آریا بانو

آخرين مطالب

آشنایی با پرادو دو در و توانایی‌های این خودرو

آشنایی با پرادو دو در و توانایی‌های این خودرو
  بزرگنمايي:

آریا بانو - پرادو دو درب نیز مانند همتای چهار درب خود محصولی از شرکت تویوتا است و در بازارهای جهانی یک خودروی شناخته شده محسوب می‌شود. این خودرو در کشور ما نیز حضور دارد.


سرویس خودرو - پرادو دو در درست مانند نسخه‌ی چهار درب خود به عنوان یک خودروی شاسی بلند متوسط شناخته می‌شود. همان گونه که پیش‌تر در مطلب مربوط به نسخه‌ی چهار درب این خودرو به آن اشاره شده بود، خودروی پرادو عضوی از خانواده‌ی تویوتا لندکروز به حساب می‌آید. در واقع خودروی لندکروز را می‌توان یک محصول شاسی بلند کاملا بزرگ جثه نامید. در حالی که خودروی پرادو در عین برخوردار بودن از برخی ویژگی‌های موجود در خودروی لندکروز، به لحاظ جثه و اندازه تا حدی از آن کوچک‌تر است.
نسخه‌ی دو درب و چهار درب این خودرو چندی پیش وارد بازار خودروی ایران شد. البته می‌توان در نام‌گذاری این دو خودرو درب عقب آنها را هم لحاظ کرد و آنها را پرادو سه درب و پرادو پنج درب نامید. به هر حال هر دوی این خودروها مدتی است که دیگر به ایران وارد نمی‌شود. به این دلیل که وضع قوانین جدید مرتبط با واردات خودرو اجازه‌ی ورود خودروهایی با بهره‌مندی از گنجایش بیش از 2.5 لیتر را به شرکت‌های وارد کننده نمی‌دهد. با این حال نسخه‌ی دو درب خودروی پرادو تا همین چند سال قبل در کنار نسخه‌ی چهار درب آن به ایران وارد می‌شد و هم‌اکنون نیز می‌توان در گوشه و کنار کشور این خودروی تنومند و توانمند را یافت.

مشخصات فنی خودروی پرادو دو در
خودروی پرادو دو در در قالب مدل‌های مختلفی تولید شده است که نسخه‌های بنزین سوز و دیزلی را در بر می‌گیرد. نسخه‌ی دیزلی این خودرو از وجود یک موتور 4 سیلندر با برخورداری از گنجایش 3 لیتر بهره می‌برد. با این حال حداکثر توان خروجی این مدل از خودروی پرادو از مدل‌های بنزینی آن کمتر است. به گونه‌ای که توان تولیدی این موتور دیزلی از رقم 100 اسب بخار فراتر نمی‌رود.
اما در مدل بنزین سوز و شش سیلندر این خودرو حداکثر توان خروجی به رقم 271 اسب بخار افزایش می‌یابد که رقم قابل توجهی است. این موتور شش سیلندر از گنجایشی معادل 4 لیتر بهره می‌برد. با این حال آن دسته از نسخه‌های دو درب خودروی پرادو که به صورت رسمی در بازار خودروی ایران عرضه شده‌ است به طور عمده از وجود موتور 4 سیلندر بهره می‌برد. این موتور از گنجایشی معادل 2.7 لیتر (2700 سی‌سی) برخوردار است و حداکثر توان خروجی آن به 164 اسب بخار با احتساب 5200 دور در دقیقه می‌رسد. حداکثر گشتاور تولید شده توسط موتور چهار سیلندر این خودرو نیز حدود 264 نیوتن‌متر با احتساب 3800 دور در دقیقه محاسبه می‌شود.
اگرچه خودروی تویوتا پرادو دو در در قالب نسخه‌ی مبتنی بر جعبه دنده‌ی دستی نیز تولید شده است، اما مدل موجود از این خودرو در ایران از وجود یک جعبه دنده‌ی خودکار شش سرعته بهره می‌برد. البته جعبه دنده‌ی دستی پنج سرعته تنها در برخی از مدل‌های خودروی پرادو وجود دارد و جعبه دنده‌ی خودکار شش سرعته نمونه‌ی رایج‌تری نسبت به آن محسوب می‌شود. به هر حال با برخورداری از مشخصات فنی یاد شده این خودرو می‌تواند در مدت زمانی حدود 12.5 ثانیه از حالت سکون و سرعت صفر به سرعت 100 کیلومتر در ساعت دست یابد. به این ترتیب نمی‌توان این خودروی شاسی بلند ژاپنی را یک خودروی چالاک و صد در صد اسپورت نامید.

