آریا بانو

آخرين مطالب

روزه گرفتن در بارداری مجاز یا ممنوع است

روزه گرفتن در بارداری مجاز یا ممنوع است
  بزرگنمايي:

آریا بانو -
روزه گرفتن در بارداری مجاز یا ممنوع است
٥٤٠
٠
نمناک / کم نیستند زنان حامله ای که در ماه رمضان روزه می گیرند و بدون مشکل روزه در بارداری را سپری می کنند . بنا بر مطالعات انجام شده، حدود ¾ زنان مسلمان باردار در سراسر دنیا، در ماه رمضان روزه می گیرند. اما شرایط و توانایی افراد با هم متفاوت است. با توجه به نظر رهبران مذهبی اگر احساس کنید که حال مساعدی ندارید، و یا روزه گرفتن ممکن است به شما و یا به جنین در رحم آسیبی بزند، نباید روزه بگیرید. با این حال اگر خانم بارداری هستید و می خواهید در این ماه رمضان روزه بگیرید بهتر است این مقاله را با دقت مطالعه کنید.روزه بارداری
شرایط روزه گرفتن زنان باردار
در صورت تمایل به روزه گرفتن حتما باید با پزشک خود مشورت کنید. اگر شما و جنین در رحم هر دو قوی هستید، بارداری سالم و بی خطری را پشت سر می گذارید، به بیماری های زمینه ای مبتلا نیستید، و از همه مهم تر، در 3 ماه اول بارداری نیستید، این امکان وجود دارد که با رعایت مواردی بتوانید روزه بگیرید.مدت زمان روزه داری یکی از عوامل مهم در زمینه روزه گرفتن زنان باردار است. اگر ماه رمضان همزمان با فصل تابستان باشد، یعنی روزهای بلند و آب و هوای گرم! روزه داری در این شرایط می تواند بیش از هر زمانی شما را در معرض خطر کم آبی قرار دهد.
محدودیت های روزه در بارداری روزه داری در 3 ماهه اول بارداری؛ ممنوع!
در 3 ماهه اول بارداری مغز جنین در حال رشد است، و به گلوکز مستقیم مادر نیاز دارد، بنابراین روزه گرفتن در این دوران توصیه نمی شود. به علاوه میزان کتون ، و کتون موجود در خون جنینی در 3 ماهه اول بارداری افزایش می یابد. افزایش کتون می تواند باعث عدم رشد کافی جنین شده و در آینده بر قدرت یادگیری کودک تأثیر بگذارد.
شرایط روزه داری در 3 ماهه دوم و سوم
در سه ماهه دوم و سوم بارداری چنانچه فرد از نظر جسمی سالم باشد و به بیماری زمینه ای مبتلا نباشد می تواند با رعایت مواردی روزه بگیرد. توصیه می شود زنان بارداری که شرایط روزه داری را دارند حد فاصل بین افطار تا سحر مایعات فراوان بنوشند و از غذاهای فیبردار مانند میوه و غلات استفاده کنند. همچنین مصرف شیرینی ها و قند توصیه نمی شود زیرا احتمال ابتلا به دیابت بارداری را افزایش می دهد. همچنین بهتر است از مصرف قندهای کنستانتره مانند زولبیا و بامیه جلوگیری شود و خرما و کشمش نیز کمتر مصرف شود.
زنان بارداری که در سه ماه دوم و سوم بارداری روزه می گیرند باید روزانه در ساعت های 12، 14، 16، 18 و 20 کتون ادرار خود را آزمایش کنند. اگر حوالی ساعت 12 یا 14 کتون افزایش یابد نباید روزه بگیرند اما بالا بودن کتون ادرار حوالی ساعت 18 و 20 عادی است و مانعی برای روزه داری نیست. بهتر است زنان باردار از 36 هفتگی به بعد روزه نگیرند و با مصرف مایعات و مواد غذایی کافی شرایط زایمان مناسب را برای خود تسهیل کنند.
چگونگی اندازه گیری کتون ادرار
برای این کار نوارهای آزمایش اندازه گیری کتون ادرار وجود دارد. طریقه استفاده از این نوارها را از داروخانه یا پزشک خود بپرسید.
چگونه برای روزه گرفتن در بارداری آماده شوید؟
پیش از فرا رسیدن ماه رمضان باید دست به کار شوید و موارد زیر را انجام دهید:
- با پزشک یا ماما در خصوص تصمیم خود مبنی بر روزه گرفتن مشورت کنید و از آنها بخواهید تا سلامتی شما را با توجه به عوارض احتمالی روزه گرفتن نظیر ابتلا به دیابت حاملگی، و کم خونی بررسی کنند. در صورت روزه گرفتن باید قند خون خود را زود به زود کنترل کنید.
- اگر از نوشیدنی های حاوی کافئین مانند چای، قهوه ، نوشابه، و ... زیاد استفاده می کنید، برای جلوگیری از بروز سر درد، کمی پیش از فرارسیدن ماه رمضان میزان مصرف این نوع نوشیدنی ها را به تدریج کاهش دهید. به طور معمول زمانی که باردار هستید نباید بیش از 200 میلی گرم کافئین در روز مصرف کنید. این مقدار معادل 2 فنجان نسکافه است.
توجه: به خاطر داشته باشید که چای سبز و شکلات نیز حاوی مقداری کافئین هستند.
- اگر شاغل هستید با کارفرمای خود در خصوص مدیریت کارها در ماه رمضان صحبت کنید. از او بخواهید تا زمان های استراحت بیشتری برای شما در نظر بگیرد و یا اضافه کار را در این ماه برای شما لحاظ نکند.
