آریا بانو

آخرين مطالب

برگزاری کارگاه "بدن، انرژی و حضور در اجرا" در دانشگاه امیرکبیر / نشست خبری جشنواره دانشجویی تئاتر کلاسی خلاق در برج آزادی برگزار شد فرهنگی هنری

برگزاری کارگاه "بدن، انرژی و حضور در اجرا" در دانشگاه امیرکبیر / نشست خبری جشنواره دانشجویی تئاتر کلاسی خلاق در برج آزادی برگزار شد
  بزرگنمايي:

آریا بانو - ستاد بیست و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی ایران روز 27 فروردین ماه کارگاه "بدن، انرژی و حضور دراجرا" را در دانشگاه امیرکبیرتهران برگزار می‌کند.


به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی بیست و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی ایران، کارگاه"بدن، انرژی و حضور در اجرا" روز 27 فروردین ماه به سرپرستی افشین غفاریان در پلاتو دانشگاه امیرکبیر تهران برگزار خواهد شد. این در حالی است هنرجویان متقاضی با توجه به ظرفیت محدود این کارگاه‌ها باید از طریق تماس با ستاد جشنواره نسبت به ثبت نام خود اقدام کنند.
افشین غفاریان از جمله هنرمندانی است که کارش را با الهام از تجربه‌های گروتفسکی آغاز کرد و در طول بیش از 10 سال تمرین و فراگیری تکنیک‌های مختلف تربیت بدن در سراسر دنیا از تئاتر تا ورزش‌های رزمی به نوعی پژوهش شخصی خودش را شکل داده؛ او در این مسیر تکنیک‌های بدنی و آوایی خاص خودش را ساخته و پرداخته که در ورک شاپ‌های خود به کار می‌گیرد.
در توضیح خطوط آموزشی این کارگاه که در قالب مجموعه‌های متنوع تمرینی و بداهه‌پردازی به هنرجویان ارائه می‌شود، آمده است:
"تمرین‌هایی برای شکل دادن کار گروهی: از آنجایی که تئاتر در اساس کاری جمعی و گروهی است، ساختن ‌و پرداختن گروه از طریق تمرین‌های دو نفره و تمرین‌های چند نفره امری ضروری و اجتناب‌ناپذیر است. این تمرین‌ها با هدف رسیدن به درک درست و فهم متناسب از نظم و هماهنگی گروه و جایگاه فرد در آن انجام می‌شود.
تمرین برای آزادسازی بدن از گرفتگی‌ها و انقباض‌های غیرضروری: بدن انسان به دلیل شرایط و نظم مدرن زندگی دچار انقباض‌ها و گرفتگی‌های روزمره است. از طریق تئاتر و تمرین‌های بدنی، برای بازیگر این امکان وجود دارد که این انقباض‌ها را شناسایی و سپس برای رفع آن تلاش کند چراکه رهایی از این انقباض‌ها برای بدن یک بازیگر پیش زمینه و لازمه انعطاف روانی و جسمانی او برای کار بر نقش است.
تمرین‌هایی برای پیدا کردن نقطه ثقل و مرکزی بدن: در بسیاری از فرهنگ‌ها، انرژی از نقاط مختلف بدن جذب و از نقطه‌ای مشخص در بدن پخش می‌شود و یا به عبارتی دیگر انرژی از این نقطه در بدن تقسیم می‌شود. این نقطه مهم در بدن جایی در مرکز بدن قرار دارد که با تمرین می‌توان آن را شناسایی و فعال کرد.
تمرین‌هایی برای هوشیارسازی بدن و حواس: هوشیارسازی بدن و حواس از مهم‌ترین تمرین‌ها برای یک بازیگر است. برای این کار یک بازیگر باید بدنش را از غبار روزمرگی‌ها پاک و حواسش را صیقل دهد‌. تمرین‌های ملهم از هنرهای رزمی می‌توانند برای یک بازیگر در امر هوشیارسازی بدن و حواسش بسیار مفید واقع شوند.
تمرین‌های آوایی و رهاسازی صدا: گاهی اوقات صدا بازیگر به عنوان جزئی جدای بدن او محسوب می‌شود و تمرین‌هایی جدای تمرین‌های بدنی بازیگر دارد در حالیکه صدا جزئی از بدن است و اتفاقا نزدیک‌ترین و صمیمی‌ترین جز بدن است چراکه از درون آن تولید و تشدید می‌شود. به این ترتیب صدا جزئی از بدن است که با تمرین‌های بدنی و آوایی می‌توان آن را پرورش داد."
