آریا بانو

آخرين مطالب

چطور دوران بازنشستگی بهتری داشته باشیم؟

چطور دوران بازنشستگی بهتری داشته باشیم؟
  بزرگنمايي:

آریا بانو -
باید یاد بگیرید دوران بازنشستگی را چطور مفید،دوست داشتنی، لذتبخش و آرامش بخش زندگی کنید
بازنشستگی یکی از دوران معمول زندگی است، پس نیاز به آماده شدن و مهارت یابی برای آن هم مثل همه دوران ها جدی می شود.
بازنشستگی یکی از دوران معمول زندگی است، پس نیاز به آماده شدن و مهارت یابی برای آن هم مثل همه دوران ها جدی می شود. در اغلب موارد در این دوران خانه نشینی های مداوم زندگی را به سکون تبدیل کرده، حال آنکه تحرک و شادی تکراری شدن زندگی را کمرنگ می کند.
خیلی از افراد از این دوران رنج می برند و حتی می ترسند بازنشسته شوند اما آیا واقعا دوران بازنشستگی ترسناک و منفور است؟ اگر این طور است پس چرا بعضی از افراد، تازه در این دوران دست به کارهای جدیدی می زنند و شکوفا می شوند؟ جواب این سوال ها این است که شما باید یاد بگیرید دوران بازنشستگی را چطور مفید،دوست داشتنی، لذتبخش و آرامش بخش زندگی کنید.
شما بازنشستگی را چگونه می بینید؟
بازنشستگی از آن دوره های زندگی است که مردم نگاه های مختلفی به آن دارند. از «با زن ها در خانه نشستن!» گرفته تا «همچون پرنده باز که حالا نشسته»؛ باز را که می شناسید ؟ همان پرنده معروف ایرانی ها که دائم می گویند: کبوتر با کبوتر، باز با باز. این یعنی بعضی ها با یک جمله معروف از همان اول خود را خانه نشین می کنند یا به خودشان اسم پرنده ای را می دهند که کمی باید بنشیند تا احتمالا دوباره پرواز کند. پس در نخستین قدم با خودتان فکر کنید بازنشستگی برای شما چه تعریفی دارد؟
یک تعبیر اشتباه از سالمندی
بازنشستگی در تمام کشورها وجود دارد. بدترین نوع تعبیرهای رایج از بازنشستگی که خطر روحی و جسمی برای صاحبش دارد، فکرهایی است که می گویند: دیگر دوران کار و سودمندی ام تمام شد. این گروه چون زندگی را فقط کارکردن می دانند، بازنشستگی را هم کابوس می دانند. برخی دیگر خودشان را با کارشان تعریف می کنند و بازنشستگی را بی هویت بودن یا عاطل و باطل بودن معنا می کنند. آسیب هایی چون پرخاشگری، افسردگی ، ناامیدی، کاهش روابط اجتماعی و خانوادگی، کاهش توان جسمی به دنبال کم شدن فعالیت جسمی و ذهنی برخی از تبعات این تعریف های اشتباه از بازنشستگی است.
آمارها نشان می دهد که افراد هرچه بدون آمادگی به دوران بازنشستگی برسند آن را سخت تر ارزیابی می کنند و در نتیجه دچار سختی ها و فشار روانی بیشتری هم می شوند.
با ما همراه شوید تا راهکارهای موثر را بررسی کنیم:
آرزوهای به زمین مانده
قبل از اینکه بازنشستگی شروع شود، می توانید لیستی از آرزوهای به زمین مانده خودتان را تهیه کنید. کارهایی که مدت هاست به خاطر کار مداوم تان از آنها بازمانده اید. ممکن است سفر با خانواده، استراحت بیشتر، راه اندازی یک باغچه، کتابخوانی و راه انداختن یک کسب و کار جدید یا حتی درس خواندن در رشته مورد علاقه تان فکر خوبی برای روزهای بعد از بازنشستگی باشد.یادگیری انواع رشته های هنری، مهارت های فنی و حرفه ای و یا حضور در فعالیت های خیریه و داوطلبانه می تواند بخشی از شروع فعالیت های جدید شما باشد.
نقش خانواده
بعد از سال ها وقتی پدر و مادر در یک خانواده بازنشسته می شوند شرایط خانواده تغییر می کند. گذران بیشتر وقت همسران و فرزندان همانقدر که وابستگی آنها را به هم بیشتر می کند، احتمال ایجاد چالش را هم در خانواده افزایش می دهد. بیشتر شدن بخشی از چالش های خانوادگی در دوران بازنشستگی به خاطر بیشتر شدن زمان با هم بودن افراد است اما بخش دیگر آن می تواند از بی برنامگی همسران برای گذران اوقات خود و در نتیجه خستگی روحی، عصبانیت، دقت بیشتر به امور زندگی و... باشد.
شیرین شدن دوران بازنشستگی برای خانواده نیاز به برنامه ریزی و آگاهی همه اعضای خانواده دارد. هرچه فعالیت، استفاده از ورزش، مشورت خواهی و گفت وگوهای خانوادگی، سرگرمی ها و حتی بازی های دسته جمعی و ایجاد دغدغه های مفید و سازنده برای فرد بازنشسته بیشتر باشد، وضعیت روحی و به تبع آن تعاملات او بهتر خواهد بود. خانواده ای که تا دیروز به خاطر مشغله های کاری والدین از کم بودن تعاملات و با هم بودن مثل سفر، خرید، گفت وگو، کارهای مشترک و....گله مند هستند این بار فرصت خوبی پیدا می کنند تا از با هم بودن لذت ببرند.
فعالیت های بدنی را قطع نکنید.
فعالیت های جسمانی موجب تقویت فعالیت روانی می شود و لذا در سراسر زندگی از اهمیت زیادی برخوردار است و اگر در دوره جوانی فعالیت بدنی را آغاز کنید و به آن پایبند باشید، در دوران پیری فواید بیشتری را از آن به دست خواهید آورد. لذا از فواید ورزش کردن می توان به تناسب اندام، انعطاف پذیری بیشتر، بهبود وضعیت تعادل، سر حال بودن و .... اشاره کرد. سعی کنید با حفظ سلامتی در یک سطح متعادل و معقول، از زندگی سالمندی خود، حداکثر استفاده و لذت را ببرید.
یادگیری همیشه تازه است
یادگیری دل را تازه و روحیه را شاداب نگه می دارد. بازنشسته های بسیاری ترجیح می دهند در زمانی که به دست آورده اند، در دوره های دانشگاهی، فنی و حرفه ای، حوزه علمیه و... شرکت کنند. رفتن در این راه، امید به زندگی را به میزان قابل توجهی بالا می برد. شما هم حتما این روش را امتحان کنید. لذت آموختن و کشف کردن در این دوران بسیار شیرین تر و جذاب تر از دورانی است که شما در دوران دانشجویی گذرانده اید.
کاهش دلهره و نگرانی که مادر تمام بیماری هاست.
برای حل این نگرانی ابتدا بایستی منابع ایجاد کننده آن را پیدا کرد. برای مثال صحبت کردن راجع به نگرانی یا درمانگر یا حتی بیان مسائل دلهره آور با یک دوست یا همنشین می تواند به کاهش دلهره و نگرانی منجر شود. حتی با کارهایی همچون قدم زدن، بازی های ورزشی و سرگرمی های مناسب، فعالیت های جسمانی ورزشی می تواند به کسب آرامش کمک کند.
ارتباط معنوی
اگر مسائل معنوی و روحانی به شما احساس خوبی می دهد سعی کنید ارتباط خود را با این موضوع حفظ کنید. هرگونه عقاید معنوی یا مذهبی که دارید سعی کنید تقویت کنید. اینها ممکن است که به تخفیف تنهایی، افسردگی، اضطراب در سالمندی کمک کند و یا حتی عامل دفاعی در برابر مشکلات و بیماری روانی از جمله آلزایمر باشند. کسانی که اعتقادات مذهبی و معنوی قوی دارندمعمولاً به تبع آن احساس حمایت و راحتی بیشتری می کنند.