با این حال خودروی پرادو دو در به دلیل برخورداری از سیستم انتقال نیروی دو دیفرانسیل از قابلیت‌های آفرود قابل قبولی بهره می‌برد و می‌توان روی آن برای پیمودن مسیرهای ناهموار و پر چالش حساب ویژه‌ای باز کرد. به خصوص آن که استفاده از شاسی سخت موجب شده است تا بد‌نه‌ی این خودرو از استحکام بسیار بالایی برخوردار گردد. همچنین وجود سیستم دیفرانسیل مرکزی در نسخه‌ی دو درب خودروی پرادو موجب می‌شود که نسبت تقسیم نیروی موتور میان دیفرانسیل جلو و عقب این خودرو با نسبت 60 به 40 صورت گیرد.
البته این نسبت هنگام رانندگی در مسیرهای صاف و کم چالش رعایت می‌شود و در مسیرهای ناهموار تغییر می‌یابد. به این معنی که هنگام استفاده از این خودرو به شکل آفرود در صد تقسیم گشتاور موتور میان دیفرانسیل‌های جلو و عقب آن با توجه به کیفیت مسیر تغییر یافته و برخلاف حالت حرکت در مسیرهای هموار ثابت باقی نمی‌ماند.
از دیگر نقاط قوت این خودرو می‌توان به سیستم ترمز آن اشاره کرد. سیستم ترمز این خودرو چه در بخش جلو و چه در بخش عقب آن به شکل دیسکی طراحی شده است و از وجود قابلیت خنک شونده بهره می‌برد. با این حال این خودرو نیز مانند اکثر خودروهای شاسی بلند در زمینه‌ی میزان مصرف سوخت حرف چندانی برای گفتن ندارد. به گونه‌ای که متوسط میزان مصرف سوخت این خودرو در حالت چرخه‌ی ترکیبی حدود 12 لیتر به ازای پیمودن هر 100 کیلومتر مسافت براورد می‌شود.
برای آگاهی یافتن از سایر جزییات فنی خودروی پرادو دو در هم می‌توانید به جدول زیر مراجعه نمایید.

مشخصات فنی خودروی پرادو دو در
طول خودرو 4780 میلی متر
عرض خودرو 1885 میلی متر
ارتفاع خودرو 1845 میلی متر
فاصله موجود میان دو محور خودرو 2455 میلی متر
نوع موتور خودرو بنزین سوز تنفس طبیعی
گنجایش موتور خودرو 2700 سی سی
تعداد سیلندر 4 سیلندر خطی
تعداد سوپاپ 16 سوپاپ DOHC و VVTI
حداکثر توان خروجی موتور خودرو 164 اسب بخار با احتساب 5200 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور تولیدی موتور خودرو 246 نیوتن متر با احتساب 3800 دور در دقیقه
نوع جعبه دنده خودرو 6 دنده اتوماتیک
اندازه‌ی لاستیک خودرو 18 اینچ
نوع سیستم تعلیق جلوی خودرو بازوی جناقی دو گانه
نوع سیستم تعلیق عقب خودرو چهار نقطه‌ای همراه با فنر لول
گنجایش مخزن سوخت خودرو 87 لیتر
نوع سیستم ترمز جلو دیسکی خنک شونده
نوع سیستم ترمز عقب دیسکی خنک شونده


