آریا بانو

آخرين مطالب

عوارض شب بیداری و تاثیرات منفی آن بر سلامتی مقالات

عوارض شب بیداری و تاثیرات منفی آن بر سلامتی
  بزرگنمايي:

آریا بانو - عوارض شب بیداری بسیار جدی و قابل تامل است. شب بیداری سبب اختلال در متابولیک و سوخت و ساز بدن شده و در نتیجه چربی شکمی، حمله قلبی و دیابت را به همراه دارد.


سرویس سلامت - آیا تا به حال شب بیداری و خستگی بعد آن را تجربه کرده‌اید؟ شب بیداری بیشتر از آن چیزی که فکرش را بکنید سلامتی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. ما در این مقاله با بررسی عوارض شب بیداری، شما را نسبت به آسیب‌های ناشی از آن آگاه می‌نماییم تا بتوانید عوارض شب بیداری را به حداقل برسانید.
عوارض شب بیداری بر سلامتی
همه ما می‌دانیم که خواب درست و کامل درشب به اندازه نفس کشیدن و غذا خوردن برای بدن ضروری است. خواب در سایر ساعات روز نمیتواند خواب شب را جبران کند. بدن در ساعات خواب شبانه خود را درمان می‌کند و انرژی می‌گیرد. مغز نیز در ساعات خواب، تمام اتفاقات روز را پردازش کرده و آن‌ها را در قالب خاطره ثبت می‌کند.
کسانی به شب بیداری عادت دارند و یا شیفت شب کار می‌کنند بیشتر در معرض خطر ابتلا به دیابت، سندرم متابولیک و عارضه کم ماهیچگی (از دست رفتن توده ماهیچه‌های اسکلتی) مواجه هستند؛ حتی اگر با خوابیدن بیشتر در ساعات اولیه صبح، سعی در جبران شب بیداری خود داشته باشند. در ادامه با بیش از بیست عارضه ناشی از شب بیداری آشنا می‌شویم.

سردرد: شب بیداری موجب سردرد صبحگاهی و حتی ادامه سردرد در طول روز می‌شود. میگرن ها نیز می‌توانند ناشی از شب‌های بیخوابی باشند. اختلال در یادگیری: حافظه کوتاه مدت، یکی از اجزای مهم یادگیری است و محرومیت از خواب باعث اختلال در توانایی یادآوری کلمات می‌شود. افزایش وزن و چاقی: عدم تعادل هورمون در افرادی که خواب کافی ندارند باعث افزایش اشتها، گرایش بیشتر به غذا‌های کالری بالا، عدم توانایی کاهش کنترل انگیزه‌ها و رفتار‌های افراطی و در نهایت چاقی می‌شود.

اختلال در دید: شب بیداری موجب دوبینی و تاری دید می‌شود. با افزایش بیخوابی اشتباهات دید نیز افزایش می‌یابد. بیماری قلبی: در افرادی که به طور کامل و به طور جزئی محروم از خواب بوده، فشار خون نرمال نبوده و ضربان قلب بالاتر است همچنین افزایش غلظت پروتئین واکنش C در این افراد نشانگر خطر بیماری قلبی است. اختلال در تصمیم گیری و واکنش‌ها: از عوارض شب بیداری تاثیر آن بر زمان واکنش شما و تصمیم گیری برای امور است.

عدم تمرکز: محققان، خاطر نشان کرده‌اند که کار‌هایی که نیاز به توجه دارند، به خصوص به کم خوابی حساس هستند. اگر بخواهید هشیار و متوجه باشید، نیاز به خواب کافی یک امر مسلم است و از عوارض شب بیداری حالت ناپایداری آن است که در عرض چند ثانیه متغیر است و نمیتوان آن را به طور کامل بیدار یا خواب شناخت، می‌شوید و توانایی شما برای توجه بیشتر در بهترین حالت باز هم متغیر است. ضعیف شدن بدن: به دلیل محرومیت از خواب سیستم ایمنی بدن ضعیف شده و می‌تواند مانع دفاع طبیعی بدن شما در برابر میکروارگانیسم‌ها شود. تکرر ادرار شبانه: بدن در هنگام خواب تولید عادی ادرار خود را کاهش می‌دهد، اما در صورت بیخوابی این کاهش طبیعی اتفاق نمی‌افتد و باعث تکرر ادرار شبانه می‌شود.

