آریا بانو
مشکلات «اقتصادی» و «خانوادگی» مهمترین عوامل گرایش به اعتیاد در بزرگسالان
دوشنبه 16 مهر 1397 - 15:09:07
آریا بانو - عضو هیئت مدیره انجمن روانشناسی ایران بر نقش مهم مددکار اجتماعی در بهبود و بازتوانی معتادان تاکید کرد و گفت: مددکار با رفتار هوشمندانه، می‌تواند خصایص مثبت فرد معتاد را تقویت کند تا حس امید و اعتماد به نفس در او به وجود آمده و روند درمانی خود را سریع‌تر طی کند.

به گزارش ایسنا، دکتر محمدکاظم عاطف وحید بر نقش مهم مددکاران در یاری‌رساندن به افراد معتاد تاکید کرد و گفت: مددکاری فردی یکی از روش‌های مددکاری اجتماعی است که اساساً از طریق رابطه همه جانبه فرد با فرد می‌کوشد تا ظرفیت استعداد و قابلیت مددجو را کشف و برای وی آشکار سازد.
وی افزود: برای اینکه بتوانیم برنامه درمانی مناسب درمانی را ارائه کنیم باید اول علت گرایش فرد به اعتیاد و عواملی را که در بروز آن نقش دارند، بررسی کنیم. به عنوان مثال در حوزه اعتیاد، برای کودکانی که در خانواده‌های آشفته و بهم‌ریخته زندگی می‌کنند، امید به آینده ندارند و دارای مشکلات خانوادگی و تحصیلی هستند، زمینه بروز اعتیاد فراهم است، در اینجا مددکار با توجه به تخصصی که دارد می‌تواند موضوع را بررسی و به کودکان کمک کند تا آنان به سمت بزهکاری و آسیب اعتیاد نروند.
عضو هیآت علمی مرکز ملی مطالعات اعتیاد ادامه داد: بسیاری از کودکان و نوجوانانی که درگیر اعتیاد می‌شوند، روابط اجتماعی خوبی ندارند و یا با همسالانی در ارتباط هستند که عموما آنها هم مشکل اجتماعی دارند، در این موارد مددکار می‌تواند به آنها کمک کند تا در تصمیم‌گیری‌ها بهتر عمل کنند و در انتخاب دوست نیز دقت بیشتری داشته باشند.
عاطف ادامه داد: مددکار همچنین می‌تواند با توجه به تجربیاتش و نیز با همکاری آموزش و پرورش و بهزیستی برنامه‌های آموزشی پیشگیرانه‌ای را در سطح مدارس ارائه دهد تا از بروز آسیب بیشتر به کودکان و نوجوانان جلوگیری شود.
وی در ادامه مشکلات اقتصادی و خانوادگی را از عوامل مهم گرایش به اعتیاد در بزرگسالان نامید و گفت: در این موارد مددکار می‌تواند به فرد آسیب‌دیده از اعتیاد، مهارت شغلی را آموزش دهد تا وی مستقل شده و سپس به آغوش خانواده و جامعه برگردد، همچنین مددکار تلاش می‌کند تا این فرد از سوی خانواده و جامعه طرد نشود و در عین حال پذیرای وی باشند.
عضو شورای تحصیلات تکمیلی انستیتو روانپزشکی تهران افزود: متاسفانه در بسیاری از مواقع، جامعه افراد بهبودیافته را به دلیل گذشته‌شان، طرد می‌کند و به آنها اعتماد ندارد که بتواند شغلی را در اختیارشان قرار دهد، در اینجا مددکار به افراد جامعه آموزش می‌دهد که با افزایش اعتماد و شکیبایی، به فرد بهبودیافته اعتماد و فرصت شغلی را برایش فراهم کنند.
عاطف بیان کرد: مددکار باید قبل از شروع بازتوانی معتاد در مراکز بازپروری، مرحله‌ دیگری را در کار خود قرار دهد و آن اینکه با رفتاری هوشمندانه، خصایص مثبتی را که در فرد معتاد وجود دارد تقویت تا حس امید و اعتماد به نفس در او به وجود آید و او روند درمانی خود را سریع‌تر طی کند.
به گزارش روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر، وی در ادامه؛ اعتیاد را بیماری پیش‌رونده خواند و افزود: اگر مداخلات جامع در حمایت از افراد بهبودیافته انجام نشود، افرادی که به کمپ‌ها می‌آیند ممکن است بعد از بهبودی دوباره به سمت اعتیاد بازگردند، در اینصورت مددکار می‌تواند به فرد کمک کند تا رهایی از اعتیاد به نیاز درونی در وی تبدیل شود، البته این امر مستلزم همراهی روانشناس بالینی و روانپزشک به مددکار است تا با یک تیم حساب شده، کار قوی انجام شود.
عاطف در انتها بیان کرد: به یاد داشته باشیم که در درمان اعتیاد، نمی‌توان یک نسخه جامع و کامل را برای همه معتادان نوشت؛ زیرا دلایل گرایش و تداوم مصرف در افراد معتاد با یکدیگر فرق می‌کند، ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که مداخله در هر فردی از کجا شروع شود تا درمان موفقیت‌آمیز باشد. لذا علت اینکه برخی مراکز درمان اعتیاد در درمان موفق نبوده‌اند این است که برای درمان همه افراد، یک نسخه واحد دارند.
انتهای پیام

http://www.banounews.ir/fa/News/93040/مشکلات-«اقتصادی»-و-«خانوادگی»-مهمترین-عوامل-گرایش-به-اعتیاد-در-بزرگسالان
بستن   چاپ