امکانات و قابلیت‌های خودروی پرادو دو در
همان گونه که به آن اشاره شد نمونه‌ی وارد شده از نسخه‌ی دو درب خودروی پرادو به ایران از وجود موتور 2.7 لیتری بهره می‌برد. این مدل از خودروی پرادو دو در تنها به دو کیسه هوای ایمنی مجهز است که موارد مختص به راننده و سرنشین صندلی جلو را در بر می‌گیرد. این در حالی است که در نسخه‌های مجهزتر خودروی پرادو شاهد وجود چهار کیسه هوای ایمنی هستیم.
این خودرو در بخش ترمز و پایداری به قابلیت‌هایی نظیر سیستم ترمز ضد قفل ABS، سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD، سیستم کنترل پایداری خودرو VSC، سیستم کنترل لغزش خودرو TRC و سیستم مدیریت کنترل پایداری پویای خودرو VDIM مجهز است.
به طور کل اگر نسخه‌های دو درب و چهار دربی که از خودروی تویوتا پرادو در بازار ایران وجود دارد را با یکدیگر مقایسه کنیم می‌توان به این نتیجه رسید که نسخه‌ی چهار درب این خودرو از قابلیت‌ها و امکانات بیشتر و متنوع‌تری نسبت به همتای دو درب خود برخوردار است. به هر حال لیست آپشن‌های موجود در این خودرو را می‌توانید در ادامه‌ی متن پیش رو از نظر بگذرانید. با این توضیح که این آپشن‌ها در نسخه‌ی وارداتی خودروی پرادو دو در به ایران وجود دارد و کم و کیف آنها می‌تواند در سایر نسخه‌های تولید شده از این خودرو متفاوت باشد.
برخورداری از سیستم هوشمند ورورد بدون کلید بهره‌مندی از سیستم کیلس هوشمند برای دکمه‌ی استارت خودرو مجهز به سیستم کروز کنترل وجود سیستم کمکی پارک در خودرو برخورداری از سنسور عقب و سنسور جلو برای تسهیل در فرایند پارک کردن خودرو مجهز به دوربین عقب که از قابلیت نمایش در نمایشگر خودرو برخوردار است بهره‌مندی از سیستم مانیتورینگ فشار باد لاستیک‌ها برخورداری از سیستم فرمان برقی تلسکوپی که از قابلیت تنظیم بهره می‌برد وجود فرمانی که از روکش چرم برخوردار است و کلیدهای مربوط به تنظیمات سیستم صوتی و کنترلر‌های مرتبط با نمایشگر خودرو روی آن قرار دارد امکان تنظیم برقی صندلی راننده و صندلی سرنشین جلوی خودرو برخورداری فضای کابین خودرو از تودوزی چرم بهره‌مندی از آینه وسط الکتروکرومیک مجهز به سیستم سرگرمی و چند رسانه‌ای با قابلیت پخش رادیو اف ام و ای ام در کنار امکان پخش فایل‌های ام پی تری که از قابلیت بلوتوث و پخش دی وی دی نیز بهره می‌برد و در عین حال به درگاه USB، AUX و درگاه مختص به آیپاد نیز مجهز است برخورداری سیستم سرگرمی و چند رسانه ای خودرو از نمایشگر 9 اینچی در بخش جلو و نمایشگر مختص به سرنشینان عقب وجود سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک با قابلیت تنظیم سه گانه‌ی دما برای سرنشینان جلو و عقب خودرو بهره‌مندی از شیشه‌های برقی مجهز به سان‌روف

مشخصات ظاهری خودروی پرادو دو در
نمای جلو
در نمای جلوی خودروی پرادو دو در چراغ‌های درشتی مشاهده می‌شود که از گوشه‌های کاملا کشیده‌ای برخوردارند. در میان دو چراغ جلوی این خودرو بخش جلو پنجره‌ی آن قرار گرفته است که در برخی از مدل‌های این محصول تا حدی از نظر نوع طراحی با مدل‌های جدیدتر یا قدیمی‌تر از آن متفاوت جلوه می‌کند. سپر جلوی این خودرو هم نسبتا پهن طراحی شده و حتی می‌توان گفت که تقریبا نیمی از چهره‌ یا فضای جلوی پرادو را به خود اختصاص داده است. خصلتی که در بسیاری از خودروهای کراس اور یا شاسی بلند امروزی مشاهده می‌شود و بیش از هر چیز به منظور هر چه تنومند نشان دادن نمای جلوی این محصولات انجام می‌گیرد.
با این حال می‌توان ادعا کرد که در نمای جلوی این خودرو نسبت به برخی از خودروهای مشابه خطوط حجم دهنده‌ی چندان پر شماری مشاهده نمی‌شود. به طور کل شاید بتوان طراحی نمای جلوی این خودرو را تا حدی متوسط قلمداد نمود. البته معمولا خودروهای شاسی بلند تنومند نسبت به محصولات کراس اور جمع و جورتر از ظاهر ساده‌تر معمولی‌تری برخوردارند. بنابراین نباید چندان در این زمینه مته به خشخاش گذاشت.

