آریا بانو

آخرين مطالب

5 عادت برای اینکه ذهن‌تان را از آلودگی‌ها پاکسازی کنید پزشکي

5 عادت برای اینکه ذهن‌تان را از آلودگی‌ها پاکسازی کنید
  بزرگنمايي:

آریا بانو -
5 عادت برای اینکه ذهن‌تان را از آلودگی‌ها پاکسازی کنید
٣٠
٠
وارونه / لزومی ندارد که برای افزایش قدرت و سلامت ذهنی حتما به روانشناس مراجعه کنیم بلکه با بعضی تمرین های خودیاری می توانیم در این راه موفق عمل کنیم. البته از این موضوع می گذریم که بسیاری از افراد به اشتباه اصلا لزومی در مراجعه به روانشناس نمی بینند! به هر حال به دلایل مختلفی مثل بالا بودن هزینه ها و … خودتان می توانید با ایجاد 5 عادت زیر در افزایش قدرت و سلامت ذهنی تان موثر باشید.
1. از پیش کشیدن اتفاقات گذشته خودداری کنید!
فرق افراد خوشحال با دیگران در مدت زمانی است که برای افسوس خوردن از اتفاقی که افتاده می گذارند. همه شکست می خورند، اشتباه می کنند و اتفاقات بد را تجربه می کنند و هیچ کس در دنیا وجود ندارد که طعم ناکامی را نچشیده باشد. اما زمان و انرژی که شما برای افسوس خوردن بابت این شکست ها یا ناکامی ها و اتفاقات بد می گذارید اهمیت دارد.
برای اینکه بتوانید خوشحال باشید باید بتوانید ذهن تان را کنترل کنید و نگذارید هر فکری مثل فکرهای منفی مربوط به گذشته وارد آن شود. شکست ها و ناکامی ها و اتفاقات بد گذشته را بپذیرید و آنها را در گذشته رها کنید. با توجه به اینکه شکست خوردن راه رسیدن به موفقیت است و از آن گریزی نیست، دوباره برای موفقیت تلاش کنید.
2. به خودتان آگاه باشید!
آگاه بودن از خود به این معناست که فرد اهداف و انگیزه ها و هیجانات مختلف خود را بشناسد. زمانی که شما اهداف خود را به خوبی بشناسید بهتر راه مناسب و شیوه ی زندگی مناسب در جهت آن اهداف را مشخص کنید. در غیر این صورت زندگی بی هدفی خواهید داشت که هر بادی می تواند جهت آن را تغییر دهد.
همینطور زمانی که انگیزه های هشیار و ناهشیار خود ر ا بدانید، راحت تر می توانید رفتارهایتان را کنترل کنید. مثلا اگر در مواقع عصبانیت زیاد غذا می خورید و یا حرف های زشت می زنید، آگاه بودن از این موضوع باعث می شود رفتارتان را کنترل کنید. همینطور آگاه بودن از هیجانات مختلفی که فرد تجربه می کند و توجه به اینکه آیا آن هیجان مناسب با موقعیت است یا نه، افزایش قدرت و سلامت ذهنی بسیار مفید است.
3. با اموری که تحت کنترل تان نیست کنار بیایید!
شما می توانید خیلی از مسائل را تحت کنترل بگیرید و یا برای تغییر آنها تلاش کنید و موفق به تغییرشان هم بشوید. اما باید قبول کنید که مسائلی وجود دارند که تحت کنترل شما نیستند و فکر کردن به آنها و یا تلاش برای تغییر آنها کار بیهوده ای است.
مادامی که از فکر کردن به اموری که تحت کنترل تان نیست دست بردارید میزان زیادی از استرس و اضطراب تان از بین خواهد رفت و می توانید وقت بیشتری را برای چیزهایی که دست شما هستند و می توانید در آنها تغییری ایجاد کنید بگذارید.
4. از خود بپرسید: از چه چیزی می ترسی؟
بسیاری از ترس ها و اضطراب های ما بی جا هستند و در پاسخ به یک تهدید غیر واقعی بروز می کنند. در واقع اصلا خطری ما را تهدید نمی کند اما ما به طور مثال می ترسیم به دیگران نزدیک شویم یا در جلسه ی کاری یا درسی شروع به صحبت کردن کنیم و یا هر ابراز وجود دیگری.
از خودتان بپرسید از چه چیزی می ترسی؟ دیگران به تو بخندند؟ خب اگر دیگران به تو بخندند چه می شود؟ سقف فرو می ریزد و یا باران مصیبت می بارد؟ می توانید ترس های بی مورد تان را پرسیدن این سوال ها از خودتان و آشکار ساختن بی مورد بودن آنها برای خودتان از بین ببرید. نگذارید چیزی جلوی ابراز وجودتان را بگیرد.
5. تسلیم افکار منفی نشوید!
بسیاری از افراد تسلیم افکارشان می شوند و می گذارند این افکار منفی هرچه می خواهند در ذهن شان جولان دهند و هیچ تابلوی ایستی جلوی این افکار مخرب نمی گذارند. نگذارید افکار مخرب و منفی شما را تسلیم کنند، به محض ورودشان بروید بیرون و هوای تازه تنفس کنید و یا موسیقی مورد علاقه تان را گوش کنید، کتاب بخوانبد، ورزش کنید، به مدیتیشن بپردازید و ….
فنون مختلفی برای رهایی از افکار منفی و یا بیش از حد فکر کردن وجود دارند که می توانید از آنها بهره ببرید. ولی به هر حال نگذارید که راحت در ذهن تان بچرند و آنها را با فکر کردن به چیزهای مثبت و شکر گذاری از ذهن تان خارج کنید. خواهش می کنم نگویید آخر برای چه چیزی شکر گذار باشم… برای همین چشمی که به شما توانایی خواندن این مطلب را داده است و… که اگر بخواهم بنویسم بسیار بسیار مفصل خواهد شد.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