بیست و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی ایران به دبیری امین مختاری پنجم تا چهاردهم اردیبهشت ماه سال 1398 به همت اداره کل فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار خواهد شد.
نشست خبری جشنواره دانشجویی تئاتر کلاسی خلاق در برج آزادی برگزار شد
نشست خبری ششمین جشنواره دانشجویی تئاتر کلاسی خلاق روز دوشنبه 19 فروردین با حضور دریابیگی دبیر جشنواره در برج آزادی برگزار شد.
دبیر این جشنواره از ابتدای نشست از وحید فرهمند تهیه کننده و اسپانسر جشنواره پس از نشست‌های صورت گرفته و قول‌هایی که برای تامین هزینه‌های برگزاری جشنواره همچون داوری، جوایز، ورک‌شاپ‌ها و… داده بود و بدون هیچ اطلاعی در دسترس و پاسخگو نیست گلایه کرد و پس از آن اظهار داشت که از سال 92 تاکنون این جشنواره به علت عدم حمایت‌های مختلف سازمانی و نهادی متوقف شد که این دوره با مشارکت مدرسان تئاتر و حمایت‌های ویژه دکتر صفی پور مدیر عامل بنیاد رودکی و خوب زاده مدیر عامل Arkhehtiket این جشنواره برگزار می‌شود.
میر علیرضا دریابیگی دبیر ششمین جشنواره دانشجویی تئاتر کلاسی خلاق ضمن بیان مطلب فوق گفت: این جشنواره از سال 88 آغاز به کار کرد که اولین تا سومین دوره در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، دوره چهارم در خانه هنرمندان ایران و پنجمین دوره در سال 92 در سالن محراب برگزار شد.
دریابیگی خاطرنشان کرد: این دوره در بخش‌های مختلف صحنه‌ای، نمایشنامه‌نویسی و نمایشنامه‌خوانی، محیطی، فیلم، عکس و پوستر و 18 اثر در بخش‌ صحنه‌ای ، 10 اثر در بخش محیطی، 10 اثر در نمایشنامه‌نویسی و نمایشنامه‌خوانی از 24فروردین ماه جاری تا 30 فروردین ماه در برج آزادی برگزار می‌شود.
دریابیگی گفت: فراخوان جشنواره در بهمن ماه سال گذشته به دانشکده‌های تئاتری تهران همچون دانشگاه تهران، تربیت مدرس، سینما تئاتر دانشگاه هنر و دانشگاه مرکزی آزاد اسلامی ارسال شده است و همچنین فراخوان را برای مدرسان کار گردانی نیز ارسال کردیم تا بهترین اثر کلاسشان را به عنوان استاد راهنما به دبیر خانه جشنواره ارائه دهند.
وی ضمن معرفی دبیر بخش‌های مختلف جشنواره گفت: ابراهیم گله دار زاده دبیر بخش صحنه‌ای، رضا دادویی دبیر نمایشنامه‌نویسی و نمایشنامه‌خوانی، داود بنی اردلان دبیر محیطی و آریا درفش رزم دبیر بخش پوستر و عکس در این جشنواره هستند.
در این جشنواره نیز شش ورک شاپ از 24تا 30 فروردین در برج آزادی برگزار و اختتامیه آن نیز در 30 فروردین ماه ساعت 19 برپا می‌شود.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

ما در بی‌اندیشگی فرو رفته‌ایم باید چاره‌ای اندیشید! / گلایه رئیس انجمن موسیقی شهرستان آمل از وضعیت موسیقی کشور

محمود اربابی: یکی از کارکردهای جایزه پژوهش گردآوری اطلاعات سینمای ایران است / ما سامان‌دهنده فعالیت‌های پژوهشی هستیم

دلشاد : نگاه سیستمی و صنعتی به چرخه مد و لباس در فراخوان جشنواره فجر لحاظ شود

سرنوشتِ خونین از خودِ میله‌های قفس می‌آید / روایت علیرضا چاوش و محمد ربانی از نمایش "داستان باغ وحش"

