آریا بانو

آخرين مطالب

ترفندهایی برا اینکه در گرما « خنک» بمانید! خانه داري

ترفندهایی برا اینکه در گرما « خنک» بمانید!
  بزرگنمايي:

آریا بانو -
ترفندهایی برا اینکه در گرما « خنک» بمانید!
٢٧٧
٠
خراسان / با نزدیک شدن روزهای تابستان، گرمای هوا نیز به اوج می رسد و فعالیت و پرداختن به امور روزمره بدون دسترسی به وسایل سرمایشی بسیار مشکل خواهد بود. این شرایط حتی می تواند برای کودکان کمتر از چهار سال، سالمندان در سنین بالاتر از 65 سال، مبتلایان به بیماری های مزمن و افراد شاغل در محیط های باز خطرناک باشد. افزایش دمای بدن بیش از 39 درجه، خستگی مفرط، سرگیجه
سردرد، خشکی و سوزش پوست، گرفتگی عضلات، بی حالی و بی حوصلگی جدی از نشانه های کمبود آب بدن است که باید به آن ها توجه داشت .البته برخی توصیه ها و ترفندهای ساده در مقابله با گرمازدگی و افزایش احساس خنکی مؤثر خواهند بود از جمله :
پنجره های باز؛ آری یا نه؟
برای جلوگیری از گرم شدن منزل و محیط کار، پنجره ها را فقط صبح زود و شب باز کنید. در ساعات گرم روز پنجره ها را ببندید، حتی پرده ها را بیندازید تا مانع از تابش پرتوهای خورشید شود و فقط از وسایل سرمایشی برای تهویه استفاده کنید. در صورت نبود وسایل سرمایشی، پرده ها را کمی خیس کنید.
پرهیز از ایجاد گرمای اضافه
در روزهای گرم، از روشن کردن لامپ های رشته ای و هالوژن پرهیز کنید زیرا گرمای زیادی تولید می کند. همچنین به جای پخت چند ساعت غذا در قابلمه، از فر استفاده کنید. در صورت استفاده نکردن از وسایل الکتریکی نظیر رایانه، تلویزیون، قهوه ساز و... دوشاخه را از پریز بکشید. چنین وسایلی حتی با وجود این که خاموش هستند، برق مصرف و در نتیجه گرما تولید می کنند.
خنک کردن بدن
دوش گرفتن با آب ولرم به کاهش دمای بدن کمک بسیاری می کند؛ البته دوش سرد هرگز توصیه نمی شود. همچنین گذاشتن دستمال مرطوب روی پیشانی، پشت گردن و ساعد دست ها نیز مفید است و به خصوص برای بچه ها کاربرد دارد. ماساژ پاها با ژل های مسکن نیز در رفع خستگی و کاهش دمای این اندام مؤثر خواهد بود. زمانی که از آفتاب گرم بیرون به منزل مراجعه کردید ، علاوه بر دست و صورت و پا، گوش های خود را شست و شودهید تا احساس خنکی کنید .
نوشیدن کافی مایعات
اگرچه نوشیدن آب توصیه همیشگی و ضروری برای تامین رطوبت بدن است اما باید دانست که بیش از 2 لیتر آب در طول روز، نه تنها مفید نیست بلکه مشکل ساز نیز خواهد بود. همچنین آب باید جرعه جرعه میل شود. آب باید خنک باشد نه سرد ، آب سرد به خصوص همراه یخ تاثیری در ایجاد خنکی ندارد زیرا معده برای تعادل بخشی دمای بدن فعالیت بیشتری می کند که منجر به تولید گرمای درونی خواهد شد.
درتابستان به دلیل تعریق، توصیه می شود چند قطره آب لیموی تازه یا کمی نمک به آب افزوده و نوشیده شود تا تعادل الکترولیت های بدن دوباره برقرار شود. نوشیدن آب به تنهایی، ولع نوشیدن آن را تشدید و حتی تشنگی بیشتری نیز ایجاد می کند. دمنوش نعناع و آویشن و همچنین آب میوه های طبیعی نیز در حد اعتدال مفید است.
از خوراکی ها غافل نشوید!
در روزهای گرم کمتر غذاهای چرب، سنگین، سس دار و انواع خمیر و پاستا بخورید زیرا هضم طولانی، منجر به ایجاد گرما خواهد شد. بهتر است انواع سالاد و میوه هایی مانند هندوانه، طالبی، هلو و گیلاس در برنامه تغذیه این روزها گنجانده شود. افراط در خوردن بستنی نیز برخلاف تصور، کمکی به خنک شدن بدن نمی کند زیرا کالری بالایی دارد.
پوشیدن لباس های نخی
الیاف مصنوعی و رنگ های تیره انتخاب خوبی برای لباس های تابستانی نیستند. لباس های نخی برخلاف الیاف مصنوعی که رطوبت را جذب نمی کنند، به طور طبیعی باعث تبخیر عرق بدن می شوند. همچنین در زمان خواب نیز استفاده از ملافه هایی از جنس پنبه موجب احساس خنکی خواهد شد.
کنارگذاشتن ضد عرق ها
در روزهای گرم تابستان از ضدعرق استفاده نکنید! این محصولات باعث می شوند تا روند تعریق که به تنظیم دمای درونی بدن کمک می کند، مختل شود. برای جلوگیری از بوی نامطبوع عرق، مرتب دوش بگیرید و از دئودورانت استفاده کنید.
در واقع زمانی که هوا گرم است، بدن برای حفظ دمای مناسب تعریق بیشتری خواهد داشت که به کاهش آب بدن منجرمی شود.
نویسنده : مریم سادات کاظمی | مترجم


