آریا بانو
تاثیر نام بر شخصیت افراد
يکشنبه 28 دي 1399 - 00:30:59
آریا بانو - جام جم / اسم بر شخصیت افراد تاثیرگذار است؛ ما در روایت های دینی هم داریم که از پدر و مادرها خواسته شده نام های نیکو برای فرزندان خود انتخاب کنید.اما فارغ از آن، نام اهمیت زیادی برای افراد دارد و همیشه در طول تاریخ داستان های فروانی پیرامون نامگذاری افراد روایت شده است. چنانچه بعضی افراد در زمان ها و مکان های خاص بر اساس عقاید و تفکراتی نادرست، اسم هایی بر فرد گذاشته اند که آن شخص در آینده احساس خوبی از نام خودش نداشته است؛ مثلا در برخی از روستاها، اسم قز بس به معنای دختر بس را بر روی آخرین فرزند خانواده می گذاشتند در چنین مواردی وقتی معنای آن اسم را از فرد بپرسید احساس خوبی پیدا نمی کند. به این ترتیب شخص نگران است که نامش از سوی دیگران بیان شود در چنین مواقعی فرد دچار ناراحتی، اضطراب و نگرانی می شود. از این رو افراد زیادی هستند که به ثبت احوال مراجعه می کنند و تقاضا دارند که نام شان را عوض کنند و اتفاقا ثبت احوال هم به آن ها در این راه کمک می کند. پس این موضوع نشان می دهد که نام افراد اهمیت زیادی در زندگی آنها دارد.
 در روانشناسی این موضوع مطرح است که کودک از یک زمانی به بعد، شروع به جست وجوی خودش می کند؛ ابتدا درباره اعضا و جوارح خود. اینکه هویت من چیست؟ من که هستم؟ چه ویژگی هایی دارم؟ با نزدیک شدن به در دوران بلوغ اهمیت نام برای فرد مهمتر می شود و به دنبال شناخت اسمش می رود. این همان مرحله ای است که اگر به آگاهی نسبی و درستی نسبت به نامش برسد، می تواند از معنای آن بهره بگیرد.
بنابراین اگر نام، بار معنایی مناسبی داشته باشد، طبیعتا شخص تاثیر مثبتی از نامش خواهد گرفت؛ موضوعی که درباره اسم هایی با بار منفی و یا بدون بار معنایی مشخصی هم صدق می کند. پس در نهایت به این نتیجه می رسیم که ابتدا جست وجوگری فرد نسبت به نامش است که باعث شکل گیری تاثیر اسم بر شخصیت می شود و اگر به آن آگاهانه دست پیدا کند، این تاثیرگذاری ادامه دار خواهد بود.

آریا بانو

به همین دلیل کارشناسان خانواده به والدین توصیه می کنند که نام مناسبی برای کودکان خود در نظر بگیرند، چراکه آینده کودکان تحت تاثیر چنین انتخاب هایی قرار دارد. انتخاب هایی که شاید هنوز باشند والدینی که آن را کوچک بشمارند.
مهدی میرطالبی (روانشناس)

http://www.banounews.ir/fa/News/497556/تاثیر-نام-بر-شخصیت-افراد
بستن   چاپ