آریا بانو
تحلیل تاثیر تحولات آمریکا بر بازار نفت ایران
پنجشنبه 18 دی 1399 - 1:00:06 PM
آریا بانو-نماینده سابق ایران در اوپک گفت: اتفاقات شب گذشته آمریکا قطعا به صورت کوتاه مدت بر بازار جهانی نفت اثر می گذارد و اگر این مساله به روزهای آتی بکشد به طوری که بر تولید نفت آمریکا تاثیر بگذارد اثرات آن بیشتر خواهد شد و در این بین نمی توان گفت که این مساله میتواند تاثیر مستقیم بر بازار ایران داشته باشد مگر اینکه سیاست های دولت آمریکا تغییر پیدا کند.

محمد خطیبی با اشاره به تاثیرات آشوب های آمریکا و حوادث کنگره بر بازار جهانی نفت و بازار ایران اظهار کرد: هر بی نظمی و آشوبی که در کشورهای صادرکننده نفت اتفاق بیفتد یک اثر روانی ایجاد می کند و به شرطی که این آشوب در کوتاه مدت خاتمه یابد نمی توان تاثیر آن بر بازار نفت را بلند مدت دانست، یک اثر روانی کوتاه مدت به وجود خواهد آمد و این اثر به تدریج از بین می رود.

وی افزود: البته اگر موضوع ادامه دار باشد و منجر به اغتشاشات گسترده شود و تولید نفت آن کشور را متاثر کند طبیعتا آثار عمیق تری برجای خواهد گذاشت اما اگر یک اتفاق کوتاه مدت باشد به طوری که بر تولید نفت نیز اثر نگذارد، یک اثر روانی کوتاه مدت خواهد داشت.

نماینده سابق ایران در اوپک با تاکید بر اینکه احتمال استیضاح و برکناری زودهنگام ترامپ نمی تواند تاثیر چندانی بر وضعیت ایران بگذارد، تصریح کرد: به نظر بنده این مساله نمی تواند تاثیر چندان مستقیمی داشته باشد اما طرح برکناری زودهنگام ترامپ میتواند یک ثبات و آرامش در منطقه و به ویژه در آمریکا ایجاد کند. این اغتشاشات نمی تواند نتیجه مثبتی برای آمریکا داشته باشد.

به گفته خطیبی مشکل اصلی ایران بحث تحریم است و باید دید دولت بعدی در مورد تحریم ها چه تصمیمی خواهد داشت و این مساله به سیاست دولت بعدی بستگی دارد که تا چه میزان بتواند برای ایران راهگشا باشد  اما به طور کلی نمی توان با استناد به اتفاقاتی که در آمریکا رخ داده شرایط را برای ایران روشن دید.

وی با بیان اینکه نمی توان خوش بین بود چراکه بازار نفت با کاهش تقاضا روبرو است و در جلسه اخیر اوپک پلاس نیز تولید افزایش نیافت و نگرانی برای کاهش تقاضا وجود دارد در همین راستا نیز عربستان داوطلبانه یک میلیون بشکه تولید خود را کاهش داد،گفت: علت این مساله نیز کاهش تقاضا است،  اگر تصوربر این بود که قرار است تقاضا افزایش یابد قطعا میزان تولید افزایش می یافت.

این کارشناس ارشد حوزه انرژی با تاکید بر اینکه تقاضا در شرایط امیدوار کننده ای نیست، تصریح کرد: در این وضعیت بازگشت ایران به بازار به چنانچه تحریم ها برداشته شود یک مقدار زمان بر خواهد بود البته برخی مشتری ها منتظر هستند تا تحریم ها برداشته شود و نفت ایران را خریداری کنند، اماممکن است میزان آن همچون سابق نباشد با این وجودحتما بعد از تحریم ها خواهان نفت ایران هستند.

خطیبی افزود: اینکه انتظار داشته باشیم در زمانی کوتاه ظرفیت های صادراتی ایران بازگردد زمان بر است و در کوتاه مدت این مساله محقق نمی شود و نباید انتظار داشت ایران در زمان کوتاه بتواند بازار سابق را به دست آورد.

http://www.banounews.ir/fa/News/490835/تحلیل-تاثیر-تحولات-آمریکا-بر-بازار-نفت-ایران
بستن   چاپ