- به متخصص تغذیه مراجعه کنید تا نیازهای تغذیه ای شما را تعیین کند.
- یک دفترچه مخصوص غذاها تهیه کنید، تا بدانید چه غذاها و نوشیدنی هایی را مصرف کرده و می کنید.
- کارها و خرید های خود را پیش از فرا رسیدن ماه رمضان انجام دهید.
- در صورت روزه گرفتن، وزن خود را به طور منظم در خانه چک کنید.
توصیه های مهم روزه گرفتن در بارداری
علائم خطر روزه در بارداری را به خاطر بسپارید!
در صورت مشاهده علائم زیر فورا با پزشک خود تماس بگیرید:
1- اگر تغییرات قابل توجهی در تحرک جنین احساس کردید.(جنین زیاد حرکت نمی کند یا لگد نمی زند.)
2- اگر احساس دردهایی مشابه دردهای انقباضی کردید. (این می تواند علامت زایمان زودرس باشد.)
3- اگر احساس سرگیجه، ضعف، گیجی، و یا خستگی کردید و حتی پس از یک استراحت خوب بهتر نشدید. (بلافاصله روزه خود را باطل کرده و آب حاوی نمک و شکر بخورید و با پزشک خود تماس بگیرید)
4- اگر وزن اضافه نمی کنید، و یا وزن از دست می دهید. ( وزن گیری در دوران بارداری )
5- اگر خیلی تشنه می شوید، کم ادرار می کنید، و یا ادرار شما تیره شده و بوی تندی دارد. (این علامت کم آب شدن بدن است که شما را مستعد ابتلا به عفونت های دستگاه ادراری و مشکلات دیگر می کند.)
6- اگر سر درد، تب، و درد در نواحی مختلف بدن دارید.
7- اگر حالت تهوع دارید و یا استفراغ کردید.
نیازی نیست که خود را فقط به افطار و سحر محدود کنید. در واقع به جای زیاد خوردن در این دو وعده بهتر است چندین وعده متعادل و مغذی داشته باشید.
چطور می توانم روزه گرفتن در بارداری را آسان تر کنم؟
نیازی نیست که خود را فقط به افطار و سحر محدود کنید. در واقع به جای زیاد خوردن در این دو وعده بهتر است چندین وعده متعادل و مغذی داشته باشید. این امر سبب می شود تا بهتر وزن خود را حفظ کنید و از یبوست، سردرد، سوءهاضمه و بی حال شدن جلوگیری کنید.
یک افطار ایده آل برای زنان باردار روزه
افطار ایده آلی وجود ندارد، ولی توصیه های زیر، برای شروع افطار شما بهترین هستند:
سه عدد خرما، آبمیوه و شیر (برای متعادل ساختن قند خون)؛
سالاد یا سبزیجات فصل تازه؛
سوپ رقیق مرغ یا سوپ سبزیجات؛
حلیم.
سپس یک وعده غذایی متعادل که می تواند شامل موارد زیر باشد، میل کنید:
پروتئین که از مرغ، گوشت، ماهی یا حبوبات تأمین می شود؛
ترکیبی از کربوهیدرات ها شامل برنج قهوه ای، پاستا با غله کامل و نان کامل مانند سنگک؛
ترکیبی از سبزیجات.
(توجه کنید که از غذاهای سرخ شده پر روغن و چاق کننده باید صد در صد پرهیز کنید زیرا معده شما را پر می کند، اما مواد مغذی کامل را به شما نمی رساند و اغلب سبب سوءهاضمه نیز می شود). از خوردن شیرینی جات مصنوعی مانند زولبیا و بامیه پرهیز کنید و به جای آن از یک کاسه سالاد میوه یا کاسترد لذت ببرید.
آیا می توان وعده سحری را ساده گرفت یا روزه دار باردار باید وعده سحری کاملی میل کنید؟
سحری مهم ترین وعده غذایی در طی ماه مبارک رمضان است که انرژی لازم برای طی روز را فراهم می کند؛ پس به هیچ وجه این وعده غذایی را از دست ندهید؛ زیرا منبع اصلی سوخت بدن شما بوده، همچنین میزان احساس گرسنگی، سردرد و خواب آلودگی را نیز کاهش می دهد. سحری باید یک وعده غذایی کامل و تأمین کننده انرژی برای ساعت های طولانی باشد. سعی کنید از غذاهای با میزان فیبر بالا، کربوهیدرات های پیچیده مانند غلات سبوس دار و حبوبات استفاده کنید. زیرا زمان بیشتری طول می کشد تا بدن شما این ترکیبات را شکسته و مورد استفاده قرار دهد، بنابراین بهتر انرژی شما را در طی روز تأمین می کنند. یک وعده غذایی سالم می تواند شامل:
نان تهیه شده از غله کامل و پخته شده با روغن؛
صبحانه غله کامل (مانند کرن فلکس "corn flakes" و مشابه آن) با شیر نیمه چرب؛
میوه های تازه و خشک شده مشتمل بر موز و خرما؛
آجیل بدون نمک.
نکات مهم تغذیه زن باردار روزه
در ماه رمضان سطح فعالیت شما کاهش می یابد و اگر در دوران حاملگی باشید، ممکن است بیش ازپیش احساس خستگی کنید، برای حفظ سلامتی خود در روزه گرفتن موارد بالا را رعایت کنید و نکته های زیر را به خاطر بسپارید:
مصرف شیرینی جات را به یک بار در هفته کاهش دهید.
بعد از شام کمی استراحت کرده، سپس بلند شده و کارهای خود را انجام دهید.
از خوردن اسنک دیرهنگام قبل از خواب خودداری کنید، اما مطمئن شوید که سحری می خورید.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