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

شیرینی ها/ تارت ایتالیایی، با عطر و طعم پنیر

غذای ملل/ مرغ خامه ای، طعمی لطیف و عالی

میز اردور/ ژله طبیعی انار برای دسر غذا

مارشمالوهای رنگی؛ دسر مورد علاقه‌ بچه ها

لیموناد پیازی

میز اردور/ نان کامل خانگی بدون آرد و کربوهیدرات

مدل های پرده منزل چند رنگ برای جهیزیه

لب هایتان را بدون رژلب بطور طبیعی قرمز کنید

ناهار/ آبگوشت اصیل ایرانی با نکات ریز آن

کیک هویج را در ماهیتابه بپزید

مارشمالوهای رنگی؛ دسر موردعلاقه‌ی بچه‌ها

تکنیک رژ زدن آرایشگران برای برجسته شدن لب ها

میز اردور/ ترین پنیر و سبزیجات، هم سالاد و هم پیش غذا

ست مانتو و کت برای همسران شیک پوش ایرانی

غذای اصلی/ میرزا قاسمی را برای دورهمی شبانه بپزید

ست های شیک مجلسی با کت

سفید شدن مو ارتباطی با رنگ‌ زدن زیاد ندارد!

صبحانه/ املت با پنیر صبحانه خوشمزه تر میشه

غذای اصلی/ کوکوی پاستا برای کودکان بدغذا

بهترین روش سیب زمینی سرخ کردن ( به روش رستورانی)

طرز تهیه نان صبحانه

نان تورتیلای گل‌کلم؛ بدون آرد، بدون گلوتن و کم‌کربوهیدرات

ذائقه ها/ املت اسفناج پیشنهاد فوری برای مهمان ناخوانده

غذای ملل/ دستور 2 اسنک فوری با ماهیتابه

ذائقه ها/ باربیکیوی مرغ و فلفل دلمه ای رژیمی

جدیدترین تزیینات سالاد ماکارونی

آموزش پخت کیک زبرا بدون تخم مرغ

کشک بادمجان با دستور مجری خوش صدا

آجیل کم خرج و مغذی برای پاییز

میز اردور/ ترشی میوه خشک برای شب های بلند پاییز

نان های گرد با عطر و طعم سیر

میز اردور/ طرز تهیه دسر میوه ای بادامی

8 ایده پنیری و تند برای شام

میز اردور/ دستوری ساده برای پاناکوتا

سوپ و آش/ آبگوشت سیستانی را امتحان کرده اید؟

شیرینی ها/ دستور تهیه کیکی با آناناس و نارگیل

عصرانه/ رولت گردویی را با دمنوش سرو کنید

نوشیدنی ها/ با هات چاکلت خودتان را تحویل بگیرید

آموزش تهیه عصرانه ژاپنی

فوت و فن تهیه شیرینی گوشفیل در خانه

سمنو سیستانی به نام «تجگی»

سه روش برای تهیه چای قاصدک در منزل

آموزش آرایش حرفه ای مو برای مجالس عروسی

میز اردور/ لذت پخت باسلوق شیره انگور

بهترین روش‌های شستشو و ترمیم فرش

پخت برنج | فوت وفن هایی که برای پخت برنج باید بدانید

با ماست چکیده لبنانی آشنا شوید

سوپ مرغ، بهترین درمان برای سرماخوردگی

فوت و فن تهیه رب انار خانگی

ناهار/ خورش فسنجان را با مرغ بپزید