نمای کنار
در نمای کناری خودروی پرادو دو در نیز خطوط حجم دهنده‌ی چندان قابل توجهی مشاهده نمی‌شود. در واقع خصلت سادگی را در این نما از خودروی شاسی بلند متوسط شرکت تویوتا نیز می‌توان به وضوح مشاهده کرد. در این میان برجستگی مشخص گلگیرها هم توانسته است در هر چه تنومند جلوه دادن این خودرو از نمای کنار بسیار موثر عمل کند. در واقع این خصلت را می‌توان یکی از ویژگی‌های رایج محصولات شاسی بلند امروزی قلمداد کرد.

نمای عقب
نمای عقب خودروی تویوتا پرادو دو در نیز تفاوت چندانی از نظر ظاهر با دو نمای دیگر بیرونی این خودرو ندارد. به این معنی که از دیدگاه نوع طراحی کم و بیش از همان سادگی برخوردار است. سپر عقب این خودرو مانند سپر جلوی آن تا حد واضحی پهن و ستبر طراحی شده است. دو چراغ عقب نیز خارج از فضای اصلی بدنه‌ی این خودرو قرار گرفته‌ و تقریبا در کناره‌های بدنه‌ی آن جا خوش کرده‌اند. در این میان قرار گرفتن لاستیک زاپاس در فضای پشتی این خودرو می‌تواند تا حدی به نمای عقب آن جلوه‌ی بهتر و اسپورت‌تری ببخشد. در مجموع می‌توان نمای ظاهری نسخه‌ی دو درب خودروی پرادو را نسبتا معمولی توصیف کرد.

نمای داخل
در طراحی نمای داخلی خودروی پرادو دو در هم اگرچه عنصر سادگی به خوبی قابل مشاهده است اما در عین حال از نظر کیفیت و نوع طرحی نمی‌توان ایراد خاصی را به آن وارد دانست. اجزای داشبورد همگی سر جای خود قرار دارند و در آنها از پیچیدگی‌های بی‌مورد مرسوم خبری نیست. گذشته از بحث نوع و کیفیت طراحی، فضای درون کابین نسخه‌ی دو درب پرادو از نظر جادار بودن نیز کاملا موفق عمل کرده است. تا جایی که امکان خواباندن صندلی‌های ردیف عقب این خودرو با نسبت 40 به 60 می‌تواند گنجایش فضای مختص به حمل بار را تا حد فراوانی افزایش دهد.
افزون بر آن سرنشینان ردیف جلو و عقب این خودرو نیز برای نشستن مشکل خاصی نخواهند داشت. حتی این امکان وجود دارد که به رغم دو درب بودن این خودرو بتوان صندلی‌های ردیف سوم را نیز به آن افزود. البته در این حالت نباید انتظار چندانی از فضای مختص به حمل بار داشت. در مجموع فضای داخلی این خودروی شاسی بلند ژاپنی چه از نظر ظاهر و چه از نظر باطن نمره‌ی قبولی دریافت می‌کند.

قیمت خودروی پرادو دو در
با توجه به این که خودروی پرادو دو در دیگر به ایران وارد نمی‌شود، در حال حاضر خبری از نسخه‌های صفر کیلومتر این خودرو در بازار خودروی ایران نیست. با این حال همچنان می‌توان نمونه‌های کار کرده‌ی این خودرو را در بازار محصولات دست دوم کشور یافت. هم اکنون یعنی در تاریخ چهارشنبه 14 آذر ماه سال 1397 نمونه‌های کار کرده‌ از نسخه‌ی دو درب خودروی پرادو در بازه‌ی قیمتی 350 میلیون تومان تا 650 میلیون تومان معامله می‌شوند. این در حالی است که تا همین چهار ماه قبل حداکثر قیمت این خودرو در بازار محصولات دست دوم کشور رقمی حدود 400 میلیون تومان بود.
به هر حال اگر توان پرداخت قیمت نسخه‌ی دو درب خودروی پرادو را دارید و از پس هزینه گزاف آن بر می‌آیید، این خودرو می‌تواند به راحتی رضایت خاطر شما را فراهم کند و به یک مَرکب قابل اطمینان برایتان تبدیل شود. در پایان این مطلب توجه شما را به مشاهده‌ی ویدیویی از خودروی پرادو دو در جلب می‌کنیم.


