روی مسابقات تمرکز کنند و در این بخش به فعالیت بپردازند که خود موضوعی متفاوت است.
او درباره معیارهای داوری در هر یک از این مسابقات توضیح داد و افزود: در هر مسابقه‌ای معیارهای کلی بنا بر داورانی که انتخاب می‌شوند، دارای تنوع دیدگاه و تفاوت است به همین خاطر گاهی شاهد هستیم که آثاری در مسابقات برنده می‌شوند که کاملاً به خواسته کارفرما و ضوابط شهری بی‌توجه هستند و صرفاً بر روی یک ایده تازه و متفاوت تمرکز دارند. البته در برخی از موارد نیز روند کاملاً متفاوت است به نحوی که صرفاً نظر کارفرما و ضوابط مد نظر قرار می‌گیرد؛ اما به صورت کلی بیشتر آثاری که در مسابقات دیده و پذیرفته می‌شوند، روی یک ایده تازه بدون توجه به نکات فنی تمرکز دارند و عملاً در جنبه‌های عملکردی ضعیف هستند.
این معمار مسابقات را در تعیین روند شهرها و زندگی مردم بی‌تأثیر خواند و گفت: از آنجایی که کمتر از یک درصد آثار مسابقات به مرحله اجرا در شهرها می‌رسند و عملاً مردم این طرح‌ها را هرگز نمی‌بینند، پس نمی‌توان گفت که این مسابقات بر روند زندگی مردم تأثیری دارد، زیرا عملاً مردم و کلیت جامعه شاهد این طرح‌ها نیستند تا بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند.
یوسف‌پور ادامه داد: در مسابقات خارجی عموماً شاهد هستیم که از نظر اجرا و شکل برگزاری استانداردهای بیشتری مد نظر قرار می‌گیرد تا جایی که بر هر کدام از این مسابقات نزدیک به 300 صفحه راهنما ارائه می‌شود اما در مسابقات ایران اغلب در یک صفحه شرایط توضیح داده می‌شود و اطلاعات ناقص است.
او تأکید کرد: در تمام دنیا، آثار و بناهای مطرح از دل مسابقات به دست می‌آیند و این رویدادها تأثیر بسیار مهمی را بر بدنه شهری و اجتماع دارند اما متأسفانه در کشور ما چنین روندی شکل نگرفته است البته با وجود تمام این کمی‌ها و کاستی‌ها من معتقدم که مسابقات سبب می‌شوند که معماران مختلف بتوانند یک موضوع معین را از دیدگاه‌های مختلف مورد بررسی قرار دهند و گستره دید وسیع‌تری را به دست آورند.
این هنرمند خاطرنشان کرد: عموماً در تمام دنیا، مسابقات برای بناهای عمومی و شهری برگزار می‌شوند و ساختمان‌های مسکونی کمتر در معرض مسابقات قرار می‌گیرند. در ایران نیز دیده‌ایم که وقتی امکان و فضا به معماران خوب داده می‌شود، خروجی‌های خوبی چون پردیس ملت، تئاتر شهر و ... به دست می‌آید که حاصل یک دوره مدیریتی خوب هستند؛ اما به صورت کلی مسابقات در چهره شهرهای امروزی ما تأثیر چندانی ندارند.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

شبکه جهانی زنان اربعین راه‌اندازی می‌شود

چند درصد زنان ایرانی روزانه سیگار مصرف می‌کنند؟

فریده اولاد قباد : عملکرد قوه قضاییه در مبارزه با فساد

پژوهش‌گر حوزه اجتماعی: حضور زنان در ورزشگاه همبستگی ملی را به دنبال دارد

کلید سلامت روان؛ زندگی در زمان حال است

پای خاطرات مریم تاج الدینی مجاهد کرمانی

فرشاد رمضانی: موزیسین‌های راک مدت‌هاست تاوان عشق خود را می‌دهند

محمد بحرانی: مهران مدیری بخشی از کمدی ایران را جابه جا کرد

عده ای درصدد کمرنگ کردن حضور زنان در آینده سیاسی کشور هستند

وزیر کشور: کمتر از 10 درصد بانوان جامعه بد حجاب هستند

سیده فاطمه ذوالقدر: دولت در مسیر مدیریت بیمه و مالیات فعالان هنر صنعت مد و لباس گام بردارد