اختلال در گفتار: شب بیداری باعث می‌شود هنگام سخن گفتن به مشکل برخورید و قادر نباشید افکار خود را به درستی بیان و صحبت خود را تمام کنید. آلزایمر: تنها یک شب نخوابیدن باعث افزایش مواد شیمیایی در مغز و افزایش احتمال بروز بیماری آلزایمر می‌شود. حتی یک شب نخوابیدن برای افزایش سطح بتا آمیلوئید --ماده‌ای که می‌تواند تجمع یافته و ارتباط سلول‌های مغزی با یکدیگر را قطع کند کافی است. اگرچه سطح این ماده به سطح طبیعی برمی گردد، اما محققان نگران هستند که شب بیداری‌های مکرر به تجمع پلاک‌های مغزی منجر می‌شود که نهایتا نورون‌ها را از بین می‌برد و حافظه را پاک می‌کند. محققان همچنین دریافتند پس از چند شب اختلال خواب، ماده شیمیایی دیگری موسوم به پروتئین تاو افزایش می‌یابد، ماده‌ای که باعث تجمع توده در مغز شده و با بیماری آلزایمر نیز ارتباط دارد.

مشکلات دستگاه گوارش: فقدان خواب منظم، باعث افزایش احتمال ابتلا به IBD و سندرم التهابی روده می‌شود. افزایش تصادفات: به دلیل محرومیت از خواب، خطر افزایش سوانح در سطح هوشیاری پایین مشاهده می‌شود. عدم تحریک پذیری جنسی و بروز ناتوانی جنسی: تستوسترون جزء مهمی از میل جنسی در زنان و مردان است. خواب، باعث افزایش سطح تستوسترون می‌شود، در حالی که بیداری بیش از حد، آن را کاهش می‌دهد محرومیت از خواب و اختلال در خواب، در نتیجه، با کاهش میل جنسی و اختلال عملکرد جنسی مرتبط است. پایین آمدن آستانه درد: مطالعات نشان داده است که برای افرادی که شب بیداری دارند، آستانه درد و میزان سطح تحریک پذیری دردی که آن‌ها قادر به تحمل آن بودند، پایین‌تر بود.

دیابت: تلاش برای افزایش مدت خواب، ممکن است خطر ابتلا به بیماری دیابت را کاهش دهد. خستگی و ناتوانی: اکثر مردم متوجه می‌شوند، زمانی که کم خواب می‌شوند، مثل این است که در بازی خود در صدر نیستند یک مطالعه نشان داد که یک شب بی خوابی، موجب افزایش 20 تا 32 درصدی تعداد اشتباهات انجام شده توسط جراحان شده است افرادی که ورزشکار هستند که نیاز به تیراندازی دقیق، قایقرانی، دوچرخه سواری و ... دارند، همچنین اشتباهات بیشتری را پس از مدت طولانی بیداری، مرتکب می‌شوند. سرطان: از عوارض شب بیدلری ارتباط مستقیم آن با سرطان است. سازمان جهانی بهداشت در سال 2007 اعلام کرد که کار در شیفت شب یکی از عوامل احتمالی سرطان است. همچنین تحقیقات اولیه نشان می‌دهد، که افرادی که خواب کافی ندارند، در معرض خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان قرار دارند، از جمله سرطان‌های روده بزرگ و پستان.

ناراحتی و افسردگی: طبق گزارش یک مقاله؛ رضایت زناشویی در میان زنانی با خواب آرام، بیشتر گزارش شده است، اگر چه معلوم نیست که آیا افراد خوشحال بهتر می‌خوابند، یا بهتر خوابیدن باعث خوشحالی مردم می‌شود یا به احتمال زیاد ترکیبی از این دو. بی خواب‌ها همچنین با احتمال دو برابر در معرض ابتلا به افسردگی هستند و تحقیقات اولیه نشان می‌دهد، که درمان مشکلات خواب ممکن است با موفقیت درمان علائم افسردگی همراه باشد.
سخن آخر
یک باور عمومی بین مردم رایج بوده که ساعت زیستی بدن کسانی که شیفت شب کار می‌کنند، به تدریج خود را با مقتضیات این شرایط وفق می‌دهند. اما پروفسور راسل فاستر، پژوهشگر مطرح بریتانیایی، معتقد است: «در تمام پژوهش‌های متفاوت انجام شده به یک نتیجه رسیدیم و آن اینکه بدن خود را وفق نمی‌دهد. .
نظر شما چیست؟ اگر تجربه‌ای در این زمینه دارید آن را از طریق بخش "ارسال نظر" با ما و سایر کاربران ستاره در میان بگذارید.
بهاره شیربیگی