وقتی فراموش می‌کنید آن‌ها رفته اند...

زنان در حوزه اقتصاد امسال چند درصد پیشرفت می‌کنند؟

اینفوگرافیک / چه کسانی بسته معیشتی دریافت می‌کنند؟

از «درگیری» و «جنگ» به کودکان نگویید

فردا، آخرین مهلت ثبت نام، درخواست بازبینی مجدد و لغو درخواست در سامانه معیشتی

قصه شب/ قصه های ریرا قسمت دعوا کردن کار زشتیه

آلودگی هوا گریبان ایتالیا را هم گرفت

انهدام باند مسلحانه قاچاق هروئین در مشهد

طوفان قطبی را ببینید!

مدرسه‌ای در تهران که فقط سه دانش آموز دارد!

راهکارهای استاندار برای دفع بوی نامطبوع پایتخت

استمداد کشاورز سیل‌زده جاسکی از دولت

صداهای گوشخراشی که در هنگام بارندگی بلندتر می‌شود

وضعیت بد منازل سیل‌زدگان شرق هرمزگان

خرید دستگاهی برای شناسایی منشاء بوی نامطبوع تهران

نجات یک شناور تجاری در حوالی خارک از غرق شدن

گزارشی از اخرین وضعیت امداد رسانی به مناطق سیل زده

چطور به فرزندان خود رفتار دوستانه‌تر با محیط زیست را بیاموزیم؟

ایده ای برای هنرنمایی نوجوانان

در شرایط بحرانی چگونه می‌توانیم به کودکان کمک کنیم؟

ماکارونی برای زنان خطرناک است؟!

در روزهای سرد چطور مصرف ارژی در خانه را مدیریت کنیم؟

مشکلات مالی در زندگی زناشویی را چگونه مدیریت کنیم؟

از زمین و زمان برای استرالیا می بارد

از هم بنزین دزدی این‌بار به سبک تارزان

سبزی‌های آلوده باعث سقط جنین می‌شوند؟

سند ازدواج هم «تک برگی» می‌شود

تهرانی ها منتظر برف شدند

مدارس تبریز فردا تعطیل شد

روایتی غریب از سیستان و بلوچستان

تعداد روز‌های ناسالم هوای پایتخت از سال 90 تا 98 اعلام شد

فرار زیرکانه پسر جوان از مرگ فجیع

کانون بوی نامطبوع در پایتخت مشخص شد

حکایت وحشتناک کارگاهای غیر مجاز گاز سوز کردن خودرو ها!

سرانجام بخاری نفتی با مدارس خداحافظی می کنند؟

ماجرای زنی که در آسمان ناپدید شد

با مواد بازیافتی زیورآلات بسازید

10 ایده‌ کم‌خرج برای تغییر و تحول در دکوراسیون خانه‌

دلنوشته یک دانش‌آموز برای سردار دلها

بکسل زنجیروار یک کامیون در جاده یخ زده

طرح رئیس جمهور برای همه خانه های آسیب دیده در سیل سیستان و بلوچستان

بازسازی مدارس مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان نیازمند 50 میلیارد تومان

"اجاق خوراک پز" 5 خودرو را به آتش کشید

افشاگری طهرانچی نسبت به مدیریت اسبق دانشگاه آزاد

ابعاد تازه‌ خسارت سیل در هرمزگان و سیستان و بلوچستان

حرف‌‌های سیل‌زدگان سیستان و بلوچستان از جایِ خالیِ ...

خبرهای خوش برای سربازان و زندانیان

سلطان قاچاق سوخت را بهتر بشناسید

وضعیت جاده‌ ها امشب عادی نیست

ممنوعیت تیراندازی در مناسبت‌ ها با سلاح مجاز در اهواز