آریا بانو
نویسنده فرانسوی برنده جایزه گنکور 2020؛ رمانم با وقایع سورئال امروز دنیا همخوانی دارد
چهارشنبه 24 دي 1399 - 20:27:37
آریا بانو - ایبنا /اروه لو تلیه، نویسنده فرانسوی برنده جایزه گنکور 2020 درباره رمان «نابهنجار» و اوضاع کتاب‌های چاپی و کتابفروشی‌ها صحبت کرده است.
به نقل از فرانس اینفو تی‌وی-رمان «نابهنجار» نوشته اوریه لو تلیه، نویسنده فرانسوی است که جایزه گنکور 2020 را در سالی که برای اولین بار برنده این جایزه به دلیل تعطیلی کتابفروشی‌ها با تاخیر اعلام شد از آن خود کرد. داستان 11 مسافر یک پرواز از پاریس به نیویورک که در طی سفر خود شاهد حوادثی عجیب و غیر مترقبه‌ای می‌شوند. حوادثی که زندگی‌ همه‌شان را دستخوش تغییراتی می‌کند.
فروش بیش از 400 هزار نسخه از رمان «نابهنجار» در فرانسه آن را تاکنون به دومین کتاب پرفروش در این کشور تبدیل کرده که انتظار هم می‌رود چاپ 15‌ام این کتاب فروش بیش از 800 هزار نسخه را هم برایش به ثبت برساند. «نابهنجار» از زمان انتشار به دومین برنده جایزه گنکور در تاریخ این جایزه تبدیل شده که بیشترین خواننده را داشته است. پیش از این رمان «عاشق» نوشته مارگریت دوراس رتبه اول پرخواننده‌ترین کتاب در تاریخ جایزه گنکور را به خود اختصاص داده بود.
اگر چند ماه پیش به شما می‌گفتند که رمان شما محبوب‌ترین برنده گنکور این دهه خواهید شد چه می‌گفتید؟
حتی اگر می‌گفتند برنده گنکور خواهید شد، باورش برای من مشکل بود.
رمان شما چندان قابل طبقه‌بندی نیست اما داستان آن در یک پادآرمان‌شهر اتفاق می‌افتد این موضوع تا چه حد درست است؟
درست است اما باید به یاد آوریم که این کتاب را در سال 2019 نوشتم و ایده آن مربوط به اواخر 2018 بود. اما به نوعی با وضعیت کاملا نابهنجار و غیرعادی امروز مردم دنیا که همان قرنطینه و دیگر اتفاقات سورئال است مطابقت دارد. در این کتاب نیز خوانش نسبتا عجیب از جهان ارائه و مطرح شده است. نوعی آرمان‌شهر، نوعی پیشنهاد برای تأمل در روش زندگی که کاملاً هم با نحوه زندگی امروز ما منطبق شده است.
درباره غول تجارت الکترونیک صحبت‌های زیای شده است و در نهایت کتاب کاغذی از این معرکه سربلند بیرون آمده است. شما چه فکر می‌کنید؟
بله. من هم فکر می‌کنم برخلاف آنچه در گذشته پیش‌بینی می‌شد کتاب کاغذی هنوز روزهای خوبی را در پیش‌رو دارد. شخصاً حدود ده سال است که از ظهور کتاب‌خوان‌هایی که یکی پس از دیگری از راه می‌رسند نگرانم و دائم از خود می‌پرسیدم آیا این پایانی بر نوعی خاصی از مطالعه خواهد بود. در واقع نبود. آن‌ها موفق نشدند جای کتاب کاغذی را بگیرند. خودم هم گاهی کتاب‌ها را روی کتاب‌خوانم مطالعه می‌کنم و آن هم وقتی است که فرصت گشتن و پیداکردن کتاب مورد نظرم را ندارم. اما حقیقتا فکر می‌کنم که کتاب کاغذی از شانس خوبی برخوردار است.
چه چیزی می‌تواند این عامل موفقیت را توضیح می‌دهد دلبستگی به کتاب و یا کتابفروشی‌ها؟
بدون شک کتابفروشی‌ها نقشی تعیین‌کننده در انتخاب کتاب‌ها دارند و برای همین هم است که تعطیلی آن‌ها در قرنطینه سراسری خیلی غم‌انگیز بود؛ چرا که انتخاب کتاب‌هایی را که درباره آن حرف می‌زنیم با محدودیت مواجه می‌کرد که الزاما هم جذاب‌ترین عنوان‌های فصل ادبی فرانسه نیستند. کتابفروشی‌ها این قدرت را دارند که خوانندگان را به سمت‌ و سوق برخی کتاب‌ها راهنمایی کنند. آن‌ها هم ذوق و سلیقه مردم و هم کتاب‌ها را می‌شناسند. کتابفروشی‌های مستقل نقش بسیار مهم و ارزشمند مشاوره، جهت دادن به سلایق و نیز گاهی پیشنهاد مستقیم کتاب به خوانندگان را برعهده دارند.

http://www.banounews.ir/fa/News/495200/نویسنده-فرانسوی-برنده-جایزه-گنکور-2020؛-رمانم-با-وقایع-سورئال-امروز-دنیا-همخوانی-دارد
بستن   چاپ