شایع‌ترین علت مرگ کودکان در کشور چیست؟

زنان عاشورایی زمینه ساز تداوم نهضت حسینی شدند

وزیر آموزش و پرورش: مشکل کمبود معلم تا ابتدای مهر حل خواهد شد

کارگردان «داش آکل»: بازخورد مثبت مخاطبان نشان از درستی راهم بود

سیدجواد هاشمی: ما باعث می‌شویم مردم ماهواره نگاه کنند

لباس تعزیه مستند تاریخی ندارد / مراقب تحریف اصول و مبانی تعزیه باشیم / روایت داوود فتحعلی‌بیگی از اصول پوشش در هنری نمایشی و مملو از نشانه

داریوش ارجمند: من کی گفتم تلویزیون پول کثیف دارد

خون بندناف چند سال قابل نگهداری است؟

سیاست های کلی خانواده جدی گرفته نشده است

حسینی: برای اول مهر کلاس بدون معلم نخواهیم داشت

کودکان را تنبیه و‌تهدید نکنید!

کامران: دولت باید در دو سال پایانی «موضوع آب» و «اصلاح نظام بانکی» را در اولویت بگذارد

صنایع دستی نیروی پیشران در اقتصاد کشور خواهد بود

واکسن چهار ظرفیتی آنفولانزا بزنیم یا سه ظرفیتی؟ +بهترین زمان تزریق

فرمانده نیروی انتظامی تهران هم که باشی بازم توی خونه فرمانده یکی دیگه‌س!

گفتگو با 2زن شیرازی که مسافران مترو را بیچاره کردند

جلیلی شیوانی: میلیون‌ها دختر ایرانی در آستانه تجرد قطعی قرار دارند

زنان پایتخت چاق‌تر و افسرده‌تر از مردان

حناچی: هوای دستفروشان را داریم

میوه ای که صد برابر مرکبات ویتامین سی دارد

هشدار وزیر بهداشت در مورد آمار تصادفات جاده ای

حمید سوری: امروزه عنوان از ضروریات اثر هنری شناخته می‌شود / در نخستین روز جشنواره تجسمی جوان چه گذشت؟

نرگس اصغری: بازار تبریز نیازمند همراهی طراحان حرفه‌ای است

دستمزد ترانه علیدوستی در سریال شهرزاد باید پس داده شود !!!

دستمزد بازیگران «شهرزاد» از نظر قانونی چه حکمی دارد؟

دوچرخه‌ سواری زنان و موضع قوه قضائیه درباره آن!

جامعه نسبت به فرزندان طلاق سوگیری غلطی دارد

18 تا 25 درصد بیماران با خطای پزشکی مواجه می‌شوند

چه کسانی گرفتار شانه های یخ زده می شوند؟

کبدِ چرب حاملگی چیست؟

سخنگوی سازمان انتقال خون: 4 هزار نمونه خون بند ناف ذخیره شده است

کشور در تامین داروهای اساسی کمبودی ندارد

امید صالحی عکاس سال سینمای ایران شد / تقدیر از حسین ملکی / معتمدآریا: بهتر است حرکت عکاسان سینما در پیگیری امنیت شغلی را با جان و دل بپذیریم

رد پای موسیقی‌ خاطره‌انگیز دهه‌های پیشین در یک اجرا / روایت سهراب کاشف و بهرام دهقانیار از کنسرت "شب خاطره‌ها برای بچه‌های ایران‌زمین"

حسین ایمانی جاجرمی: جدایی‌گزینی طبقاتی در محلات به چند پاره شدن جامعه می‌انجامد / شهرسازی و معماری نادرست مردم را به انزوا سوق می‌دهد

اجرایی بسیار زیبا و دراماتیک / نگاهی به نمایش "کریم لوژی" به نویسندگی مجید رحمتی و مهران رنجبر و به کارگردانی رضا بهرامی

آغاز بیست و دومین جشنواره تولیدات مراکز استانی صداوسیما / دارابی: اقبال مخاطبان به شبکه‌های استانی رو به افزایش است

فرزاد فرجی: تعدادی از هنرمندان نقش سفال و سرامیک را در هنرهای تجسمی پررنگ کرده‌اند / نمایشگاه پیشکسوتان سفال و سرامیک ایران سالانه برگزار می‌شود

فرار احمدشاه به رخت‌شورخانه دربار / روایت علی یدالهی از نمایش "رخت‌شور شاه" در جشنواره نمایش‌های آئینی و سنتی