خاطره‌بازی با فیلم‌های وودی آلن

رونمایی از اولین تیزر «جهان با من برقص»

چهره ها/ عکس پوران‌دخت مهیمن در بهترین فصل سال

چهره ها/ آثار هنری نصرالله رادش

بهرام رادان در سینما «سونامی» به راه می‌اندازد

چهره ها/ عاشقانه مژده خنجری برای تولد مرد زندگی‌اش

بهاره رهنما با گریمی متفاوت در نمایش «راه پله»

سختی‌های بهنوش طباطبایی برای بازی در نقش یک منافق

واکنش احسان علیخانی به دستمزد بالای عصر جدیدی‌ها

باخ، برامس، بتهوون و شوبرت به روایت رافائل میناسکانیان

چالش میان عقل و جنون / داستان "دارالمجانین" محمدعلی جمالزاده روی صحنه تئاتر / روایت فاطمه محمودی از نمایش "نقل مکان"

نشست روش‌شناسی تاریخ مطالعات هنر و معماری ایران در فرهنگستان هنر

داروغه‌زاده: «مست عشق» مجوز ندارد، به جشنواره فجر هم نمی‌آید

تماشاگران فیلم «چشم و گوش بسته» را دوست داشتند؟

گزارشی از ضیافت بین‌الملل سیزدهمین جشنواره سینما حقیقت

صدای حسن پورشیرازی برای جمشید شاه در انیمیشن «آخرین داستان»

بدل آنجلنیا جولی در کنار امیرعباس کچلیک

فرم‌هایی سیال از احساسات انسانی / روایت گلی توکلی از نمایشگاه " گذری از خاک تا برنز" در گالری الهه

حسن ریاحی: لغو معافیت مالیاتی به ضرر هنرمندان جوان است

بازتاب نقاشی‌های من ری در شعرهای پل الوار / انتشار مجموعه شعر جدیدی از احمدرضا احمدی / عکس‌های کودکان در دوران قاجار کتاب شد / "یادگیری هنر مدرن" در سه جلد / روایت مسعود شهریاری از آثار در دست انتشار "کارگاه‌ اتفاق"

داستان زندگی برادر ریگی به شبکه نمایش خانگی آمد

چهره ها/ عکس مهران غفوریان با همسر و دخترش

چهره ها/ علی اوجی با ظاهری متحول شده

چهره ها/ سلفی پیانیست سرشناس با بهنوش طباطبایی

داستان جالب گیتی خامنه از کودکی که نقاشی‌هایش را در تلویزیون می‌انداخت

چهره ها/ لحظات ناب خانم بازیگر همراه دختر خوانده‌اش

چهره ها/ لیلا برخورداری با لباس عروس

وقتی که الناز شاکردوست اولین سیمرغ زندگی‌اش را از پرویز پرستویی گرفت

صدای با صلابت بیتا فرهی در انیمیشن «آخرین داستان»

چهره ها/ فرهاد ایرانی دلش برای «ماه عسل» تنگ شد

خواننده‌ای که بازیگر نقش مولانا شد

چهره ها/ کسانی که برای ریحانه پارسا دلگرمی هستند

مخاطبان سینما درباره «بیست و سه نفر» چه گفتند؟

چهره ها/ علاقه پسرِ سپهر حیدری به توپ‌های بیلیارد

اولین تیزر از پشت صحنه فیلم «سمفونی ‌نهم»

چهره ها/ دو بازیگر سریال «دلدادگان» که در دنیای واقعی زن و شوهر هستند

شوخی با جمله اون تلویزیونه؟ خاموشش کن! وریا غفوری با چاشنی انتقاد تند!

چهره ها/ دردی که کمر مرتضی پورعلی گنجی را خم کرد

چهره ها/ فهیمه معمولی در «پایتخت 6»

جوکرهای واقعی در مستند «خط باریک قرمز»

چهره ها/ اختلاف سنی 14 ساله خانم مجری و همسرش

خالقان «بازی تاج و تخت» به دنیای وحشت می‌روند

محمدرضا حیاتی درباره فیلم «مطرب» چه گفت؟

چهره ها/ شیوا طاهری در اندیشه جانِ جانانش

تیزر تازه «چشم و گوش بسته» دیدنی شد

چهره ها/ سام درخشانی با دختر زیبایش