آریا بانو
ویرایش ژن ها راهی برای اجتناب از آلزایمر
شنبه 8 آذر 1399 - 17:49:28
آریا بانو - فارس /یک مطالعه جدید نشان می‌دهد سلول‌های مغز انسان می‌توانند روزی توسط دانشمندان ویرایش شوند تا از پیشرفت بیماری آلزایمر جلوگیری کنند.
به نقل از دیلی‌میل، طبق تحقیقی جدید، در آینده محققان می توانند با کمک مهندسی ژنتیک سلول های مغز را طوری دستکاری کنند که از ایجاد بیماری آلزایمر جلوگیری کند.
علل آلزایمر هنوز به خوبی شناخته نشده است ، اما یک نظریه اصلی این است که با تجمع پروتئینی به نام «بتا آمیلوئید» در خارج سلول‌های مغز بیماری را رقم می‌زند.

آریا بانو

درهمین راستا محققان دانشگاه لاوال در کانادا مشغول بررسی یک ژن کلیدی در سلول های عصبی انسان هستند که میزان تشکیل این پروتئین را کاهش می دهد.
نسخه‌های مختلفی از این ژن تولید پروتئین «بتاآمیلوئید» را افزایش می دهند، اما یک نسخه از آن به نامA673T آن را می‌کاهد. این نسخه از ژن مذکور نخستین بار در سال 2012 میلادی کشف شد و در 150 نفر در منطقه اسکاندیناوی فعال بود. احتمال ابتلای آنان به آلزایمر 4 بار کمتر از بقیه بود.
کارشناسان باور دارند با مهندسی نسخه ژن مذکور در سلول های مذکور می‌توان تولید پروتئین«بتا آمیلوئید» را کاهش داد و در نتیجه ریسک ابتلا به آلزایمر نیز کمتر می‌شود.

http://www.banounews.ir/fa/News/463201/ویرایش-ژن-ها-راهی-برای-اجتناب-از-آلزایمر
بستن   چاپ