رضا حسینی


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

انتقاد از نگاه پررنگ غرامت محوری در قوانین کار

استقراض50 هزار میلیاردی تامین‌اجتماعی از بانک‌ها برای پرداخت مستمریها

با توجه به افزایش بودجه، بهانه‌ای برای اجرانکردن قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان وجود ندارد

400 هزار نفر بازنشسته‌ مشاغل سخت و زیان‌آورند / انتقاد از نگاه پررنگ غرامت محوری در قوانین کار

اولویت مرحله سوم واجدین شرایط دریافت وام قرض الحسنه اعلام شد

چند ترفند خوب برای پول خرج‌کردن

بحران‌های اقتصادی و نقش آن‌ها در آشوب‌های اجتماعی

چرا دریافت رمز پویا اجباری شد؟

بررسی تحولات هفتگی بازار دلار، سکه و بورس تهران

اعطای بسته معیشتی به یک میلیون و 350 هزار خانواده کمیته امداد

چه کسانی مشمول یارانه دولت برای بیمه سلامت می‌شوند؟

اختصاص 380 میلیارد تومان از سوی بنیاد مستضعفان برای مسکن معلولان

موافقت‌های اولیه برای امهال وام‌های مناطق زلزله زده کسب شد

افزایش تسهیلات 50 میلیونی برای نوسازی تاکسی‌های فرسوده

افزایش 50 درصدی مستمری مددجویان کمیته امداد در سال 99

بازارچه خوداشتغالی زنان سرپرست خانوار اهوازی افتتاح شد

چگونه برای دوران بازنشستگی مان سرمایه گذاری کنیم؟

از گوگل تا آمازون؛ کارمندان غول‌های بزرگ فناوری چقدر درآمد دارند؟

پرداخت وام 10 میلیونی نوسازی منازل به هموطنان سیل زده

افزایش یارانه نگهداری از سالمندان و بیماران روانی به 920 هزار تومان

کمک معیشتی بعدی کی واریز می‌شود؟

چگونه برای کسب‌وکار، منابع مالی جذب کنیم؟

20 هزار میلیارد؛ بودجه مورد نیاز اجرای قانون حمایت از معلولان

تک نرخی شدن ارز دارو منجر به افزایش قیمت داروها خواهد شد

فروش تخم‌مرغ با نرخ بالای 20 هزار تومان تخلف است

مصرف بنزین، سه برابر ظرفیت پالایشگاه تهران کاهش یافت

سرخی قیمت گوجه بزودی رنگ می‌بازد

جزییات معافیت مالیاتی اولیاء معلولان شدید

افزایش 10 میلیونی وام نوسازی ناوگان تاکسیرانی

اطلاعیه وزارت رفاه درباره خانوارهایی که مشمول دریافت سبد معیشتی نشده‌اند

ملاک‌های تعیین وسع مالی خانوار برای دریافت «بسته معیشتی» تشریح شد

افزایش 10 درصدی مصرف سی ان جی بعد از سهمیه‌بندی بنزین

اطلاعیه وزارت رفاه درباره خانوارهایی که مشمول دریافت سبد حمایتی نشده‌اند

کمک حمایتی 20 میلیون نفر دیگر امشب واریز می‌شود

ارائه تسهیلات اشتغال و مسکن به زوجین برای تشویق به فرزندآوری

پایداری صندوق‌های بیمه‌ای در گروه کار اقتصادی است

اختصاص سهمیه سوخت به خودروهای فرسوده

دلیل عدم تخصیص تسهیلات مسکن بنیاد شهید به مشکلات درمانی ایثارگران

چرا بازار ایران همچنان برای چینی‌ها جذاب است؟

صالحی: اقتصادی کردن فعالیت‌های فرهنگی و هنری، رویکرد وزارت ارشاد است / در 100 شهر کشور خیابان فرهنگ و هنر بوجود آمده است

پرهزینه‌ترین داروهای مورد استفاده در کشور کدامند؟

نمکی: پرونده تخلف 16 میلیون یورویی در تجهیزات پزشکی به قوه قضاییه رفت

بیش از یک هزار میلیارد ریال برای اشتغالزایی تخصیص می‌یابد

10 نکته برای اینکه در شرایط رکود اقتصادی ثبات مالی داشته باشیم

مبلغ عیدی و پاداش پایان سال کارگران در سال 98 !؟

ثبت‌نام طرح ملی مسکن و 15 سؤال طلایی درباره‌ی آن

پاداش پایان خدمت بازنشستگان دانشگاه‌ها تا پایان امسال پرداخت می‌شود

آیا من به یک مشاور مالی نیاز دارم؟

جزییات پرداخت «وام» قرض‌الحسنه به بازنشستگان نیروهای مسلح

چند راه حل برای کم کردن هزینه های جشن عروسی