توسعه روش جدیدی برای ترسیم نقشه متابولیسم کلسترول در مغز

مدلی که اوج کووید-19 را پیش‌بینی می‌کند

میمون‌ها نمونه‌های خون آلوده به کرونا را ربودند؛ نگرانی از انتقال کووید-19 توسط آن‌ها

پوشش زنده ویدیویی از پرتاب تاریخی کپسول کرو دراگون اسپیس ایکس

برای تشخیص بیماری کرونا آزمایش خون کافی نیست

مشکل فوتبال ایران پرونده‌هایی مثل استوکس است

تیم ستاره ایرانی پردرآمدترین باشگاه شد

نماینده فدراسیون پزشکی در تمرین آبی‌ها

واکنش یواخیم‌لوو به انتقادات از بوندس‌لیگا

بارسلونا و یک شکست بزرگ دیگر!

میلان به دنبال ربودن جواهر رئال‌مادرید

پایان فصل را با تعیین قهرمان اعلام کنید

گل‌محمدی بعد از 9 بازی تصمیم‌گیری می‌کند

تیم من چند قانون مشخص دارد

ستاره بارسلونا اعتراف کرد

چه چیزی می‌توانم درباره بالوتلی بگویم؟

دشمن رونالدو راهی یوونتوس می‌شود؟

رونالدو و نیمار بالاتر از مسی

مولر 3 گل تا شکستن رکورد دبروین

برترین گلزن 5 لیگ معتبر اروپا

درخواست پیروانی برای اصلاح پروتکل‌های بهداشتی

کونته به دنبال یک گزینه دیگر لیگ برتری

صحبت‌های مجید نامجومطلق در حاشیه تمرین استقلال

این ستاره به صغیر و کبیر رحم نمی‌کند!

گل اول بایرن‌مونیخ به دوسلدورف

گل دوم بایرن‌مونیخ به دوسلدورف

گل سوم بایرن‌مونیخ به دوسلدورف

چرا زنیت باید پیشنهاد ناپولی برای سردار آزمون را بپذیرد؟

گل چهارم بایرن‌مونیخ به دوسلدورف

گل پنجم بایرن‌مونیخ به دوسلدورف

آذری: در جریان پیش‌نویس اساسنامه نبودیم

بوندس‌لیگا/ آتش‌بازی بایرن‌مونیخ مقابل دوسلدورف

موافقان و مخالفان جدی برگزاری لیگ برتر

گنابری در کنار مسی و سانچو

جواب 1130 تست کرونا در لیگ برتر اعلام شد

مناظره سعید آذری و افشین پیروانی درباره ادامه لیگ

شبی که هانسی فلیک، پپ گواردیولا شد!

عاشقانه ها با پیام دهکردی

نفرات برتر جشنواره ملی شاهنامه‌خوانی مجازی در شهرکرد معرفی شدند

دو خط کتاب/ هیچوقت امیدت را از دست نده

عرضه «سه دیدار» با صدای وحید یامین‌پور

صادق خلخالی می‌خواست نام خلیج فارس را بعد از انقلاب تغییر دهد؟

چرا امیر آقایی بازی در فیلم «دوئل» را نپذیرفت؟

دیوید بکهام و همسرش ویکتوریا

جشن تولد عجیب مجید واشقانی

چهره ها/ وقتی علی عبدالمالکی هوای خودش را دارد

فیلم‌های سینمایی شبکه کودک و امید؛ از تشنه سرعت تا ویلی تاکسی

فیلم‌های مهیج سینما با موضوع تعقیب و گریز

چهره ها/ رضا بهرام آماده برای موزیک جدید

چهره ها/ درد و دل ریحانه پارسا از روزهای بعد از سریال «پدر»