بازنشستگی یکی از دوران معمول زندگی است که نیاز به آماده شدن و مهارت یابی دارد
به رفت و آمد ها ادامه دهید.
داشتن روابط محکم با خانواده و دوستان همیشه حایز اهمیت بوده و است با افزایش سن این روابط اهمیت دوچندانی پیدا می کند. مطالعات نشان می دهد که اگر روابط اجتماعی شما ضعیف باشد خطر مرگ در شما تا چهار برابر فردی خواهد بود که اطرافش پر از کسانی است که به او مهر می ورزند و او هم به آنها مهر می ورزد. در واقع داشتن دوستان و خانواده های قابل اتکا یکی مهمترین شاخص های طول عمر و سلامت روان است. به انجام فعالیت های داوطلبانه در یک مدرسه، کتابخانه یا موسسات خیریه بپردازید.
نوه ها را به پارک ببرید.
شما می توانید به آنها پیشنهاد بدهید که چند روز در هفته از بچه های آنها نگه داری کنید. با آنها به پارک بروید؛ با این کار هم لحظات خوب و خوشی را با بچه ها بوده اید هم نوه عزیزتان را شاد کرده اید علاوه بر اینکه حتما مثل تمام دوران زندگی تان، کمک بسیار بزرگی برای فرزندان خود بوده اید.
روابط اجتماعی را حفظ کنید.
حمایتی که از روابط اجتماعی با دوستان، خانواده و همکاران ایجاد می شود به حفظ سلامت روانی کمک می کند. مطالعات نشان داده است در کسانی که با اعضای خانواده، خویشاوندان و همچنین گروه های اجتماعی ارتباط خوبی دارند، علائم آلزایمر دیرتر از کسانی که گوشه گیر و کم ارتباط هستند تظاهر می کند. بنابر این توصیه می شود که در سالمندان این ارتباط را حفظ کنند و فعالیت های داوطلبانه اجتماعی و شرکت در گروه های مختلف به این موضوع کمک کننده است.
نگاه مثبت داشته باشید.
وقتی با یک نقطه نظر مثبت و با تقویت هیجانات مثبت به موضوعات نگاه شود حل مسئله و تحمل مشکلات آسان تر می شود. برای حفظ سلامتی به خوبی های دنیا فکر کنید و با فعالیت ها و افرادی که شما را خوشحال می کنند، وقت بگذرانید.
مغزتان را ورزش دهید.
زمانی که فکر می کنید عقل و خرد کافی در خود اندوخته اید،ذهن شما بنای ناسازگاری می گذارد و به تعبیری شما را به بازی می گیرد. مثلاً یادتان نمی آید ماشین تان را کجا پارک کرده اید و .... البته کمی از فراموشی ها در سالمندی طبیعی است. فراموش نکنید شما دارای تجارب و اندوخته های فراوان ذهنی هستید، بخاطر داشته باشید که مغز شما مانند یک عضله است برای اینکه آن را قوی نگه دارید باید از آن استفاده کنید. راه سالم نگه داشتن ذهن، مطالعه دایمی است لذا در کنسرت ها، سخنرانی ها، نمایش های تئاتر و سینما شرکت کنید.
گردآوری : بخش زناشویی بیتوته
منابع:
همشهری
جام جم
دلگرم



نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

زندگی زناشویی؛ یکی درون‌گرا و دیگری برون‌گرا

تاثیر باور نکردنی خروپف بر افزایش طلاق

نمی‌دانم چرا هر روز بیشتر روی شوهرم حساس می‌شوم!

مراقب سلامت شریک زندگی خود باشیم

دخترم بدون اسباب‌بازی‌هایش جایی نمی‌رود!

از اولین روز بعد عقد متوجه دروغ‌های شوهرم شدم!

پاداش خوش اخلاقی با خانواده

شب‌ها کابوس می‌بینم دختر مورد علاقه‌ام ازدواج کرده!

فوت و فن آماده کردن خانه برای فرزند جدید

چطور به جر و بحث‌های زن و شوهری خاتمه دهیم؟

پیش از ازدواج درباره این مسائل با همسر آینده‌تان صحبت کنید

3 اشتباه خانم‌ها که منجر به طلاق می‌شود!

قد بچه‌ها با این خوراکی‌ها بلند می‌شود

آیا با یک معلول ازدواج می‌کنید؟

با شنیدن دعوای زن و شوهر همسایه بالایی، به هم می‌ریزم!

یازده نشانه عشق واقعی در مردان

12 ایده‌ی جذاب و ساده برای سالگرد ازدواج

با چشمانی باز از روابطتان مراقبت کنید/7 دلیل برهم خوردن ازدواج در دوره نامزدی

هزینه های لباس ساقدوش عروس و داماد به عهده کیست؟

ماجرای کودکانی که به دلیل فقر معنوی بچگی نمی‌کنند

9 اشتباهی که هنگام خواباندن نوزاد مرتکب می‌شوید

همه چیز درباره عشق اول زندگی

چگونه والدین خوبی برای فرزندمان باشیم

لباس عروس را بخرم یا کرایه کنم؟

خواباندن کودک بد خواب در 3 سوت!

برادرم مدام از همسرش گلایه و بدگویی می‌کند!

مخالف رفیق‌بازی‌های دختر 20 ساله‌ام هستم

فواید جالب بازی قایم موشک برای کودکان

اهمیت روابط زناشویی در دوران سالمندی

چگونه لباس‌هایتان را با لباس همسرتان ست کنید؟

از ازدواج پدرم بعد از فوت مادرم، ناراحتم!

ست‌کردن لباس با همسر؛ زوج‌های عاشق بخوانند!

حمام کردن فسقلی‌ها بدون گریه و زاری!

 نکات طلایی برای روابط عروس و خواهر شوهر

زیبایی نوزاد با خوردن میوه به در بارداری حقیقت دارد؟

تاثیر استرس دوره بارداری بر یادگیری فرزندان

بچه‌ام فقط با تنبیه بدنی آدم می‌شود، چه کنم؟!

داماددار ها بخوانند!

5 بازی و سرگرمی خلاقانه برای کودک

موارد عجیبی که در مراسم عقد امروزی به چشم می خورد!

انگیزه های زن و مرد از ازدواج موقت چیست؟

تغذیه نوزاد از بانک شیر مادر مشکل شرعی دارد؟

از همسرمان کلامی عذرخواهی کنیم یا بنویسیم؟!

مردان از نان‌آور بودن همسرانشان استرس می‌گیرند

حرف‌هایی که در زندگی مشترک معجزه می‌کند

رابطه‌ی پدرودختری؛ کاری کنید که بداند دوستش دارید

رابطه‌ی پدروفرزندی؛ کاری کنید که بداند دوستش دارید

4 گام برای خودمانی‌تر شدن با همسر

همسرم برای تامین هزینه‌های زندگی‌ کمک نمی‌کند!

با چه مردانی نباید ازدواج کرد؟