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

تشخیص پیش دیابت به چه صورت است؟

3 عارضه مصرف بی اندازه ادویه بر بدن

آهنگ درخواستی/ «عشق جذاب» میثم ابراهیمی برای طرفدارانش

قطعه‌ای که پرواز همای برای آتش‌سوزی جنگل‌های زاگرس خواند

تمجید نماینده سازمان بهداشت جهانی از اقدامات مؤثر و مطلوب ایران در مقابله با کرونا

واکنش "رئیسی" به تراژدی فرزندکشی؛ پدر «رومینا» اعدام می‌شود؟

اسیدپاشی در درگیری خانوادگی در شیراز

طنز/ آنچه نمایندگان باید بدانند!

عجیب‌ و غریب ترین چیزهایی که فقط در چین می توان دید!

سفر به دامن سرسبز سبلان

طرز تهیه کیک یخچالی ساده و خوشمزه با پتی بور

شام/ خوراک کدو سبز با سیب زمینی

گوجه سبز خوری نی نی

داستان اسیری کودک درون!

چگونه یک پوشک خوب برای کودک انتخاب کنیم؟

چه افرادی به کرونا مبتلا نمی‌شوند؟

تاثیر لیزر در پیشگیری و درمان بیماران کرونایی

چشمی: امکانات استقلال خیلی بهتر شده است

رضایت بازیکنان استقلال از امکانات

فاصله اشتباهی!

الیوت: از راموس خوشم نمی‌آید

مطهری: تلاش‌مان را می‌کنیم

ویاش بواش مهاجم سابق میلان را می‌خواهد

آغاز دوباره تمرینات نارنجی‌پوشان

مافیای مازندرانی‌ها در استقلال

همکاری فرانکو بارسی و دنیل ماسارو

طولانی‌ترین خداحافظی تاریخ فوتبال در پرسپولیس

تست کرونای 3 عضو داماش گیلانیان مثبت اعلام شد

آذرنیا: مگر بچه‌بازی است الکی بگوییم تست‌‌مان مثبت شده است؟

عضو سابق هیات رئیسه فدراسیون: نامه‌های فیفا را منتشر کنید

شاعرانه/ "من به چشم‌های بی‌قرار تو قول می‌دهم" از قیصر امین پور

مرور طنزآمیز بر تاریخ قاجار با شهرام شفیعی

فصل سوم «بچه مهندس» امشب تمام می‌شود

پرستویی: با پول کثیف کار نکرده و نخواهم کرد

حرف غیرمنتظره بشیر حسینی که باعث خنده و تعجب امین حیایی شد!

واکنش بهنوش بختیاری به فیلمی از اسکورت و بادیگارهایش در مشهد

پرطرفدارترین اسامی دخترانه و پسرانه در سال 98

نشست زنان و بحران کرونا توسط دانشگاه علامه طباطبایی برگزار می‌شود

اهمیت ایجاد تشکل های کارگری در حل مشکلات حوزه کار

مشاور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی: اقتصاد مقاومتی،اقتصاد ریاضتی نیست،اقتصاد تاب آور است

با انتخاب این نوشیدنی 200 کالری کمتر دریافت کنید

اجرای زنده آهنگ «ضیافت» با خوانندگی مرحوم ناصر عبداللهی

بازگشت پرواز اهواز - تهران به فرودگاه به‌دلیل نقص فنی

واکنش "رئیسی" به تراژدی فرزندکشی؛ آیا پدر "رومینا" اعدام می‌شود؟

انتقاد رئیسی از عدم اولویت بندی در برخوردهای قانونی

رییس سازمان بازرسی: ماموران شهرداری به «آسیه پناهی» اسپری فلفل زدند!

رکورد 50 ساله مصرف آب تهران شکست

احتمال برگزاری حج با کاهش سهمیه ‌ها

بهانه جویی در پذیرش حق

استفاده از زبانِ ‌بدن در نماز